آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

آیا ایلان ماسک باید ۱۰ درصد از سهام تسلا را برای پرداخت مالیات بفروشد؟

  • -
آیا ایلان ماسک باید ۱۰ درصد از سهام تسلا را برای پرداخت مالیات بفروشد؟

ایلان ماسک در یک نظرسنجی از کاربران توییتری پرسید آیا باید برای پرداخت مالیات، ۱۰ درصد از سهام تسلا را بفروشد و تأکید کرد به رای اکثریت احترام خواهد گذاشت.

در پی بالا گرفتن بحث «مالیات از میلیاردرها»، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، روز گذشته در یک نظرسنجی توییتری بله و خیر از کاربران پرسید که آیا باید ۱۰ درصد از سهام خود در بازار خودروهای برقی را بفروشد تا با آن مالیات بپردازد.

ماسک که تا روز یکشنبه، با دارایی خالص ۳۳۸ میلیارد دلار براساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ثروتمندترین مرد دنیا است، در این توییت نوشت:

اخیرا بحث درباره سودهای تحقق‌نیافته به‌عنوان وسیله‌ای برای فرار از مالیات داغ شده، برای همین من پیشنهاد می‌دهم ۱۰ درصد از سهام تسلا را بفروشم. آیا شما با این پیشنهاد موافقید؟ نتیجه نظرسنجی هرچه باشد، من از آن تبعیت خواهم کرد.

ماسک اضافه کرد: «توجه داشته باشید من از هیچ‌جا حقوق نقدی یا پاداش نمی‌گیرم. من فقط سهام دارم، بنابراین تنها راه پرداخت مالیات برای من فروش سهام است.»

اظهارات ماسک در حالی مطرح شد که دموکرات‌ها اخیرا بر سر پیشنهادی برای گرفتن مالیات از سودهای تحقق‌نیافته میلیاردرها یا افزایش ارزش دارای‌های فروخته‌نشده آن‌ها مانند سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات در حال بحث و جدل هستند. طبق این پیشنهاد قرار است از مالیات میلیاردرها برای تأمین مالی یک تور ایمنی اجتماعی برای انتقال پول به فقرا و افراد آسیب‌پذیر استفاده شود.

چند ماه پیش گزارش تکان‌دهنده‌ای از وب‌سایت پژوهشی ProPublica نشان داد چگونه ثروتمندترین مردان دنیا از جمله جف بیزوس، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک توانسته‌اند با ترفندی «قانونی»، مثلا با وثیقه گذاشتن سهام شرکت خود برای گرفتن وام شخصی، خود را از پرداخت مالیات متناسب با درآمدشان معاف کنند. این درحالی است که قشر حقوق‌بگیر عمدتا زندگی‌شان را از حقوقی می‌گذرانند که مشمول مالیات بر درآمد می‌شود. طبق این گزارش، ماسک در سال ۲۰۱۸ هیچ مالیات بر درآمدی پرداخت نکرده است. در سال ۲۰۱۵، تنها ۶۸ هزار دلار مالیات بر درآمد و در سال ۲۰۱۷، تنها ۶۵ هزار دلار مالیات پرداخت کرده است.

در زمان نگارش این مطلب، ۵۶٫۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ماسک رای مثبت و ۴۳٫۸ درصد رای منفی داده‌اند و تنها ۱۲ ساعت تا پایان نظرسنجی باقی مانده است.

ماسک هیچ حقوقی از تسلا دریافت نمی‌کند. سهام ۱۷۰٫۵ میلیونی او از این شرکت تا پایان معاملات روز جمعه ۲۰۸٫۳ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود. با قیمت ۱٬۲۲۰۹٫۰۹ دلار به‌ازای هر سهم، ۱۰ درصد از سهام تسلا برابر با ۲۰٫۸ میلیارد دلار است. با نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بلندمدت ۲۰ درصدی برای فردی مثل ایلان ماسک، مالیات فروش ۲۰٫۸ میلیارد دلار نزدیک به ۴٫۲ میلیارد دلار خواهد بود.

چندی پیش، ماسک گفت اگر سازمان ملل بتواند ثابت کند معضل گرسنگی در جهان با ۶ میلیارد دلار حل می‌شود، «همین الان» سهام تسلا را خواهد فروخت. این اظهارنظر ماسک در جواب به دیوید بیزلی، مدیر برنامه جهانی غذا، بود که گفت: «با ۶ میلیارد دلار می‌توان به ۴۲ میلیون نفر کمک کرد که اگر به دادشان نرسیم، خواهند مرد. چیز پیچیده‌ای نیست.»‌

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه