آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

آیا ماسک شما در برابر ویروس کرونا موثر است؟

  • -
آیا ماسک شما در برابر ویروس کرونا موثر است؟

ظهور انواع ویروس کرونا و جهش‌های آن که احتمالاً آلوده‌تر نیز هستند، باعث نگرانی بسیاری از افراد در مورد اثربخشی ماسک‌های خود در محافظت از خود و سایر افراد در برابر ابتلا به COVID-19 شده است.

برخی از کارشناسان به منظور افزایش محافظت، به افراد توصیه می‌کنند که از دو ماسک استفاده کنند. از زمان شروع همه‌گیری، ماسک‌ها مورد بحث و مجادله بسیاری بوده‌اند. امروزه، بیشتر دولت‌ها و نهادهای بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، استفاده از آنها را توصیه می‌کنند.

اما همه ماسک‌ها یکسان نیستند و می‌توانند در میزان محافظت در برابر ویروس متفاوت باشند. در آغاز همه‌گیری، کمبود جهانی تجهیزات محافظت شخصی، از جمله ماسک، منجر به استفاده از پوشش‌های صورت پارچه‌ای قابل استفاده مجدد شد. اندکی بعد، در هر مغازه، عبادتگاه، رستوران، حمل و نقل عمومی و سایر مکان‌های مشترک، مردم با ماسک‌های مختلفی ظاهر شدند. اکنون، ما در هر روز، ماسک‌هایی را می‌بینیم که مناسب نیستند، ماسک‌هایی که هنگام صحبت کردن پایین می‌آیند، ماسک‌هایی که باعث بخار زدن شیشه عینک می‌شوند یا پوست پشت گوش را آسیب می‌زنند.

در پایان سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی یک سند راهنما منتشر کرد که در آن به سه عنصر مهم برای تولید کارخانه ماسک‌های صورت پارچه‌ای پرداخته شده است. این راهنما حداقل آستانه‌ها را برای تناسب، فیلتراسیون و تنفس تعیین می‌کند. در ادامه، ما توضیح می‌دهیم که چرا این سه عنصر مهم هستند و چرا باید به این فکر کنید که چه ماسکی می‌پوشید و چگونه آن را استفاده می‌کنید.

آیا ماسک شما مناسب است؟

مناسب بودن ماسک صورت برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین پوست و ماسک بسیار حیاتی است تا در هنگام تنفس، آئروسل‌ها از طریق شکاف‌ها وارد اطراف بینی ما نشوند. این پدیده نفوذ نامیده می‌شود. تحقیقات ما همچنین نشان داده است که نشت یکی از مشکلات عمده در اثربخشی ماسک است.

نشت یکی از مشکلات عمده در اثربخشی ماسک است.

با داشتن طیف متنوعی از مشخصات و صورت، به راحتی می‌توان فهمید که چرا یک طراحی ماسک که کاملاً روی بینی یک فرد قرار بگیرد، شکاف های بزرگی را نسبت به دیگری ایجاد خواهد کرد. سیم جاسازی شده در اطراف ماسک روی قسمت بینی حتی هنگام فشار دادن می‌تواند حرکت کند و هنگام صحبت باعث ایجاد شکاف می‌شود. شکاف‌هایی در اطراف استخوان گونه و فک ایجاد می‌کند که باعث ورود ذرات ویروسی می‌شود.

بنابراین یکی از مهمترین موارد برای بررسی نحوه متناسب بودن ماسک شما چگونگی اشکال صورت شماست. آیا هوا از قسمت بالا یا کناره‌ها خارج می‌شود؟ در این صورت، ماسکی را بخرید که درست روی دهان و بینی‌تان بنشیند.

ماسک شما چگونه ذرات را فیلتر می‌کند؟

مشکل نشت با توانایی ماسک‌های صورت برای فیلتر کردن عوامل عفونی موجود در آئروسل و قطرات در ارتباط است. برای رسیدگی به فیلتراسیون، ما باید نحوه نفوذ آئروسل‌ها را از طریق ماسک‌های مختلف تعیین کنیم. ماسک‌ها با تعدیل جریان هوا از طریق پارچه، باعث کاهش تعداد ذرات عبوری از هر جهت می‌شوند. از مواد مختلف بسیاری در ماسک‌ها استفاده می‌شود، از جمله پارچه، انواع مختلف پلیمرها و نانوالیاف. ماسک‌های جراحی از لایه های پلی پروپیلن ساخته می‌شوند که ماده پلاستیکی است.

پارچه‌های مختلف برای اثربخشی فیلتراسیون با چندین لایه از پلی استر و پنبه اثبات شده‌اند که موثرترین اثر را دارند. بنابراین لازم است هنگام خرید ماسک خود بررسی کنید که از چه ماده‌ای ساخته شده است. همچنین، نگران شستن ماسک صورت پارچه‌ای خود نباشید. نتایج اولیه از تحقیقات ما نشان می‌دهد که پارچه‌های خوب در طول زمان توانایی فیلتراسیون خود را بهبود می‌بخشند و تا 50 بار شستشو شدن موثر هستند و می‌توانند ویروس را کنترل کنند؛ در نتیجه باعث بیماری نخواهند شد.

اگر ماسکتان راحت نیست، احتمالاً به درستی از آن استفاده نمی‌کنید.

آیا هنگامی که از ماسک‌تان استفاده می‌کنید، احساس راحتی می‌کنید؟

تنفس و راحتی همچنین برای تشویق افراد به استفاده صحیح از ماسک خود بسیار مهم است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به دلیل افزایش دمای پوست و هوا هنگام استفاده از ماسک، کاربران می‌توانند سردرد، خارش صورت و دشواری در تنفس را تجربه کنند.

اگر ماسک‌ها راحت نباشند، به احتمال زیاد از آنها به درستی استفاده نخواهیم کرد و این می‌تواند به گسترش COVID-19 کمک کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که ماسک شما خوب و راحت باشید؛ چون در غیر این صورت بعد از چند ساعت آن را برمی‌دارید، در نتیجه تمامی زحمت‌های شما به هدر می‌رود چون به ویروس اجازه ورود به سیستم تنفسی خود را داده‌اید.

یافتن بهترین ماسک صورت

چگونه مطمئن شویم که برای جلوگیری از انتقال، از بهترین پوشش ماسک صورت استفاده کرده‌ایم؟ ما در حال کار با گروه‌های صنعتی برای حل این مسئله و بهبود طراحی، ارزیابی فیلتراسیون پارچه و آگاهی از اهمیت سه عنصر اصلی هستیم.

خبر خوب این است که داده‌های اولیه ما نشان می‌دهد که ماسک‌ها و پوشش‌های صورت پارچه‌ای قابل استفاده مجدد، قادر به دستیابی به فیلتراسیون عالی ذرات هستند تا خطر نشت در اشکال مختلف صورت را کاهش دهند. اما در آخر باید این سوال را بپرسیم که آیا شما نیز در استفاده از ماسک خود احساس راحتی می‌کنید؟ به نظر شما آن می‌تواند از شما در برابر ذرات ویروس کرونا محافظت کند؟ نظرات خود را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع/

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه