آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

آیا کمربند لاغری واقعاً باعث لاغری شکم می شود؟

  • -
آیا کمربند لاغری واقعاً باعث لاغری شکم می شود؟

همه افرادی که دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند به دنبال یک راهکار ساده، سریع و جادویی برای لاغر شدن می‌گردند. از استفاده از قرص‌های لاغری و پر عوارض تا بستن کمربند لاغری نه‌چندان مؤثر ازجمله این راه‌ها هستند.کمربندهای لاغری انواع و قیمت‌های مختلف دارند. امروزه استفاده از این کمربند لاغری توسط رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شوند، تبلیغاتی اغواکننده و بسیار جذاب که فرد را متمایل به خرید این کمربندها می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده ادعا می‌کنند استفاده از این محصول بدون تلاش باعث کاهش وزن می‌شود.

در این مطلب از آی‌تی‌کلوپ به بررسی عملکرد، فواید و عوارض کمربند لاغری می‌پردازیم.

آیا کمربند لاغری کارایی دارد؟

انواع مختلفی از کمربندهای لاغری وجود دارد که عملکرد متفاوتی دارند. ازجمله این کمربندها لرزاننده، حرارتی، ضربه زننده است که مکانیسم تقریباٌ مشابهی داشته و با ایجاد گرمای داخلی باعث از دست رفتن آب بدن و چروکیده شدن سلول‌ها می‌شوند یا باعث تحرک چربی‌ها و جابه‌جایی آن‌ها می‌شوند.

در واقع با بستن این کمربندها، چربی‌ها به‌صورت ظاهری و موقت کمی جمع می‌شوند ولی هنوز در بدن هستند؛ درحالی‌که چربی برای از بین رفتن باید سوخته شود.

چربی‌های اضافه به‌ویژه در قسمت شکم و پهلو باعث نارضایتی همه افراد است. استفاده از کمربند لاغری فقط در افراد چاق و دارای اضافه‌وزن محبوبیت ندارد، بلکه تعداد افراد زیادی هستند که اضافه‌وزن ندارند و از تجمع مقداری چربی در شکم و پهلو احساس ناراحتی می‌کنند. به نظر می‌رسد استفاده از این کمربندها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خلاص شدن از شر این چربی‌ها است.

چربی‌های اضافه به‌ویژه در قسمت شکم و پهلو باعث نارضایتی همه افراد است - مجله فیت شیپ

کمربندهای لاغری از یک نوار پهن از جنس نئوپرن یا الیاف مشابه (نایلون و اسپندکس) که بسیار کشسان است تهیه می‌شوند. بسیاری از لباس‌های شنا نیز از جنس نئوپرن تهیه می‌شوند. نئوپرن با تحت‌فشار قرار دادن چربی‌های شکم و پهلو باعث کاهش سایز در این قسمت می‌شود.

کمربندهای لاغری چگونه عمل می‌کنند؟

کمربندهای لاغری از راه‌های مختلفی منجر به لاغر شدن حداقل به‌صورت ظاهری می‌شوند. این راه‌ها عبارت‌اند از:

عرق کردن

استفاده از کمربندهای لاغری باعث می‌شود تا بدن به میزان بیشتری عرق کند و آب بیشتری از بدن دفع شود؛ بنابراین با کم شدن آب بدن، وزن شما نیز کاهش می‌یابد.

اگر هنگام انجام ورزش‌های هوازی، کمربند لاغری بسته شود باعث بالا رفتن دمای مرکزی بدن می‌شود. بدن برای خنک شدن و پائین آوردن دمای مرکزی تلاش کرده و فرد بیشتر عرق می‌کند؛ اما بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی، هیدراته بودن بدن (داشتن آب کافی) برای عملکرد طبیعی و به حداکثر رساندن بازدهی بدن در ورزش بسیار ضروری است. از طرف دیگر مایعی که به هنگام تعریق از بدن خارج می‌شود لزوماٌ از ناحیهٔ شکم و پهلو نیست.

فشرده شدن چربی‌ها

وقتی‌که شما کمربند را محکم ببندید باعث فشرده شدن چربی‌ها می‌شوید. حتی اگر در روزهای شروع کاهش وزن خود هستید، بستن کمربند لاغری باعث می‌شود ظرف مدت کوتاهی لاغرتر به نظر بیایید؛ اما خبر بد این است که وقتی از فشار بر روی این سلول‌های چربی کم می‌شود، سلول‌های چربی به‌تدریج به‌اندازه و شکل اولیه خود بازخواهند گشت.

متخصصین می‌گویند بستن کمربند لاغری و فشردن سلول‌های چربی باعث از بین رفتن سلول‌های چربی و لاغری نمی‌شوند و این در حالی است که از دست دادن آب نیز برای بعضی افراد بسیار خطرناک است.

بهبود وضعیت قرارگیری بدن

اگر بدن شما فرم مناسبی ندارد و عضلات شکم و پهلوی ضعیفی دارید بستن کمربند لاغری در قسمت میانی می‌تواند باعث شود شکم شما به داخل رفته و پشت شما صاف گردد درنتیجه در شکل ظاهری مؤثر بوده و فرد لاغرتر به نظر می‌آید.

بستن کمربند لاغری باعث می‌شود بدن خود را در وضعیت و شکل بهتری قرار دهید زیرا پوشیدن این کمربند باعث می‌شود شما نتوانید خم شوید یا قوز کنید؛ اما از طرف دیگر پوشیدن این کمربند باعث می‌شود شما از عضلات شکم و کمر خود کمتر استفاده کرده درنهایت منجر به ضعیف شدن این عضلات شود و شکل بدن را به‌مرور دچار مشکل کند.

مزایای کمربند لاغری چیست؟

کمربند لاغری ممکن است فواید موقت و کم تأثیر داشته باشد اما قطعاً بستن کمربند لاغری بی‌فایده نیست. ازجمله این مزایا عبارت‌اند از:

بهبود وضعیت بدن

چه پشت میز نشسته باشید، چه در حال بلند کردن جسم سنگین از روی زمین باشید بستن کمربند لاغری می‌تواند به وضعیت قرارگیری بهتر بدن شما کمک کند. کمربند لاغری معمولاً از الیاف لطیف و کشسان اما سفت ساخته می‌شوند. این کمربند باعث می‌شود شما صاف نشسته و دردهای کمری را تا حدودی کمتر کند.

استفاده از کمربند لاغری همچنین به شما در جهت بهبود وضع بلند کردن اجسام سنگین کمک می‌کند به صورتی که آسیب‌های کمتری در بدن ایجاد شود.

کاهش درد کمر

کمربندهای لاغری علاوه بر اینکه با بهبود حالت بدن به کاهش درد کمک می‌کنند، دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهند و با گرمای ایجادشده موجب تسکین موقتی درد کمر می‌شوند - مجله فیت شیپ

اگر کمردرد و پشت‌درد دارید، کمربندهای لاغری علاوه بر اینکه با بهبود حالت بدن به کاهش درد کمک می‌کنند، دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهند و با گرمای ایجادشده موجب تسکین موقتی درد کمر می‌شوند.

 لاغری موقت

کمربند لاغری ممکن است به شما کمک کند تا به آرامی لاغر شوید، اما با فشرده کردن لایه‌های چربی و کوچک کردن دور کمر شما به‌سرعت می‌تواند به شما کمک کند که ظاهری زیباتر و لاغر داشته باشید. اگر عضلات شکم شما دچار شل شدگی و افتادگی باشند، این حالت شکم و پهلوهای شما به‌راحتی در زیر لباس مشخص می‌شود. بستن کمربند لاغری باعث می‌شود شکم و پهلوهای شما صاف‌تر به نظر بیاید.

اثر روانی مثبت در لاغری

هنگامی‌که شما از کمربند لاغری به‌عنوان وسیله برای لاغری کمک می‌گیرید، ناخودآگاه اثر روانی مؤثری بر شما خواهد داشت. شاید با بستن کمربند لاغری شما عضلات شکم خود را سفت نگه‌داشته یا شما را به فکر ورزش کردن و تلاش برای لاغری بیندازد. حتی بستن کمربند لاغری در هنگام ورزش می‌تواند با سفت نگه‌داشتن عضلات شکم به شکل‌گیری عضلات شکم کمک کند.

هنگام خرید یک کمربند لاغری، آن را به‌عنوان راهی برای یادآوری شما برای ورزش کردن و از دست دادن وزن، به‌جای یک ابزار کاهش وزن در نظر بگیرید.

عوارض کمربند لاغری چیست؟

اگر برای لاغری سریع از کمربندهای لاغری استفاده می‌کنید، بهتر است اول همه چیز را درمورد آن‌ها بدانید. همان‌طور که این کمربندها مزایایی دارند دارای معایب و عوارض زیادی نیز هستند ازجمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات پوستی

هنگامی‌که برای مدت طولانی از کمربند لاغری استفاده می‌کنید باعث تحریک و التهاب پوست در منطقه می‌شود. عرق کردن و دمای بالای بدن می‌تواند باعث تحریک و قرمزی پوست شود و حتی می‌تواند باعث سوختگی پوست بدن نیز شود.

دهیدراته شدن بدن (کم‌آبی)

زمانی که کمربند لاغری می‌پوشید، عرق می‌کنید و احتمالاٌ کم‌آبی در بدن شما ایجاد می‌شود. از دست دادن آب بدن، هنگامی‌که زیاد موردتوجه نیست، می‌تواند در دیگر مسائل مربوط به‌سلامت منجر شود - مجله فیت شیپ

زمانی که کمربند لاغری استفاده می کنید، عرق می‌کنید و احتمالاٌ کم‌آبی در بدن شما ایجاد می‌شود. از دست دادن آب بدن، هنگامی‌که زیاد موردتوجه نیست، می‌تواند در دیگر مسائل مربوط به‌سلامت از جمله مشکلات کم‌آبی خفیف تا متوسط را ایجاد کند. ازجمله این مشکلات عبارت‌اند از :

  • خشکی دهان
  • خواب‌آلودگی
  • حجم ادرار کم و اختلالات کلیه
  • سردرد
  • خشکی پوست
  • سرگیجه

عدم تعادل الکترولیت

عرق کردن می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیت شود. اگر عضلات شما شروع به گرفتگی کرد، از کمربند لاغری استفاده نکنید و یک نوشیدنی ورزشی حاوی الکترولیت بنوشید.

مشکلات داخلی

نگرانی‌هایی وجود دارد که پوشیدن کمربند لاغری برای مدت طولانی می‌تواند باعث اشکال در هضم و سایر مشکلات داخلی شود و همچنین مشکلات دیگری که ممکن است ایجاد شود عبارت‌اند از:

  • دنده‌های بدن تحت‌فشار قرار گیرند
  • اندام‌ها جابه‌جا شوند
  • سوزش قلب و سوءهاضمه ایجاد شود
  • اکسیژن کافی به اندام‌ها نرسد

یک راه‌حل بهتر

سریع‌ترین، بهترین و ماندگارترین روش برای لاغری و بهبود وضعیت بدن شما از طریق انجام تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی متعادل است.

برای از بین بردن چربی‌های اضافی بهتر است در هفته 250 دقیقه ورزش هوازی و استقامتی انجام دهید. پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا انتخاب‌های بسیار خوبی هستند. برای افزایش حجم عضلات و بهبود شکل عضلات، بهتر است در هفته 2 الی 3 روز غیر متوالی ورزش‌های استقامتی و حداقل دو بار در هفته ورزش‌های مناسب برای انعطاف‌پذیری کلی بدن انجام دهید.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه