آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

ابرخودرو Vazirani Ekonk، سریع‌ترین خودرو ساخته شده در هند معرفی شد

  • -
ابرخودرو Vazirani Ekonk، سریع‌ترین خودرو ساخته شده در هند معرفی شد

سریع‌ترین خودرو برقی هند معرفی شد. این محصول Ekonk نام دارد که نمونه‌ی اولیه‌ی آن توسط شرکت وزیرانی هند تولید شده است. Ekonk همچنین به‌عنوان سبک‌ترین خودرو برقی جهان تا این لحظه شناخته می‌شود.

شاید صنعت خودروسازی هند بیشتر با محصولاتی مثل شاسی بلند فورس موتورز تراکس کروزر (Force Motors Trax Cruise) شناخته شود، اما این کشور اکنون یک پروژه سوپراسپور بسیار پیشرفته نیز دارد. ابرخودرو جدید این کشور Eknok نام دارد که شرکت وزیرانی اوتوموتیو (Vazirani Automotive) آن را تولید کرده است. این شرکت یکی تولیدکننده‌ی خودرو در مقیاس کوچک بوده که در بمبئی مستقر شده است. اگر نام این شرکت برای شما کمی آشنا به‌نظر می‌رسد، به این دلیل است که در اوایل سال جاری، یک ابرخودرو برقی به‌نام «شول توربین» را در گودوود به نمایش گذاشت.

به گزارش موتور وان، Eknok یک ابرخودروی برقی است که خنک‌کننده‌ی هوا برای سرد کردن دمای باتری‌ها بهره می‌برد. این درحالی است که اکثر خودروهای الکتریکی مدرن از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع برای سرد کردن دمای باتری‌ استفاده می‌کنند. به‌گفته‌ی این خودروساز، فناوری موسوم به DiCo بر پایه‌ی یک بیومیمیکر کار می‌کند؛ روشی که برخی از حیوانات هم برای تنظیم دمای بدن خود از آن بهره می‌إرند. وزیرانی، به‌لطف این قابلیت، بدون استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی پیچیده‌ی مایع، و بهره گرفتن از بدنه‌ای که تمام از فیبر کربن ساخته شده است، وزن خودرو جدید خود را در سطح ۷۳۸ کیلوگرم نگه داشته است.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده در مورد این خودرو، اوج خروجی پیشرانه‌‌ی الکتریکی آن ۷۲۲ اسب‌بخار (معادل ۵۳۱ کیلووات) است که مدت زمان مورد نیاز برای شتاب صفر تا صد آن را به رقم خیره‌کننده‌ی ۲٫۵۴ ثانیه رسانده است. این خودرو به‌عنوان سبک‌ترین خودروی الکتریکی جهان و سریع‌ترین خودرو تولیدشده در هند تا این‌ لحطه شناخته می‌شود. شرکت وزیرانی همچنین مدعی شده است ضریب درگ Ekonk در بین خودروهای مشابه، یکی از کم‌ترین ضرایب موجود است.

چانکی وزیرانی، کارمند سابق رولز رویس و جگوار لندرور و بنیان‌گذار شرکت وزیرانی در این رابطه گفت:

Eknok به معنی آغاز واقعی فعالیت ما است؛ جایی که برای اولین‌بار، طراحی و نوآوری با هم ترکیب شده‌اند. این محصول اولین خودرو ما محسوب می‌شود که نمونه‌ی واقعی آن تولید شده است. کلمه‌ی Eknok در متون مقدس هندی، به‌معنی «آغاز نور الهی یا انفجار بزرگ» است.

البته درحال‌حاضر، Eknok فقط یک نمونه‌ی اولیه‌ است که در پیستِ سرعتِ Natrax در نزدیکی Indore هند، آزمایش شده است. مشخص نیست که آیا این محصول به تولید انبوه خواهد رسید یا خیر، اما فناوری‌های مورد استفاده در آن، می‌ةواند در یک خودروی تولیدی از سری «شول» پیاده‌سازی شود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه