آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اجرای طرح درمان در منزل به‌ دلیل پر شدن بیمارستان‌ها

  • -
اجرای طرح درمان در منزل به‌ دلیل پر شدن بیمارستان‌ها

به‌ منظور کاهش مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها، طرح درمان در منزل در کل کشور اجرا و همه امکانات درمانی و داروهای مورد نیاز در اختیار بیماران قرار داده می‌شود.

معاون کل وزیر بهداشت روز گذشته، ۳۰ فروردین با اشاره به بالا رفتن آمار ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور، اعلام کرد به‌تازگی طرحی به‌ نام «درمان در منزل» در کل کشور به اجرا گذاشته شده است که طی آن همه امکانات درمانی در منزل در اختیار فرد مبتلا قرار داده می‌شود و دیگر نیاز نیست وی برای دریافت خدمات به بیمارستان مراجعه کند.

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی در توضیح طرح گفت:

در این طرح داروهای مورد نیاز نیز در منزل به فرد تحویل داده می‌شود و همین امر باعث کاهش تردد بیماران کرونایی در سطح شهر خواهد شد؛ همچنین داروها تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. طبق تصمیم جدید وزارت بهداشت، خودپرداخت بیماران کرونایی در خدمات سرپایی و بستری از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند تا فشار مالی کمتری به مردم وارد شود.

در همین زمینه، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا از برپا شدن مراکز مراقبت‌های حاد تنفسی و مراکز سرپایی درمان کرونا در مجتمع‌های بیمارستانی به‌ دلیل پر بودن تخت‌های بیمارستانی خبر داد. مسعود مردانی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد که بیماران مبتلا به کرونا می‌توانند هر روز با مراجعه به این مراکز، داروهای حیاتی همچون رمدسیویر را دریافت و به خانه مراجعه کنند. مردانی اضافه کرد:

کلیه افرادی که نیاز به درمان بستری دارند ولی جایی برای بستری شدن آن‌ها وجود ندارد، در این مراکز پذیرش و بستری می‌شوند، آزمایش یا عکس‌های لازم از او گرفته می‌شود و در صورت نیاز درمان‌های بیمارستانی را برایشان انجام می‌دهیم‌. اگر در منزل امکانات اکسیژن و تزریق وجود داشته باشد، مابقی داروها را در خانه به او می‌دهیم و اگر این امکان وجود نداشته باشد می‌تواند روز بعد مجدداً به مرکز درمانی مراجعه کرده و دارو دریافت کرده و برود. با این کار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در روز که نیاز به بستری دارند را به شکل سرپایی مدیریت می‌کنیم. تخت‌های بیمارستانی کاملا پر هستند و اگر مثلاً فرزند خود من بیمار شود جایی برای او نیست‌.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد که این مراکز در بیمارستان‌های تهران ایجاد شده است و بر اساس بخشنامه، بیمارستان‌های شهرستان‌ها هم می‌توانند آن را انجام بدهند.

مردانی در مورد وضعیت حال حاضر ابتلا به کرونا در کشور می‌گوید این روزها افراد با درگیری شدید ریه به بیمارستان مراجعه می‌کنند و اگر شرایط بهتر بود، قطعا در ICU بستری می‌شدند؛ اما اکنون مجبور هستند به‌ شیوه‌ی گفته‌شده درمان شوند. مسعود مردانی در مورد اینکه ادامه روند درمان در منزل و بستری نشدن در بیمارستان چه تأثیری بر روند درمان بیماران خواهد داشت، توضیح داد:

مسلما شرایط ایده‌آلِ بیمارستان در منزل وجود ندارد؛ ولی وضعیت فعلی ما باید با زمان جنگ مقایسه شود. الان وضعیت بیماری در کشور بحرانی و حتی فوق بحرانی است. از طرفی ما تجربه نقاهتگاه‌های کرونا را هم داریم؛ اما مردم از این نقاهتگاه‌ها استقبالی نکردند. رفتن به منزل برای بیمارانی که علائم کمی دارند، خوب است؛ اما مشکل بعدی ما این است که این افراد در خانه سایر افراد را هم بیمار می‌کنند. الان یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی می‌تواند ۷ نفر دیگر را در آن واحد بیمار کند.

مردانی هشدار داد که اگر رعایت موارد بهداشتی در تعطیلات پیش رو جدی گرفته نشود، مطمئنا روند افزایشی بیماری در کشور ادامه خواهد یافت تا «خود اپیدمی فروکش کند یا خداوند کمکمان کند.» این در حالی است که طبق گزارش دو روز گذشته وزارت بهداشت، ۴۲۵۰۰ نفر از افرادی که تست مثبت کرونا داشتند، از قرنطینه خانگی خارج شدند و بعضاً تا ۵۰ کیلومتر در سطح شهر تردد داشتند.

وزارت بهداشت اعلام کرده است که طی هفته جاری، یک میلیون نفر از مردم در گروه‌های سنی خاص تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت. فاز دوم واکسیناسیون در کشور نیز که هفته اول و دوم اردیبهشت است، اکنون آغاز شده و در این مرحله، به افراد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند، واکسن تزریق می‌شود. واکسن انستیتو پاستور که در همکاری با کشور کوبا تهیه شده است نیز به‌زودی توزیع می‌شود و واکسن کووبرکت خردادماه به‌صورت انبوه توزیع خواهد شد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه