آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

استیبل کوین DAI چیست؟

  • -
استیبل کوین DAI چیست؟

DAI استیبل‌کوین سیستماتیک و بسیار غیرمتمرکزی است که به‌عنوان ابزاری کلیدی در اکوسیستم روبه‌رشد امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) و استقراض و وام‌دهی بدون نیاز به مجوز استفاده می‌شود.

DAI استیبل‌کوین الگوریتمی است که MakeDAO (یکی از پروتکل‌های مبتنی‌بر اتریوم) صادر کرده و هدف آن حفظ نسبت دقیق یک‌به‌یک با دلار آمریکا است. این رمزارز در درجه‌ی اول به‌عنوان ابزاری برای وام‌دادن و قرض‌گرفتن دارایی‌های دیجیتال بدون نیاز به واسطه استفاده می‌شود. در‌واقع، DAI سیستم بدون مجوز با شفافیت بالا و حداقل محدودیت ایجاد کرده است.

تولد DAI؛ ایجاد و صدور

dai stablecoin

به‌گزارش جِمِنای، MakeDAO را اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ رونه کریستنسن (Rune Christensen)، مدیرعامل و بنیان‌گذار این سازمان، معرفی کرد و پروتکل Maker که معماری زیربنایی استیبل‌کوین DAI محسوب می‌شود، فعالیت خود را در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز کرد.

مدل MakerDAO برای ایجاد DAI، با مدل به‌کار گرفته‌شده در استیبل‌کوین‌های پیشرو بازار متفاوت است. این استیبل‌کوین از سطح بی‌نظیری در تمرکززدایی بهره می‌‌برد. استیبل‌کوین‌های دیگری مثل تتر ارز دیجیتال با پشتوانه‌ی ذخیره‌ی دارایی‌های فیات است که سازمانی مرکزی آن را مدیریت می‌کند، اما هیچ نهادی بر صدور DAI کنترل ندارد. در‌عوض، کاربرانی که قصد نگه‌داری DAI را دارند، دارایی‌های مبتنی‌بر اتریوم را روی قرارداد هوشمند ارائه می‌کنند که از آن‌ها به‌عنوان وثیقه‌ای برای حفظ ارتباط DAI با دلار آمریکا استفاده خواهد شد.

پشتوانه‌ی استیبل‌کوین‌های دیگر مثل تتر ذخیره‌ی دارایی‌های فیات است که سازمانی مرکزی آن را مدیریت می‌‌کند؛ اما هیچ نهادی بر صدور DAI کنترل ندارد

تفاوت دیگر این است که DAI برخلاف اکثر استیبل‌کوین‌ها که دربرابر ارز فیات وثیقه می‌شوند، از ارزهای دیجیتال مختلف به‌عنوان وثیقه بهره می‌برد؛ از‌جمله ETH ،COMP ،wBTC ،USDC ،BAT و... . پروتکل Maker در ابتدا فقط از اتر به‌عنوان وثیقه پشتیبانی می‌کرد؛ با‌این‌حال، در نوامبر ۲۰۱۹ این فناوری رو‌به‌رشد موفق شد از ارزهای دیجیتال دیگری مثل BAT و USDC نیز پشتیبانی کند. افزایش تعداد ارزهای قابل‌وثیقه ریسک را کاهش و ثبات قیمت DAI را افزایش داده است. گزینه‌های جدید وثیقه همچنان ازطریق رأی‌گیری به‌وسیله‌ی جامعه‌ی MakerDAO به این اکوسیستم اضافه می‌شود.

علاوه‌بر‌این، دارندگان توکن DAI در شبکه‌ی این ارز دیجیتال سود دریافت می‌کنند. افرادی که توکن بومی MakerDAO، یعنی MKR را دراختیار دارند، نرخ پس‌انداز DAI را تغیین می‌کنند و همچنین می‌توانند به‌عنوان ضامن DAI عمل کنند. این یعنی درصورت از‌کار‌افتادن سیستم، توکن‌های MKR آن‌ها می‌تواند حذف شود. این ساختار ضامن‌ها را تشویق می‌کند تا از عملکرد صحیح سیستم DAI و توکن‌های وثیقه‌شده‌ی آن اطمینان حاصل کنند.

توکن‌ DAI چگونه کار می‌کند؟

dai stablecoin

DAI توکنی ERC-20 است که امکان خرید آن از صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) وجود دارد. علاوه‌بر‌این، می‌توانید با بازکردن صندوق وثیقه‌ی Maker از‌طریق داشبورد DAI با استفاده از گزینه‌ی MakerDAO Oasis Borrow از سیستم وام بگیرید و دارایی‌های مبتنی‌بر اتریوم را به‌عنوان وثیقه سپرده‌گذاری کنید. خزانه‌های وثیقه‌ساز که قبلا در تکرار پروتکل Maker به‌عنوان موقعیت‌های بدهی وثیقه‌ای نامیده می‌شدند، در‌واقع قراردادهای هوشمندی محسوب می‌شوند که وثیقه را تا زمانی که DAI قرض گرفته‌شده برگردانده نشود، در امان نگه خواهد داشت.

ارزش وثیقه‌ای که سپرده‌گذاری می‌کنید باید همیشه از ارزش DAI صادر‌شده بیشتر باشد. اگر ارزش وثیقه کمتر از ارش توکن‌های DAI صادر شده باشد، وثیقه‌ی شما نقد خواهد شد. DAI یکی از یکپارچه‌ترین دارایی‌های دیجیتال در اکوسیستم بلاک‌چین محسوب می‌شود و پس از قرض‌گرفتن آن، می‌توان از این ارز دیجیتال در برنامه‌های امورمالی غیرمتمرکز یا در بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین یا سایر موارد استفاده کرد.

مزیت پایداری برای دارندگان DAI و ویژگی‌های امنیتی

امنیت DAI

DAI با ارز دلار آمریکا مرتبط است. افزایش ثبات قیمت ارائه‌شده‌ی استیبل‌کوین DAI سرمایه‌گذاران را بر آن واداشته است تا این ارز دیجیتال را نه‌تنها به‌عنوان ذخیره‌ی پایدار با ارزش بلندمدت، بلکه گزینه‌ای مناسب برای مقاصد مبادلات روزانه ببینند که به گسترش چشم‌گیر کاربرد بلاک‌چین و به‌طورکلی فناوری‌ و سیستم‌های حوزه‌ی ارزهای دیجیتال منجر شده است.

مزایا و موارد استفاده استیبل‌کوین DAI

بسیاری از افراد در سراسر جهان حداقل دارایی موردنیاز برای واجدشرایط‌بودن افتتاح حساب بانکی را در‌اختیار ندارند؛ اما هیچ محدودیتی برای حداقل مقدار موجودی مورد‌نیاز برای استفاده از DAI وجود ندارد. ارزش پایدار DAI باعث شده است این استیبل‌کوین در مناطقی که افراد با بی‌ثباتی شدید اقتصادی مواجه شده‌اند، به‌عنوان ارز باثبات و جایگزین و ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شود.

از‌آنجا‌که DAI سیستم شفاف و بدون نیاز به‌ مجوز محسوب می‌شود، این ویژگی به افزایش اطمینان از دسترسی نامحدود کاربران به دارایی‌هایشان کمک می‌کند. این در حالی است که برخی از دولت‌ها مثل زیمباوه و میانمار محدودیت‌های زیادی در توانایی شهروندان برای دسترسی به ارزهای فیات اعمال کرده‌اند و حساب‌های بانکی مردم در این کشورها با محدودیت‌هایی مثل سقف برداشت روزانه یا ماهانه همراه است. زیمباوه در سال ۲۰۱۹ محدودیت برداشت هفتگی را تا ۲۰ دلار زیمباوه (ZWD) اعمال کرد. به‌طور مشابه، دولت میانمار در سال ۲۰۲۱ محدودیت برداشت روزانه ۵۰۰ هزار کیات (حدود ۳۵۰ دلار آمریکا) را روی حساب‌های بانکی شهروندان خود اعمال کرده است.

ارزش پایدار DAI باعث شده است این استیبل‌کوین در مناطقی که افراد با بی‌ثباتی شدید اقتصادی مواجه شده‌اند، به‌عنوان ارز باثبات و جایگزین و ابزاری برای حفظ ارزش دارایی‌ها تبدیل شود

کاربران با بهره‌گرفتن از سیستم DAI Savings Rate یا به‌اختصار DSR و قفل‌کردن توکن‌های این استیبل‌کوین برای خود سود و درآمد ایجاد می‌کنند. ازآنجاکه DAI روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است، از مکانیزم اجماع این شبکه‌ی یعنی گواه انجام کار (PoW) بهره می‌برد. این سیستم فعلا از مکانیزم گواه بر سهام (PoS) بی‌بهره است؛ با‌این‌حال، سیستم MakerDAO دارندگان توکن‌های DAI را قادر می‌سازد تا با واریز DAI به قرارداد هوشمند MakerDAO سود به‌دست بیاورند. این سیستم تخصصیِ قرارداد هوشمند سرمایه‌گذاری کاربر را تضمین می‌کند و هیچ محدودیتی در حداقل و زمان برداشت دارایی‌ها به آ‌ن‌ها اعمال نخواهد کرد.

در بسیاری از موقعیت‌ها، هزینه‌های انتقال پول ازطریق سیستم‌های بین‌المللی بسیار زیاد بوده و علاوه‌بر‌این، مدت زمان زیادی برای تأیید نهایی این انتقال‌ها نیاز است. با کارمزدهای کم انتقال DAI و زمان پردازش سریع، انجام تراکنش‌ها از کیف پول‌ کاربری به کیف پول کاربر دیگر با روشی بسیار شفاف‌تر و کارآمدتر انجام خواهد شد.

مقاله‌‌های مرتبط:
  • رنسانس ارزهای دیجیتال در نیجریه؛ پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال در این کشور چگونه رخ داد
  • استریم غیرمتمرکز ویدئو؛ روش‌های پیاده‌سازی، استراتژی‌ها و چالش‌های پیش‌رو

مؤسسات مالی سنتی فقط در ساعات کاری به کاربران خدمات ارائه می‌دهند؛ بنابراین، انجام تراکنش‌ها ازطریق این مؤسسات فقط در طول روز قابل‌انجام است. علاوه‌براین، تراکنش‌ها در سیستم‌های سنتی فقط در زمان اداری انجام خواهد شد؛ اما DAI و بلاک‌چین اتریوم امکان انجام تراکنش‌ها را در هر زمان و هر روز سال و فقط در چند دقیقه فراهم کرده است. سیستم MakerDAO به‌ انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده برای کمک به افزایش اطمینان از امنیت پلتفرم خود معروف است.

توسعه‌دهندگان این سیستم ازطریق تجزیه‌وتحلیل ریاضی، به‌طور رسمی تمام قراردادهای هوشمند و مکانزیم‌های اساسی پروتکل که ساختار داخلی این پلتفرم را تشکیل می‌دهد، تأیید می‌کنند.

آینده‌ی DAI

MakerDAO سخت در تلاش است تا DAI را به‌عنوان «اولین ارز دیجیتال بی‌طرف جهان» معرفی کند. هدف این استیبل‌کیون آن است که نمادش مثل نماد دلار و یورو و پوند در همه‌جا حاضر و قابل‌تشخیص باشد. DAI برای دستیابی به اهداف خود باید به‌وسیله‌ی میلیون‌ها نفر استفاده شود؛ وظیفه‌ای که نه‌تنها به برندسازی، بلکه به بازاریابی و آموزش نیز نیاز دارد. اگرچه محقق‌کردن این هدف کار آسانی نیست، هیچ استیبل‌کوین دیگری موقعیت DAI را برای رسیدن به هدف یادشده ندارد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه