آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

استیو جابز در ایمیلی فیسبوک را Fecebook خطاب کرده بود

  • -
استیو جابز در ایمیلی فیسبوک را Fecebook خطاب کرده بود

اسنادی جدید در قالب پرونده‌ی اپل و اپیک گیمز نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۱ استیو جابز در ایمیلی خطاب به اسکات فورستال از شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ با عبارت Fecebook یاد کرده است.

اسناد جدیدی که به‌لطف پرونده‌ی حقوقی بین اپل و اپیک گیمز رسانه‌ای شده‌اند جزئیات جالبی درباره‌ی تاریخچه‌ی رابطه‌ی بین اپل و فیسبوک در بر دارند. اسناد جدید که توسط اپیک گیمز فاش شده‌اند و نخستین بار CNBC متوجه آن‌ها شد نشان می‌دهند رابطه‌ی بین اپل و فیسبوک از سال ۲۰۱۱ متشنج بوده است.

اپل تبلت آیپد را در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه کرد، بااین‌حال فیسبوک در سال ۲۰۱۱ نیز اپلیکیشن مستقل شبکه‌ی اجتماعی خود را برای تبلت اپل منتشر نکرده بود. اسکات فورستال که بعدا مدیر بخش نرم‌افزار اپل شد، ایمیلی برای فیل شیلر و استیو جابز ارسال کرد و گفت جلسه‌ای با مارک زاکربرگ برگزار کرده است تا اپلیکیشن فیسبوک برای آیپد منتشر شود. مطابق نوشته‌ی 9to5Mac اصلی‌ترین دلیل اضافه نشدن فیسبوک به آیپد این بود که مارک زاکربرگ و دیگر مدیران فیسبوک نگران بودند اپل اجازه ندهد اپلیکیشن این شبکه‌ی اجتماعی در آیپد شامل «اپلیکیشن‌های داخلی» باشد.

فورستال گفته: «من به‌تازگی با مارک بحث کردم و به او گفتم که آن‌ها نباید اپلیکیشن‌های داخلی در نسخه‌ی آیپد فیسبوک بگنجانند؛ نه به شکل تحت وب نه به شکل لینکی که کاربر را به سافاری هدایت کند. همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، مارک از این اتفاق خوشحال نبود، چون او اعتقاد دارد که این اپلیکیشن‌های داخلی بخشی از «تجربه‌ی کامل فیسبوک» به‌حساب می‌آیند و مطمئن نیست که طراحی اپلیکیشن آیپد بدون این اپلیکیشن‌های داخلی کار درستی باشد. همه‌چیز در سافاری کار می‌کند، به‌همین دلیل مارک مردد است که مردم را به سمت اپلیکیشنی بومی با قابلیت‌های کمتر بکشاند، حتی اگر آن اپلیکیشن‌های بومی برای قابلیت‌های داخلی غیر متفرقه، بهتر باشند». 

مارک زاکربرگ در آن زمان یک‌سری پیشنهاد‌ها براساس خواسته‌های اپل به فورستال ارائه داده بود. زاکربرگ گفته بود فیسبوک میزبان اپلیکیشن داخلی، لینک یا موارد مشابه نمی‌شود و اپلیکیشن‌های متفرقه را در حالت تحت وب اجرا نمی‌کند. فیسبوک قصد داشت پست‌های کاربران در فید خبری را به اپلیکیشن‌ها مرتبط کند. شرایط دیگری که مارک زاکربرگ پیشنهاد داد بدین صورت بود: کلیک روی یکی از این لینک‌های مرتبط به اپلیکیشن‌ها به‌سرعت کاربر را وارد اپلیکیشنی بومی می‌کند، البته در شرایطی که اپلیکیشن موجود باشد و کاربر آن را روی گوشی نصب کرده باشد. در غیر این صورت اگر اپلیکیشن وجود داشته باشد ولی روی گوشی نصب نباشد، کاربر به اپ استور منتقل می‌شود. در حالت سوم، کاربر به سافاری منتقل می‌شود.

اسکات فورستال در ایمیل خود خطاب به استیو جابز و فیل شیلر گفته بود: «به‌نظرم تمامی این‌ها منطقی‌ هستند، البته احتمالا به غیر از حالت سوم». استیو جابز در پاسخ به فورستال نوشت: «موافقم. اگر سومین پیشنهاد Fecebook را از بین ببریم، منطقی به‌نظر می‌رسد». چند روز بعد، فورستال در ایمیلی دیگر گفت که مارک زاکربرگ از طرح پیشنهادی اپل برای حذف سومین شرط خوشش نیامده است. 

در آن زمان فیل شیلر که تا سال گذشته‌ی میلادی مدیر بخش بازاریابی اپل بود، موضع اپل در قبال اپلیکیشن فیسبوک را اعلام کرد. شیلر نوشته بود: «دلیلی نمی‌بینم که بخواهیم چنین کاری انجام دهیم. تمامی این اپلیکیشن‌ها بومی نخواهند بود و هیچ رابطه‌‌ای با ما یا مجوزی از ما نخواهند داشت، ما آن‌ها را بررسی نخواهیم کرد، آن‌ها از APIها یا ابزارهای ما استفاده نخواهند کرد، از فروشگاه‌های ما استفاده نخواهند کرد و... ». زمانی‌که اپلیکیشن آیپد فیسبوک سرانجام منتشر شد، فیسبوک اعلام کرد از ارز دیجیتال کردیتس خود در iOS برای اپلیکیشن‌هایی مثل Farmville پشتیبانی نمی‌کند. 

رابطه‌ی بین اپل و فیسبوک از سال ۲۰۱۱ تاکنون بهبود پیدا نکرده است. این دو شرکت به‌دلیل تمرکز ویژه‌ی اپل بر حریم خصوصی کاربران وارد مجادله‌ی جدیدی شده‌اند. فیسبوک همچنین از اپل انتقاد کرده است که چرا اجازه‌ نمی‌دهد سرویس گیمینگ خود را روی اپ استور منتشر کند. برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که شاید فیسبوک بخواهد پرونده‌ی ضدانحصار در دادگاه علیه اپل به راه بیاندازد. 

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه