آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

الگوریتم آمازون رانندگان سرویس تحویل کالای Flex را اخراج می‌کند

  • -
الگوریتم آمازون رانندگان سرویس تحویل کالای Flex را اخراج می‌کند

برخی از رانندگان سرویس تحویل کالای Flex آمازون حتی بدون مرتکب شدن اشتباه، توسط الگوریتم از کار اخراج می‌شوند.

آمازون برای تحویل به‌موقع کالا به خریدارانش، از سال ۲۰۱۵ میلیون‌ها راننده را در سرویس Flex به خدمت گرفته است. این رانندگان با استفاده از اپلیکیشنی برای کار در این سرویس ثبت نام می‌کنند و می‌توانند شیفت کاری، موقعیت مکانی و گزارش مشکلات را از طریق همین اپ تعیین کنند و به انجام برسانند. البته اتکای این سرویس به تکنولوژی به همین مقدار خلاصه نمی‌شود و ارزیابی عملکرد و حتی اخراج رانندگان را توسط الگوریتم انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، این سیستم می‌تواند کارگران را بدون هیچ دلیل مشخص یا درستی از کار اخراج کند. به گفته‌ی یکی از این رانندگان، رتبه او (بسیار عالی، عالی، متوسط یا در خطر) به خاطر پنچر شدن لاستیک ماشین و افتادن وقفه در کار تحویل کالا به‌طور ناگهانی سقوط کرد. او موفق شد طی هفته‌های بعد باز هم رتبه‌اش را به عالی برساند؛ اما در نهایت حساب کاربری او به خاطر نقض شرایط و قوانین آمازون بسته شد. راننده مذکور در مورد مشکل به‌وجودآمده اعتراض خود را به شرکت اعلام کرد؛ اما آمازون حاضر به بازیابی مجدد حساب او نشد.

اپلیکیشن رانندگان سرویس Flex آمازون

راننده دیگری به خاطر بسته بودن ورودی یک مجتمع آپارتمانی و پاسخگو نبودن تلفن گیرنده‌ی مرسوله موفق به رساندن کالا نشد و به همین خاطر نمره او به پایین‌ترین حد ممکن رسید. این راننده ۶ ماه برای بازگرداندن رتبه‌اش به عالی تلاش کرد؛ اما بعد از این مدت به خاطر رتبه پایین‌تر از حد تعیین‌شده از کار اخراج شد.

در این شرایط، حتی اعتراض به اخراج نیز راه حال چندان مناسبی برای رانندگانی با وضعیت مشابه به نظر نمی‌رسد؛ چرا که برای انجام این کار نیاز به پرداخت مبلغ ۲۰۰ دلار خواهد بود. به گفته یکی از رانندگان: «هر وقت مشکلی پیش بیاید، پشتیبانی‌ به هیچ وجه پاسخگو نیست. در واقع شما در مقابل یک ماشین قرار گرفته‌اید و حتی تلاشی هم از خودتان نشان نخواهید داد.»

با وجود این مشکلات و به گفته یکی از مهندسان سابق شرکت، از این سیستم در تشکیلات آمازون به‌عنوان موفقیت نام برده می‌شود و این مسئله را می‌توان با تعداد رانندگانی که در Flex مشغول به کار هستند به سنجش گذاشت. در حال حاضر ۴ میلیون راننده در سراسر دنیا اپلیکیشن Flex را دانلود کرده‌اند که ۲٫۹ میلیون نفر از آن‌ها در آمریکا مشغول به کار هستند. در پنج ماه گذشته آمار دانلود این اپلیکیشن در آمریکا به ۶۶۰ هزار نفر رسیده است.

با وجود مشکلات رانندگان، سخنگوی آمازون، کیت کودرنا به بلومبرگ گفته که ادعای رانندگان در مورد رفتار نادرست شرکت و اخراج‌ ناعادلانه، موردی است و بیان‌کننده نظر اکثریت رانندگان سرویس Flex نیست. به گفته آمازون، هزینه زیادی برای توسعه این تکنولوژی صرف شده است تا رانندگان بتوانند هر لحظه از شایستگی و سابقه خود مطلع شوند و شرکت نیز در مورد شکایات آن‌ها تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه