آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

امسال بیش از ۱۶ هزار کسب و کار «ای‌نماد» دریافت کرده‌اند

  • -
امسال بیش از ۱۶ هزار کسب و کار «ای‌نماد» دریافت کرده‌اند

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اولین نشست خبری رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرد که در نیمه اول امسال ۱۶ هزار و ۳۸۹ ای‌نماد برای کسب و کارها صادر شده است.

اولین نشست خبری رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی دیروز دوشنبه، یک آذرماه در وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برگزار شد. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به‌عنوان نهاد متولی اعطای ای‌نماد، از آبان سال ۹۹ رتبه‌بندی کسب و کارها را آغاز کرد. در نشست روز گذشته، این مرکز خبر از آغاز به‌کار اپراتور دوم رتبه‌بندی داد.

به گزارش زومیت، فرانک ابوالمعصوم، مدیر پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این مراسم، حجم تجارت الکترونیکی در ۶ ماهه ابتدایی امسال را بیش از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او اضافه کرد در این بازه زمانی همچنین، یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون معامله در فضای کسب‌و‌کار اینترنتی صورت گرفته است.

نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت

ابوالمعصوم تعداد نمادهای اعتماد الکترونیک اعطاشده در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ را نیز ۱۶ هزار و ۳۸۹ کسب‌وکار اعلام کرد که تعداد کل فروشگاه‌های دارای ‌اینماد را به ۱۰۴ هزار و ۷۳ مورد می‌رساند.

ابوالمعصوم فلسفه رتبه‌بندی کسب و کارها را نگاه کیفی به مقوله اعتماد عنوان کرد. او گفت نماد اعتماد را در لوگو نیز مشاهده می‌کنیم و همان‌گونه که لوگو دارای چند ستاره است، درنهایت از آبان سال گذشته، روند اعطای ستاره‌ها با همکاری سازمان مدیریت صنعتی آغاز شد. به‌تازگی با مؤسسه «پایا» نیز به‌عنوان اپراتور دوم برای رتبه‌بندی کسب‌وکارها قرارداد منعقد شده و کسب‌وکارها می‌توانند بین اپراتورهای رتبه‌بندی دست به انتخاب بزنند. هزینه این رتبه‌بندی هم همچنان براساس تعرفه‌ تعیین‌شده ازسوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و برابر با ۱۷۵ هزار تومان است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت رتبه‌بندی کسب و کارها را با ارزیابی عملکردی در سه بخش امکانات و توانمندی کسب‌وکار، سوابق عملکردی و شاخص‌های مالی انجام می‌دهد.

جدول شاخص های رتبه بندی کسب و کارهای دارای ای نماد

طبق جدیدترین گزارش دراین‌باره، تا ۲۲ آبان‌ماه، ۲۲۲ کسب‌و‌کار رتبه‌بندی شده‌اند و پنج مورد از آن‌ها موفق به دریافت ۵ ستاره، ۳۰ کسب‌و‌کار موفق به اخذ چهار ستاره، ۸۷ کسب‌وکار موفق به اخذ سه ستاره، ۶۲ کسب‌و‌کار نماد دو ستاره و ۹ کسب‌و‌کار هم یک‌ستاره شده‌اند. برای مشاهده ستاره کسب و کارها می‌توانید گزارش رتبه‌بندی را در وب‌سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مشاهده کنید.

گزارش رتبه‌بندی همچنین نشان می‌دهد کسب و کارهای دارای بیش از چهار سال سابقه، بیشتر متمایل به شرکت در رتبه‌بندی پیشرفته هستند. مدیر پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین، دلایل نارضایتی شکایت مشتریان از کسب و کارها را که در شناسنامه نماد آن‌ها درج می‌شود، زمان ارسال کالا، بسته‌بندی، پشتیبانی، هزینه ارسال و بیشترین عوامل رضایت مشتریان را طراحی و عملکرد وب‌سایت، کیفیت کالا و خدمات عنوان کرد. به‌گفته ابوالمعصوم، این بررسی نشان می‌دهد که کسب و کارها باید روی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بخش لجستیک خود تمرکز کنند.

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در پاسخ به سوالی درمورد تأثیر کسب و کارهای فعال در حوزه رمزارزها روی تجارت الکترونیکی کشورمان گفت این مسئله پیچیده‌ای است و به دلیل اینکه این حوزه هنوز متولی در کشورمان ندارد و کسی مسئولیت آن را قبول نمی‌کند، نمی‌توان اظهارنظر درستی کرد. رهبری اضافه کرد مرکز ملی فضای مجازی درحال کار روی این موضوع و تعیین متولی آن است اما هنوز سیاست کلان کشور در این خصوص مشخص نیست.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه