آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اولین جلسه دادگاه ایلان ماسک در پرونده‌ی خرید سولارسیتی برگزار شد

  • -
اولین جلسه دادگاه ایلان ماسک در پرونده‌ی خرید سولارسیتی برگزار شد

ایلان ماسک در اولین جلسه دادگاه، به اتهامات واردشده در رابطه با خرید ۲٫۶ میلیارد دلاری شرکت سولارسیتی که در سال ۲۰۱۶ توسط تسلا انجام شده بود، پاسخ داد.

اولین جلسه دادگاه ایلان ماسک به منظور رسیدگی به اتهامات مرتبط با در اختیار گرفتن سولارسیتی در سال ۲۰۱۶ که با قراردادی به مبلغ ۲٫۶ میلیارد دلار انجام شده بود، روز دوشنبه برگزار شد. این شکایت توسط تعدادی از سهام‌داران به دادگاه ارائه شده است که در آن ایلان ماسک را متهم به «نجات مالی» شرکت در حال ورشکستگی سولارسیتی کرده‌اند. این سهام‌داران به دنبال بازپس‌گیری هزینه پرداخت‌شده برای خرید سولارسیتی هستند.

ایلان ماسک پیش از در اختیار گرفتن سولارسیتی، رئیس هیئت مدیره و بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت بود و بر اساس اتهامات مطرح‌شده، او با نجات سولارسیتی از ورشکستگی در واقع منافع مالی خود را با استفاده از سرمایه تسلا تأمین کرده است. علاوه بر این بنیان‌گذاران سولارسیتی، لیندن و پیتر رایو، پسرعموهای ماسک هستند. 

ماسک در این دادگاه در مورد اتهاماتی که به او وارد شده است، گفت:

خیلی تلاش کردم که مدیر تسلا نباشم؛ اما اگر بخواهم صادق باشم، باید بگویم تسلا بدون من نابود خواهد شد.

در شکایت مذکور ادعا شده است که ماسک با سیطره بر مذاکرات هیئت مدیره در این معامله، آن‌ها را به پرداخت هزینه بیشتری برای خرید سولارسیتی ترغیب کرده و به سهام‌داران در مورد وضعیت مالی سولارسیتی اطلاعات اشتباه داده است. ماسک این موضوع را در دادگاه رد و ادعا کرد که معامله در اختیار گرفتن سولارسیتی به‌طور کامل توسط هیئت مدیره پیش برده شده و او حتی در کمیته‌ای که در مورد شرایط معامله مذاکره کرده‌اند حضور نداشته است.

ماسک در تمام طول دادگاه و در پاسخگویی به وکیل سهام‌داران خونسردی و آرامش خود را حفظ کرد؛ اما برخی از سؤالات وکیل باعث شدند که ایلان ماسک او را «یک انسان بد» بنامد.

او در ابتدای جلسه دادگاه و در مورد ارتباطش با مجمع مدیریت، به وکیل خود پاسخ داد:

می‌توانم بگویم ارتباطم با آن‌ها خوب است. اعضای مجمع مدیریت سخت کار می‌کنند، افراد شایسته‌ای هستند و علاوه بر اینکه مشاوران خوبی به شمار می‌آیند، به‌عنوان نماینده سهام‌داران هم عملکرد دقیق و سخت‌گیرانه‌ای دارند.

ماسک گفت او به کسی در مجمع مدیریت رشوه نداده است یا به هیچ‌وجه قدرت استخدام یا اخراج آن‌ها را ندارد. علاوه بر این او درصد سهام یکسانی در هردو شرکت داشته است و در این معامله پولی رد و بدل نشده؛ بنابراین نفعی هم به او نرسیده است. در واقع هدف از انجام این معامله، ادغام بخش باتری‌سازی تسلا با بخش تولید انرژی پایدار سولارسیتی بوده است.

بر اساس نظر کارشناسان حقوقی، قاضی به دنبال شواهدی مبنی بر اعمال تهدید روی اعضای هیئت مدیره خواهد بود. از آنجایی که همواره رفتار ایلان ماسک از کنترل او روی هیئت مدیره خبر می‌دهد، احتمال اثبات خلاف این موضوع در دادگاه از نظر کارشناسان حقوقی اندک ماست.

سال گذشته، هیئت مدیره تسلا با همین پرونده موفق به دریافت ۶۰ میلیون دلار غرامت از بیمه شده بودند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه