آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اپل احتمالا در حال توسعه حلقه، دستبند و گردنبند هوشمند است

  • -
اپل احتمالا در حال توسعه حلقه، دستبند و گردنبند هوشمند است

تاکنون محصلاوت پوشیدنی اپل شامل اپل واچ و هدفون‌های بی‌سیم ایرپاد می‌شدند؛ اما ظاهرا کوپرتینویی‌ها درصدد گسترش این بخش با محصولاتی همچون دستبند، حلقه، گردنبند و... هستند.

شایعات از آن حکایت دارند که اپل سرانجام سال آینده نخستین نسل از هدست واقعیت ترکیبی خود را رونمایی و روانه‌ی بازار خواهد کرد. دراین‌میان، گفته می‌شود که غول دنیای فناوری مشغول پژوهش در مورد به‌کارگیری دستگاهی برای تشخیص بازخورد و فرامین کاربر در دستگاه‌ قابل نصب روی سَر (HMD) است. این دستگاه می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارتباط و غوطه‌وری کاربر در محیط مجازی و پرجزئیات هدست‌‌های HMD داشته باشد و احتمالا یکی از قابلیت‌های مهم عینک واقعیت افزوده‌ی کوپرتینویی‌ها موسوم به اپل گلس خواهد بود.

مدت‌ها شایعه شده بود که اپل مشغول توسعه‌ی روش‌های مختلفی، از جمله دستگاهی شبیه حلقه (انگشتر) و دستکش برای کنترل هدست واقعیت ترکیبی است. کوپرتینونشین‌ها به‌دنبال محصولی هستند که تشخیص بدهد فرامین از کجا صادر می‌شود و به‌صورت دقیقی آن‌ها را در دستگاه اصلی (هدست) اعمال کند. بااین‌حال، اخیرا پتنتی از اپل در اداره ثبت اختراعات و اعلائم تجاری ایالت متحده آمریکا به‌ثبت رسیده که نشان می‌دهد هدف اپل چیزی بیشتر از ارائه حلقه هوشمند است و احتمالا شاهد گسترش بخش پوشیدنی‌های این شرکت در سالیان آینده خواهیم بود.

اختراع یادشده باعنوان «حلقه‌های پوشیدنی با مدارهای تعبیه‌شده» دستگاه پوشیدنی کوچکی را به اشکال مختلف توصیف می‌کند که می‌تواند روی مچ دست یا گردن کاربر قرار گیرد و ممکن است برای جمع‌آوری اطلاعات درباره شخص یا اشیای متصل، استفاده شوند. در بخشی از مستندات پرونده ثبت اختراع آمده است:

دستگاه‌های الکترونیکی ممکن است روی بدن کاربر قرار گیرند یا به یک جسم متصل شوند؛ به‌عنوان مثال، یک دستگاه الکترونیکی می‌تواند دارای حلقه، نوار یا شکل ریسمانی باشد تا اطراف دستگاه‌ها متصل و آویزان شود یا به شکل دیگری به یک شخص، حیوان یا اشیاء متصل شود.

اپل استدلال می‌کند که استفاده از دستگاه پوشیدنی جدیدش می‌تواند به معنای سنجش و تشخیص اطلاعاتی از مکان، فعالیت، شناسایی یا اطلاعات پزشکی و بیومتریک کاربران باشد. افزون‌براین، دستگاه مذکور ممکن است برای ارائه خروجی به کاربر (خروجی هپتیک، خروجی صدا یا خروجی بصری) استفاده شود. سیستم نهفته در پوشیدنی می‌تواند اطلاعات شناسایی شخص و شئ یا پیام‌ها را برای یک کاربر ذخیره کند و احتمالا به‌عنوان یک نشانگر بصری در یک سیستم واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی استفاده خواهد شد.

کانون توجه اپل در پتنت یادشده بیشتر به نحوه اتصال دستگاه معطوف است و در میان گزینه‌های دیگر به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه آن‌ها می‌توانند شامل ساختار یا پیوندهای مغناطیسی باشند که تحت یک میدان الکترومغناطیسی مناسب باز و بسته می‌شوند. در واقع، هدف اپل از پتنت اخیرش ارائه عملکردی نظیر علامت‌گذاری موقعیت کاربر در تنظیمات هدست واقعیت افزوده نیست؛ البته کاملا می‌تواند چنین کاری را نیز انجام دهد؛ اما همچنین می‌تواند بخشی از سیستمی باشد که به کاربران اجازه می‌دهد با اشیاء واقعیت افزوده یا مجازی تعامل داشته باشند.

کاربر ممکن است از یک ژست حرکتی در هوا برای انتقال فرامین به هدست استفاده کند؛ برای مثال، کاربر می‌تواند از تکان دادن دست چپ برای انتقال محتوای بصری به چپ بهره بگیرد یا با ضربه زدن روی عناصر مجازی در گستره دیدش، آن‌ها را انتخاب کند.

جالب است بدانید که اپل تاکنون پتنت‌های متعددی دیگری را نیز با اهداف مشابه در این زمینه ثبت کرده است. برای مثال، این شرکت چندی پیش در پتنتی نشان داد که در حال بررسی چگونگی استفاده از پوشیدنی‌هایی مانند دستکش است که می‌تواند اشیاء را به سطوح حساس به لمس تبدیل کند. در آن مقطع اپل پیشنهاد می‌کرد که پوشیدنی‌ها می‌توانند هنگام تشخیص فشار انگشتان روی سطح، از دستگاه‌های فراصوت برای تشخیص نیرو استفاده کنند.

***

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق ‌‌و توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتا این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با دستگاه‌های پوشیدنی نیز صدق می‌کند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه