آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اپل با اقدامی تلافی‌جویانه قصد دارد فروش محصولات اریکسون را ممنوع کند

  • -
اپل با اقدامی تلافی‌جویانه قصد دارد فروش محصولات اریکسون را ممنوع کند

با رأی قاضی کلمبیایی، فروش و واردات گوشی‌های آیفون در کلمبیا ممنوع و حق اعتراض نیز از اپل سلب شده است.

به‌گزارش ناین‌توفایومک، برای اولین‌بار در تاریخ فروش گوشی‌های آیفون در کشوری ممنوع شد و همین مسئله نزاع حقوقی بین اپل و اریکسون به‌‌دلیل نقض پتنت را وارد مرحله‌ی جدیدی کرده است. ظاهراً ممنوعیت فروش روز گذشته در کشور کلمبیا به‌صورت قانونی اجرا شده است. حالا اپل آماده می‌شود تا برای اخذ حکمی علیه واردات و فروش محصولات اریکسون تلاش کند.

پیش‌تر نیز اپل شکایتی را در کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده (ITC) تنظیم کرده بود که درواقع، واردات تجهیزات ایستگاه پایه موبایل اریکسون در ایالات متحده آمریکا را منع می‌کرد. در این ادله ادعا می‌شد که محصولات زیرساخت موبایل اریکسون سه مورد از پتنت‌های مربوط به mmWave اپل را نقض می‌کنند.

از سوی مقابل، اریکسون اپل را به نقض پتنت‌های این شرکت درباره‌ی تراشه‌های 5G متهم کرده است که درحال‌حاضر، روی آیفون‌های امروزی استفاده می‌شوند. اپل چندین سال است که بابت استفاده از فناوری‌های 2G و 3G و 4G به اریکسون حق امتیاز پرداخت می‌کرده است؛ اما از زمان منقضی‌شدن قرارداد به‌ امید بستن قرارداد بهتر برای استفاده از فناوری 5G، تجدید قرارداد را به‌تعویق انداخته بود و همین موضوع سبب شد که مناقشه‌ی بین این دو شرکت آغاز شود.

نزاع بین اپل و اریکسون زمانی شعله‌ور شد که اپل در دسامبر سال ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) از اریکسون شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت سوئدی مقررات FRAND را زیرپا گذاشته است. درواقع، این قانونی بین‌المللی است که باید استانداردهای ضروری ثبت اختراع درباره‌ی نرخ‌های منصفانه (standards-essential patents) رعایت شوند. به‌بیانی ساده، اپل مدعی شده است که شرکت اریکسون مبالغ غیرمنصفانه‌ای برای حق امتیاز استفاده از پتنت‌هایش طلب می‌کند.

درمقابل، شرکت اریکسون اپل را به هدردادن منابع دادگاه با تحمیل دعاوی غیرضروری در دو جبهه متهم کرد و اپل نیز بدون واکنش نبود و با ادعای نقض حق ثبت اختراع نامربوط علیه اریکسون تشکیل پرونده داد. این اواخر اپل با تعویق یا کسر پرداخت حق امتیاز تلاش می‌کرد تا به اریکسون فشار وارد آورد و اریکسون نیز در پاسخ به این لطف اپل، برای ممنوعیت واردات و فروش گوشی‌های آیفون در چندین کشور تشکیل پرونده داد و بالاخره دیروز موفق شد نخستین ممنوعیت را برای آیفون در کشور کلمبیا دریافت کند.

اپل نخستین دعاوی SEP در تاریخ خود را ارائه کرد

اپل تاکنون چندین پرونده‌ی متقابل نقض حق ثبت اختراع علیه اریکسون تشکیل داده است؛ اما پیش‌از‌این هرگز برای دعاوی نقض پتنت در فناوری‌های مشمول Standards Essential Patent یا همان SEP تشکیل پرونده نداده بود. دلیل این امر احتمالاً آن است که تیم تحقیق‌و‌توسعه‌ی شرکت مذکور به تولید آن‌ها تمایلی ندارد.

خرید بخش تولید مودم گوشی‌های هوشمند اینتل در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) مالکیت چندین نمونه از پتنت‌های SEP را به اپل منتقل کرد و حالا وب‌سایت Foss Patents گزارش داده است که کوپرتینویی‌ها برای اولین‌بار در تاریخ برای دعاوی نقض پتنت برای یکی از موارد SEP تشکیل پرونده داده‌اند.

پتنتی که این‌بار مورد پرسش قرار گرفته است، مربوط به فناوری 4G یا LTE می‌شود که در رابطه با «مدیریت عملکرد شبکه مجازی» کاربرد دارد. فلوریان مولر از وب‌سایت Foss Patent می‌گوید درحالی‌که مشخص نیست اپل در تلاش برای دریافت حکم ممنوعیت واردات و فروش برای محصولات 4G/LTE اریکسون است یا خیر، دادگاهی که انتخاب کرده است، سرنخ‌های واضحی می‌دهد.

به‌گفته‌ی مولر این دادگاه قرار است در مونیخ برگزار شود که به‌عنوان مرکز شماره یک دعاوی حقوقی نقض پتنت به‌حساب می‌آید و ظاهراً در صدور احکام سختگیرانه شهرت دارد. اولین جلسه‌ی دادگاه منطقه‌ای مونیخ قرار است در تاریخ ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۳ میلادی (۲۶ بهمن ۱۴۰۱ شمسی) برگزار شود. علاوه‌براین، در یکم ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ اسفند ‍۱۴۰۱) نیز جلسه‌ای دیگر که جدای از پرونده نقض پتنت SEP است و به پتنت دیگری مربوط می‌شود، برگزار خواهد شد.

گفته می‌شود ازآن‌‌‌جاکه اپل نمی‌تواند انکار کند که با تمدید‌نکردن مجوز‌های اریکسون درقبال این شرکت پتنت را نقض کرده است و نیز به این دلیل که اریکسون در چندین کشور به‌دنبال اجرای حکم ممنوعیت واردات و فروش گوشی‌های آیفون است، کوپرتینویی‌ها زیر فشار زیادی قرار دارند.

بااین‌حال، دستاویز قراردادن پرونده‌ی حقوقی نقض SEP به‌وسیله‌ی اپل قطعاً دست این شرکت را پُرتر می‌کند. همچنین، درحالی‌که خرید بخش تولید مودم گوشی‌های هوشمند اینتل به تلاش‌های اپل برای ساخت تراشه 5G اختصاصی کمک شایانی کرده است، امکان استفاده از پتنت‌های اینتل به‌عنوان سلاحی در ادعاهای نقض پتنت امتیاز مفیدی به‌شمار می‌رود.

درنهایت، هر دو شرکت در زمینه‌های خاصی آسیب‌پذیر‌‌ند. از یک سو، اریکسون جریان درآمد خود را از فروش محصول و حق امتیاز ثبت اختراع کاهش می‌دهد که آن را در موقعیت ناپایدار مالی قرار خواهد داد و از سوی دیگر، اپل درصورت اعمال ممنوعیت فروش و واردات آیفون در بازارهای بزرگ، ممکن است مبالغ هنگفتی را از دست دهد. بنابراین، عده‌ای معتقدند درنهایت عقلانی‌ترین راه برای هر دو شرکت این است که نزاع حقوقی را با جلسه‌ای دوستانه دنبال و با یکدیگر مصالحه کنند؛ اما تاکنون نشانه‌ای از مصالحه و توافق بین دو طرف دیده نمی‌شود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه