آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اپل همکاری با کارخانه فاکسکان در هند را به‌دلیل تبعیض محل کار به حالت تعلیق درآورد

  • -
اپل همکاری با کارخانه فاکسکان در هند را به‌دلیل تبعیض محل کار به حالت تعلیق درآورد

گفته می‌شود اپل به‌دلیل تبعیض‌های محل کار، روابط تجاری‌اش را با یکی از کارخانه‌های فاکسکان در هند به حالت تعلیق درآورده است.

چندی پیش، مشخص شد که یکی از کارخانه‌های تولید گوشی‌های آیفون در کشور هند شرایط نابرابری به کارگرانشان تحمیل می‌کند و متعاقا همین امر به نارضایتی و اعتراض کارگران منجر شد. حال، جدیدترین اخبار حاکی از آن است که اپل تا مدت نامعلومی هرگونه مراوده با کارخانه‌ی فاکسکان در نزدیکی شهر چنای در جنوب هند را به حالت تعلیق درآورده است. سخن‌گوی اپل دراین‌باره می‌گوید:

کارخانه‌ی واقع‌شده در منطقه‌ی سریپرومبودور که مدل‌های آیفون ۱۲ را قبل از تعلیق عملیات مونتاژ می‌کرد، تا زمان ایجادنکردن بهبودهای لازم تعطیل شده است. به‌دنبال نگرانی‌های اخیر درباره‌ی ایمنی غذا و شرایط اقامت در فاکسکان سریپرومبودور، بازرسان مستقل را اعزام کردیم و متوجه شدیم که برخی از خوابگاه‌ها و اتاق‌های غذاخوری کارمندان الزامات ما را برآورده نمی‌کنند. ازاین‌رو، ما با تأمین‌کننده کار می‌کنیم تا مطمئن شویم مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی به‌سرعت اجرا می‌شوند.

گفتنی است که در اوایل ماه جاری، فاکسکان کارخانه‌ی یادشده را پس از اعتراض‌هاب ناشی از بستری ۱۵۰ کارمند در بیمارستان به‌دلیل مسمومیت غذایی تعطیل کرد. اپل در بیانیه‌ای می‌گوید که تأسیسات سریپرومبودور تا زمان مطمئن‌شدن از رعایت استانداردها، در حالت تعلیق باقی خواهد ماند.

فاکسکان نیز در بیانیه‌ای عذرخواهی و اظهار کرد که از شرایط ایجادشده بسیار متأسف است. این شرکت خاطرنشان کرد که اقدامات فوری برای ارتقای امکانات و خدمات را انجام می‌دهد. غول تایوانی صنعت مونتاژ قصد دارد تیم مدیریتی خود را در هند تقویت کند و در طول زمان ازکارافتادگی به پرداخت حقوق همه‌ی کارکنان ادامه دهد.

بیانیه‌ی دولت محلی نشان می‌دهد که این بهبودها شامل گسترش مناطق زندگی و ارتقای امکانات حمام و آب آشامیدنی موجود خواهد بود. باوجوداین، فاکسکان مشخص نکرد که چه زمانی قصد دارد کارخانه را بازگشایی کند. درحقیقت، ماجرای سریپرومبودور دومین تعلیق مونتاژکنندگان گوشی‌های آیفون واقع در هند در یک سال است. در دسامبر ۲۰۲۰ نیز، کارگران کارخانه‌ی ویسترون در هند به‌دلیل دستمزدهای پرداخت‌نشده، کارخانه را غارت کردند و باعث سردی روابط اپل با ویسترون شد.

طبق گزارش‌ها، آن زمان در شورش در کارخانه‌ی مونتاژ آیفون ویسترون در شهر بنگلور هند بین صدها تا دو‌هزار کارگر حضور داشته‌اند و برای مدتی تولید به‌دلیل خسارت‌های وارده به تأسیسات شرکت متوقف شد. تصاویر ویدئویی به‌دست‌آمده افرادی را نشان می‌داد که به واحدهای مونتاژ حمله و شیشه‌ها را خرد و ماشین‌ها را واژگون می‌کنند و درنهایت، آن‌ها را آتش می‌زنند.

غول فناوری کوپرتینو سابقه‌ی سیاهی در زمینه‌ی تخلف‌های کارگری دارد و گزارش اخیر حاکی از آن است که اپل حتی وقتی می‌داند مشکلی وجود دارد، از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند. حال سؤال اصلی این است: آیا اپل از این موضوع مطلع بوده یا اکنون که این قضیه رسانه‌ای شده، به تعلیق تجارت با کارخانه‌ی فاکسکان مجبور شده است؟ دیدگاه شما کاربران آی‌تی‌کلوپ درباره‌ی این خبر چیست؟

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه