آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

اینتل قصد دارد قیمت محصولاتش را افزایش دهد

  • -
اینتل قصد دارد قیمت محصولاتش را افزایش دهد

اینتل رسماً تأیید کرده که در آینده‌ای نزدیک قیمت پردازنده‌هایش را افزایش می‌دهد. گزارشی تأییدنشده می‌گوید CPUهای پرچم‌دار اینتل افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه خواهند کرد.

براساس ادعای Nikkei Asia که منابعی آگاه در زنجیره‌ی تأمین شرکت‌های مختلف دارد، اینتل به مشتریانش اطلاع داده است که قصد دارد پاییز امسال قیمت پردازنده‌ها و تراشه‌های دیگرش را افزایش دهد. به ادعای سه مدیر اجرایی فعال در صنعت تراشه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، دلیل افزایش قیمت پردازنده‌های اینتل این است که در چند وقت اخیر قیمت برق، مواد خام اولیه، حمل‌و‌نقل و دستمزد نیروی کار بالا رفته است. از تورم اقتصادی به‌عنوان یکی دیگر از دلایل اینتل برای افزایش قیمت تراشه یاد می‌شود.

براساس ادعاهای مطرح‌شده، اینتل تصمیم گرفته قیمت «تقریباً تمامی محصولاتش» را افزایش دهد و این افزایش قیمت شامل پردازند‌‌های مصرفی کلاس دسکتاپ، پردازنده‌های سرور، تراشه‌ی وای‌فای و چندین نوع کنترلر می‌شود. میزان افزایش قیمت احتمالاً بسته به محصولات مختلف، متفاوت خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود قیمت برخی از محصولات به‌صورت تک‌رقمی افزایش پیدا کند و برخی از محصولات دیگر با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصدی مواجه شوند. گفته می‌شود که احتمالاً CPUهای پرچم‌دار کلاس دسکتاپ و لپ تاپ اینتل جزو محصولاتی هستند که با افزایش قیمت بیشتری نسبت‌به حد میانگین مواجه می‌شوند. این ادعا برای پردازنده‌های سرور نیز مطرح شده است. افزایش قیمت پردازنده‌ی سرور می‌تواند تولیدکنندگان کامپیوتر، تأمین‌کنندگان سرور و حتی اپراتورهای دیتاسنترهای پرظرفیت را مستقیماً تحت تأثیر قرار دهد. این دیتاسنترها معمولاً ده‌ها هزار پردازنده را خریداری می‌کنند.

Nikkei Asia می‌گوید فردی به نمایندگی از اینتل تأیید کرده که این شرکت افزایش قیمت محصولات را به مشتریانش اطلاع داده است. نماینده‌ی اینتل نگفته که تیم آبی تا چه حد قیمت محصولاتش را بالا می‌برد. بیانیه‌ای که اینتل دراختیار Nikkei Asia قرار داده است اعلام می‌کند: «اینتل در جلسه‌ی توجیهی مربوط به گزارش مالی فصل اول ۲۰۲۲ اعلام کرد که به دلیل فشارهای ناشی از تورم، قیمت برخی از محصولاتش را بالا می‌برد. ما اطلاع‌رسانی درباره‌ی این تغییرات را آغاز کرده‌ایم.»

اینتل امروزه بخش اعظم پردازنده‌های کامپیوترهای عادی، سیستم‌های توکار و سرورها را در کارخانه‌هایش تولید می‌کند. این شرکت همچنین یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تراشه‌ی وای‌فای، اترنت، FPGA و بسیاری از محصولات دیگر است. افزایش محسوس قیمت پردازنده توسط اینتل بدون شک روی کل صنعت تأثیر می‌گذارد، چون تیم آبی امروزه تنوع بالایی از پردازنده‌ها را به مشتریانش در سراسر دنیا عرضه می‌کند.

فعلاً مشخص نیست که دیگر شرکت‌های فعال در صنعت تراشه مثل AMD نیز پس از اینتل قیمت محصولات را افزایش می‌دهند یا نه. شرکت‌هایی نظیر AMD، انویدیا، Xilinx (که اکنون زیرشاخه‌ی AMD است)، Marvell ،Realtek ،Phison و Silicon Motion در همان بازارهایی که اینتل در آن‌ها حضور دارد فعالیت می‌کنند و با همان مشکلات تیم آبی مواجه هستند.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که با افزایش قیمت پردازنده‌های اینتل احتمالاً رقبا تغییری در قیمت ایجاد نمی‌کنند، حجم تولید را بالا می‌برند و سهم خود را در بازار افزایش می‌دهند. گروهی دیگر از تحلیلگران اعتقاد دارند که رقبای اینتل همچون این شرکت مجبور به افزایش قیمت‌ها می‌شوند.

اینتل در هفته‌های آینده گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۲ را منتشر می‌کند. احتمالاً در گزارش مالی جدید اینتل به جزئیات دقیق‌تری درباره‌ی افزایش قیمت تراشه دست پیدا خواهیم کرد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه