آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

ایکس، اپلیکیشنِ همه‌چیز؛ ایلان ماسک توییتر را به نمونه آمریکایی وی چت تبدیل می‌کند؟

  • -
ایکس، اپلیکیشنِ همه‌چیز؛ ایلان ماسک توییتر را به نمونه آمریکایی وی چت تبدیل می‌کند؟

ایلان ماسک می‌گوید با تصاحب توییتر توسعه‌ی X تسریع می‌شود. مدیرعامل تسلا، X را «اپلیکیشنِ همه‌چیز» خطاب می‌کند، یعنی چیزی شبیه به وی چت در چین.

ایلان ماسک بامداد امروز به وقت تهران با انتشار توییتی نوشت که تصاحب توییتر به او برای خلق «ایکس، اپلیکیشنِ همه‌چیز» کمک می‌کند. براساس آنچه پیش‌تر از ایلان ماسک شنیده‌ایم، بعید نیست که «ایکس» تا حد زیادی شبیه وی چت، سوپر اپلیکیشن محبوب چینی، باشد.

مدیرعامل ثروتمند تسلا و اسپیس ایکس در حال حاضر اطلاعات خاصی درباره‌ی اپلیکیشن X ارائه نداده است، بااین‌حال بارها به‌صورت عمومی از وی چت، اپلیکیشن محبوبی که تحت مالکیت تنسنت (غول اینترنتی چین) قرار دارد، تعریف کرده است. وی چت قبلاً صرفاً پیام‌رسان بود، اما امروزه تمامی سرویس‌های موردنیاز کاربران چینی را یک‌جا ارائه می‌دهد و از نگاه کارشناسان نوعی مینی‌اینترنت است. آمار نشان می‌دهد روزانه صدها میلیون نفر از ساکنان چین از وی چت استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک از زمان طرح پیشنهاد اولیه برای تصاحب توییتر به فکر بهبود این شبکه‌ی اجتماعی بوده و به صراحت گفته است که توییتر باید شبیه وی چت و تیک تاک شود (تیک تاک که تحت مالکیت شرکت چینی بایت‌دنس است، توانسته در کشورهایی مثل آمریکا به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کند). حال‌که ایلان ماسک مجدداً پیشنهاد خرید توییتر را مطرح کرده، سؤالات زیادی درباره‌ی آینده‌ی این شبکه‌ی اجتماعی مطرح شده است.

شرکت‌های زیادی به توسعه‌ی این سوپر اپلیکیشن تمایل نشان داده‌اند و حتی در ایران نیز نمونه‌هایی مشابه وی چت دردسترس قرار دارد. به‌نظر می‌رسد بهترین آینده‌ی توییتر از نگاه ایلان ماسک، تبدیل کردن این سرویس به نوعی سوپر اپلیکیشن است تا توییتر بسیاری از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های مختلف را هم‌زمان ارائه دهد.

اپلیکیشن وی چت چه قابلیت‌هایی دارد؟

براساس آنچه بلومبرگ می‌نویسد، وی چت فراتر از شبکه‌ای اجتماعی است. وی چت بهترین نمونه‌ی سوپر اپلیکیشن در دنیا است و صدها میلیون نفر در چین به‌صورت روزانه برای گرفتن تاکسی اینترنتی، رزرو رستوران، سفارش غذا و کارهای دیگر از وی چت استفاده می‌کنند. وی چت میزبان مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کوچک است که مستقیماً به درون رابط کاربری این سرویس ادغام شده‌اند.

وی چت یکی از غول‌های حوزه‌ی فین‌تک است و در زمره‌ی مهم‌ترین شبکه‌های مالی آنلاین چین قرار می‌گیرد. کاربران ازطریق وی چت برای یکدیگر پول می‌فرستند، هزینه‌ی کالا و خدمات را پرداخت می‌کنند و حتی پول قرض می‌کنند. وی چت افزون‌بر این موارد یکی از محبوب‌ترین پورتال‌های خبری و سرگرمی در چین به‌حساب می‌آید. بسیاری از کاربران چینی اخبار را ازطریق شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و برای دنبال کردن اخبار در وهله‌ی اول سراغ وی چت می‌روند.

کسب‌و‌کارها نیز از وی چت استفاده می‌کنند. کارشناسان می‌گویند اقتصاد اپلیکیشن‌های کوچک وی چت به تقریباً ۲۴۰ میلیارد دلار می‌رسد. تعداد کاربران این سرویس‌ها در سال گذشته‌ی میلادی رشد ۱۲٫۵ درصدی تجربه کرد و به ۴۵۰ میلیون نفر رسید. به‌طور کلی وی چت سرویسی همه‌جانبه است و قابلیت‌های اپلیکیشن‌هایی مثل فیسبوک و توییتر و اوبر و اینستاگرام را هم‌زمان ارائه می‌دهد.

ایلان ماسک در جریان برگزاری جلسه‌ی سالانه با سرمایه‌گذاران تسلا در ماه آگوست (مرداد و شهریور) گفت علاقه‌ی زیادی به استفاده از توییتر دارد و هم‌اکنون ایده‌هایی در سر می‌پروراند تا این شبکه‌ی اجتماعی را به‌شکل قابل توجهی بهتر کند. او جاه‌طلبی‌هایش درباره‌ی توییتر را با چشم‌اندازی که برای شرکت ایکس ترسیم کرده بود مقایسه کرد (ماسک در سال ۱۹۹۹ شرکت خدمات مالی ایکس را به‌همراه فردی دیگر بنیان‌گذاری کرد).

با همه‌ی علاقه‌ای که ایلان ماسک به وی چت دارد، احتمالاً مدیرعامل تسلا در یک زمینه از این سرویس تبعیت نخواهد کرد: ماسک طرفدار آزادی بیان است، اما وی چت در چین به‌دقت مورد نظارت دولت قرار می‌گیرد. گروهی از ناظران انسانی و سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌طور مداوم وی چت را بررسی می‌کنند تا محتواهای این پلتفرم هم‌راستا با دیدگاه حزب کمونیست چین باشد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه