آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

با میلیاردرهای عرصه فناوری 2021 آشنا شوید!

  • -
با میلیاردرهای عرصه فناوری 2021 آشنا شوید!

اوایل آوریل ۲۰۲۱، فوربز فهرستی از ۲۰ میلیاردر برتر جهان در بخش فناوری را منتشر کرد. بیشترِ میلیاردرهای سال ۲۰۲۱ مالکان شرکت‌های فناوری هستند یا به طریقی ارتباط مستقیمی میان آنان و شرکت‌های فناوری وجود دارد.

سی‌و‌پنجمین گزارش سالانه‌ی مجله‌ی فوربز فهرستی از میلیاردرهای دنیا در حوزه فناوری را شامل می‌شد. تعداد زیادی از میلیاردرهای فناوری سال ۲۰۲۱ مالکان شرکت‌های فناوری هستند یا به طریقی ارتباط مستقیمی میان آنان و شرکت‌های فناوری وجود دارد. ارزش میلیاردرهای فناوری با پیشی‌گرفتن از صنایع و مُد و خرده‌فروشی (۱/۷ میلیارد دلار) و مالی و سرمایه‌گذاری (۱/۵ میلیارد دلار)، درمجموع ۲/۵ میلیارد دلار است.

به‌نقل از فوربز، بازارهای فناوری از فوریه‌ی ۲۰۲۰ و شروع همه‌گیری کووید ۱۹، بازگشت گسترده و خیره‌کننده‌ای داشتند و به تقویت ثروت میلیاردرهای جهان کمک کردند. بااین‌حال، هیچ گروهی از افراد ثروتمند مانند میلیاردرهای حوزه‌ی فناوری سود نبرد؛ میلیاردهایی که ارزش ثروتشان در مجموع، ۲/۵ میلیارد دلار است و در فهرست میلیاردرهای جهانی ۲۰۲۱ فوربز جای گرفته‌اند. ثروت این افراد در سال گذشته ۱/۴ میلیارد دلار بود که درمقایسه‌با سال جاری میلادی رشد ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. سال ۲۰۲۱، فوربز ۳۶۵ میلیاردر صاحب ثروت در حوزه‌ی فناوری را کشف کرد؛ درحالی‌که این تعداد در سال گذشته، ۲۴۱ نفر بود. بعد از بخش سرمایه‌گذاری با ثروتی معادل ۳۷۱ میلیارد دلار، بخش فناوری در رده‌ی دوم دارای بیشترین تعداد میلیاردرها قرار دارد.

باتوجه‌به فهرستی که مجله‌ی فوربز منتشر کرده است، می‌توان به رقابت سنگین میلیاردرهای چینی و آمریکایی پی برد. درحالی‌که آمریکا همچنان بخش سنگین‌تر فهرست میلیاردرهای حوزه فناوری را شامل می‌شود، چین نیز به‌دلیل رشد خیره‌کننده و سریع اینترنت، نسل تازه‌ای از ثروتمندان را در خود جای داده که در حوزه‌ی فناوری فعالیت می‌کنند. یکی از دلایل اصلی برای تسلط فناوری، فهرست سنگین افراد حاضر در آن است. همچنین، هشت نفر از فهرست بیست‌نفره‌ی سرمایه‌داران فناوری، ثروتمندترین افراد جهان را شامل می‌شوند. درحالی‌که ایالات متحده‌ی آمریکا همچنان خانه‌ی ثروتمندترین میلیاردرهای فناوری است، بخش اینترنت با رشد سریع چین نسل جدیدی از سرمایه‌گذاران فناوری را به‌سمت پیشرفت هدایت کرده است. از بیست فرد ثروتمند حوزه‌ی فناوری، نُه نفر اهل چین هستند؛ درحالی‌که این تعداد در سال گذشته شش نفر بوده است. در این مقاله، با زومیت همراه باشید تا بیست میلیاردر عرصه‌ی فناوری را به شما معرفی کنیم.

۱. جف بزوس

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۱۷۷ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: آمازون

جفری بزوس، صاحب رسانه، کارآفرین، سرمایه‌گذار اهل آمریکا در زمینه‌ی اینترنت و مدیرعامل و مؤسس شرکت آمازون، بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی آنلاین جهان است. ۶ مارس ۲۰۱۸، بزوس با ۱۱۲ میلیارد دلار دارایی از بیل گیتس پیشی گرفت و دومین فرد ثروتمندترین جهان شناخته شد. ۲۶ اگوست ۲۰۲۰، فوربز اعلام کرد که بزوس پس از ایلان ماسک با ۲۰۵ میلیارد دلار ثروت به نخستین فردی تبدیل شد که بیش از۲۰۰ میلیارد دلار ثروت دارد.

بزئس با بنیان‌گذاری وب‌سایت «آمازون»، نقش مهمی در زمینه‌ی رشد تجارت الکترونیک ایفا کرد. آگوست ۲۰۱۳، وی روزنامه‌ی واشنگتن‌پست را خرید. همچنین گفته شده است که او در مسیر تبدیل به ثروتمندترین فرد تاریخ معاصر جهان است. بااین‌حال، بنیان‌گذار آمازون دیگر در پایان سال ۲۰۲۱ مدیر‌عامل نخواهد بود.

ماه فوریه، بزوس اعلام کرد که در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۱ از سِمَت خود کناره‌گیری خواهد کرد تا در پروژه‌های دیگر ازجمله شرکت فضایی‌اش، یعنی Blue Origin و واشنگتن‌پست و اقدامات خیریه‌ای مانند صندوق آمازون تمرکز کند. سال ۲۰۲۰، صندوق ده‌میلیارد‌دلاری جف بزوس که به تغییرات اقلیمی اختصاص داده شده است، ۷۹۱ میلیون دلار به ۱۶ سازمان غیرانتفاعی تغییر اقلیم اعطا کرد.


۲. بیل گیتس

  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۱۲۴ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: مایکروسافت

بیل گیتس، کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار و مدیرارشد اجرایی آمریکایی، سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد. تا مارس ۲۰۱۷، گیتس با دارایی خالص ۸۶ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شد. گیتس از ابتدای تأسیس مایکروسافت تا سال ۲۰۰۰، به‌مدت ۲۵ سال به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت فعالیت کرد و تا سال ۲۰۱۴ درمجموع ۳۹ سال، ریاست هیئت‌مدیره‌ی مایکروسافت را برعهده داشت. مارس ۲۰۲۰، بیل گیتس  از هیئت‌مدیره‌ی این شرکت کناره‌گیری کرد. گیتس همچنان با داشتن ۱.۳ درصد از سهام مایکروسافت، سهام‌دار عمده‌ی این شرکت است.

اگرچه گیتس از سال ۲۰۰۸ برای اولین‌بار در فهرست میلیاردرهای مجله‌ی به زیر دو فرد ثروتمند جهان سقوط کرد، امسال اولین‌باری است که ثروت او از مرز صدمیلیارد دلار عبور می‌کند. ثروت بنیان‌گذار مایکروسافت ۲۶ میلیارد دلار رشد کرد که تا حدی از افزایش ۶۶ درصدی سهام این شرکت و نیز افزایش سهام تراکتورسازی Deere & Co ناشی شد. ارقام مربوط به تغییرات آب‌و‌هوایی از دغدغه‌های مهم گیتس است. ماه فوریه، او به مجله‌ی فوربز گفت که دومیلیون دلار به سازمان‌هایی کمک کرده است که برای تولید صفر گازهای گلخانه‌ای تلاش می‌کنند.


۳. مارک زاکربرگ

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۹۷ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: فیسبوک

مارک زاکربرگ برنامه‌نویس و یکی از مؤسسان شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک در آمریکا است. مجله‌ی تایم زاکربرگ را به‌عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده‌ بود. او به‌عنوان دانشجوی دانشگاه هاروارد فیسبوک را با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به‌خصوص پشتوانه‌ی اندرو مک‌کالم و داستین موسکوویتز و کریس هاگز از اتاق خوابگا‌هشان در دانشگاه هاروارد راه‌اندازی و سپس آن را به دانشجویان سایر دانشکده‌ها معرفی کردند. فیسبوک به‌سرعت گسترش یافت؛ به‌‌طوری‌که در سال ۲۰۱۲ تعداد کاربران فیسبوک بیش از یک‌میلیارد نفر بود. در‌حال‌حاضر، این تعداد افزون‌بر یک‌ونیم‌میلیارد نفر است. زاکربرگ اکنون به‌عنوان مدیراجرایی در فیسبوک فعالیت می‌کند. سال ۲۰۰۸، مجله‌ی فوربز او را جوان‌ترین میلیاردری معرفی کرد که ثروت یک‌ونیم‌میلیاردی‌اش را شخصا کسب کرده است. این رقم اکنون به ۹۷ میلیارد دلار رسیده است.

فیسبوک همچنان یکی از بسترهای مهم برای برقراری ارتباط در دوره‌ی شیوع کرونا است؛ اما در طول مسیر مدنظر بسیاری قرار گرفته است. تابستان گذشته و قبل از کنگره، زاکربرگ درباره‌ی نقض احتمالی ضد‌انحصار و بار دیگر در مارس، درباره‌ی نقش فیسبوک در گسترش اطلاعات غلط و افراط‌گرایی شهادت داد. این شرکت به‌دلیل نقش خود در ایجاد برنامه‌ریزی برای شورش کاپیتول هیل در ۶ ژانویه با انتقاد‌های شدیدی مواجه شد. سازمان خیرخواهانه و مدافع زاکربرگ اعلام کرد که ماه دسامبر، فیسبوک ۵۰۰ میلیون دلار برای دستیابی به عدالت نژادی هزینه کرده است.


۴. لَری الیسون

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۹۳ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: نرم‌افزار

لَری الیسون، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر‌عامل شرکت اوراکل، از شرکت‌های اصلی فعال در زمینه‌ی نرم‌افزارهای پایگاه داده است. مجله‌ی فوربز قبلا نیز گزارش داده‌ بود که الیسون در رده‌ی پنجم فهرست ثروتمندترین افراد دنیا قرار دارد. سال ۲۰۱۲، فوربز اعلام کرد که ارزش خالص دارایی‌های الیسون درحدود ۴۰ میلیارد دلار است.

الیسون استعداد زودهنگامی در ریاضیات داشت و در جوانی برای شرکت امپکس (Ampex) کار می‌کرد. یکی از پروژه‌های او پایگاه داده‌ای برای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بود که او آن پروژه را Oracle نامید. الیسون یکی از چهره‌های برجسته در امر خروج فناوری از منطقه‌ی خلیج سان‌فرانسیسکو به نقاط جدید مانند تگزاس و فلوریدا است. در همین زمینه نیز اوراکل مقر خود را به آستین تگزاس منتقل کرد؛ در‌حالی‌که الیسون به کارمندان خود گفته بود که به هاوایی می‌رود.

سال ۲۰۱۲، این سرمایه‌دار بزرگ سیصدمیلیون‌ دلار برای خرید جزیره‌ی هاوایی لانای پرداخت و آن را به آزمایشگاهی برای سلامتی و سلامتی تبدیل کرد. الیسون یکی از متحدان نزدیک ترامپ دربرابر بسیاری از مجرمان فناوری و از شخصیت‌های اصلی توافق اوراکل برای به‌دست‌آوردن برنامه‌ی TikTok در ایالات متحده‌ی آمریکا بود؛ گرچه این معامله تاکنون انجام نشده است.


۵. لَری پِیج

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۹۱/۵ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: گوگل

لَری پِیج، کارآفرین و مبتکر آمریکایی، به‌همراه سرگئی برین موتور جست‌وجوی اینترنتی گوگل را راه‌اندازی کرد که درحال‌حاضر شرکت گوگل است. ۴ آوریل ۲۰۱۱ و پس از استعفای اریک اشمیت، پِیج مدیرعامل اجرایی گوگل شد. سال ۲۰۱۳، فوربز دارایی پِیج را حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زد و در فهرست ثروتمندترین‌ افراد آمریکا، او را در جایگاه بیستم قرار داد. پِیج مخترع رتبه‌ی صفحه (پیج‌رنک) بود که اساس الگوریتم جست‌وجوی گوگل است. او و سرگئی برین تقریبا ۱۶ درصد از سهام گوگل را دراختیار دارند.

لَری پِیج با دارایی خالص ۶۸ میلیارد دلار، دهمین میلیاردر جهان در سال ۲۰۲۰ و دهمین فرد قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۵ و پنجمین ثروتمند در حوزه‌ی فناوری در سال ۲۰۱۵ شده‌ بود. پِیج یکی از اعضای مؤسسه‌ی ایکس پرایز (XPRIZE) است و سال ۲۰۰۴ در آکادمی بین‌المللی مهندسی برای این سِمَت برگزیده شد. سال ۲۰۰۴، پِیج جایزه‌ی مارکونی پرایز را دریافت کرد. از لَری پِیج عمدتا در‌کنار افرادی مانند استیو جابز، بیل گیتس، سرگئی برین و جف بزوس به‌عنوان عوامل توسعه‌ی ایالات متحده در زمینه‌ی فناوری اطلاعات، اکتشافات بنیادین، بیوفناوری و سایر علوم یاد می‌شود.


۶. سرگئی برین

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۸۹ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: گوگل

سرگئی میخایلوویچ برین، کارآفرینی آمریکاییِ متولد روسیه، با لَری پِیج شرکت گوگل را بنیان نهاد. بنیان‌گذاران گوگل از زمان دورشدن از کنترل اجرایی شرکت مادر آلفابت در اواخر سال ۲۰۱۹، از کانون توجهات دور مانده‌اند. آلفابت شرکت فناوری هلدینگ آمریکایی مستقر در کالیفرنیا است که شرکت گوگل زیرمجموعه‌ای از آن است. با تأسیس این شرکت، گوگل به بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی شرکت مادر تبدیل شد. مدیرعامل اجرایی آلفابت، ساندرا پیچای، در جلسات کنگره در مارس و تابستان گذشته درکنار مارک زاکربرگ ظاهر شد. این دو بنیان‌گذار همچنان بیش از ۵۰ درصد از حق رأی آلفابت را دراختیار دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد کنترل تصمیمات شرکت را حفظ کنند.


۷. استیو بالمر

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۶۸/۷ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: مایکروسافت

استیو بالمر از ژانویه‌ی ۲۰۰۰ تا فوریه‌ی ۲۰۱۴ مدیرعامل شرکت مایکروسافت بود. او تمام دارایی‌اش را از راه کارمندی شرکت مایکروسافت به‌دست آورد؛ درحالی‌که نه مؤسس و نه خویشاوند مؤسس شرکت بود. سال ۲۰۱۳، بالمر در فهرست مجله‌ی فوربز در زمینه‌ی ثروتمندترین افراد دنیا، با ۱۵٫۲ میلیارد دلار دارایی در رتبه‌ی پنجاه‌ویکم قرار داشت.

بالمر ثروتمندترین مالک تیم ورزشی در آمریکا است. او به‌لطف ثروتی که در زمان حضور در مایکروسافت در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ کسب کرد، تیم بسکتبال لس‌آنجلس کلیپرز را خرید. انتظار می‌رود این تیم در عرصه‌ی جدید یک‌میلیارد‌دلاری جایگاه خود را به‌دست آورد؛ درحالی‌که بالمر آن را با قیمت ۴۰۰ میلیون‌ دلار خریده بود. همچنین، «بالمر گروپ» سازمان بشردوستانه‌ای است که استیو بالمر به‌همراه همسرش، کانی، تأسیس کرده. سال گذشته، این سازمان ۵۴ میلیون دلار به پروژه‌های مختلف با هدف کمک‌رسانی به حل معضل جهانی کووید ۱۹ کمک کرده است.


۸. ما هواتنگ

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۶۵/۸ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: رسانه‌های اینترنتی

ما هواتنگ، کارآفرین و سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی هنگ‌کنگی‌چینی، سال ۱۹۹۸ به‌همراه چهار هم‌کلاسی خود شرکت مخابراتی تنسنت را تأسیس کرد و در‌حال‌حاضر، به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت فعالیت می‌کند. پیام‌رسان ویچت یکی از محصولات شرکت تنسنت است. مارس ۲۰۱۴، مجله‌ی فوربز او را با دارایی خالص ۱۴٫۴ میلیارد دلار، به‌عنوان دومین فرد ثروتمند چین معرفی کرد؛ البته اکنون ثروتش چندین برابر شده است.

همانند فیسبوک و گوگل در ایالات متحده‌ی آمریکا، اینترنت چینی نیز درحالی‌که این کشور تلاش می‌کند قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری را مهار کند، با فشار رو‌به‌رو است. سهام تنسنت پس از رسیدن به اوج‌گیری در ژانویه، به‌طورمداوم کاهش یافت؛ زیرا بازوی پرداخت دیجیتال این شرکت به هدف تنظیم‌کننده‌ها تبدیل شد. بااین‌حال، عملکرد موفق تنسنت به‌ویژه در تجارت بازی‌های آن به ما هواتنگ کمک کرد موقعیتش را به‌عنوان ثروتمندترین غول فناوری چین و در کل ثروتمندترین شخص چینی در عرصه‌ی فناوری تقویت و تثبیت کند.


۹. کالین ژنگ هوانگ

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۵۵/۳ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: تجارت الکترونیک

کالین ژنگ هوانگ، بنیان‌گذار تخفیف آنلاین Pinduoduo، سال ۲۰۲۰ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، ۳۸/۸ میلیارد دلار ثروتمندتر شده است؛ زیرا شرکتش در ماه مارس، به بزرگ‌ترین پلتفرم تجارت الکترونیکی چین تبدیل شد. در سال گذشته‌ی میلادی، بیشترین میزان رشد در میان سهام شرکت‌های اینترنتی چینی متعلق به سهام شرکت Pinduoduo بود؛ به‌طوری‌که بسیاری از خرده‌فروشان بیش از آنکه درباره‌ی آمازون یا علی‌بابا صحبت کنند، درباره‌ی Pinduoduo حرف می‌زنند.

این شرکت چینی کارش را در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی آنلاین غذا آغاز کرد؛ اما موفقیتش در این سال‌ها باعث شده است ارزش بازار آن به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. در جولای گذشته، هوانگ از سِمَت مدیرعاملی Pinduoduo و در مارس نیز، ناگهان از ریاست این پلتفرم کناره‌گیری کرد و حق رأی خود را به هیئت‌مدیره سپرد. هوانگ به سهام‌داران گفت که می‌خواهد وقتش را صرف تحقیقات در حوزه‌ی علوم غذایی و زندگی شخصی‌اش کند.


۱۰. مکنزی بزوس اسکات

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۵۳ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: آمازون

مکنزی اسکات، رمان‌نویس اهل ایالات متحده‌ی آمریکا و همسر پیشین جف بزوس است. وی سال ۱۹۹۳ با بزوس ازدواج کرد؛ بزوسی که بعدها بنیان‌گذار و مدیر‌عامل اجرایی آمازون شد و آن‌ها را به ثروتمندترین زوج جهان تبدیل کرد. این زوج ژانویه‌ی ۲۰۱۹ اعلام کردند که می‌خواهند از یکدیگر طلاق بگیرند. می ۲۰۱۹، مکنزی اسکات با ابتکارعمل، تعهد بخششی را امضا کرد تا دست‌کم نیمی از ثروت جف بزوس را به اهداف خیرخواهانه اهدا کند.

از زمان دریافت یک‌چهارم سهام همسر سابق جف بزوس در آمازون به‌عنوان بخشی از مراحل حل‌و‌فصل طلاق در سال ۲۰۱۹، اسکات بخشیدن این ثروت را با سرعتی شروع کرده که از سایر نیکوکاران ایالات متحده پیشی گرفته است. سال گذشته، بخشش‌های وی بیش از ۵/۸ میلیارد دلار تخمین زده شد. گفتنی است که او در چهار ماه ۴/۱ میلیارد دلار به چهارصد سازمان یاری‌رسان آمریکایی‌ها براثر شیوع بیماری کرونا اهدا کرد.


۱۱. جک ما

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۴۸/۴ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: تجارت الکترونیک

جک ما، تاجر و بازرگان و سرمایه‌گذار چینی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر‌عامل سابق گروه علی‌بابا است. وی از هواداران سرسخت بازار آزاد و اقتصاد بازار است و سال ۲۰۱۹ در فهرست مجله‌ی فوربز، در جایگاه بیست‌ویکم قرار گرفته بود. گفتنی است جک ما در شرکت‌های نوپا به‌عنوان الگو شناخته می‌شود. سال ۲۰۱۷، مجله‌ی فرچون در رده‌بندی سالانه‌ی پنجاه رهبر برتر جهان، نام او را در رتبه‌ی دوم قرار داد. سپتامبر ۲۰۱۸، جک ما اعلام کرد که از علی‌بابا بازنشست خواهد شد و قصد دارد وقتش را صرف کارهای خیرخواهانه و آموزشی و محیط‌زیستی کند. مجله‌ی فوربز به‌پاس اقدامات بشردوستانه‌ی جک ما در جوامع در‌حال‌توسعه از‌قبیل چین، آفریقا، استرالیا و خاورمیانه، نامش را در «فهرست قهرمانان انسان‌دوستی آسیا» قرار داد.

در ماه‌های اخیر، بنیان‌گذار علی‌بابا به شخصیتی اصلی در اقدامات نظارتی چین علیه شرکت‌های فناوری چینی تبدیل شده است. ماه اکتبر و پس از انتقاد از نهادهای نظارتی برای خفه‌کردن نوآوری، جک ما از چشم مردم ناپدید شد. کمتر از دو هفته بعد، مقام‌های IPO غول فین‌تک وی، گروه آنت را متوقف کردند که برای افزایش ۳۴ میلیارد دلاری رکوردشکنی تعیین شده بود. ماه ژانویه، گروه آنت از توافق با مقام‌ها برای تغییر ساختار شرکت با هدف مطابقت با الزامات نظارتی خبر داد. چند روز بعد، جک ما دوباره در رویدادی زنده ظاهر شد و در آنجا حمایت کارآفرینی از اصل دولت «احیای روستاها» را مطرح کرد.


۱۲. مایکل دل

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۴۵/۱ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: شرکت رایانه‌ای Dell Computers

مایکل دل، رئیس و بنیان‌گذار شرکت کامپیوتری Dell Computers، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه تگزاس در آستین است. طبق فهرست نشریه‌ی فوربز، در سال ۲۰۰۹ او با بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه، بیست‌و‌پنجمین مرد ثروتمند جهان بود. گفتنی است مایکل دل درحدود صدمیلیون دلار از ثروتش را وقف مراکز علمی و پزشکی در تگزاس کرده است.

در سال ۲۰۲۰، سهام Dell Technologies درمقایسه‌با سال ۲۰۱۹، ۱۸۷ درصد افزایش یافت و به ۲۲/۲ میلیارد دلار رسید. سال گذشته، دل ازطریق بنیاد مایکل و سوزان دل صدمیلیون دلار برای مبارزه با کووید ۱۹ کمک مالی کرد که از این مبلغ چهار‌پنجم به امداد‌رسانی برای مشاغل کوچک و مؤسسات غیرانتفاعی مبتلا به بیماری کرونا و مابقی به گروه‌های پزشکی فعال در درمان ویروس تعلق گرفت.


۱۳. ژانگ ییمینگ

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۳۵/۶ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: استارتاپ Bytedance

ژانگ ییمینگ، بنیان‌گذار استارتاپ بایت‌دنس، سابقه‌ی کار در شرکت مایکروسافت را دارد و یکی از کارآفرینان برجسته‌ی چین به‌شمار می‌رود. سال ۲۰۱۲، وی شرکت بایت‌دنس را تأسیس کرد و درحال‌حاضر، حدود ۲۲ درصد از سهام این شرکت را در‌اختیار دارد. با محبوبیت برنامه‌ی خبری Toutiao در چین و شبکه‌ی اجتماعی ویدئویی TikTok در سراسر جهان، بایت‌دنس همچنان رشد سریعی برخلاف دستور اجرایی رئیس‌جمهور وقت‌ آمریکا، دونالد ترامپ، تجربه می‌کند. ناگفته نماند آگوست ۲۰۲۰، ترامپ به TikTok دستور داد دارایی‌‌هایش را به آمریکا واگذار کند. ماه دسامبر، ارزش بایت‌دنس ۱۸۰ میلیارد دلار ارزیابی شد.

ژانگ ییمینگ به‌همراه گروهش در طراحی تیک‌‌تاک نشان داد که می‌توانند علاوه‌بر بازار چین، در بازارهای بین‌المللی نیز با دیگر شرکت‌ها رقابت کنند. بااینکه‌ نهادهای قانون‌گذار در چین قوانین سفت‌و‌سختی پیشِ‌روی شرکت‌های آمریکایی قرار می‌دهند و دسترسی مردم این کشور به وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کنند، ژانگ ییمینگ استراتژی مناسبی برای تیک‌‌تاک انتخاب کرده است. این استراتژی بدین‌معنا است که وی دو نسخه از این اپلیکیشن را تولید کرد: یکی برای چینی‌ها و متناسب با بازار اینترنت این کشور و دیگری برای کاربرانی از سراسر جهان.

شاید بتوان گفت این استراتژی یکی از استراتژی‌های خلاقانه‌‌ی ممکن برای آن‌ دسته از استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی است که به‌دنبال جذب کاربرانی از سراسر جهان هستند؛ به‌ویژه شرکت‌هایی که می‌خواهند از جمعیت میلیاردی چین نهایت استفاده را ببرند و با این روش می‌توانند نسخه‌ای از اپلیکیشنشان را هم‌سو با قوانین و مقررات این کشور طراحی کنند.


۱۴. ویلیام دینگ لی

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۳۳ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: بازی‌های آنلاین

ویلیام دینگ لی، کارآفرین، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی چینی است که در‌حال‌حاضر به‌عنوان مدیراجرایی و رئیس هیئت‌مدیره‌ی شرکت نت‌ایز فعالیت می‌کند.همچنین، وی بنیان‌گذار نت‌ایز محسوب می‌شود که در زمینه‌ی بازی‌های آنلاین فعال است. نت‌ایز، غول بازی‌های آنلاین چینی، عناوین مطرحی مانند Fantasy Westward Journey را منتشر کرده است. ثروت دینگ لی با گذشت یک سال از محدودیت‌های ناشی از کووید ۱۹ تقریبا دو برابر شده است؛ محدودیت‌هایی که باعث افزایش تقاضا برای بازی‌های نت‌ایز و به‌نوبه‌ی خود سهام آن شد. نت‌ایز از سال ۲۰۰۰ در Nasdaq معامله می‌کند و ژوئن گذشته پس از تکمیل فهرست ثانویه در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ، ۲/۷ میلیارد دلار دیگر نیز جمع‌آوری کرده است.


۱۵. وانگ زینگ

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۲۶/۱ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: تجارت الکترونیک

وانگ زینگ با افزایش سرسام‌آور درآمد شرکتش، «می‌توان»، ۲۰ میلیارد دلار به‌دست آورد. این در حالی است که قیمت سهام آن از مارس ۲۰۲۰ جهش ۳۵۰ درصدی تجربه کرده. «می‌توان»، شرکت خدمات اینترنت چینی، سال ۲۰۰۹ تأسیس شد. یکی از عوامل اصلی موفقیت اخیر «می‌توان» بازوی تحویل مواد‌غذایی آن است که کاری شبیه DoorDash در ایالات متحده‌ی آمریکا را انجام می‌دهد و در‌نتیجه‌ی بیماری کرونا تقاضای زیادی برآورده ساخت.


۱۶. شیو نادر

  • کشور: هندوستان
  • ارزش خالص دارایی: ۲۳/۵ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: خدمات نرم‌افزار

شیو نادر، کارآفرین و سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی هندی، سال ۱۹۹۴ شرکت اچ‌سی‌ال را تأسیس کرد و مارس ۲۰۱۴، مجله‌ی فوربز او را با دارایی خالص ۸٫۶ میلیارد دلار در رتبه‌ی پنجم فهرست ثروتمندترین افراد هند قرار داد. شیو نادر یکی از افرادی است که وقتی وارد بخش IT هند شد که این کشور هنوز بازاری فرعی در دنیای فناوری برای خودش ایجاد نکرده بود.

نادر اکنون ثروتمندترین میلیاردر فناوری در خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا و چین است. سال ۱۹۷۶، او شرکت خدمات فناوری اطلاعات HCL Technologies را در یکی از گاراژها تأسیس کرد. شرکت وی از سقوط سهام همه‌گیری بهبود یافت و اکنون در عالی‌ترین سطح معاملات تجارت می‌کند. سال گذشته، HCL برای اولین‌بار در تاریخ شرکت ۱۰ میلیارد دلار درآمد سالانه کسب کرد. شیو نادر در زمان خود، تنها فردی در هند بود که سیستم‌های کامپیوتری ایجاد کرد و حالا یکی از ثروتمندترین افراد هند محسوب می‌شود.


۱۷. ژانگ ژیندونگ

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۲۳.۴ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: رسانه‌های اینترنتی

قبل از بازنشستگی در سال ۲۰۱۴، تونی ژانگ، بنیان‌گذار Tencent، مدیر ارشد دیرین شرکت در‌کنار پونی ما، مدیرعامل و هم‌کلاسی سابقش بود. ثروت او از زمان عزیمت تاکنون به رشدش ادامه داده و امسال نیز بیش از ۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.


۱۸. لی جون

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۲۳ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: گوشی‌های هوشمند

لی جون، بنیان‌گذار شرکت شیائومی (Xiaomi) و یکی از کارآفرینان بزرگ‌ چینی است که به «استیو جابز چینی‌ها» شهرت دارد. او توانست با شناخت صحیح از جامعه‌ی کشورش، نام خود را در عرصه‌ی جهانی و میان بزرگان دره‌ی سیلیکون مطرح کند. بنیان‌گذار و مدیرعامل شیائومی از‌نظر سهم بازار در بین پنج فروشنده برتر تلفن‌های هوشمند قرار دارد. همچنین، یکی از شرکت‌های وی تهیه‌کننده نرم‌افزار Kingsoft است. وی ریاست شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Shunwei Capital را نیز بر‌عهده دارد که سال گذشته از IPO هشت شرکت در کارنامه‌‌اش تجلیل کرد.


۱۹. لیو کوئیانگ دانگ

  • کشور: چین
  • ارزش خالص دارایی: ۲۲/۴ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: تجارت الکترونیک

لیو کوئیانگ دانگ که با نام ریچارد لیو نیز شناخته می‌شود، کارآفرین اینترنتی اهل چین و مؤسس JD.com، یکی از شرکت‌های صنعت تجارت الکترونیک پیشرو در چین است. کوئیانگ دانگ اولین کسب‌و‌کارش را سال ۱۹۹۸ به‌عنوان توزیع‌کننده‌ی سی‌دی شروع و اولین وب‌سایت فروش آنلاینش را در همان سال با نام JD.com راه‌اندازی کرد. سال بعد، او تمرکزش را به‌طورکامل روی کسب‌و‌کار تجارت الکترونیک معطوف ساخت. از آن زمان به‌بعد، JD.com یکی از کسب‌و‌کارهای تجارت الکترونیک پیشرو در چین است.

شرکت JD.com تقریبا ۵۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و درآمد سالانه‌اش در سال ۲۰۲۰ از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. سال گذشته، لیو و همسرش، نانسی ژانگ، پنج‌میلیون ماسک پزشکی و پنجاه دستگاه تهویه و سایر تجهیزات پزشکی را با هدف حمایت از مبارزه‌ی خود علیه کووید ۱۹ اهدا کردند.


۲۰. پیر امیدیار

  • کشور: ایالات متحده‌ی آمریکا
  • ارزش خالص دارایی: ۲۱/۴ میلیارد دلار
  • منبع ثروت: ای‌بی

پیر امیدیار، بنیان‌گذار «ای‌بی»، سپتامبر گذشته به‌عنوان بخشی از تغییرات اساسی شرکت از هیئت‌مدیره کناره‌گیری کرد. بیشتر ثروت این میلیاردر متولد پاریس ازطریق ۶ درصد سهامش در PayPal حاصل می‌شود. امیدیار و گروه خیرخواهانه همسرش، پام، شبکه‌ی امیدیار، اقداماتی همچون آموزش و کمک به پناهندگان در آفریقا و آسیا انجام داده‌اند. آن‌ها بیش از ۱۰ میلیون دلار نیز برای اهداف امدادی کووید ۱۹ اهدا کرده‌اند.

ای‌بِی شرکت تجارت الکترونیک چند‌ملیتی آمریکایی محسوب می‌شود که در سان‌خوزه‌ی کالیفرنیا مستقر است و ازطریق وب‌سایت خود، فروش کالا به مصرف‌کننده و کسب درآمد ازطریق خریدار را تسهیل می‌کند. سال ۱۹۹۵، پیر امیدیار eBay را تأسیس کرد و به داستان موفقیت‌آمیز حباب دات‌کام تبدیل شد. افزون‌براین، eBay کسب‌وکاری چند‌میلیارد‌دلاری است که از سال ۲۰۱۹، در ۳۲ کشور فعالیت می‌کند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه