آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

تپروت، بزرگ‌ترین به‌روز‌رسانی بیت کوین در چهار سال اخیر، با موفقیت اجرا شد

  • -
تپروت، بزرگ‌ترین به‌روز‌رسانی بیت کوین در چهار سال اخیر، با موفقیت اجرا شد

بعد از چهار سال انتظار، سرانجام ۱۳ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۲ آبان ۱۴۰۰) سافت فورک تپروت بیت کوین با موفقیت انجام شد و مزایای زیادی مانند امنیت و کارایی بهتر شبکه‌ی بیت کوین را با خود به‌ارمغان آورد.

آپدیت تپروت (Taproot) پس از آپدیت سگویت (SegWit) در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶)، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی شبکه‌ی بیت کوین محسوب می‌شود و هدف از اجرای آن بهبود قابلیت اسکریپت‌نویسی و حریم خصوصی در شبکه بزرگ‌ترین رمزارز جهان است.

همان‌طور‌که سگویت راه را برای راهکارهای لایه‌‌دومی مانند شبکه‌ی لایتنینگ باز کرد، تپروت نیز مسیر را برای نوآوری‌ها و قابلیت‌های جدید بر بستر بیت کوین هموار می‌کند. به‌روزرسانی تپروت سافت فورکی است که به‌صورت خلاصه «حریم شخصی، امنیت، بهره‌وری، مقیاس‌پذیری و قابلیت‌های مرتبط با قراردادهای هوشمند» را در شبکه‌ی بیت کوین بهبود می‌دهد.

تپروت متشکل از سه «پروپوزال بهبود بیت کوین» یا به‌اختصار BIP است که در‌ادامه به‌صورت بسیار خلاصه و ساده درباره‌ی آن‌ها توضیح می‌دهیم:

  • BIP-340 - Schnorr Signatures: امضای اشنور نوعی امضای دیجیتال است که با استفاده از الگوریتم معرفی‌شده‌ی کلاوس اشنور، ریاضی‌دان مشهور آلمانی، امضاهایی کوتاه و بهینه تولید می‌کند. جالب است بدانید اگوریتم اشنور ثبت اختراغ شده بود و در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) پتنت مرتبط با آن منقضی شد. بیت کوین تا پیش‌از‌این از الگوریتم خم بیضوی (Elliptical Curve) برای امضاهای دیجیتال استفاده می‌کرد و از‌این‌پس می‌توان از امضاهای سبک اشنور نیز به‌صورت موازی درکنار امضاهای قدیمی استفاده کرد. با استفاده از الگوریتم اشنور، می‌توان امضاهای دیجیتال چندین شخص حقیقی یا حقوقی را به امضا تبدیل کرد و باعث بهبود حریم خصوصی و تسریع فرایند تأیید تراکنش‌ها و صرفه‌جویی در فضای اشغال‌شده‌ی هر تراکنش در بلاک‌ها شد.
  • BIP-341 - Taproot: آپدیت تپروت با آوردن قانون جدید Pay-to-Taproot (P2TR) نسخه‌ی سگویت بیت کوین را از v0 به v1 ارتقا می‌دهد و آن را برای پذیرش امضای اشنور سازگار می‌کند. تپروت همچنین با به‌کارگیری راهکاری مبتنی‌بر «درخت مرکل» قابلیت محافظت از حریم خصوصی در بیت کوین را بهبود می‌دهد.
  • BIP-342 - Tapscript: تپ‌اسکریپت زبان اسکریپت‌نویسی به‌کاررفته برای نوشتن پارامترهای تراکنش‌های بیت کوین را به‌روز می‌کند. تپ‌اسکریپت امکان آپدیت‌های آینده‌ی بیت کوین را نیز آسان‌تر می‌کند.

تپروت باعث می‌شود تراکنش‌ها تک‌امضا و چند‌امضا و قراردادهای هوشمند پیچیده بر بستر بلاکچین بیت کوین برای حفظ حریم شخصی یکدیگر غیرقابل‌تمایز از شوند. کاربران شبکه‌ی بیت کوین از‌این‌پس می‌توانند تراکنش‌های چندامضایی و قراردادهای هوشمند پیچیده را با بهینگی بیشتر و قیمت ارزان‌تر و حفظ حریم خصوصی انجام دهند.

به‌باور برخی از کارشناسان، تپروت بزرگ‌ترین به‌روزرسانی تاریخ بیت کوین تا به‌امروز است. هفت سال پیش، توسعه‌دهنده‌ای به نام گرگ ماکسول این به‌روز‌رسانی را برای اولین‌بار پیشنهاد داد و سرانجام امروز در بلاک شماره ۷۰۹۶۳۲ این پیشنهاد با موفقیت به واقعیت پیوست.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه