آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

جاناتان ۱۹۰ ساله پیرترین لاک‌پشت جهان است

  • -
جاناتان ۱۹۰ ساله پیرترین لاک‌پشت جهان است

لاک‌پشت ۱۹۰ ساله‌ای به نام جاناتان که پیرترین جانور خشکی بود، رکوردار پیرترین لاک‌پشت زنده نیز شد.

تخمین زده می‌شود جاناتان در سال ۱۸۳۲ به دنیا آمده باشد. براین‌اساس، او در سال ۲۰۲۲، ۱۹۰ ساله می‌شود یا شد. جاناتان پیش از اینکه ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۳۷ بر تخت سلطنت بریتانیا بنشیند، به دنیا آمد.

این لاک‌پشت غول‌پیکر و سالخورده سیشل (Aldabrachelys gigantea hololissa) قبلا رکوردار گینس به‌عنوان پیرترین حیوان زنده خشکی بود، اما اکنون رسما پیرترین لاک‌پشت یا لاک‌پشت خشکی‌زی است که تاکنون ثبت شده است. او رکورد رکورددار قبلی، «توئی ملیلا» را شکست. ملیلا لاک‌پشتی از گونه Astrochelys radiata بود که قبل از مرگ در سال ۱۹۶۵، حداقل ۱۸۸ سال عمر کرده بود.

جاناتان در سنت هلن، جزیره‌ای در اقیانوس اطلس جنوبی زندگی می‌کند. جو هالینز، دامپزشک جاناتان گفت: «او نمادی محلی و سمبل پایداری دربرابر تغییر است.»

به گزارش موزه بریتانیا در لندن، جاناتان در سال ۱۸۸۲ زمانی که تقریباً ۵۰ ساله بود، به سنت هلن رسید. تصویری از جاناتان بین سال‌های ۱۸۸۲ تا ۱۸۸۶ نشان می‌دهد که او به‌طور کامل رشد کرده بود و در زمان گرفتن عکس حداقل ۵۰ ساله بوده است، بنابراین، او اکنون باید بیش از ۱۹۰ سال سن داشته باشد.

جاناتان در سال‌های پیری خود، نابینا است و بو را احساس نمی‌کند، اما همچنان در محوطه‌ای به همراه دیوید، اِما و فرد، لاک‌پشت‌های غول‌پیکر همراهش به چرا مشغول است. او هفته‌ای یک بار با دست تغذیه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کالری کافی دریافت می‌کند. غذاهای مورد علاقه‌ او شامل کلم، خیار و هویج است.

جاناتان علاوه بر غذا خوردن به خواب و جفتگیری نیز علاقه دارد. هولینز می‌گوید جاناتان باوجود سنش هنوز میل جنسی خوبی دارد و اغلب دیده می‌شود که با اِما و گاهی با فرد جفتگیری می‌کند. (حیوانات غالبا حساسیت ویژه‌ای نسبت‌به جنس ندارند.)

دانشمندان هنوز تمام فرایندهایی را که به لاک‌پشت‌هایی مانند جاناتان اجازه می‌دهد تا این همه عمر کنند، درک نکرده‌اند. لاک‌پشت‌ها سلول‌های آسیب‌دیده خود را به سرعت طی فرایند آپوپتوز نابود می‌کنند. این فرایند ممکن است به محافظت از آن‌ها دربرابر وارد آمدن آسیب به سلول‌ها که به‌طور معمول همگام با پیری بدتر می‌شود، کمک کند.

عمر طولانی جاناتان ممکن است در خشکی بی‌نظیر باشد، اما حیواناتی با عمر طولانی‌تر در آب وجود دارند. برای مثال، طبق تخمین‌ها، طول عمر کوسه‌های گرینلند (Somniosus microcephalus)، حداقل ۲۷۲ سال است. علاوه‌بر‌این، هیدر (گروهی از بی‌مهرگان شبیه عروس دریایی) نیز به‌طور مداوم سلول‌های خود را بازتولید می‌کند و به‌نظر می‌رسد اصلا پیر نمی‌شود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه