آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

جاه‌طلبی سامسونگ برای پیشی گرفتن از TSMC تا سال ۲۰۳۰

  • -
جاه‌طلبی سامسونگ برای پیشی گرفتن از TSMC تا سال ۲۰۳۰

گفته می‌شود سامسونگ در چشم‌انداز بلندمدت خود قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ از TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌هادی پیشی بگیرد.

بر کسی پوشیده نیست که شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) و بخش ریخته‌گری سامسونگ، حاکم بر تولید تراشه‌های قراردادی هستند و اغلب شرکت‌ها برای برون‌سپاری تولید تراشه‌هایشان از بازوی تولیدی دو شرکت یادشده بهره می‌گیرند. آن‌ها تنها شرکت‌هایی هستند که فناوری‌های پیشرفته برای ساخت تراشه ارائه می‌دهند و در ‌عین ‌حال از بیشترین ظرفیت تولید برخوردار هستند. به‌‌ عبارتی این دو شرکت در صدد تبدیل شدن به ‌تولیدکنندگان اصلی تراشه‌های پیشرفته هستند؛ زیرا هیچ شرکت دیگری از ‌جمله اینتل، نمی‌تواند تکنولوژی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را با استاندارد آن‌ها مطابقت بدهد.

TSMC از یک نهاد کوچک به یک شرکت چندمیلیاردی و پنج فَب ۳۰۰ میلی‌متری، هفت فَب ۲۰ میلی‌متر و یک مرکز تولید ۱۵۰ میلی‌متری تبدیل شده است که همچنان نیز این مراکز در ‌حال گسترش هستند. غول تایوانی با توسعه‌ی ده‌ها فناوری ساخت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده‌ی تولید، می‌تواند تقریباً سفارش تمامی شرکت‌های طراح تراشه را بر عهده بگیرد و همین امر سبب شده است در سطح بین‌المللی با بیش از ۴۶۰ شرکت همکاری داشته باشد!

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که غول کره‌ای قصد دارد پس از سال‌ها رقیب خود را پشت سر بگذارد. سامسونگ الکترونیک مدتی است که بزرگ‌ترین سازنده‌ی حافظه دسترسی تصادفی پویا (DRAM) و NAND flash در جهان است و برای دهه‌ها در تجارت نیمه‌هادی فعالیت داشته است. علاوه بر این، سامسونگ تراشه‌های مختلفی برای نیازهای خود و سایر شرکت‌ها همچون کوالکام و انویدیا تولید می‌کند.

این شرکت با درک اهمیت صنعت نیمه‌هادی، در اواسط دَهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی شروع به ارائه‌ی خدمات ریخته‌گری کرد و ظاهراً اکنون کسب‌وکار ریخته‌گری این شرکت به بیش از ۱۰۰ مشتری خدمات‌رسانی می‌کند؛ اما با وجود عملکرد درخشان در سالیان اخیر، همچنان در تکاپوی نزدیک شدن به TSMC است. گزارشی از دیجی تایمر بیان می‌کند که سامسونگ در یک برنامه‌ی تهاجمی قصد دارد از رقیب دیرینه‌ی خود پیشی بگیرد.

تراشه جدید سامسونگ

به‌طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که بازار ریخته‌گری ویفر در سال ۲۰۲۲ مانند سال گذشته‌ی میلادی با تقاضای دیوانه‌وار همراه باشد. در‌ نتیجه، سامسونگ می‌تواند از این تقاضای کم‌سابقه بهره بگیرد؛ بااین‌‌حال، سامسونگ هنوز در زمینه‌ی ساخت تراشه‌های خودرو و هوش مصنوعی نسبتاً کم‌تجربه است. این شرکت همچنین سرمایه‌گذاری زیادی برای ایجاد زیرساخت در ایالات متحده‌ی آمریکا انجام داده و قصد دارد تأمین بخشی بزرگی از تراشه‌های پیشرفته مورد نیاز این بازار را برعهده بگیرد.

در سال ۲۰۲۱، کره‌ای‌ها رسماً از برنامه ساخت مگافَب تولیدی به ارزش ۱۷ میلیارد دلار در تگزاس خبر دادند و این تنها جاه‌طلبی غول تولید تراشه نیست. برای مثال، در سال ۲۰۱۹ نیز مشخص شد که سامسونگ قصد دارد تا سال سال ۲۰۳۰ بالغ‌‌ بر ۱۱۵ میلیارد دلار در صنعت نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری کند تا متعاقباً به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌ی گوشی‌های هوشمند تبدیل شود.

افزون بر این، شرکت یادشده برنامه‌هایی برای تولید انبوه تراشه‌های سه نانومتری در نیمه‌ی اول نخست سال جاری میلادی دارد. جالب است بدانید که تراشه‌های مذکور در مقایسه با نودهای هفت نانومتری، جهش عملکردی ۳۵ درصدی و ۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را نوید می‌دهند. این در‌ حالی است که TSMC اخیراً با اتهاماتی درباره‌ی اولیت دادن به تولید تراشه شرکت‌های خاص نظیر اپل دست‌وپنجه نرم می‌کند و قیمت ویفرهایش را نیز افزایش داده است.

البته این بدان معنا نیست که سامسونگ راه آسانی را برای غلبه بر TSMC در پیش دارد؛ چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که سامسونگ با مشکلات تولیدی متعددی در ساخت تراشه‌های چهار نانومتری دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ به‌طوری که گفته می‌شود کوالکام قصد دارد بار دیگر تولید بخشی از تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل یک را به TSMC محول کند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در سال‌های اخیر تقاضا برای ساخت تراشه‌های پیشرفته در حجم انبوه از سوی مشتریان بزرگ مانند اپل، انویدیا و... افزایش یافته است، TSMC ساخت گیگافَب‌های (GigaFabs) جدید و امکانات تولید با ظرفیت ماهانه بیش از ۱۰۰ هزار ویفر ۳۰۰ میلی‌متری را آغاز کرده و از ظرفیت تولید به‌مراتب بیشتر از سایر سازندگان نیمه‌هادی برخوردار است.

این عمدتاً به این دلیل است که TSMC تقریباً با تمامی بزرگان صنعت تراشه همکاری می‌کند و شرکای بزرگی همچون اپل، کوالکام و AMD، رشد روزافزون این شرکت را تضمین خواهند کرد؛ بنابراین سامسونگ اگر نتواند مشکلات تولید تراشه‌های پیشرفته را برطرف کند، ممکن است شرکای بزرگ خود را از‌ دست بدهد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه