آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

دانلود و نصب ویژیوال استودیو از استور ویندوز 11 فراهم شد

  • -
دانلود و نصب ویژیوال استودیو از استور ویندوز 11 فراهم شد

بعد از گذشت یک دهه از توسعه استور ویندوز در نسخه‌های مختلف، بالاخره مایکروسافت تمام مشکلات آن را رفع کرد و حالا امکان دانلود برنامه‌هایی مانند ویژوال استودیو از طریق استور ویندوز ۱۱ فراهم شده است.

از زمانی که مایکروسافت از فروشگاه نرم‌افزاری خود در ویندوز ۸ رونمایی کرد تقریباً یک دهه می‌گذرد. وضعیت استور ویندوز در آن روز‌‎ها به اندازه‌ای بد بود که حتی نرم‌افزارهای مایکروسافت نتوانسته بو‌‎ده‌اند به این فروشگاه راه پیدا کنند.

اما بعد از گذشت یک دهه و با معرفی ویندوز ۱۱  همه چیز در حال تغییر است. مایکروسافت رسماً اعلام کرد برای اولین بار کاربران می‌توانند Visual Studio Code و Visual Studio Community را از طریق استور ویندوز ۱۱ دانلود کنند. شاید بتوان مهم‌ترین به‌روزرسانی فروشگاه ویندوز را تغییر سیاست مایکروسافت در قابل توسعه‌دهندگان دانست. اکنون هر شرکتی قادر خواهد بود انواع نرم‌افزار را اعم از Win32، یونیورسال UWP و PWA در فروشگاه و در دسترس کاربران قرار بدهد.

وقتی مایکروسافت ویندوز ۸ را معرفی کرد از توسعه‌دهندگان خواست برنامه‌های کاملاً جدیدی برای عرضه در فروشگاه ویندوز طراحی کنند. با معرفی ویندوز ۸.۱ مایکروسافت از universal apps رونمایی کرد که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌داد تا برنامه‌هایی با کد یکسان برای ویندوز ۸.۱ و ویندوز فون ۸.۱ طراحی کنند. البته طولی نکشید که مایکروسافت متوجه شد این روش کارآمد نیست و هیچ نتیجه خوبی ندارد. هیچ توسعه‌دهنده‌ای حاضر نبود با صرف هزینه و وقت بسیار برنامه خود را برای فروشگاه نابالغ ویندوز ۸ بازنویسی کند. مشکل دیگر برنامه‌های ویندوز ۸ این بود که به‌صورت تمام صفحه اجرا می‌شدند و امکان تغییر اندازه در آن‎ها وجود نداشت که باعث ایجاد تجربه بدی برای کاربران می‌شد.

استور جدید ویندوز

مایکروسافت دوباره در ویندوز ۱۰ تصمیم به بازطراحی فروشگاه و محیط توسعه برنامه‌های ویندوز گرفت و با معرفی Universal Windows Platform به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد برنامه خود را به یک رابطه کاربری responsive برای تمامی دستگاه‌های ویندوزی منتشر کنند؛ اما این تمام ماجرا نبود. مایکروسافت دیگر از توسعه‌ دهنگان نمی‌خواست برنامه‌های خود را به‌طور کامل بازنویسی کنند.

مایکروسافت در آن دوران چند محیط توسعه مختلف برای انتقال کد به ویندوز ۱۰ معرفی کرده بود. پروژه Islandwood که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد کد‌های iOS را به ویندوز ۱۰ منتقل کنند. از طریق این پروژه اپلیکیشن اینستاگرام به ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ موبایل راه پیدا کرد که البته دارای مشکلات جدی بود. پروژه Astoria که امکان اجرای برنامه‌های اندرویدی را به‌صورت مستقیم روی ویندوز ۱۰ فراهم می‌کرد. البته مایکروسافت در نهایت و قبل از انتشار عمومی، این پروژه را به‌صورت کامل تعطیل کرد. پروژه Centennial که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد برنامه‌های Win32 خود را در فروشگاه ویندوز ۱۰ منتشر کنند.

اما با تمام این محیط‌ها و ابزار توسعه جدید، باز هم فروشگاه ویندوز ۱۰ به اندازه کافی کامل نبود و باز هم مایکروسافت نتوانست حتی برنامه‌های خود را به استور ویندوز ۱۰ اضافه کند. در این شرایط نمی‌توان از دیگر توسعه‌دهندگان توقع داشت که با هزینه زیاد برنامه‌های خود را در این فروشگاه منتشر کنند.

بعد از گذشت این همه سال، مایکروسافت در ویندوز ۱۱ تمام مشکلات و کمبود‌های فروشگاه ویندوز را رفع کرده است؛ و توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را در هر قالب و فرمتی در این فروشگاه منتشر کنند. نکته قابل توجه این است که مایکروسافت حتی قابلیت انتشار به‌روزرسانی‌ از طریق فروشگاه ویندوز را اجباری نکرده است و توسعه‌دهنده می‌تواند طبق سلیقه خود به‌روزرسانی‌ها را از طریق فروشگاه ویندوز یا سرور شخصی به دست کاربران برساند. البته فراموش نکنید که فروشگاه ویندوز ۱۱ امکان نصب برنامه‌های اندرویدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. همچنین امکان استفاده نکردن از سیستم پرداخت پیش‌فرض مایکروسافت در دسترس است تا تمامی هزینه‌های پرداختی کاربران برای اپلیکیشن‌ها به‌صورت کامل به توسعه‌دهنده برسد؛ البته این موضوع در خصوص بازی‌ها صادق نیست. مایکروسافت اعتراف کرده است که سخت‌افزار گران‌قیمت ایکس باکس را با ضرر مالی به فروش می‌رساند و سودش را از ۳۰ درصد سهم فروش بازی‌ها و سرویس اشتراک به دست می‌آورد. مایکروسافت از ۱۰ مرداد، کمیسیون خود را برای بازی‌هایی که در فروشگاه ویندوز به فروش برسند، از ۳۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش خواهد داد.

ویندوز استور

به نظر می‌رسد استور ویندوز ۱۱ به آن پختگی و بلوغی که مایکروسافت و توسعه‌دهندگان نیاز داشته‌اند رسیده است. اگر در استور ویندوز ۱۱ کمی جستجو کنید، برنامه‌هایی را خواهید دید که تا قبل از ویندوز ۱۱ برای دانلود آن‌ها باید به وب‌سایت توسعه‌دهنده نرم‌افزار مراجعه می‌کردید؛ اما حالا به‌سادگی از طریق استور ویندوز ۱۱ قابل نصب هستند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه