آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

درآمد شبکه ‌های اجتماعی از کجاست؟

  • -
درآمد شبکه ‌های اجتماعی از کجاست؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که درآمد شبکه ‌های اجتماعی از کجاست؟ ما هر روزه داریم به رایگان از چندین شبکه اجتماعی استفاده می‌کنیم. پس چگونه است که آن‌ها هر روز درآمدشان بیشتر می‌شود؟ مارک زاکربرگ چگونه تبدیل به یکی از ثروتمندترین افراد جهان شده؟ اینستاگرام حقوق کارمندانش را چطور می‌دهد؟ تمام اینها به کنار؛ این سایت‌ها و نرم‌افزارها چگونه می‌توانند هزینه پشتیبانی از میلیون‌ها یا شاید چند میلیارد کاربر را تامین می‌کند؟ با آی‌تی‌کلوپ همراه باشید تا در ادامه به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

درآمد شبکه ‌های اجتماعی از کجاست؟

درآمد شبکه ‌های اجتماعی از راه‌های مختلفی است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

تبلیغات

به طور کلی اگر شما برای شبکه‌های اجتماعی مبلغی پرداخت نمی‌کنید، پس خودتان مبلغ و هزینه هستید! بله درست خواندید؛ شما مصرف‌کننده نهایی هستید و تبلیغ‌کنندگان، منبع پول برای شبکه‌های اجتماعی! شما با استفاده از این پلتفرم‌ها، زمان و توجه خود را به آن‌ها می‌فروشید و تبلیغ‌کنندگان از آن به نفع استفاده می‌کنند.

ممکن است تصور کنید این کار روشی غیراخلاقی برای کسب درآمد است؛ اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که توسعه‌دهندگان زمان زیادی برای ساخت این فضا کرده‌اند (و شما به رایگان از آن استفاده می‌کنید) و عادلانه است که بخواهند از آن پول دربیاورند.

تبلیغات اینترنتی بازار پر ریسکی است و تبلیغ‌دهندگان بخاطر جلب توجه کاربران حاضرند تا بیشترین مبلغ را پرداخت کنند؛ هرچه مبلغ بیشتری پرداخت کنند، افراد بیشتری تبلیغ آن‌ها را خواهند دید.

محصولات خلاقانه برای کسب درآمد شبکه ‌های اجتماعی

از آنجا که کسب درآمد برای شبکه های اجتماعی ساده نیست؛ وبمتسرها راه‌های خلاقانه دیگری می‌یابند تا کسب درآمد کنند. یکی از همین راه‌های خلاقانه Facebook Gifts است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا به صورت مجازی هدیه‌هایی برای دوستان خود ارسال کنید. این هدایا ۱ دلار قیمت دارند و می‌توانید پیام‌های آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

اشتراک

آیا برای استفاده توییتر، اینستاگرام یا واتساپ پول پرداخت می‌کنید؟ احتمالا (یا قطعا) نه. حتی اگر استفاده از آن‌ها رایگان هم نبود باز هم بیشتر افراد بابت آن پولی پرداخت نمی‌کردند. تنها شبکه‌های موفق در فروش اشتراک حوزه‌های سرگرمی و صوتی و تصویری هستند. در حالی که بیشتر شبکه‌های اجتماعی رایگان هستند، برخی از آن‌ها مانند لینکدین، اشتراک پولی هم دارند و در قبال دریافت مبلغی امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در لینکدین افرادی که به دنبال کار هستند برای یافتن شرایط کاری مناسب‌تر باید پول پرداخت کنند. یوتیوب نیز حساب اشتراکی برای کاربران خود در نظر گرفته است.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر

اکثریت شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را در دستور کار خود دارند. سرمایه‌گذاران معمولا ریسک سرمایه‌گذاری رو شرکت‌هایی که در آن‌ها پتانسیل می‌بینند را می‌پذیرند؛ پس با سرمایه‌گذاری‌های روی آن‌ها امیدوارند تا در گذر زمان سرمایه‌شان برگردد.

فیسبوک یکی از نمونه‌های بارز این سیستم است. آن‌ها با سرمایه‌گذاری خطرپذیر به وجود آمدند. همین قضیه برای توییتر هم صدق می‌کند. هر جفت این شبکه‌های اجتماعی چندین میلیون دلار از سرمایه‌گذاری خطرپذیر درآمد داشته‌اند. هدف این نوع سرمایه‌گذاری‌ها کسب درآمد از آن‌ها یا فروش آن‌ها به شرکت‌های بزرگ‌تر است.

درآمد شبکه های اجتماعی واتساپ، تلگرام و اینستاگرام

واتساپ

واتساپ سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و سال ۲۰۱۴ فیسبوک آن را به تملک خود درآورد. در گذشته مدل درآمدی آن اشتراکی بود و دانلودش ۱ دلار هزینه داشت و کاربر برای هرسال استفاده باید ۱ دلار دیگر پرداخت می‌کرد. ژانویه سال ۲۰۱۶ فیسبوک در مقاله‌ای اعلام کرد که چون درآمد واتساپ «بسیار محدود» است؛ ممکن است در دراز مدت درآمد قابل توجهی از آن کسب نشود و قرار است که پلن درآمدی آن تغییر کند. اندکی بعد، واتساپ در یک پست وبلاگ اعلام کرد که دوره اشتراکی این شبکه اجتماعی به پایان رسیده و استفاده از این برنامه پیام‌رسان رایگان خواهد بود.

هنوز برنامه هیچ تبلیغاتی ندارد؛ اما این شرکت آن زمان در پست وبلاگ خود نوشت: «از شروع این سال (سال ۲۰۱۶) ما ابزارهایی را آزمایش خواهیم کرد تا از واتساپ برای برقراری ارتباط با کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید». هدف این است که افراد مستقیما از طریق برنامه با بانک‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و غیره ارتباط برقرار کنند و کسب‌وکارها برای این کار باید هزینه پرداخت کنند.

اگرچه صورت‌های مالی واتساپ مشخص نیست (فیسبوک درآمدهای خود را به طور شرکتی اعلام نمی‌کند)؛ فوربس درآمد آن را ۴ میلیارد دلار و و درآمد به ازای هر کاربر در سال ۲۰۲۰ را ۴ دلار تخمین زده است. در تاریخ فوریه ۲۰۲۰، فیسبوک بیش از ۲ میلیارد کاربر داشته است.

اشتراک گذاری با دوستان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه