آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

دستاوردی برای چین؛ تراشه Yitian 710 اینتل و AMD را پشت سر می‌گذارد

  • -
دستاوردی برای چین؛ تراشه Yitian 710 اینتل و AMD را پشت سر می‌گذارد

پردازنده‌ی ۱۲۸ هسته‌ای Yitian 710 که از معماری آرم استفاده می‌کند، در کمال تعجب توانسته تمامی پردازنده‌های اینتل و AMD را در محاسبات مبتنی‌بر عدد صحیح شکست دهد و در جایگاه اول بنشیند.

مدتی پیش یکی از زیرشاخه‌های شرکت بزرگ علی‌بابا به نام T-Head پردازنده‌ای ۱۲۸ هسته‌ای به نام Yitian 710 را به نمایش گذاشت که مجهز به ۶۰ میلیارد ترانزیستور بود و از لیتوگرافی N5 شرکت TSMC استفاده می‌کرد. درحالی‌که صنعت نیمه‌هادی بیشتر بر شرکت‌های آمریکایی مثل اینتل و AMD متمرکز است، معرفی غیرمنتظره‌ی پردازنده‌ی موردبحث جنجال زیادی در بین علاقه‌مندان به بازار CPU به پا کرد.

T-Head جزئیات قدرت پردازنده‌ی ۱۲۸ هسته‌ای خود را در بنچمارک صنعتی SPEC.org منتشر کرده تا بفهمیم چینی‌ها توانسته‌اند تراشه‌ی موردبحث را تا چه حد قدرتمند بسازند. در اتفاقی غیرمنتظره مشخص شده Yitian 710 در بنچمارک SPEC CPU2017 که بر محاسبات مبتنی‌بر عدد صحیح اتکا دارد، سریع‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر دنیا است.

سیسم-روی-چیپ T-Head Yitian 710 علی‌بابا که برای دیتاسنترها تولید شده مجهز به ۱۲۸ هسته‌ی مبتنی‌بر ریزمعماری Arm v9 با فرکانس حداکثر ۳٫۲۰ گیگاهرتز است و به ازای هر هسته‌اش یک مگابایت کش L2 دارد. این SoC به ازای هر تراشه‌ی خود مجهز به ۱۲۸ مگابایت کش L3 است. Yitian 710 از هشت کانال حافظه‌ی DDR5-4800 که به پهنای باند مجموعا ۳۰۷٫۲ گیگابیت‌برثانیه منتهی می‌شود استفاده می‌کند. بهره‌مندی از ۹۶ لاین PCIe 5.0 باعث می‌شود که بتوان درایوهای SSD، کارت‌های شبکه و سایر سخت‌افزارهای پرقدرت و مدرن را به پردازنده‌ی علی‌بابا متصل کرد.

پردازنده‌ی یادشده به‌صورت انحصاری توسط شرکت Alibaba Cloud استفاده می‌شود. علی‌بابا سرورهای Panjiu را به‌طور ویژه برای پردازنده‌ی Yitian 710 طراحی کرده است. کارشناسان می‌گویند که سرورهای Panjiu برای محاسبات هوش مصنوعی عمومی و محاسبات شتاب‌یافته کاربر دارند.

علی‌بابا برای ثبت نتایج Yitian 710 در بنچمارک SPEC CPU2017 از سرورهای Panjiu استفاده کرد. سروری که در بنچمارک استفاده شد از پردازنده‌ی ۱۲۸ هسته‌ای Yitian 710 با فرکانس ۲٫۷۵ گیگاهرتز و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی DDR5-4800 (شامل هشت ماژول ۶۴ گیگابایتی) استفاده می‌کرد. این سرور مجهز به درایو ۲۴۰ گیگابایتی SATA SSD و سیستم‌عامل Anolis OS 8.6 بود.

نتایج عملکرد پردازنده T-Head Yitian 710 و مقایسه با رقبا

حداقل امتیاز سرور Panjiu علی‌بابا در آزمون SPEC CPU2017 به ۵۱۰ رسید (یعنی ۳٫۹۸۴ به ازای هر هسته). فعلاً حداکثر امتیاز کسب‌شده توسط این سرور اعلام نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که امتیاز ۵۱۰ به‌میزان ۱۵ درصد بیشتر از امتیازی است که پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای AMD EPYC 7773X کسب کرده بود. این پردازنده‌ی AMD به ازای هر هسته‌اش امتیاز ۶٫۸۷۵ کسب کرد تا مجموع امتیاز پایه‌اش به ۴۴۰ برسد.

پردازنده‌ی ۳۶ هسته‌ای Intel Xeon Platinum 8351N به ازای هر هسته‌ی خود امتیاز ۷٫۳۸ کسب کرده و به امتیاز کلی ۲۶۶ دست پیدا کرده است. پردازنده‌‌ی ۸۰ هسته‌ای Altra انویدیا در همین بنچمارک به ازای هر هسته‌اش امتیاز ۳٫۷۶۲۵ را کسب کرد تا به مجموع امتیاز ۳۰۱ دست پیدا کند.

امتیازاتی که Yitian 710 و Altra به ازای هر هسته‌شان کسب کرده‌اند کمتر از پردازنده‌های اینتل و AMD است، اما علی‌بابا توانسته با افزایش چشم‌گیر تعداد هسته‌ها این کمبود را جبران کند. کسب چنین امتیازی نشان می‌دهد پردازنده‌ی چینی Yitian 710 در زمینه‌ی محاسبات مبتنی‌بر عدد صحیح حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در این‌که پردازنده‌ی علی‌بابا در محاسبات عدد صحیح به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرده هیچ شکی نیست، اما برایمان عجیب است که چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند جزئیاتی درباره‌ی قدرت Yitian 710 در محاسبات مبتنی‌بر ممیز شناور اعلام نکنند. تامز هاردور می‌نویسد که به احتمال زیاد امتیاز Yitian 710 در این نوع محاسبات چندان تحسین‌برانگیز نیست. از طرفی احتمال دارد که سیستم‌عامل سرور Panjiu یا میکروکد خودِ CPU به بهینه‌سازی نیاز داشته باشد.

تا لحظه‌ی نوشته شدن این مقاله، سرورهای مجهز به پردازنده‌ی AMD EPYC 7773X بیشترین امتیاز محاسبات ممیز شناور را در SPEC.org کسب کرده‌اند.

علی‌بابا گفته است که از ماه سپتامبر (شهریور و مهر) ارائه‌ی سرویس‌های ابری مبتنی‌بر سرورهای Panjiu را که از پردازنده‌ی Yitian 710 استفاده می‌کنند آغاز خواهد کرد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه