آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

راهنمای خرید موتور برقی و معرفی بهترین موتورسیکلت برقی در بازار ایران

  • -
راهنمای خرید موتور برقی و معرفی بهترین موتورسیکلت برقی در بازار ایران

خرید موتور برقی در شرایط کنونی بازار کار چندان آسانی نیست و نیاز به بررسی قیمت موتور برقی و دانستن مزایا و معایب موتورسیکلت برقی و مطالعه راهنمای خرید موتور برقی دارد.

خودروهای الکتریکی (EV) نیاز روزانه هستند. در شرایط کنونی نیاز به استفاده از سوخت جایگزین برای حرکت، بیش از هر زمان دیگری است. خودروی برقی یکی از این گزینه‌ها است زیرا این نوع وسایل نقلیه بدون آلودگی و سروصدا هستند. خودرو و موتورسیکلت برقی، دو گزینه‌ی پیش رو هستند؛ البته خودروی الکتریکی هم‌اکنون در حال توسعه است، اما موتورسیکلت‌های الکتریکی توانسته‌اند محبوبیت زیادی کسب کنند. اگر قصد خرید موتورسیکلت سازگار با محیط زیست را دارید و به دنبال راهنمای خرید موتور برقی هستید، با آی‌تی‌کلوپ همراه باشید. این مقاله تمام اطلاعات مربوط به موتور برقی را ارائه می‌دهد.

به گزارش آی‌تی‌کلوپ، افزایش قیمت بنزین خیلی‌ از افراد را به فکر خرید موتور برقی انداخت. موتور‌هایی که در کنار صرفه‌جویی در هزینه سوخت، کمترین میزان آلودگی را تولید می‌کنند، شتاب بیشتری دارند، وزنشان کمتر است و با کمترین صدا در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. قیمت آن‌ها در بازار دست کم ۱۰ میلیون تومان است و می‌توانند در هر بار شارژ حدود ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر راه بروند. حداکثر سرعتشان بسته به قدرت موتور از ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت متغیر است.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران / Motorcycle

موتورسیکلت‌های برقی راه نجات شهرهای شلوغ از ترافیک و آلودگی هوا هستند. موتورسیکلت نسبت به خودرو وسیله نقلیه‌ای سریع، کم‌مصرف و مقرون به صرفه به شمار می‌رود. امروزه در شهرهای بزرگ و پرترافیک استفاده از موتورسیکلت برقی به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

موتورسیکلت برقی و آلودگی هوا

به زبان ساده، موتورسیکلت برقی به جای موتور احتراق داخلی از منبع انرژی الکتریکی (باتری لیتیوم یون) استفاده می‌کند. اما موتورهای برقی کاملاً مشابه با نمونه‌های احتراقی خود هستند. موتورسیکلت‌های برقی توسط برندهای مختلفی در انواع شکل و اندازه تولید می‌شوند. شما برای استفاده از موتورهای برقی مانند سایر موتورسیکلت‌ها همچنان به گواهینامه، بیمه و سایر مدارک نیاز خواهید داشت.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران بی ام و

امروزه با گسترش فناوری و همچنین آلودگی شدید هوا (گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوا مربوط به وسایل حمل و نقل بنزینی است) بسیاری از مردم به وسایل حمل و نقل برقی روی آورده‌اند. موتورسیکلت های برقی یکی از وسایل الکتریکی هستند که به تازگی وارد بازارهای جهانی و ایران شده‌اند و با توجه به افزایش قیمت سوخت فسیلی، این وسایل نقلیه مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند.

با پیشرفت فناوری و اهمیت جلوگیری از آلودگی هوا، استفاده از موتورهای برقی (Electric MotorCycles) به خصوص در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال توسعه است. موتورهای برقی در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون تولید شده و بسته به نوع باتری و موتور الکتریکی آن‌ها می‌توانند با یک‌بار شارژ مسافتی بین ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را با سرعتی بین ۳۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کنند.

به همین دلیل شرکت‌های مختلف موتورسیکلت‌سازی از برندهای گوناگون اقدام به طراحی مدل‌های متعد با کارایی و امکانات گسترده کرده‌اند.

 

موتور برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

در نگاه اول تفاوتی میان موتور برقی و موتورسیکلت بنزینی قابل مشاهده نیست، اما منبع تغذیه‌ی موتورهای برقی باتری درون آن است و در موتورسیکلت‌های برقی شما هیچ گونه پیستون و سیلندری را شاهد نخواهید بود. موتورسیکلت‌های برقی عملکردی ساده دارند و هیچ‌گونه کلاچ و دنده‌ای روی آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران موتورسیکلت

به صورت کلی موتورهای برقی از یک موتور الکتریکی و باتری تشکیل شده‌اند که به وسیله‌ی دینام، انرژی لازم به چرخ‌ها هدایت می‌شود و بخش زیادی از موتورسیکلت برقی را باتری آن تشکیل می‌دهد.

 

موتور برقی چه فرقی با اسکوتر برقی دارد؟

دو تفاوت اصلی میان موتورسیکلت برقی و اسکوتر برقی وجود دارد؛ یکی ابعاد چرخ‌ها و دیگری جای قرارگیری پاها. به طور کلی، اسکوتر برقی از دو چرخ، فرمان و یک سیستم ترمز برای کنترل سرعت تشکیل می‌شود. محلی برای نشستن، سیستم‌های هشدار و جایی برای پاها نیز از اجزای اسکوتر برقی به شمار می‌روند.

مشخصه اصلی اسکوترهای برقی فاصله میان فرمان و زین است. درواقع، موتور محرکه یا پیشرانه اسکوترهای برقی عموما به داخل چرخ عقب منتقل شده است و فاقد گیربکس یا همان مسیر انتقال قدرت و سرعت از موتور به چرخ هستند.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران موتور سیکلت

موتورسیکلت‌ برقی دارای دو چرخ معمولا بزرگ، فرمان، سیستم ترمز برای کنترل سرعت، پیشرانه برای کنترل قدرت و سرعت حرکت، محلی برای نشستن راننده، سیستم نور و سیستم هشدار است.

محل قرارگیری باتری‌ها و موتور محرکه در موتور برقی، جلوی زین یا در داخل چرخ عقب است. یعنی باتری‌ها دقیقا همان جایی هستند که در طراحی اسکوتر برقی به جای پا تبدیل شده و این بزرگترین تفاوت دو وسیله است.

موتور برقی به تقلید از ظاهر موتورسیکلت بنزینی، دارای باکی بزرگ در جلو است که در آن باتری‌ها قرار می‌گیرند. از جمله سایر تفاوت‌های موتورسیکلت برقی و اسکوتر می‌توان به این اشاره کرد که موتورسیکلت‌های برقی با موتورهای قدرتمند و باتری‌های بزرگ در رقابت با موتورهای بنزینی هستند. این موتورها، به گواهینامه رانندگی احتیاج دارند اما اسکوتر برقی از نظر اندازه، سرعت و برد کمی پایین‌تر از موتورها قرار می‌گیرد.

اسکوتر برقی دارای قاب و روپوش، چرخ‌های کوچک‌تر و موتور کم عملکرد است. دوچرخه برقی نیز از باتری و موتور الکتریکی بهره می‌برد که قدرت را به پدال منتقل می‌کند.

 

مزایای خرید موتور برقی

مهم‌ترین مزیت موتورسیکلت‌های برقی چیست؟ شاید اولین و مهم‌ترین دلیل برای خرید موتور برقی این باشد که شما دیگر پول بنزین نمی‌دهید و در کنار آن در خانه و به راحتی می‌توانید باتری موتور برقی خود را شارژ کنید. علاوه بر این موتورهای برقی دوستدار محیط زیست هستند و مانند موتورهای بنزینی آلایندگی ندارند. موتورهای برقی همگی کم صدا هستند و برای بسیاری از افراد این مزیت به حساب می‌آید که در آرامش و بدون صدا با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران موتورسیکلت الکتریکی

موتور برقی بر خلاف موتورهای بنزینی نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد و شما دیگر نیاز به تعویض روغن یا تعویض برخی تجهیزات نخواهید داشت؛ قطعات موتورهای برقی نسبت به موتور بنزینی اجزای کمتری دارد و ساده‌تر است. از این رو قطعه‌های مصرفی کمتری دارد و هزینه نگهداری و تعمیرات آن کمتر است. تمام هزینه‌های شما به مواردی مانند لنت و لاستیک محدود می‌شود. بنابراین هزینه نگهداری موتورسیکلت‌های برقی به مراتب کمتر از موتورهای بنزینی است.

موتورهای برقی شتاب بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی هم رده خود دارند که علت آن هم عدم نیاز به چرخش موتور و پیستون است.

اگر فکر تعویض دنده در موتورسیکلت شما را می‌ترساند، خوشحال خواهید شد؛ چون موتورهای الکتریکی هیچ دنده‌ای ندارند و دنده اتومات هستند. همین مورد موجب می شود حتی یک تازه‌کار هم به راحتی از این موتورها استفاده کند.

 

مزایای موتور برقی

مزایای موتور برقی نسبت به موتورسیکلت بنزینی به کم شدن آلودگی هوا ختم نمی‌شود. در ادامه مزایای موتورسیکلت برقی نسبت به موتورسیکلت بنزینی را آورده‌ایم.

  • کاهش الودگی هوا
  • کاهش آلودگی صوتی
  • بدون مصرف بنزین
  • کم بودن هزینه برق نسبت به بنزین
  • بازدهی و راندمان عملکرد بالاتر در موتورهای برقی
  • کاهش تصادفات
  • رانندگی راحت و آسان
  • تمیزی بیشتر موتور برقی به نسبت موتور معمولی
  • ایمنی بیشتر
  • شتاب اولیه بیشتر
  • راحتی شارژ

 

 

معایب خرید موتور سیکلت برقی

هیچ فناوری کامل و بدون عیب نیست و حتی اگر یک فناوری کاملا بی‌نقص وجود داشته باشد، به این معنی نیست که مردم سایر فناوری‌ها را امتحان نکنند. در مورد موتورسیکلت‌های برقی هم همین طور است.

اول اینکه این ترس وجود دارد که قبل از رسیدن به مقصد و یا ایستگاه شارژ بعدی، شارژ موتور شما تمام شود. البته این مسئله در شهرها چندان جای نگرانی ندارد. اگر در داخل شهر موتورسواری می‌کنید، خیالتان راحت است که بلاخره در خانه، محل کار و یا هر جای دیگری موتور خود را شارژ خواهید کرد. اما اگر به گشت و گذار و سواری بیرون از شهر می‌روید احتمالا برای شارژ کردن موتور به مشکل بر می‌خورید.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران موتور در جاده

خبر خوب این‌که فناوری باتری‌های لیتیوم یون مدرن در حال پیشرفت است. همچنین زیرساخت های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان رو به افزایش هستند.

مشکل بعدی زمان زیاد برای شارژ کردن موتور است (قطعا به اندازه پر کردن باک بنزین سریع نیست). با وجود این‌که برخی از شرکت‌ها مانند Evoke، فناوری شارژ سریع را عرضه می‌کنند، اما همچنان شما باید برای سفرها و کارهای خود با دقت بیشتر برنامه‌ریزی کنید.

مسئله دیگر مربوط  به قیمت موتور برقی و توان رقابت با قیمت موتورسیکلت صفر کیلومتر بنزینی است. واقعیت این است که برندها و مدل‌های زیادی از موتورهای برقی در بازار وجود ندارد و انتخاب کمتر به معنای رقابت کمتر و معامله بدتر برای خریدار است. البته هر روز برندهای بیشتری از جمله غول‌هایی مانند هوندا و یاماها در حال سازگاری خود با دنیای جدید وسایل الکتریکی هستند. درباره‌ قیمت بالای موتورهای برقی نیز باید این مسئله را در نظر گرفت که شما در مقابل هزینه بالایی که برای خرید موتور می‌پردازید، هزینه‌های نگهداری و هزینه سوخت کمتری خواهید داشت.

سند مالکیت، بیمه و سایر مدارک لازم برای موتورسیکلت برقی

تا آنجا که به قانون مربوط می‌شود، موتور برقی شما فقط یک موتورسیکلت دیگر است. برای سوار شدن یک موتور برقی، هنوز به کلاه کاسکت، گواهینامه و بیمه احتیاج دارید. برای موتورهای برقی هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، مثلا در ایران برای موتورسیکلت‌هایی که حداکثر سرعت آن‌ها ۷۰ کیلومتر بر ساعت باشد، نیازی به گواهینامه ندارید. اما اگر تصادف کنید چه؟! احتمالا به مشکل بر‌می‌خورید، بنابراین بهتر است قبل از خرید موتورسیکلت جدید، کمی تحقیق کنید. البته خرید موتورسیکلت برقی می‌تواند به نفع شما باشد، به این صورت که احتمالا دولت برای وارد کردن موتورهای برقی یارانه پرداخت می‌کند.

 

معایب موتور برقی

به طور خلاصه می‌توان معایب موتور برقی را در موارد زیر بیان کرد:

  • هزینه‌ی خرید
  • زمان شارژ
  • وزن و سرعت موتور برقی
  • ظرفیت پیمایش
  • مشکلات قانونی

 

 

مشخصات موتور برقی

اول؛ قدرت موتور از همه چیز مهم‌تر است. قدرت موتور‌های برقی موجود در بازار عموما رقمی بین هزار تا سه هزار وات است که عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت آن به شمار می‌رود. چرا که هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، شتاب و سرعت آن نسبت به رقبا افزایش پیدا خواهد کرد. باید توجه داشته باشید، موتور‌های برقی عموما گشتاور بیشتری نسبت به موتور‌های بنزینی دارند و سریع‌تر راه می‌افتند. عامل چنین اتفاقی در تفاوت طرز عملکرد موتور‌های الکتریکی و بنزینی است.

دوم؛ حداکثر سرعت موتور‌های برقی در بهترین حالت به ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نسبت به موتور‌های بنزینی خیلی پایین‌تر است. موتور‌های برقی که قدرت تولیدی موتور آن‌ها در حد هزار و ۵۰۰ وات است، نهایتا می‌توانند با سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. باید توجه داشته باشید که کیفیت ساخت موتور در این زمینه اهمیت زیادی دارد. موتور‌های چینی از نظر اسمی سه هزار وات قدرت دارند، اما نهایت سرعت آن‌ها ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. در طرف مقابل موتور‌های دو هزار واتی آلمانی می‌توانند به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

راهنمای خرید موتور برقی در بازار ایران لایتنینگ

سوم؛ میزان مسافتی که می‌توان با شارژ کامل موتور‌های برقی طی کرد، بین ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر است. این رقم عموما با حداکثر سرعت برابری می‌کند. به این صورت که یک موتور برقی با شارژ کامل می‌تواند به مدت یک ساعت با حداکثر سرعت در یک مسیر مستقیم حرکت کند. با این حساب اصلا نمی‌توان با چنین موتور‌هایی از شهر خارج شد و تقریبا هر شب باید باتری آن‌ها را شارژ کنید. باید توجه داشته باشید که موتور‌های برقی در استفاده معمولی و شهری عموما می‌تواند ۶ ساعت برایتان کارایی داشته باشد.

چهارم؛ نوع باتری موتور‌های برقی به سه دسته اسیدی، سربی اسیدی و لیتیومی تقسیم می‌شود. باتری‌های اسیدی کمترین کیفیت را دارند و عمر آن‌ها بسیار کوتاه است. طوری که به مرور زمان ظرفیت باتری کاهش پیدا می‌کند و مدت شارژ آن بیشتر می‌شود. برای همین بهتر است کلا سراغ موتور‌های برقی با باتری اسیدی نروید. باتری‌های لیتیومی ایده‌آل‌ترین گزینه برای موتور‌های برقی است، اما قیمت بسیار بالایی دارد. این باتری‌ها عمر بیشتری دارند، طوری که بعد از مدت‌ها کارکرد، باز هم به طور کامل پر و خالی می‌شوند و ظرفیت آن‌ها کاهش چندانی پیدا نمی‌کند. با توجه به نداشتن توجیه اقتصادی، عموما موتور‌های برقی به باتری‌های سربی اسیدی مجهز هستند که ترکیبی از باتری‌های اسیدی و لیتیومی است.

پنجم؛ قابل حمل بودن باتری یکی دیگر از مواردی است که باید در زمان خرید موتور برقی به آن توجه کنید. اغلب آن‌ها باتری قابل حمل دارند، طوری که می‌توانید باتری را جدا کرده و در خانه‌تان به برق بزنید. در غیر این صورت چاره‌ای جز پارک کردن موتور برقی در نزدیکی پریز برق و استفاده از برق پارکینگ برای شارژ کردن باتری نخواهید داشت.

ششم؛ زمان مورد نیاز برای شارژ باتری در موتور‌های برقی عموما بین چهار تا ۶ ساعت طول می‌کشد. با این حساب اگر می‌خواهید روزانه از موتور برقی‌ استفاده کنید، باید هر شب یا نهایتا یک شب در میان آن‌ها را به شارژ بزنید. توجه داشته باشید که مدت زمان شارژ علاوه بر نوع باتری، تاثیری زیادی از شارژر می‌گیرد. هرچه شارژر قوی‌تری داشته باشید، باتری موتور برقی زودتر شارژ خواهد شد.

هفتم؛ میزان وزن قابل تحمل در موتور‌های برقی عموما ۳۰۰ کیلوگرم است، اما این رقم در موتور‌های مختلف می‌تواند بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم متفاوت باشد. با این حساب اگر دو نفر سنگین‌وزن روی موتور بنشینند، ممکن است با مشکل روبرو شوند. همچنین این مورد را باید در زمان‌هایی که می‌خواهید روی ترک‌بند موتور وسیله اضافه بگذارید، رعایت کنید. هرچند، بعید است بخواهید با موتور برقی بار ۳۰۰ کیلویی جابه‌جا کنید.

راهنمای خرید موتور برقی

فرقی ندارد که اولین موتورسیکلت خود را خریداری می‌کنید یا یک موتورسوار با تجربه باشید؛ برای خرید موتور برقی خوب، باید به چند نکته‌ی مهم توجه کنید. بهتر است نوع موتورسیکلت مناسب با نیاز شما باشد. همچنین، میزان تجربه، مکان استفاده از موتور برقی و مبلغی که می‌خواهید هزینه کنید، بسیار اهمیت دارند.

برای خرید موتور برقی یا بهتر بگوییم برای انتخاب موتورسیکلت برقی مناسب خود باید نکاتی را در نظر بگیرید. نکاتی مانند میزان بودجه‌ای که می‌خواهید به این کار اختصاص دهید، مسافتی را که در روز می‌خواهید بپیمایید، وزن شخصی که می‌خواهد از موتور برقی استفاده کند، نوع باتری، توان موتور الکتریکی و … که سعی کرده‌ایم در ادامه به تمام این نکات اشاره کنیم. قصد داریم در این مقاله به معرفی و نقد و بررسی برخی از بهترین موتور برقی های موجود در بازار ایران بپردازیم و امیدواریم تا مطالعه این مقاله در خرید موتور برقی به شما کمک کند.

راهنمای خرید موتور برقی نیو / niu

خرید یک موتورسیکلت معمولی آسان است، زیرا شما در بازار با قیمت‌های مختلف و گزینه‌های زیادی سروکار دارید. اما وقتی نوبت به خرید موتور / اسکوتر برقی می‌رسد، شما گزینه‌های محدودی دارید و سازوکار پیچیده کار در خودروی برقی باعث می‌شود که انتخاب موتور برقی مناسب برای نیاز شما کمی مشکل باشد. درک صحیح از نحوه کار موتورسیکلت برقی در هنگام خرید کار را آسان می‌کند.

نکاتی که قبل از خرید موتور برقی باید در نظر بگیرید:

هنگام خرید خودروی الکتریکی، باید وسیله‌ای مناسب را انتخاب کنید، که متناسب با نیاز شما باشد. چند عامل در تصمیم‌گیری شما هنگام خرید تأثیرگذار است. در زیر نکاتی آورده شده است که باید هنگام خرید یک وسیله نقلیه الکتریکی دو چرخ در نظر بگیرید:

۱. هزینه

اولین عاملی که باید هنگام خرید موتور برقی در نظر بگیرید، هزینه آن است. شما باید درباره بودجه خود شفاف باشید. قیمت یک موتور برقی در تصمیم‌گیری شما برای خرید نقش اساسی دارد. بنابراین قبل از تصمیم به خرید این نکته را به خاطر داشته باشید.

۲. سرعت

سرعت یکی از عوامل مهم در انتخاب موتور برقی است. اگر موتور یا اسکوتر با قدرت پایین بخرید، ممکن است سواری با آن بسیار آزاردهنده باشد زیرا سرعت مورد انتظار را تحقق نمی‌بخشد. بنابراین، همیشه قبل از تصمیم به خرید وسیله نقلیه برقی، حداکثر سرعت و ارقام عملکرد را بررسی کنید. معمولاً اسکوترهای برقی سرعت پایین به حداکثر سرعت ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسند و یک نمونه پرسرعت نیز قادر به رسیدن به حداکثر سرعت حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت هستند.

۳. ظرفیت پیمایش

یکی از نگرانی‌های اصلی در هنگام خرید موتورسیکلت برقی، محدوده سواری یا همان ظرفیت پیمایش است. شما می‌توانید قبل از تصمیم به خرید یکی از آنها، تحقیق کاملی درباره محدوده سواری انجام دهید. معمولاً برد اسکوتر برقی با سرعت کم در حدود ۵۰ کیلومتر و اسکوتر برقی با سرعت بالا حدود ۷۰ تا ۷۵ کیلومتر است. موتورسیکلت‌های پیشرفته الکتریکی با بسته‌های باتری بزرگتر، با یک‌بار شارژ حدود ۱۵۰ کیلومتر را در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین، همه چیز بستگی به این دارد که کدام دسته از اسکوتر برقی / موتور را خریداری می‌کنید.

۴. عمر باتری

باتری یکی از گران‌ترین اجزای سازنده موتور سازگار با محیط زیست است. بنابراین، همیشه قبل از تصمیم به خرید، عمر باتری را بررسی کنید. تعویض بسته باتری می‌تواند یک امر گران قیمت باشد. معمولاً عمر باتری به نوع باتری و الگوی مصرف بستگی دارد. باتری‌های لیتیوم یونی در مقایسه با باتری‌های سربی اسیدی یا نیکل، عمر بهتری دارند.

۵. قدرت موتور

موتور الکتریکی وظیفه انتقال نیروی الکتریکی به چرخ را بر عهده دارد و به نوبه خود، موتور برقی را پیش می‌برد. طیف گسترده‌ای از موتورهای الکتریکی با خروجی‌های مختلف برق وجود دارد. همیشه موتور برقی یا اسکوتر برقی با میزان مصرف انرژی مناسب برای استفاده خود انتخاب کنید. هرگز خودروی الکتریکی کم قدرت خریداری نکنید، این ممکن است تمام لذت تجربه داشتن خودروی برقی دو چرخ را از بین ببرد.

۶. ایستگاه‌های شارژ

هنگام خرید اسکوتر برقی / دوچرخه، سازنده معمولاً ایستگاه شارژ خانگی را در محل مورد نظر شما نصب می‌کند. اما فقط یک ایستگاه شارژ در خانه کافی نیست. ایستگاه‌های شارژ عمومی نیز بسیار مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که مارک وسایل نقلیه الکتریکی دارای شبکه خوبی از ایستگاه‌های شارژ عمومی است تا بتوانید وسیله برقی خود را در جاده شارژ کنید.

۷. هزینه نگهداری

نگهداری وسیله نقلیه برقی در مقایسه با موتورهای معمولی بالا نیست. موتور برقی قطعات متحرک کمتری دارد و به سرویس مکرر نیاز ندارد. نداشتن موتور احتراق داخلی، تعمیر و نگهداری را بسیار ساده‌تر می‌کند. بنابراین، اگر قصد خرید اسکوتر برقی یا موتور برقی دارید، دیگر نگران هزینه تعمیر و نگهداری نباشید زیرا در مقایسه با موتورها و اسکوترهای معمولی، فواصل خدمات زیاد است.

۸. برندها

هم‌اکنون، تعداد کمی از برندها در بازار وجود دارد. همیشه قبل از تصمیم به خرید این نکته را در نظر داشته باشید. از جمله برخی شرکت‌های فعال در بازار موتور برقی می‌توان به پالاتینو (Palatino)، هیرو الکتریک (Hero Electric)، اتر (Ather)، ریولت (Revolt)، اکیناوا (Okinawa)، باجاج (Bajaj)، تی‌وی‌اس (TVS)، شیائومی و آمپر (Ampere) اشاره کرد. برخلاف موتور معمولی، انتخاب موتور برقی سازگار با محیط زیست با توجه به تعداد محدود گزینه‌های موجود در بازار، کاری دشوار است.

۹. خدمات پس از فروش

قبل از انتخاب برند، تحقیقات کاملی درباره خدمات پس از فروش و پشتیبانی ارائه شده توسط این شرکت انجام دهید. از آنجا که پشتیبانی ضعیف پس از فروش می‌تواند به تجربه‌ای تلخ منجر شود، بنابراین، مطمئن شوید که این برند دارای شبکه خوبی از مراکز خدمات است. وسایل نقلیه الکتریکی مجموعه پیچیده‌ای از قطعات هستند و هر مکانیکی نمی‌تواند این نوع وسایل نقلیه را تعمیر کند و باید به مراکز خدمات مجاز اعتماد کنید.

۱۰. کیفیت ساخت

دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی مدرن در کیفیت ساخت کلی با مدل‌های معمولی برابری می‌کنند. مواد به کار رفته در موتور برقی جدید شبیه موتورسیکلت معمولی است. قبل از خرید موتور برقی، یک تست آزمایشی انجام دهید و احساسی از وسیله نقلیه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که کیفیت ساخت مناسب است و فعالیت‌های روزانه را می‌تواند انجام دهد.

۱۱. قابلیت اطمینان

عدم اطمینان یکی از مهمترین ایرادهای موتور برقی به شمار می‌رود که به دلیل کمبود جایگاه شارژ در سراسر کشور است. ممکن است به اندازه جایگاه‌های سوخت متعارف جایگاه شارژ پیدا نکنید. در صورت تخلیه باتری در وسط جاده، اگر نتوانید ایستگاه شارژ پیدا کنید، دردسرهای زیادی برای شما ایجاد می‌کند. بنابراین، قبل از خرید این نکته را در ذهن داشته باشید.

۱۲. گارانتی

همیشه قبل از خرید موتور برقی، گارانتی ارائه شده روی باتری و موتور را بررسی کنید. تعویض بسته باتری و موتور الکتریکی تقریباً سه چهارم هزینه موتور برقی است. معمولاً سازندگان حدود ۲ تا ۳ سال گارانتی برای بسته باتری ارائه می‌دهند. قبل از تصمیم‌گیری درباره خرید، شرایط و ضوابط ضمانت را بررسی کنید.

۱۳. حداکثر بار

معمولاً موتورهای برقی بسیار سبک هستند، زیرا اکثر اجزای مکانیکی موجود در مدل‌های معمولی را ندارند. بنابراین، وزن کلی آنها کم است و این روی ظرفیت کلی حمل بار تأثیر می‌گذارد. حداکثر ظرفیت بار موتور برقی را بررسی کنید تا درباره مناسب بودن برای نیاز خود به نتیجه‌گیری درستی برسید.

۱۴- موتور برقی نو یا دست دوم؟

اگر خرید یک وسیله نو مناسب بودجه شما نیست، می‌توانید یک مدل دست دوم خریداری کنید. مدتی است که موتورهای برقی در بازار موجود است و می‌توانید نمونه‌های دست دوم را در بازار پیدا کنید. اما مطمئن شوید که قبل از تصمیم‌گیری برای استفاده از مدل دست دوم، شرایط آن را کاملاً بررسی کرده‌اید. قبل از خرید، ماندگاری باقیمانده باتری، ضمانت باقیمانده و مسافت پیموده شده را بررسی کنید.

۱۵. هزینه بیمه موتور الکتریکی

موتورهای الکتریکی گران هستند و شاید در تصور عموم بیمه آن‌ها هم گران است. اما برعکس، بیمه آن در مقایسه با بیمه موتورهای معمولی مقرون به صرفه‌تر است. چون این موتورها برای رفت و آمد کوتاه مناسب هستند و تنها قادر به رسیدن به حداکثر سرعت حدود ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت هستند و این عامل خطر را کاهش می‌دهد.

۱۶. صدا

توجه داشته باشید که موتور برقی معمولاً در حالت خاموش است. از اسکوتر یا موتورسیکلت برقی مجهز به باتری نمی‌توانید انتظار صدای اگزوز داشته باشید چون موتور ندارد. بنابراین، این را قبل از استفاده از موتور برقی به خاطر داشته باشید.

۱۷. ترمز

موتورهای الکتریکی بسیار سبک هستند. این مدل موتورها با ترمزهای سطح بالا ارائه نمی‌شوند. معمولاً اکثر موتورهای برقی در تراز اول با ترمزهای کفشکی عرضه می‌شوند. برخی مدل‌ها به ترمز دیسکی مجهز می‌شوند و به سختی چند مدل با ABS (سیستم ترمز ضد قفل) ارائه شده‌اند.

 

 

برای خرید موتور برقی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 ۱- باتری

یکی از مهم‌ترین نکات درخورتوجه در خرید موتور برقی، باتری آنها است. هر اندازه باتری موتورسیکلت برقی ظرفیت بیشتری داشته باشد، می‌تواند مسافت بیشتری طی کند. باتری‌های موتورهای برقی به سه دسته‌ی اسیدی، سربی اسیدی و لیتیوم یون تقسیم می‌شوند. باتری اسیدی به علت فناوری قدیمی از لحاظ کیفیت و بازدهی قابل قبول نیست و زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بیشتر باتری‌های استفاده شده در موتورهای برقی از نوع سربی اسیدی و تعدادی هم از نوع لیتیوم یون هستند. باتری‌های لیتیومی با دارا بودن ولتاژ ثابت بهترین نوع باتری‌های قابل شارژ بوده که البته از قیمت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. باتری‌های سربی اسیدی رقیب اصلی باتری‌های لیتیومی بوده و با عملکرد نسبتا مشابه با باتری‌های لیتیومی، بازدهی و طول عمر قابل قبولی دارند و از قیمت ارزان‌تری نسبت به باتری‌های لیتیومی برخوردار هستند.

۲- موتور الکتریکی 

مهمترین قسمت موتور برقی، موتور الکتریکی آن است که نسبت به قدرت و توان خود، سرعت و شتاب یک موتور برقی را تعیین می‌کند. موتورهای استفاده شده در این موتورسیکلت‌های برقی از نوع موتورهای براش‌لس (Brush Less) هستند که با بازدهی بالا و استهلاک کم و طول عمر بالا، جدیدترین نوع موتورهای الکتریکی به شمار می‌روند. موتورسیکلت‌های برقی موجود در ایران معمولا از ۸۰۰ وات تا ۳،۰۰۰ وات بوده و تفاوت آنها در شتاب، سرعت و شیب قابل پیمایش این موتورها تاثیر مستقیم دارد.

۳- کیفیت بدنه

شکل ظاهری و کیفیت مواد استفاده شده در موتورهای برقی نسبت به کشور سازنده و برند آن‌ها متفاوت است. کیفیت ساخت یک موتور برقی در استفاده طولانی‌مدت بسیار مهم است زیرا برای درست کار کردن و داشتن طول عمر بالا، همه‌ب اجزای آن باید با کیفیت باشد.

۴- سایز موتور

انتخاب مدل و اندازه مناسب موتور برقی برای شخص موتورسوار می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل خرید موتور برقی باشد. موتورهای برقی نیز همانند موتورهای بنزینی در سایزها و طرح‌های مختلف نسبت به قدرت موتور و توان باتری ساخته شده‌اند. از لحاظ اندازه و طراحی، موتورهای برقی را می‌توان به سه دسته‌ی اسکوتر، اسپرت و کروز (کراس) تقسیم کرد که موتور برقی‌های موجود در ایران بیشتر از نوع اسکوتر برقی و موتورسیکلت برقی اسپرت هستند.

۵- گارانتی و خدمات پس از فروش 

در خرید موتورسیکلت برقی، داشتن گارانتی معتبر و تامین تمام قطعات آن می‌تواند دلیل بسیار مهمی برای متمایز بودن یک موتورسیکلت برقی یا یک فروشگاه موتور برقی از سایرین باشد.

 

قیمت موتور برقی

موتورسیکلت‌های برقی به دلیل تنوع کم مدل‌ها کمی گران‌تر از موتورهای معمولی هستند. اما موتور برقی در مقابل هزینه‌ای که برای آن می‌پردازید، واقعا رضایت شما را جلب خواهد کرد و ارزشش را خواهد داشت.

 

قیمت روز موتور‌های برقی موجود در بازار

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید و می‌خواهید با خرید موتور برقی خودتان را از شر دود، صدا و هزینه بنزین راحت کنید، باید دست کم حدود ۱۰ میلیون تومان بودجه کنار بگذارید. در این جدول قیمت روز موتور‌های برقی موجود در بازار با مشخصات اصلی‌شان قابل مشاهده است. باید توجه داشته باشید، اگر بودجه کمتری دارید، می‌توانید روی اسکوتر‌های برقی حساب باز کنید. آن‌ها توان کمتری دارند و نمی‌توانند بیشتر از ۳۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند، اما خرج کمتری روی دستتان می‌گذارند. قیمت روز موتورهای برقی موجود در بازار را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. دقت داشته باشید که این قیمت‌ها مربوط به زمان انتشار مقاله است و با توجه به وضعیت بازار ممکن است با تغییراتی مواجه شود.

موتور برقی قیمت (تومان)
وسپا مودنا

۳۴،۵۰۰،۰۰۰

Kollter مدل ES1 X

۷۴،۰۰۰،۰۰۰

۵۰۰ RASA لیتیومی

۱۴،۹۰۰،۰۰۰

ES 3000w

۲۶،۵۰۰،۰۰۰

ولتا سیتی کومو ۲۲،۵۰۰،۰۰۰
ES 2000w پلاس ۱۸،۵۰۰،۰۰۰
ولتاسیتی کامپانیا ۱۲۰۰ ۱۳،۰۰۰،۰۰۰

دایچی مدل EC 3000

۳۶،۰۰۰،۰۰۰
ولتاسیتی اسکورت نا موجود
ولتاسیتی یانکر ۱۰،۵۰۰،۰۰۰
مینی تریل ۸۰۰ وات ۹،۲۰۰،۰۰۰
شیائومی B30C ۴۳،۹۰۰،۰۰۰
ایتال موتو نویا ۵۰،۰۰۰،۰۰۰
SR7 eco ۹۶،۰۰۰،۰۰۰

EL510 Pro

۳۴،۵۰۰،۰۰۰

روهان وینگز (طرح هارلی)

۳۷،۰۰۰،۰۰۰

EL504

۲۷،۹۰۰،۰۰۰

X1 Plus

۴۰،۰۰۰،۰۰۰

ثمین مدل WB500

۱۸،۵۰۰،۰۰۰

ثمین مدل W500

۱۶،۵۰۰،۰۰۰

ثمین مدل KF

۲۳،۰۰۰،۰۰۰

ثمین مدل W800

۲۰،۵۰۰،۰۰۰

هونیا مدل TS

۴۱،۰۰۰،۰۰۰

هونیا مدل A 1200

۳۲،۹۰۰،۰۰۰
RL5 eco ۶۸،۰۰۰،۰۰۰

سپهر خودرو مدل SK

۸۹،۰۰۰،۰۰۰

سپهر خودرو مدل SKZ

۲۶،۰۰۰،۰۰۰

مدل SR

۹۸،۰۰۰،۰۰۰
SK6 eco ۸۷،۰۰۰،۰۰۰
MM3 eco ۵۶،۰۰۰،۰۰۰
وسپا RS3000 ۴۴،۹۰۰،۰۰۰
وسپا HT3000 ۴۹،۹۰۰،۰۰۰

EL300

۴۹،۹۰۰،۰۰۰
نیو N1S نا موجود

نامی مدل ۸۰۰ وات

۲۳،۰۰۰،۰۰۰

سوپر سوکو TC

۱۲۶،۰۰۰،۰۰۰

کویر ۱۹۵۸

۳۹،۰۰۰،۰۰۰

کویر ET1

۱۳۸،۲۰۰،۰۰۰

مادو ۲۳۰

۳۳،۰۰۰،۰۰۰

 

پر فروش ترین موتور برقی

پرفروش ترین موتور برقی در ایران را می‌توان مدل‌هایی از دایچی و نامی دانست. موتورسیکلت برقی دایچی مدل EC 3000 و نامی مدل ۸۰۰ وات، دو موتور برقی پرفروش در بازار ایران هستند که در ادامه مشخصات کامل آن‌ها ارائه خواهد شد.

بهترین موتور برقی در ایران

در ادامه این مطلب چند موتور برقی پرطرفدار و محبوب در ایران، معرفی خواهند شد:

موتور برقی سوپر سوکو TC

راهنمای خرید موتور برقی سوپر سوکو

موتور برقی سوپر سوکو TC مجهز به یک الکتروموتور دو هزار وات قدرتمند، ساخت شرکت بوش است که گشتاوری در حدود ۱۲۰ نیوتن‌متر را به طور مستقیم بدون هیچ گونه لرزش و صدایی تولید می‌کند. موتورسیکلت برقی سوپر سوکو مدل TS دارای باتری قدرتمند لیتیوم یونی پاناسونیک ۶۰ ولت ۳۰ آمپر است اما این توانایی را دارد که همزمان به دو باتری لیتیوم یونی قابل حمل مجهز شود. بدنه این باتری از آلیاژی آلومینیومی ساخته شده که در عین استحکام و مقاومت، وزن پایینی دارد. این موتور با هر بار شارژ، می‌تواند حدود ۸۰ الی ۹۰ کیلومتر را بپیماید که با اضافه کردن یک باتری اضافه این پیمایش به ۱۶۰ الی ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد.

موتورسیکلت برقی سوپر سوکو در پنج رنگ طراحی و تولید شده است. چراغ عقب ال ای دی این موتور، دورپیچ یکپارچه با زاویه دید ۲۷۰ درجه است که ایمنی بیشتری به هنگام رانندگی در شب می‌دهد. فناوری استفاده شده در ال ای دی، مصرف انرژی موتور را به حداقل می‌رساند که در نتیجه برد و توان بیشتری برای پیمایش مسیر خواهد داشت. از دیگر ویژگی‌های این موتور می‌توان به قابلیت وصل شدن گوشی موبایل از طریق بلوتوث به سوپر سوکو اشاره کرد.

 

دایچی EC 3000

راهنمای خرید موتور برقی دایچی

موتور برقی دایچی ۳۰۰۰ EC در کلاس اسکوتر (Scooter) جای می‌گیرد و در سال ۱۳۹۸ ساخته شده است. ظرفیت تحمل بار این موتورسیکلت برقی به ۱۲۰/۳ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن به ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. باتری این موتور برقی در زمان ۶ تا ۷ ساعت شارژ می‌شود و ظرفیت پیمایش با هر بار شارژ حدود ۶۵ کیلومتر است. از جمله نقاط قوت این موتور برقی به قابلیت حمل دو نفر و از جمله نقاط ضعف آن به استفاده از باتری اسیدی به جای باتری لیتیوم می‌توان اشاره کرد.

دایچی دارای باتری اسید سرب با جریان ۳۲ آمپر و قدرت موتور ۳۰۰۰ وات است. این موتور برای شارژ کامل به ۶ تا ۷ ساعت زمان نیاز دارد که مسیر ۶۵ کیلومتر را همراهی می‌کند. Daichi ۳۰۰۰ EC توانایی حمل دو مسافر با وزن ۱۲۰ کیلوگرم با حداکثر توان را در مسافت های طولانی و شیب های مختلف دارد.

کمک فنر هیدرولیکی فنری این موتورسیکلت سواری راحتی را برای شما فراهم می‌کند. همچنین ترمزهای جلو و عقب نیز به صورت دیسک هستند. این محصول با قدرت بیش از ۳۰۰۰ وات احساس خوبی را از سواری با یک موتور برقی به شما می‌دهد.

ناگفته نماند، این موتور برقی مجهز به درگاه USB برای شارژ گوشی موبایل و همچنین دارای باکس برای قراردادن کلاه ایمنی است. موتورسیکلت دایچی بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال اسکوتر برقی با کارایی و عملکرد مناسب جهت مصارف شهری هستند. همچنین این محصول دارای دزدگیر به همراه قفل مغناطیسی چرخ عقب و دو صندوق است.

 

نامی ۸۰۰ وات ۱۳۹۸

راهنمای خرید موتور برقی نامی 800 وات

موتور سیکلت نامی مدل ۸۰۰ یک اسکوتر سبک وزن است که با هر بار شارژ آن می‌توان ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر مسافت را طی کرد. این مدل علاوه بر این که به صورت برقی کار می‌کند دو پدال در اطراف دارد و می‌توان از آن درست مشابه با دوچرخه استفاده کرد. زیر زین و پشت آن محفظه‌های کوچکی تعبیه شده‌اند که برای حمل و نقل کلاه ایمنی و وسایل همراه کاربردی خواهند بود.

نامی سواری بسیار آسانی را به نوجوانان، جوانان، میانسالان و حتی بانوان ارائه می‌دهد. سواری با این موتور بدون صدا، بدون آلودگی و ارزان به صرفه خواهد بود. هزینه های تعمیر سرویس سوخت و هزینه شارژ باتری آن نیز بسیار پایین است. این موتور دارای کیلومترشمار دیجیتال با قابلیت نمایش سرعت و میزان پیمایش نیز است.

 

موتورسیکلت برقی کویر مدل KV1958

راهنمای خرید موتور برقی کویر 1958

موتورسیکلت برقی کویر KV1958 در سال ۱۳۹۹ ساخته شده است و وزن ۱۰۶ کیلوگرم و قابلیت تحمل بار ۱۵۰ کیلوگرم را دارد. حداکثر سرعت این موتور برقی به ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از پنج عدد باتری بهره می‌برد که زمان شارژ آن‌ها حدود ۲ ساعت است. از جمله  نقاط قوت این موتور برقی می‌توان به طراحی الهام گرفته شده از هوندا و از نقاط ضعف آن به استفاده از باتری اسیدی اشاره کرد.

موتورسیکلت برقی کویر از پیشرانه برقی هاب موتور الکتریکی BLDC از برند QMOTOR استفاده می‌کند. این موتورسیکلت برقی از حداکثر قدرت ۲ کیلووات (۲/۷۲ اسب بخار) در ۴۰۰ دور بر دقیقه بهره می‌برد. این موتور برقی از ۵ عدد باتری ۶۰ ولت سربی اسیدی با توان ۲۷ آمپر ساعت بهره می‌برد. سیستم ترمز کاسه‌ای، تایرهای سایز ۱۷، چراغ‌های LED و صفحه کیلومتر آنالوگ نیز از جمله سایر امکانات این موتورسیکلت برقی هستند.

 

موتورسیکلت برقی کویر ET1

راهنمای خرید موتور برقی کویر ET1

هیچ کسی از موتورسیکلت برقی، انتظار آفرود ندارد. پس به همین دلیل است که ET1 را در لیست بهترین موتورسیکلت برقی قرار داده‌ایم. ET1 البته نام اصلی این اعجوبه نیست چراکه سازنده اصلی آن، یعنی شرکت Sun-Ron در بازارهای انگلیس، آمریکا، استرالیا و سایر کشورها، آن را با نام لایت بی (Light Bee) یا «زنبور سبک» می‌فروشد؛ چراکه فقط فقط ۵۸ کیلوگرم وزن دارد که در کنار موتور برقی ۳۰۰۰ واتی‌اش، قابلیت مانور زیادی به آن می‌دهد.

جالب است بدانید که ET1 می‌تواند شیب‌های ۲۵ درجه را به راحتی بالا برود. در مسیر صاف نیز تا ۱۰۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی خواهد کرد. طبق اعلام سازنده، حداکثر وزن موتورسوار باید ۱۰۰ کیلوگرم باشد؛ این یعنی اینکه فقط یک نفر می‌تواند لذت سواری با آن را تجربه کند. البته باید این را هم بگوییم که با قیمت تقریبی ۱۴۰ میلیون تومان (در سال ۱۴۰۰) فقط میلیونرهای ایرانی هوس خریدنش را پیدا می‌کنند.

 

موتور برقی نوین سیکلت مدل TDR2232

راهنمای خرید موتور برقی نوین سیکلت

موتورسیکلت برقی نوین سیکلت از نوع اسکوتر بوده و ۳۰۰۰ وات قدرت دارد. در صورتی که باتری به خوبی شارژ شود قادر است تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت را طی کند و شتاب صفر تا صد آن ۸ ثانیه می‌باشد؛ لامپ‌های آل ای دی به کاررفته در آن از نوع کم مصرف بوده و باتری را مصرف نمی‌کند. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از برق شهری این موتور را شارژ کرده و از آن استفاده کنید. این موتور برقی زیبا ساخت ایران و تحت لیسانس انگلستان است؛ موتور نوین سیکلت مدل TDR2232 یک موتور پر قدرت بوده که شما را ناامید نمی‌کند.

 

موتور سیکلت برقی همتاز مدل TR800

راهنمای خرید موتور برقی همتاز

موتورسیکلت برقی همتاز در سال ۱۳۹۶ ساخته و به بازار عرضه شد و دارای حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. از جمله نقاط قوت این موتور برقی به طراحی زیبا و مناسب بودن برای نوجوانان و از جمله نقاط ضعف آن به موجود نبودن اطلاعات کافی حتی در سایت تولیدکننده می‌توان اشاره کرد.

موتورسیکلت برقی همتاز دارای توان ۰/۵ کیلو وات است و می تواند با حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. ترمزهای جلو و عقب هر دو دیسکی هستند و صفحه کیلومتر دیجیتال دارد.

 

موتورسیکلت برقی مادو موتور

راهنمای خرید موتور برقی مادو موتور

با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان، موتورسیکلت برقی مادو ۲۳۰ ساخت شرکت مادو موتور، می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. نه به این دلیل که انجین ۳۰۰۰ واتی دارد، بلکه به این دلیل که با داخلی‌سازی ۷۵ درصدی‌اش، تقریبا می‌توان آن را یک محصول ایرانی نامید.

قطعات اصلی مادو ۲۳۰، گارانتی تعویض یا تعمیر دارند که از ۶ ماه تا ۲۴ ماه متغیر است. ضمن اینکه شرکت سازنده، خدمات پس از فروش ۱۰ ساله را برای خریدارانش درنظر گرفته. ترمزهای دیسکی جلو و عقب، امکان شارژ با ولتاژ خانگی (۵ الی ۶ ساعت)، قابلیت پیمایش ۸۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتربرساعت از جمله ویژگی‌های این موتورسیکلت برقی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه این موتورسیکلت برقی، امکان انتخاب چراغ‌های عمودی یا چراغ‌های افقی است که با درنظر گرفتن ۷ رنگ مختلف بدنه و ۲ طرح مختلف رینگ، در مجموع ۱۴ ترکیب قابل انتخاب را در اختیار خریدارانش قرار داده است.

 

موتور برقی ولتاسیتی اسکورت

راهنمای خرید موتور برقی ولتاسیتی اسکورت

موتور برقی جذاب ولتاسیتی اسکورت، با ۱۵۰۰ وات توان و باتری سرب اسیدی ۶۰ ولتی خود تجربه خوبی از موتور سواری را برای شما به ارمغان می‌آورد. حداکثر سرعت این موتور در صورتی که شارژ آن کامل و باتری سالم باشد چیزی در حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت است؛ این موتورسیکلت در مدت ۶ تا ۸ ساعت شارژ می‌شود و و در هر بار شارژ به صورت عادی می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

نمایشگر روی موتور اطلاعاتی مانند میزان سرعت، مقدار شارژ و میزان پیمایش را نشان می‌دهد و شما از این طریق می‌توانید بر آن کنترل داشته باشید. در این موتور محفظه‌ای در نظر گرفته شده که می‌توان از آن طریق وسایل خود را در آن قرار دهید. این موتور مجهز به یک دزدگیر و از نظر ایمنی بسیار استاندارد است.

 

موتور برقی X-MEN

راهنمای خرید موتور برقی ایکس من

موتور برقی ایکس من، با توان ۱۵۰۰ وات یکی دیگر از موتورهای برقی موجود در ایران است شما می‌توانید از این موتور برای رفت و آمدهای شهری خود استفاده کنید. این موتور از یک باتری سربی اسیدی ۶۰ ولتی تشکیل شده که برای شارژ شدن به ۶ ساعت زمان نیاز دارد و می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر حرکت کند. البته قطعات این موتورسیکلت برقی ساخت ژاپن است و این قطعات در ایران مونتاژ می‌شود. موتور برقی ایکس من اندازه تقریباً بزرگی داشته و دو نفر به آسانی می‌توانند روی آن سوار شوند. یک کنترل پانل دیجیتالی بر روی بدنه آن میزان سرعت، شارژ و سایر اطلاعات موتور را نشان می‌دهد.

 

موتورسیکلت برقی هیلتون مدل EL1200

راهنمای خرید موتور برقی هیلتون

موتور برقی هیلتون در کلاس اسکوتر (Scooter) جای می‌گیرد و در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. وزن کلی این موتورسیکلت برقی به ۹۶ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن به ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. می‌توان از جمله نقاط قوت این موتور برقی به توانایی حمل ۲ نفر و طراحی زیبا و از جمله نقاط ضعف آن به استفاده از باتری اسیدی به جای باتری لیتیوم یون اشاره کرد.

موتورسیکلت برقی هیلتون دارای توان ۱/۵ کیلووات است که به راحتی ۲ نفر را حمل می‌کند. ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه‌ای است. چراغ ال ای دی، استارت برقی و صفحه کیلومتر آنالوگ از سایر مشخصات این موتور هستند.

 

موتور سیکلت برقی سپهر خودرو

راهنمای خرید موتور برقی سپهر خودرو

موتور برقی سپهر خودرو در کلاس اسکوتر (Scooter) جای می‌گیرد و در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است. وزن کلی این موتورسیکلت برقی به ۶۵ کیلوگرم و حداکثر سرعت آن به ۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قادر است با هر بار شارژ، مسافت ۵۵ کیلومتر را بپیماید. از جمله نقاط قوت این موتور برقی می‌توان به بی‌صدا بودن و سواری راحت،‌ بهره‌گیری از کروز کنترل، شارژر موبایل، سنسور ترمز و جک و موتور بوش آلمان اشاره کرد.

موتورسیکلت برقی سپهر خودرو دارای توان ۰/۸ کیلو وات با حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. در بخش طراحی شاهد لاستیک ۱۰ اینچی و رینگ اسپرت آلومینیومی هستیم. ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب نیز کاسه‌ای است. شما می‌توانید در این موتور برقی، چراغ‌های LED، صفحه کیلومتر آنالوگ و استارت برقی را ببینید.

 

موتور برقی شیائومی مدل Himo B30C

راهنمای خرید موتور برقی شیائومی

سرعت موتور برقی شیائومی B30C حداکثر بین ۳۵ تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت است. ظرفیت پیمایش این موتورسیکلت برقی با یک‌بار شارژ حدود ۴۵ کیلومتر تخمین زده می‌شود و باتری آن قابل جابجایی است. بنابراین می‌توان آن را در داخل خانه شارژ کرد. از جمله سایر مشخصات فنی این موتورسیکلت برقی می‌توان به توان موتور این دستگاه اشاره کرد. این دستگاه با توان موتور ۸۰۰ وات طراحی شده و باتری آن اسیدی است.

 

آیا خرید موتور برقی به صرفه است؟

چه موتورهای برقی را دوست داشته باشید، چه از آنها متنفر باشید، این محصولات برای ماندن اختراع شده‌اند. واقعا چه نیازی به تولید موتور برقی وجود دارد؟ ماشین‌های برقی موجود باتری‌های بسیار سنگینی دارند، به همین علت پژوهشگران و مهندسان زیادی روی این موضوع کار می‌کنند. اما فناوری جدید باتری‌ها اجازه می‌دهند تا محفظه‌ی ذخیره‌ کننده‌ی برق روی موتورها سبک‌تر و کوچک‌تر باشند. اگر شما یک موتور سوار حرفه‌ای هستید، احتمالا موتورهای برقی برای شما گزینه‌ی ایده‌آلی به شمار نمی‌‎آید. اما اگر یکی از حامیان محیط زیست هستید، بهتر است مزایای موتور برقی را بدانید.

 

چرا هزینه های نگهداری موتور برقی کمتر است؟

اگر بخواهیم دلایل کم بودن هزینه‌های موتورسیکلت برقی را هم در راهنمای خرید موتور برقی عنوان کنیم، باید موارد زیر را از دلایل کم بودن هزینه‌های موتور برقی شرح دهیم :

  • عدم مصرف بنزین و کاهش هزینه سوخت
  • عدم نیاز به روغن موتور
  • عدم نیاز به سرویس های ماهیانه
  • عدم پرداخت هزینه هایی شامل تعمیر صفحه کلاچ و دنده و ….
  • عدم پرداخت هزینه تعویض بابت سیم ترمز و سیم گاز
  • در صورت بروز مشکل، به آسانی قابل حل بوده و هزینه‌های بالایی نخواهد داشت

در انتها با توجه به مزایای مهم استفاده از موتورهای برقی و با توجه به عوامل گفته شده در قسمت راهنمای خرید موتور برقی ، می‌توانیم به صراحت اعلام کنیم که اگرچه ممکن است قیمت اولیه خریداری این نوع موتورها، بیشتر از موتورهای بنزینی باشد، نباید فراموش کرد که در عرض دو یا سه سال، با صرفه‌جویی گفته شده در مصرف بنزین و هزینه‌های جانبی نگهداری، این مقدار هزینه اولیه جبران خواهد شد.

 

بهترین برندهای موتورسیکلت برقی کدامند؟

برندهای زیرو، هارلی دیویدسون، لایتنینگ، Energica، کی تی ام (KTM)، برند evoke، کویر، دایچی، هیلتون و همتاز برخی از بهترین تولیدکننده‌های موتورسیکلت برقی هستند.

حداکثر سرعت موتورسیکلت برقی چقدر است؟

عنوان سریع‌ترین موتورسیکلت برقی جهان تاکنون در دست وکسان واتمن (Voxan Wattman) است. این موتورسیکلت سفارشی مجهز به موتور فرمول E با قدرت دیوانه‌وار ۳۶۲ اسب بخار است. واتمن در اکتبر سال ۲۰۲۰ به  سرعت ۳۶۶/۹۴ کیلومتر بر ساعت (۲۲۸/۰۵ مایل بر ساعت) رسید. این محصول می‌تواند حتی سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت (۲۵۰ مایل بر ساعت) را در مسیری طولانی‌تر بدست آورد. پس از آن، سریعترین موتورسیکلت برقی دنیا موتور لایتنینگ مدل LS-۲۱۸ است که با سرعت باورنکردنی ۳۵۱ کیلومتر بر ساعت (۲۱۸ مایل بر ساعت) حرکت می‌کند. این موتور می‌تواند صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت را در ۲/۲ ثانیه و ۰ تا ۱۰۰ مایل بر ساعت را در ۵/۵ ثانیه طی کند.

 

در ادامه به برخی از سوالات متداول علاقه‌مندان به خرید موتور برقی، پاسخ داده شده است :

آیا موتور برقی نیاز به پلاک و گواهی نامه دارد؟

با وجود مزایای موتور برقی نسبت به موتورهای انژکتوری و رواج تدریجی آن‌ها، این سوال پیش می‌آید که آیا موتورهای برقی نیز نیاز به پلاک و گواهینامه دارند یا خیر؟

هم‌اکنون هیچ مصوبه رسمی مبنی بر این‌که الزاما موتورهای برقی نیاز به پلاک و گواهینامه دارند، ابلاغ نشده است؛ اما در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به استقبال خوب از این محصولات دور از انتظار نیست.

 

کدام برند موتور برقی بهتر است؟

با توجه به ورود تازه موتورسیکلت‌های برقی به ایران تعداد برندهای موجود در بازار از تنوع بالایی برخوردار نیستند. با مطالعه مطالب مربوط به راهنمای خرید موتور برقی می‌توانید مدل مناسب خود را پیدا کنید .

 

آیا امکان تست درایو موتورهای برقی وجود دارد ؟

برخی شرکت‌ها و فروشندگان امکان تست درایو موتورسیکلت برقی را برای خریداران فراهم کرده‌اند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه