آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

روحانی: وزارت نیرو در قطع برق مقصر نیست؛ اما باید به مردم توضیح بدهد

  • -
روحانی: وزارت نیرو در قطع برق مقصر نیست؛ اما باید به مردم توضیح بدهد

رئیس‌ جمهور با عذرخواهی بابت قطع شدن‌ مکرر برق طی روزهای اخیر، اذعان کرد که وزارت نیرو مقصر نیست؛ اما باید در مورد دلایل آن به مردم توضیح بدهد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌ جمهور امروز، ۱۵ تیرماه، در مراسم افتتاح طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان در مورد اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه برق و مشکلات کمبود برق سخن گفت. به‌ گفته حسن روحانی، ظرفیت تولید برق در هشت سال دولت یازدهم، هرسال بیش از ۲۰۰۰ مگاوات افزایش یافت؛ درحالی‌که پیش از آن به‌طور متوسط ۱۷۰۰ مگاوات ظرفیت سالانه ایجاد می‌شد. بااین‌حال با بروز خشک‌سالی در سال‌های اخیر، تأمین برق در زمان پیک استفاده با مشکل مواجه شد.

روحانی گفت:

مسئله برق در شرایط کرونا، در شرایطی که یک عده بیمار در بیمارستان هستند و برای مردم، کسبه، کارخانه‌ها و تولید بسیار مهم است. این‌ها نعمت‌هایی است که وقتی هست، آدم خیلی به آن توجه ندارد که برق چقدر مهم است؛ وقتی برق می‌رود معلوم می‌شود. مسئله برق برای زندگی و آسایش و حیات مردم و تولید کشور فوق‌العاده مهم است.

روحانی با اشاره به رخ دادن خشک‌سالی بی‌سابقه، اذعان کرد که امسال بارندگی ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شد؛ همین موضوع باعث شد نیروگاه‌های برق‌آبی که ۷۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنند، تقریباً از دور خارج شوند. علاوه بر این، نیروگاه بوشهر که ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق دارد، دو بار از مدار خارج شد و با انجام تعمیرات، دوباره به روند تولید برق بازگشت.

رئیس‌ جمهور با اشاره به اینکه مشکل آب و برق همیشه در تابستان در کشور رخ می‌دهد، اضافه کرد: «زمستان هم همیشه مشکل کمبود گاز داریم که البته در سال‌های اخیر این مشکل را تقریباً نداشتیم؛ چرا که تولید گاز به بیش از ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز افزایش یافته است.» روحانی با بیان اینکه وضعیت توسعه برق نیز مناسب بوده، گفت:

در زمینه برق هم توسعه ما مناسب بود. اشکال، خشک‌سالی امسال است که مانع شده، البته مصرف خیلی بالا رفته است. مصرف دلایلی مختلفی دارد که گرما و خشک‌سالی بسیار مؤثر بوده. تولیدات صنعتی ما هم امسال نسبت به سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد اضافه شده است. وقتی تولید صنعت اضافه می‌شود، مصرف برق بالا می‌رود و این‌ها مؤثرند. چیزهای دیگر مثل رمزارزها و مسائل دیگر هم مؤثر بوده‌اند.

رئیس‌ جمهور روحانی با اشاره به جلسه‌ای که قرار است برای حل مشکل برق برگزار شود، گفت راه‌ حل آن است که بخشی از صنعت کشور همراهی کند و ساعات فعالیت صنایع اندکی تغییر کند. او اضافه کرد:

برخی از صنایع که یک دوره تعطیلات برای کارگرهایش دارد و معمولاً در شهریور می‌گذارند که باید این دوران تعطیلات‌ را کمی زودتر بگذارند. برای مردم مهم این است که ساعت خاموشی را بدانند. برفرض امسال نمی‌توانیم به یک شهر در ۲۴ ساعت به‌طور منظم در این ۲، ۳ هفته‌ای که هوا خیلی گرم است، برق بدهیم. مردم باید بدانند که زمان این ۲، ۳ ساعت که برق قطع می‌شود، کی و از چه ساعتی است که بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. این کار باید حتماً انجام بگیرد. یکی، دو جا در کشورهای دیگر، حتی در اروپا دیدم که کل برق یک کشور به‌طور کامل می‌خوابد و یک‌مرتبه ۲۴ ساعت برق قطع می‌شود. برای اینکه این کار نشود، چند جا به‌صورت اتوماتیک دستگاه دیسپجینگ دستور خاموشی داده و مشکلاتی برای مردم درست شده است.

روحانی در انتها ضمن عذرخواهی از مردمی که طی روزهای اخیر به‌ دلیل قطع برق دچار مشکل و رنج شدند، درخواست همکاری و همراهی از سوی آن‌ها کرد. وی افزود:

دوستان ممکن است تصور کنند که وزارت نیرو، مقصر بوده. وزارت نیرو مقصر نیست. منتها باید برای مردم توضیح دهند. وزیر محترم نیرو باید در رادیو و تلویزیون برای مردم توضیح دهد و بگوید مشکل چه بوده و راه‌حل مشکل را باید پیدا و اجرایی و عملیاتی کنیم. مردم عزیز همراهی و کمک کنند. اگر خدایی نکرده باز هم قطعی برق مورد نیاز است، حتماً باید ساعاتش برای مردم مشخص شود که مردم در مشکل و رنج فراوانی نباشد.

رئیس‌ جمهور امروز صبح نیز با تأکید بر لزوم پاسخگویی در قبال افکار عمومی و توضیح به مردم اذعان کرد که قطعی برق موقتی است و سال‌های گذشته هم سابقه داشته اما قابل مدیریت است؛ بااین‌حال قطعی ناگهانی و بدون برنامه بیش از همه آزاردهنده است. وی در همین زمینه افزود:

اگر در این زمینه مردم با توضیحات دقیق مسئولان، پاسخ ابهامات خود را دریافت کنند، تا اندازه‌ای مشکل را قابل تحمل‌تر خواهد کرد و درصورتی‌که قطع برق به شکل ناگهانی انجام نشود و از پیش اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد، خسارت و نارضایتی کمتری خواهیم داشت.

طبق گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر، میزان خاموشی‌ها از امروز کاهش پیدا می‌کند. عبدالامیر یاقوتی گفت: «تلاش جدی صورت گرفته تا علاوه بر مدیریت خاموشی‌ها، زمان آن نیز کاهش یافته و دست‌کم یک بار در روز باشد.» به گزارش ایرنا وی افزود:

وضعیت نیروگاه‌های تأمین برق به‌زودی بهبود خواهد یافت که این موضوع کمک خواهد کرد زمان خاموشی‌ها کمتر شود. تلاش شده جداول اعلامی خاموشی‌ها به‌طور صد درصدی اعمال شده و خاموشی خارج از این جداول نباشد.

بااین‌حال یاقوتی خاطرنشان کرد برخی حوادث خارج از پیش‌بینی و حتی یک تغییر کوچک در بار شبکه، وقوع خاموشی‌های خارج از برنامه را غیر قابل اجتناب می‌کند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه