آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

زندگینامه ویتالیک بوترین ؛‌ خالق اتریوم

  • -
زندگینامه ویتالیک بوترین ؛‌ خالق اتریوم

اگر از علاقمندان به بازار رمز ارزها باشید، مسلما نام ویتالیک بوترین و اتریوم را شنیده‌اید. در این مقاله نگاهی به زندگی وی به‌عنوان خالق اتریوم خواهیم داشت.

ویتالیک بوترین، یک نویسنده و برنامه‌‌نویس روسی-کانادایی است که از سال ۲۰۱۱ در جامعه‌ی بیت کوین مشارکت داشته و یکی از بنیان‌گذاران و نویسندگان مجله‌ی بیت کوین است. او در درجه‌ی اول به‌عنوان خالق اتریوم شناخته می‌شود. اتریوم یک پلتفرم بلاک چین پیشرفته‌ است که از آن به‌عنوان بستری برای ایجاد و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) بهره گرفته می‌شود.

به گزارش کوین تلگراف، بوترین در سال ۲۰۱۳ به مدت ۶ ماه به سراسر جهان سفر کرد تا با توسعه‌دهندگان بیت کوین صحبت کند. او متوجه شد که می‌تواند یک نسخه‌ی جدید و احتمالا بهتر از بلاک‌چین بیت کوین را بسازد. او برای توضیح این ایده، بیت کوین را به یک ماشین حساب و یک بلاک‌چین آینده را به یک گوشی هوشمند تشبیه کرد. او اصل بهبود قدرت سیستم را با عمومیت بخشیدن، به شبکه‌های بلاک‌چین اعمال کرد. بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان است، درحالی‌که اتر (ETH) یک ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه‌ی بلاک‌چین اتریوم است.

بوترین اتریوم را توسعه داد؛ بلاک‌چینی که از عملکردهای مختلف مثل توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها با بهره گرفتن از قدرت ارزهای دیجیتالی مانند اتر پشتیبانی می‌کند. قراردادهای هوشمند به برنامه‌هایی گفته می‌شود که روی پلتفرم اتریوم ذخیره و اجرا می‌شوند.

دوران کودکی

کودکی ویتالیک بوترین

ویتالیک در ۳۱ ژانویه‌ی ۱۹۹۴ در کولومنا، استان مسکو در روسیه به‌دنیا آمد. او تا ۶ سالگی در روسیه زندگی کرد و سپس والدینش تصمیم گرفتند برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند.

بوترین با اجتماعات و رویدادهای فوق‌برنامه‌، غریبه بود. همان‌طور که او به‌یاد می‌آورد، افراد زیادی در مورد وی صحبت می‌کردند که انگار یک نابغه‌ی ریاضی است.

زمانی‌که او در کلاس سوم یک مدرسه‌ی ابتدایی در کانادا درس می‌خواند، در برنامه‌ی استعدادهای درخشان مورد توجه قرار گرفت. ویتالیک در حین حضور در برنامه، به‌سرعت متوجه شد که مهارت‌ها و استعدادهای خاص او برای هم‌سالان و حتی معلمان وی تا حدی عجیب‌وغریب است. او به‌طور طبیعی مستعد ریاضیات و برنامه‌نویسی بود. علاقه‌ی اولیه‌ و شدیدی به اقتصاد داشت و می‌توانست جمع اعداد سه‌رقمی را دوبرابر سریع‌تر از یک فرد معمولی هم‌سن خود انجام دهد.

بوترین با اجتماعات و رویدادهای فوق‌برنامه‌، غریبه بود. همان‌طور که او به‌یاد می‌آورد، افراد زیادی در مورد وی صحبت می‌کردند که انگار یک نابغه‌ی ریاضی است. او سپس چهار سال را در مدرسه‌ی آبلارد (Abelard) که یک دبیرستان خصوصی در تورنتو است، گذراند. مدرسه، تصور ویتالیک را از آموزش تغییر داد و نگرش و اهداف او تغییر کرد. بوترین در آبلارد یک علامت تجاری برای یادگیری‌های خود توسعه داد و اساسا دانش را هدف اصلی خود در زندگی قرار داد.

وی جدا از تحصیلاتش، با خوشحالی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بازی محبوب و معروف دنیای وارکرفت (World of Warcraft) را بازی می‌کرد. با این‌حال، زمانی که بلیزارد (توسعه‌دهنده‌ی بازی وارکرفت) تصمیم گرفت جزء آسیب را از مهارت‌های سایفون لایف (جنگ‌جوی مورد علاقه‌ی ویتالیک) حذف کند، وی آن شب را آنقدر گریه کرد تا خابش برد. ویتالیک دریافت که خدمات متمرکز چقدر می‌تواند وحشتناک باشد و به‌همین دلیل بازی یادشده را ترک کرد.

زندگی دانشجویی

ویتالیک بوترین

درحالی‌که ویتالیک به‌دنبال مسیر جدیدی در زندگی بود، در سال ۲۰۱۱ با بیت‌ کوین رو‌به‌رو شد. او در ابتدا مشکوک بود و نمی‌توانست ببیند، یک واحد پولی چگونه می‌تواند بدون پشتوانه‌ی فیزکی، حامل ارزش باشد. اما با گذشت زمان، او بیشتر در این رابطه آموخت و بیشتر مجذوب شد.

وی می‌خواست به دستیابی به برخی توکن‌ها، به‌طور رسمی به این اقتصاد جدید و آزمایشی بپیوندد، اما نه قدرت محاسباتی برای استخراج آن‌ها در اختیار داشت و نه پول نقدی برای خرید بیت کوین. بنابراین او در انجمن‌ها مختلف به‌دنبال کار در بیت کوین بود و در نهایت، نوشتن مقاله برای یک وبلاگ را آغاز کرد که به ازای نوشتن هر مقاله، پنج واحد بیت کوین به‌دست می‌آورد.

او تقریبا همه‌ی ساعات روز را مشغول نوشتن، سفر و کار روی رمز ارزها بود و از این رو تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند.

او در همان زمان، همه‌ی جنبه‌های مختلف اقتصادی، فنی و سیاسی ارزهای دیجیتال را بررسی کرد. مقالات او یکی از علاقمندان به بیت کوین به‌نام Mihai Alisie را که ساکن رومانی بود، به خود جلب کرد که نهایتا در اواخر سال ۲۰۲۱ به تأسیس مجله‌ی بیت کوین منجر شد. او تقریبا همه‌ی ساعات روز را مشغول نوشتن، سفر و کار روی رمز ارزها بود و از این رو تصمیم گرفت دانشگاه را ترک کند.

او به سرتاسر جهان سفر کرد و پروژه‌های رمزنگاری مختلف را مورد بررسی قرار داد که در نهایت دریافت هر کدام روی کاربردهای خاصی تمرکز دارند و به‌اندازی کافی گسترده نیستند.

ویتالیک بعد از بررسی پروتکل‌هایی که در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته بود، متوجه شد که می‌توان با جایگزین کردن تمامی عملکرد‌های پروتکل‌ها با یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ، کارهایی که پروتکل‌ها قبلا انجام می‌دادند را به موارد دیگر تعمیم داد. یک زبان برنامه‌نویسی کامل تورینگ در علوم رایانه، کامپیوتر را قادر می‌سازد تا با توجه به الگوریتم مناسب و زمان و حافظه‌ی لازم، هر مشکل خاصی را حل کند. ویتالیک پس از رد کردن پروژه‌های موجود، تصمیم گرفت این کار را خودش انجام دهد و در نتیجه‌ی این اقدام وی، اتریوم متولد شد.

تولد اتریوم

اتریوم / ethereum

ویتالیک بوترین در اواخر سال ۲۰۱۳، ایده‌ی خود را روی یک کاغذ سفید توصیف و آن را برای چند تن از دوستانش ارسال کرد. دوستان وی، ایده‌ی او را با افراد بیشتری به‌اشتراک گذاشتند و در نتیجه حدود ۳۰ نفر برای بحث در مورد مفهوم ایده‌ی مورد اشاره، به ویتالیک مراجعه کردند. ایده‌ی اتریوم در ابتدا همچنان در مورد ارز دیجیتال بود. به گذشت زمان دیدگاه این پروژه تغییر کرد و در پایان ژانویه‌ی ۲۰۱۴، تیم توسعه‌دهنده‌ی این پلتفرم دریافت که ایجاد فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل، نسبتا آسان است و می‌توان مفاهیمی مثل ثبت‌نام را فقط با چند خط کد، اجرایی کرد.

این تیم بیش از ۳۱ هزار بیت کوین از فروش اتر (ETH) به‌دست آورد که در آن زمان حدود ۱۸ میلیون ارزش داشت.

این پروژه در ژانویه‌ی ۲۰۱۴ با تیم اصلی متشکل از ویتالیک بوترین، میهای آلیس، آنتونی دی ایوریو، چارلز هاسکینسون، جو لوبین و گاوین وود به‌طور عمومی معرفی شد. بوترین همچنین اتریوم را در کنفرانس بیت کوین در میامی روی صحنه ارائه کرد. چند ماه بعد، تیم پروژه تصمیم گرفت یک پیشنهاد عرضه‌ی اولیه‌ی سکه (ICO) از اتر که توکن بومی شبکه‌ی اتریوم است برگزار کند تا هزینه‌های مالی مورد نیاز آن‌ها تأمین شود. تقریبا در همان زمان، ویتالیک کمک هزینه‌ی تحصیلی Theil را به مبلغ صدهزار دلار دریافت کرد.

این تیم بیش از ۳۱ هزار بیت کوین از فروش اتر (ETH) به‌دست آورد که در آن زمان حدود ۱۸ میلیون ارزش داشت. تیم یادشده، بنیاد اتریوم را تأسیس کرد که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس است. وظیفه‌ی این بنیاد، نظارت بر توسعه‌ی نرم‌افزار منبع‌باز اتریوم است. با وجود برخی آشفتگی‌ها، کمپین تأمین مالی جمعی اتریوم، موفقیت‌آمیز بود.

به‌طور کلی، طراحی اتریوم به‌منظور رعایت چندین اصل از جمله سادگی، جهانی بودن، ماژولار بودن، سرعت، عدم تبعیض و عدم سانسور است.

شبکه‌ی اتریوم به‌طور مرتب برای بهبود معماری زیربنایی خود با به‌روزرسانی‌هایی مثل ارتقا لندن و برلین و هاردفورک‌ آینده‌ی شانگهای به‌روز می‌شود. این ارتقاء با اعمال چند تغییر در شبکه، مسیر را برای پیشرفت طبیعی اتریوم به‌سمت اتریوم ۲.۰ که از آن با عنوان Serenity هم یاد می‌شود، هموار می‌کند.

مبارزات اتریوم
حمله DAO

پلتفرم اتریوم علاوه‌بر امکان ساخت و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)، و موارد استفاده‌ی دیگر، کاربران را قادر می‌سازد تا DAO (سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز) را راه‌اندازی و اجرا کنند. DAO بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اتر از بیش از ۱۱ هزار عضو جمع‌آوری کرد. با این‌حال، DAO به‌دلیل نقص در پایگاه کد آن، هک شد.

به‌همین دلیل، ویتالیک بوترین از سافت‌فورک شبکه‌ی اتریوم حمایت کرد که شامل یک قطعه کد بود و مهاجم را در لیست سیاه قرار می‌داد تا بدین ترتیب از انتقال پول نقد و دزدیده شدن جلوگیری کند. بااین‌حال، طبق مقررات قراردادهای هوشمند، مهاجم (یا شخصی که به‌عنوان هکر از وی یاد می‌شود) نامه‌ای سرگشاده به جامعه‌ی اتریوم نوشت و ادعا کرد که وجوه از راه قانونی به‌دست آمده است. فرد هکر همچنین اظهار داشت که هر کس برای تصرف اتر وی تلاش کند، با عواقب قانونی آن مواجه خواهد شد.

بلاک‌چین اتریوم در نهایت برای بازگرداندن وجوه دزیده شده، به‌سختی شکست خورد و در نتیجه این شبکه به دو بلاک‌چین تقسیم شد: اتریوم جدید (ETH) و اتریوم کلاسیک (ETC) که از بلاک‌چین قدیمی این پروژه بهره می‌برد. این وضعیت بسیار بحث‌برانگیز بود زیرا ماهیت بلاک‌چین‌ها باعث شده تا غیرقابل تغییر و در برابر سانسور نیز مقاوم باشند. این سناریو، مشکلات فنی مختلفی ایجاد کرد و پایه‌های اخلاقی و فلسفی فناوری و همچنین انعطاف‌پذیری رهبری پروژه‌ی اتریوم را زیر سؤال برد.

محبوبیت اتریوم از اتریوم کلاسیک بیشتر بوده و علاوه‌بر این از حمایت اتحادیه‌ی اتریوم سازمانی (Enterprise Ethereum Alliance) برخورد است. این اتحادیه بیش از ۲۰۰ عضو دارد که از جمله می‌توان به شرکت‌های بزرگ مالی مثل جی‌پی مورگان، Citigroup و ... اشاره کرد. تمایز دیگر این است که زنجیره‌ی اتریوم از سیستم گواه اثبات کار (PoW) به روش گواه بر سهام (PoS) درحال تغییر است. این اقدام اتریوم را سریع‌تر و کارآمدتر کرده مقیاس‌پذیری آن را به میزان درخورتوجهی بهبود می‌بخشد.

با نگاه به گذشته، واضح است که ویتالیک بوترین، توسعه‌دهندگان اتریوم و جامعه‌ی جهانی، تصمیماتی گرفتند که بقای بلاک‌چین را در روزهای اولیه‌ی آن، تضمین کرد. اتریوم از زمان هک DAO به‌عنوان یک ستون بلاک‌چین، ارز دیجیتال و امورز مالی غیرمتمرکز اهمیت پیدا کرده است.

چرا ارتقاء اتریوم ۲/۰ مهم است؟

اتریوم 2 - نماد اتریوم

انتظار می‌رود اتریوم ۲/۰ چندین پیشرفت قابل توجه در اکوسیستم موجود اعمال کند که از جمله این تغییرات می‌توان به کاهش هزینه، افزایش سرعت، عملکرد بهتر و کاهش نگرانی‌های ماینرها اشاره کرد. ویتالیک متوجه شد که نسخه‌ی فعلی اتریوم قربانی موفقیت خود شده است، زیرا تقاضا برای کارمزدهای شبکه به بالاترین حد خود رسیده است که این مورد بخش عمده‌ی تراکنش‌ها را برای کاربران معمولی، بسیار هزینه‌بر می‌کند.

علاوه‌براین، اتریوم بیشتر یک پلتفرم کاربردی مانند اکوسیستم اپلیکیشن اپل است، زیرا افراد اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلفی بر بستر اتریوم می‌سازند. بااین‌حال، توانایی بلاک‌چین برای رسیدگی به همه‌ی تراکنش‌ها، و پاسخگویی به تقاضا، محدودیت دارد، بنابراین بهبود مقیاس‌پذیری و استفاده از سیستم گواه بر سهام که تیم اتریوم در بخش فناوری انجام می‌دهد بسیار مهم است. اثبات سهام در مقایسه با سیستم اثبات کار قبلی، امکان پردازش سریع‌تر تراکنش‌ و کاهش کارمزد را فراهم می‌کند. رویکرد گواه بر سهام به سرمایه‌گذاران اتریوم اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را در «استخرهای سهام» به اشتراک بگذارند تا با گذشت زمان به‌میزان سرمایه‌گذاری خود پاداش کسب کرده و در نتیجه دارایی‌های خود را افزایش دهند.

اتریوم بیشتر یک پلتفرم کاربردی مانند اکوسیستم اپلیکیشن اپل است، زیرا افراد اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلفی بر بستر اتریوم می‌سازند.

بوترین در ماه می در انجمن فین‌تک مجازی StartmeupHK Festival 2021 اشاره کرد که فرایند توسعه‌ی اتریوم بیش از آنچه انتظار داشته، زمان برده است. او اظهار داشت که تیم اتریوم تخمین زده است که پیاده‌سازی سیستم گواه بر سهام یک سال طول می‌کشد، و این درحالی است که انجام این کار ۶ سال زمان برد.

بوترین به‌دلیل خطرات احتمالی، بر اهمیت داشتن «امیدبخش‌ترین راهکار» اتریوم برای مقیاس‌پذیری طولانی‌مدت تأکید کرد. این ویژگی که وی مدت‌ها انتظارش را می‌کشید، شاردینگ نامیده می‌شود. شاردینگ فرایند پارتیشن‌بندی افقی یک پایگاه داده، برای توزیع بار، و کاهش تراکم شبکه و افزایش تعداد تراکنش‌های تأییدی در ثانیه است. انتظار می‌رود این فناوری، زنجیره‌های خرده‌ای، ذخیره‌سازی داده‌ها و قابلیت دسترسی اتریوم را بهبود دهد.

از سوی دیگر، تغییر قابل توجه در شبکه‌ی جدید نشان‌دهنده‌ی حرکت یک جانبه از برنامه‌ریزی غیرمتمرکز توسط ماینرها و توسعه‌دهندگان، به ویتالیک و همکارانش است. همچنین انتظارات خریداران را از دریافت سود سهام، متناسب با موقعیت مالکیت شبکه‌ی آن‌ها تغییر می‌دهد. در نتیجه، اتر بسیار شبیه به یک امنیت سرمایه‌گذاری خواهد بود تا یک پول در شبکه غیرمتمرکز.

بوترین در چین

ویتالیک بوترین

اگرچه دولت چین موضع پیچیده و اغلب متناقضی در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال دارد، اما پلتفرم اتریوم و فناوری بلاک‌چین به‌طور فعال توسط مشاغل کوچک و بزرگ در سراسر این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. شخصیت ویتالیک در این پیشرفت، نقش مهمی ایفا می‌کند، به‌ویژه با توجه به اینکه او فقط طی چندماه و با استفاده از یک اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود، توانست زبان چینی را یاد بگیرد.

اتریوم در چین در سطوح سازمانی درحال تحقیق و ادغام است. به‌عنوان مثال، دانشگاه پکن که یکی از دانشگاه‌های رتبه‌ی اول در چین محسوب می‌شود، هم‌اکنون درحال آزمایش اتریوم است و روی بهبود پروتکل و موارد استفاده از برنامه در زنجیره‌ی تأمین و بازارهای انرژی چین کار خواهد کرد. ضراب‌خانه‌ی سلطنتی چین، یکی از واحدهای تابعه‌ی چاپ و ضرب اسکناس در چین، به‌منظور دیجیتالی کردن یوان چین، درحال آزمایش استاندارد توکن ERC-20 اتریوم و قراردادهای هوشمند است. همچنین شرکت‌ها و استارتاپ‌های متعددی وجود دارند که برخی از آن‌ها اعضای بنیان‌گذار اتحادیه‌ی تجاری اتریوم بوده که منابع خود را روی تحقیق و پیاده‌سازی جنبه‌های مختلف پلتفرم اتریوم متمرکز می‌کنند.

در ماه ۱۱ می ۲۰۱۶، بورس کالای منطقه‌ای، بورس اوراق بهادار و مبادلات دارایی مالی، اتحاد ChinaLedger را ایجاد کردند. هدف این اتحاد، ایجاد یک پروتکل بلاک چین منبع باز است که توسعه‌دهندگان می‌توانند در آینده برنامه‌های بیشتری برپایه‌ی آن بسازند که با الزامات نظارتی نسبتاً منحصربه‌فرد چین، مطابقت داشته باشد. کمیسیون اینترنت انجمن اوراق بهادار چین و اعضای برجسته‌ی جامعه بلاک‌چین، از جمله ویتالیک بوترین، در این زمینه‌ به‌عنوان مشاور عمل می‌کنند.

علاوه‌براین، ویتالیک همچنین دارای یک شریک عمومی در Fenbushi Venture Capital است. Fenbushi Venture Capital اولین و برجسته‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در چین است که به‌طور انحصاری در شرکت‌های مرتبط با فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری می‌کند.

بوترین در روسیه

ویتالیک بوترین

مفهوم اساسی ارزهای دیجیتال، یعنی ماهیت غیرمتمرکز و غیرقابل کنترل آن‌ها، تا حدودی ضد استقرار است و به‌نظر می‌رسد ویتالیک بوترین برخلاف آنچه روسیه مطرح کرده، در این کشور فردی فوق‌العاده برجسته و مورد توجه است.

در اوت ۲۰۱۷ بیش از پنج هزار نفر در مرکز نوآوری Skolkovo در مسکو برای سخنرانی ویتالیک گرد هم آمدند. وی خاطرنشان کرد که روسیه در کنار انگلستان و سنگاپور، در میان سه کشور برتر در زمینه‌ی تحقیق و آزمایش روی فناوری‌های بلاک‌چین قرار دارد. علاوه‌بر این، مسکو دارای یکی از خوشه‌های عظیم گره‌ها در کل شبکه‌ی اتریوم است.

ویتتالیک همچنین اشاره کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با بلاک‌چین آشنایی دارد و اعلام کرد که این یعنی هیاهوی پیرامون فناوری مورد اشاره در اوج خود به‌سر می‌برد. بوترین در این سفر با پوتین هم دیدار کرد و برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که این دیدار، یکی از شروط ویتالیک برای سفرش به روسیه بوده است. بوترین در این دیدار، فرصت‌های استفاده از فناوری‌هایی که در روسیه داده است را تشریح کرد و رئیس جمهور نیز از ایده‌ی وی حمایت کرد.

بزرگ‌ترین بانک دولتی روسیه Sberbank در اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که به اتحاد اتریوم پیوسته است. پیش از آن، تنها شرکت روسی عضو این اتحاد، QIWI (یک ارائه‌ دهنده‌ی خدمات پرداخت الکترونیکی) بود. این بانک قبلا گزارش داده بود که با تنظیم‌کننده‌ها، وزیر اقتصاد، سایر بانک‌های روسیه و اتاق بازرگانی بین‌المللی این کشور همکاری و آزمایش‌ اعتبار اسنادی هوشمند و ضمانت‌نامه‌ها را تکمیل کرده است.

بوترین در طول سفر خود به روسیه در اوت ۲۰۱۷، با ولادیسلاو مارتینوف مدیرعامل Yota Services که یک شرکت روسی فعال در زمینه‌ی ارتباطات و دستگاه‌های سیار است، قرارداد منعقد کرده است. این قرارداد مستلزم ایجاد یک نهاد جدید به‌نام «اتریوم روسیه» است که آموزش‌، رویدادها و بررسی معماری را برای بانک دولتی این کشور یعنی Vneshtorgbank یا VTB ارائه می‌کند. علاوه‌براین، بانک VTB در دانشگاه ملی علم و فناوری (MISIS) از یک مرکز جدید برای تحقیقات بلاک‌چین حمایت مالی کرده است که اتریوم روسیه نیز از آن پشتیبانی خواهد کرد. هدف این مرکز جدید، ارائه‌ی راه‌کارهایی برای خدمات دولتی، همکاری با نهاد‌های دولتی و شرکتی بود.

تلاش‌ها و جوایز بشردوستانه

vitalik buterin

ویتالیک بوترین پس از اهدای ۱/۲ میلیارد دلار به صندوق امداد کووید ۱۹ هند در تاریخ ۱۲ می ۲۰۲۱، مورد ستایش قرار گرفت. این مبلغ توسط چند مورد از میم‌کوین‌های بازار به‌عنوان هدیه به کیف پول اتریوم ویتالیک واریز شده بود. این توکن‌ها شامل شیبا اینو (SHIB)، آکیتا اینو (AKITA) و دوج‌لان مارس (ELON) بود. مهم‌ترین کمک مالی وی ۱۳۲۹۲ اتر بود که به GiveWell (یک سرویس ارزیابی خیریه‌ی غیرانتفاعی ارسال شد. بنیاد Methuselah که روی طولانی کردن عمر مردم کار می‌کند ۱۰۰۰ اتر و ۴۳۰ میلیارد واحد توکن ELON دریافت کرد. ویتالیک همچنین ۱۰۵۰ اتر به مؤسسه‌ی تحقیقاتی هوش مصنوعی اهدا کرد. هدف وی از این کمک این است که هوش مصنوعی تأثیر خوبی بر جامعه خواهد داشت.

بوترین در سال ۲۰۱۴ جایزه‌ی Thiel Fellowship دریافت کرد تا پروژه‌های علمی و فنی نوآورانه‌ی خود را زنده کند. او همچنین در سال ۲۰۱۴ با شکست مارک زاکربرگ برنده‌ی جایزه‌ی شبکه‌ی جهانی فناوری (WTN) برای نزم‌افزار IT شده است. او همچنین به‌فهرست چهل نفره‌ی Fortune 40 و فوربز Forbes 30 راه یافته است. در سال ۲۰۱۸ دانشگاه بازل نیز به بوترین مدرک افتخاری اعطا کرد. در جشن سالانه‌ی تأسیس دانشگاه Dies Academicus، وی به‌دلیل فعالیت‌های خود در توسعه‌ی بلاک‌چین، توسط دانشکده‌ی بازرگانی و اقتصاد مؤسسه و اقتصاد، مورد تقدیر قرار گرفت.

برنامه‌های بوترین برای آینده

بوترین انتظار دارد که اتریوم در ۱۰ سال آینده بر حوزه‌ی «متاورس» حکومت کند. متاورس ایده‌ای برای خلق یک دنیای مجازی گسترده‌ است که در افراد در آن می‌توانند با اشیاء دیجیتالی و آواتارهای مختلف تعامل داشته باشند.

به گفته‌ی ویتالیک، اتریوم به‌طور شگفت‌انگیزی به‌عنوان بخش اساسی متاورس ایفای نقش می‌کند، زیرا اینترنت علاوه‌بر حالت اشتراکی، به اشیاء اجازه می‌دهد بین پلتفرم‌ها در جریان باشد. به‌طور کلی وی معتقد است که اکوسیستم ENS (مخفف Ethereum Name Service) یک نام کاربری وب ۳/۰ برای همه‌ی آدرس‌های بیت کوین و وب‌سایت‌های غیرمتمرکز شما و همچنین مفهوم کاربران و آیتم‌هایی که هویت‌های بین‌پلتفرمی دارند، یک برنامه‌ی واضح است که مردم از آن استفاده نمی‌کنند. به گفته‌ی ویتالیک، ENS راهکار لازم را در این زمینه ارائه می‌دهد.

بوترین بیشتر از همه به zk-SNARKS علاقه دارد؛ این فناوری اساسا نیاز به تعامل بین اثبات‌کننده و تأییدکننده را از بین می‌برد. وی همچنین معتقد است که zk-SNARKS، گسترده‌ترین فناوری برای حفظ حریم خصوصی در ۳۰ سال آینده خواهد بود. بوترین اعلام کرده که این تکنولوژی یک انقلاب بزرگ خواهد بود زیر در طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، به‌عنوان یک جریان اصلی، گسترش خواهد یافت.

اتریوم یک ارز دیجیتال عملکرد محور است که رویکردی بلند‌مدت دارد. این رمز ارز به موفقیت‌‌های آینده‌ی امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) کمک خواهد کرد. البته بسیاری از مردم قبل از اقدام به استفاده از این ارز دیجیتال، در انتظار تصویب قوانین رسمی مانده‌اند.

سرمایه‌گذاران بلند مدت ارزهای دیجیتال، از چشم‌انداز مقرراتی که انعطاف‌پذیری موجود در بازار را از بین می‌برد، ابراز تأسف کرده‌اند، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ، اجرای نهایی چینین قوانینی را به‌عنوان منبعی برای برقراری ثبات تلقی می‌کنند که احتمالا به پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال کمک خواهد کرد. اگر بازار تثیبت شود، افراد عادی با اطمینان بیشتری وارد آن خواهند شد و اتریوم با طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز خود، می‌تواند به یک فناوری برای عموم مردم تبدیل شود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه