آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

ساخت کوچکترین تراشه‌ قابل تزریق جهان

  • -
ساخت کوچکترین تراشه‌ قابل تزریق جهان

محققان "دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه کلمبیا" در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه تراشه‌های کوچک، بی‌سیم و قابل تزریقی شده‌اند که این تراشه‌ها با استفاده از امواج فراصوت قابلیت نظارت بر فرایندهای بدن را دارند.

به گزارش تک اکسپلور، دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت به طور گسترده‌ای برای نظارت و نقشه‌برداری از سیگنال‌های بیولوژیکی، پشتیبانی و تقویت عملکردهای فیزیولوژیکی و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شوند و با عملکردی که دارند در حال بهبود کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر در جهان هستند.

محققان علاقه بسیاری به طراحی دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت بی‌سیم و کوچک برای نظارت فیزیولوژیکی درون تنی و درجا دارند. از این دستگاه‌ها می توان برای نظارت بر شرایط فیزیولوژیکی بدن مانند دما، فشار خون، گلوکز و تنفس (برای هر دو روش تشخیصی و درمانی) استفاده کرد.

اما تا به امروز وسایل الکترونیکی قابل کاشت معمولی از نظر حجم و اندازه چندان مناسب نبوده‌اند چرا که معمولا به تراشه‌های متعدد، چند بسته‌بندی، سیم‌های زیاد و مبدل‌های خارجی احتیاج دارند و اغلب چند باتری نیز برای ذخیره انرژی مورد نیاز هستند.

محققان دانشگاه کلمبیا در این مطالعه اظهار کردند که آنها کوچکترین سیستم تک‌تراشه‌ای جهان را با مصرف حجم کمتر از ۰.۱ میلی متر مکعب، ساخته‌اند. این سیستم به اندازه یک مایت گرد و غبار است و فقط در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است.

به منظور دستیابی به این هدف محققان از امواج فراصوت برای برق رسانی و ارتباط بی‌سیم با دستگاه استفاده کردند.

این تراشه قابل کاشت/قابل تزریق بدون هیچ بسته‌بندی اضافی ساخته شده است. هدف محققان تولید  تراشه‌هایی است که می‌توانند با سر سوزن به زیر پوست تزریق شوند و سپس با استفاده از امواج فراصوت با دستگاه‌های خارج از بدن ارتباط برقرار کنند و اطلاعات مهمی را ارائه دهند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Science Advances" منتشر شده است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه