آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

سامسونگ یا شیائومی؟ کدام برند گزینه بهتری برای انتخاب یک گوشی میان‌رده است؟

  • -
سامسونگ یا شیائومی؟ کدام برند گزینه بهتری برای انتخاب یک گوشی میان‌رده است؟

سامسونگ بخریم یا شیائومی ؟ این سوال بسیاری از کسانی است که قصد دارند یک موبایل بخرند و معمولا اطلاعات زیادی هم در این مورد ندارند. مشابه این سوال در سال‌های مختلف با گزینه‌های گوناگون مطرح می‌شد: نوکیا یا سونی‌اریکسون؟ سامسونگ یا اپل و… حالا در بازار کشور ما که از تنوع خالی شده و برندهای گوناگون حضور ندارند، نوبت به سامسونگ و شیائومی رسیده است.
واقعیت قضیه این است که به این سوال نمی‌توان به آسانی پاسخ داد یا در واقع پاسخ روشن و سر راستی برای این پرسش وجود ندارد.‍

بهترین کار این است که دو گوشی مشخص از دو برند را مورد مقایسه قرار دهیم و با توجه به طراحی و ویژگی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌شان یکی را انتخاب کنیم. با این حال قصد داریم به این سوال کلی پاسخ نسبتا روشنی بدهیم. البته واضح است که میان رده یک برند را نباید با پرچمدار برند دیگری مقایسه کنیم. بنابراین با فرض این که می‌خواهیم یک گوشی میان رده بخریم و دو گوشی مورد نظر ما از این دو کمپانی در یک بازه قیمتی قرار دارند، این سوال را مرور می‌کنیم: سامسونگ بخریم یا شیائومی ؟

در اینجا منظور از شیائومی زیربرندهای ردمی و پوکو را هم شامل می‌شود و ذکر یک نکته هم درباره این برند لازم به نظر می‌رسد: شیائومی با نسخه‌های نرم‌افزاری ویژه چین هم تولید می‌شود که موضوع صحبت ما نیست و خرید آن توصیه نمی‌شود. در اینجا ملاک مقایسه نسخه‌های گلوبال هستند.
برای مقایسه کلی دو برند شیائومی و سامسونگ جنبه‌های مختلفی را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که این مقایسه با توجه به شرایط امروز یعنی دی‌‌ماه ۹۹ انجام شده و ممکن است در قبل و بعد از این تاریخ شرایط به گونه دیگری باشد. در ادامه مطلب با آی‌تی‌کلوپ همراه باشید.

سهم فروش سامسونگ یا شیائومی از بازار جهانی

می‌خواهیم ارزش این دو کمپانی را مقایسه کنیم و برای این مقایسه به تاریخچه و آنچه که گاهی به اصالت تعبیر می‌شود، کاری نداریم. مهم وضعیت حال حاضر این شرکت‌ها است. جدول زیر وضعیت سهم مارک‌های مختلف را از بازار جهانی در دو سال اخیر نشان می‌دهد:

با توجه به جدول درمی‌یابیم که در سطح جهانی سامسونگ بیشترین فروش را دارد و مهمترین رقیبش هواوی محسوب می‌شود. شیائومی هم رشد فروش خوبی را تجربه کرده است. البته فروش بیشتر لزوما به معنای کیفیت بهتر نیست و در این میان عوامل مختلفی مانند استراتژی‌های بازاریابی، فروش و مسایل سیاسی دخالت دارند. با این حال در مجموع سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شود و انتظار داریم محصولاتش از کیفیت بالاتری برخوردار باشند.

کیفیت ساخت و دوام

معمولا کیفیت ساخت محصولات با قیمت‌های مشابه تقریبا یکسان است. در اینجا هم گوشی‌های دو برند سامسونگ و شیاومی تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارند و در سال‌های اخیر کیفیت ساخت میان‌رده‌ها کاملا قابل قبول است. البته سری redmi note 9 شیاومی با مشکلاتی مانند جمع شدن خاک زیر شیشه لنز دوربین روبرو بوده که مشکلاتی از این قبیل در گوشی‌های سامسونگ مشاهده نمی‌شود.

کیفیت ساخت و دوام را از جنبه دیگری بررسی می‌کنیم. می‌دانید که گوشی هوشمند هم مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر طول عمر محدودی دارد و از آن گذشته ممکن است در اثر یک اتفاق صدمه ببیند یا باتری آن کارایی‌اش را از دست بدهد. هر کدام از این مسایل پیش بیایید، باید سری به مراکز تعمیر بزنید. اینجا یک تفاوت مهم وجود دارد؛ بخصوص اگر چند سالی از خرید گوشی گذشته باشد، احتمال این که قطعات یدکی شیائومی به آسانی در دسترس باشد، بسیار کمتر از سامسونگ است؛ یعنی ممکن است قطعه گوشی شما پیدا نشده و به دلیل عدم تعمیر، دیگر قابل استفاده نباشد!

بازار فروش کارکرده

در اینجا مشخصا برگ برنده با کمپانی کره‌ای است. در کشور ما حتی گوشی‌های قدیمی سامسونگ هنوز هم خرید و فروش می‌شوند که در این زمینه فقط اپل وضعیت مشابهی دارد. با این که شیائومی در یکی دو ساله اخیر کاملا در کشور ما شناخته شده و بازار خرید و فروش کارکرده خوبی دارد اما هنوز به فروش و مقبولیت سامسونگ نرسیده است؛ بخصوص در مورد مدل‌هایی که به روز نیستند. همچنین مدل‌های کارکرده سامسونگ افت قیمت کمتری در دراز مدت دارند.

لوازم جانبی

تا چند سال پیش لوازم جانبی شیائومی از قبیل گارد و گلس بسیار کمیاب و حتی در مدل‌هایی نایاب بودند؛ اما در حال حاضر این طور نیست و با گسترش بازار این برند، لوازم جانبی آن هم به وفور یافت می‌شوند. با این وجود باز هم وضعیت سامسونگ بهتر است. در بسته‌بندی شیائومی هندزفری وجود ندارد و باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید در حالی که میان‌رده‌های سامسونگ هندزفری را به همراه دارند و معمولا یک گارد محافظ هم در جعبه وجود دارد. در ضمن لوازم جانبی سامسونگ برای مدت طولانی‌تری در بازار موجود خواهند بود. اگر از کسانی هستید که یک گوشی را برای چند سال مورد استفاده قرار می‌دهید، توجه داشته باشید که مثلا بعد از گذشت ۲ سال از خرید یک گوشی شیائومی به راحتی نمی‌توانید لوازم جانبی دلخواه‌تان را برایش پیدا کنید.

به روز رسانی نرم‌افزاری

ارایه آپدیت‌های نرم‌افزاری یکی از استراتژی‌های مهم کمپانی‌ها برای کسب سهم بیشتری از بازار فروش محسوب می‌شود و هر دو برند شیائومی و سامسونگ در این زمینه عملکرد مشابهی دارند. معمولا میان‌رده‌های گران‌تر آپدیت‌های بیشتری دریافت می‌کنند. پروژه اندروید وان گوگل برنامه‌ای برای ارایه آپدیت‌های بیشتر و سریع‌تر به گوشی‌های میان‌رده است که بیشتر با گوشی‌های نوکیا شناخته می‌شود. شیائومی هم گوشی‌های mi A2 و mi A3 را مبتنی بر اندروید وان داشت اما سامسونگ در این پروژه مشارکتی نداشته است. ظاهرا اندروید وان هم با شکست روبرو شده و دیگر ادامه نخواهد یافت؛ بنابراین به‌روزرسانی نرم‌افزاری در مورد میان‌رده‌های سامسونگ و شیائومی با تفاوت قابل ملاحظه‌ای همراه نیست و از این لحاظ هر دو کمپانی عملکرد مشابهی دارند.

رابط کاربری

اگر این مقایسه چند سال پیش انجام می‌شد رابط کاربری سنگین و پر ایراد تاچ‌ ویز سامسونگ در مقایسه با MiUI شیائومی حرفی برای گفتن نداشت و قطعا بازنده بود؛ اما سامسونگ با تغییر رابط کاربری و اصلاح آن به سامسونگ اکسپرینس و بعد به OneUi، یکی از بهترین و روان‌ترین رابط‌های کاربری را در اختیار دارد که می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط قوتش در برابر رقیبان باشد.

وجود تبلیغات در رابط MiUI، باز هم کفه ترازوی این مقایسه را به نفع سامسونگ سنگین‌تر می‌کند. هر چند مانند بسیاری از مشخصات دیگر، انتخاب رابط کاربری هم تا حد زیادی به سلیقه شخصی کاربر بستگی دارد.

امکانات در برابر قیمت

شیائومی همانند دیگر برندهای چینی به ارایه گوشی‌های مقرون به صرفه و امکانات زیاد در برابر قیمت منطقی معروف است اما در حال حاضر این وضعیت برقرار نیست و سامسونگ هم با ارایه میان‌رده‌های مختلف با امکانات فراوان، رقابت را برای رقبای چینی بسیار مشکل ساخته و راهکار چینی‌ها کارایی چندانی ندارد. در بازار میان‌رده‌ها نمایشگرهای Amoled برای سامسونگ و بدنه‌های شیشه‌ای گوریلاگلاس برای شیائومی می‌توانند ابزارهای رقابت محسوب شوند؛ باتری و دوربین هم در مجموع وضعیت مشابهی دارند و نمی‌توان برتری قاطع را به یکی از این دو برند نسبت داد.

سامسونگ یا شیائومی ؟

با توجه به آن چه گفتیم درحال حاضر با توجه به بازار کشور ما میان‌رده‌های سامسونگ از ارزش خرید بیشتری برخوردارند. البته این مقایسه کلی همیشه درست نیست و همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، بهتر است دو گوشی مشخص از دو برند مورد مقایسه قرار گیرند. بهترین کار این است که متناسب با مبلغی که برای خرید گوشی هوشمند اختصاص داده‌اید، مدل‌هایی از دو برند را در نظر بگیرید و آنها را با هم مقایسه کنید. حالا با توجه به سلیقه شخصی و مشخصاتی که از نظرتان اهمیت دارند، یکی را انتخاب کنید. یک نکته مهم: طراحی ظاهری گوشی هوشمند و همچنین کیفیت صفحه نمایش آن بیش از آن چه که به نظر می‌آید، اهمیت دارند. دیدگاه‌های خودتان را از طریق بخش نظرات در پایین صفحه با ما و سایر خوانندگان آی‌تی‌کلوپ در میان بگذارید.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه