آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

فعلا آیفون ۱۴ نخرید!

  • -
فعلا آیفون ۱۴ نخرید!

گوشی‌های آیفون۱۴ رجیستر نمی‌شوند، زمان تعیین تکلیف درباره آن‌ها هم مشخص نیست اما خرید و فروششان همچنان ادامه دارد.

در حدود دو ماهی که از واردات اولین گوشی‌های آیفون۱۴ به ایران می‌گذرد، این گوشی‌ها همچنان غیر فعال هستند و چون وضعیت رجیستری آن‌ها هنوز مشخص نیست، انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی دائماً به خریداران و فروشندگان هشدار می‌دهد که از خرید و فروش گوشی آیفون۱۴ خودداری کنند.

هرچند تا امروز هیچ‌یک از جدیدترین گوشی‌های شرکت اپل در ایران رجیستر نشده‌اند، اما تعداد زیادی از این گوشی‌ها به کشور وارد شده است. محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، در خصوص آمار ورود آیفون۱۴ به ایران به ایسنا این طور گفت:

تاکنون حتی یک آیفون ۱۴ در ایران رجیستر نشده است. براساس اطلاعاتی که اصناف ارائه می‌کنند، تخمین زده می‌شود حدود ۲۵ هزار آیفون۱۴ در کشور وجود داشته باشد.

با وجود این که وضعیت فعال‌سازی گوشی‌های جدید آیفون همچنان در بلاتکلیفی و هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما با رقم اعلام‌شده از سوی عالیان، به نظر می‌رسد تقاضا برای آیفون۱۴ وجود دارد و مردم با نادیده گرفتن هشدار درباره عدم خرید این گوشی، همچنان به خرید ادامه می‌دهند. بااین‌حال، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، بار دیگر با اشاره به تبعات مالی این خرید برای خریداران، توصیه به نخریدن آیفون۱۴ را تکرار و اعلام کرده است:

فروشندگان و مردم باید بدانند از خرید و فروش کالایی که از رجیستر شدن آن اطمینان ندارند و کد رجیستری ندارد، اجتناب کنند. با توجه به این که قیمت آیفون۱۴ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است، خرید این موبایل فراتر از تبعات قانونی، برای خریداران و فروشندگان تبعات مالی خواهد داشت.

پیش از این نیز سامانه همتا با اظهار نظر درباره وضعیت گوشی‌های جدید آیفون در کشور اعلام کرده بود که تمام گوشی‌های آیفون۱۴ قاچاق هستند و واحدهای صنفی باید از خرید و فروش آن خودداری کنند. البته دو روز بعد گمرک اعلام کرد گوشی‌های واردشده ازطریق مسافری قاچاق نیست اما چون امکان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای مسافر وجود ندارد، امکان فعال‌سازی نیز وجود ندارد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره قانونی یا غیر قانونی بودن این گوشی‌ها نیز توضیح داده است که هر کالایی که ازطریق رویه مسافری وارد شود، اگر در گمرکات اظهار شده باشد، می‌تواند رجیستر شود، اما اگر اظهار نشده باشد، غیر قانونی است و رجیستر هم نمی‌شود. اما در حال حاضر مسئله این است که اصلاً رجیستر شدن یا نشدن آیفون ۱۴ تعیین تکلیف نشده است.

این عدم تعیین تکلیف در حالی ادامه پیدا کرده است که گوشی‌های آیفون۱۴ واردشده از شیوه مسافری به کشور، در گمرک ارزش‌گذاری شده‌اند اما نمی‌شود هزینه‌ای برای آن پرداخت کرد و درنتیجه امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد. هرچند تا پیش از این، دلیل تصمیم به عدم فعال‌سازی این گوشی‌ها اعلام نشده بود و گمرک هم پاسخی به پیگیری‌های ما در این خصوص ارائه نکرده، حالا عالیان ارزبری زیاد واردات این گوشی را علت این تصمیم عنوان کرده و گفته است:

به نظر می‌رسد اگر امکان واردات آیفون۱۴ فراهم شود حداقل برای چند ماه ارزبری زیادی خواهد داشت و به همین دلیل این تصمیم گرفته شده است‌.

رجیستر نشدن آیفون۱۴ و وجود چندین هزار گوشی غیر فعال در کشور واردکنندگان، فروشندگان و خریداران را سردرگم کرده و هنوز هم مشخص نیست این بلاتکلیفی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. هرچند محمدرضا عالیان هفته گذشته در گفت‌وگو با زومیت زمان احتمالی رفع مشکل فعال‌سازی آیفون۱۴ را از ماه آینده تخمین زده بود اما او این زمان را صرفاً یک پیش‌بینی دانسته و گفت:

این موضوع مطرح نشده و فقط پیش‌بینی می‌شود که در آذرماه درباره رجیستر شدن یا نشدن آیفون۱۴ و ادامه وضعیت به شکل فعلی تصمیم گرفته شود.

در این شرایط علاوه بر ادامه پیدا کردن گمانه‌زنی‌ها درباره زمان تعیین تکلیف برای فعال‌سازی گوشی‌های جدید برند اپل، حدس و گمان‌ها درباره علت عدم امکان فعال‌سازی آیفون۱۴ نیز همچنان ادامه پیدا می‌کند. چراکه از یک سو، عده‌ای مشکل تأمین و تخصیص ارز برای واردات این کالا از رویه تجاری و شرکتی را دلیل اصلی می‌دانند و از سوی دیگر، انجمن واردکنندگان علت اصلی را موضوع ارزبری این کالا عنوان می‌کند. هیچ نهاد یا مسئولی هم حاضر به پاسخ‌گویی درباره علت اصلی این بلاتکلیفی نیست و بنابراین، بازار خرید و فروش عضو جدید خانواده آیفون در ایران در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه