آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

فناوری 5G فرود هواپیماها را در شرایط دید ناکافی با مشکل مواجه می‌کند

  • -
فناوری 5G فرود هواپیماها را در شرایط دید ناکافی با مشکل مواجه می‌کند

توسعه‌ی شبکه‌ی 5G با وجود پیشرفت‌های بسیار، تاکنون با چالش‌های گوناگونی مواجه شده؛ اخیرا نیز تلاش‌ها برای بهبود عملکرد شبکه 5G نگرانی‌های تازه‌ای را در ارتباط با سیستم‌های هدایت خودکار هواپیماها و فرود آن‌ها در شرایط دید ناکافی به‌وجود آورده است.

اوپراتور‌های ورایزن و AT&T امیدوار هستند که سرمایه‌گذاری آن‌ها در جهت بهبود فناوری 5G به نتایج امیدوارکننده‌ای برسد. در این راستا دو شرکت کار روی باند C را آغاز کرده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد که موانعی برسر راه وجود دارد. این باند که محدوده فرکانسی میانی را پوشش می‌دهد احتمالا اثرات جانبی خود را داشته باشد که یکی از آن‌ها تأثیر در ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیماها است.

درواقع خلبان برای فرود هواپیما با بهره‌گیری از ارتفاع‌سنج رادیویی متوجه می‌شود که هواپیما در چه ارتفاعی از سطح زمین قرار دارد و در مواقعی که باند فرود از میدان دید خلبان خارج می‌شود، عملیات فرود را با ایمنی کامل انجام می‌دهد. اکنون اداره‌ی هوانوردی فدرال، ۶۸۳۴ فروند هواپیما و هلیکوپتر را از فرود در فرودگاه‌هایی که احتمال می‌رود امواج باند میانی شبکه 5G با این ارتفاع‌سنج‌های رادیویی تداخل داشته باشد، منع کرده است.

روز سه‌شنبه اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) طی حکمی اعلام کرد که هزاران هواپیمای آمریکایی (و برخی بالگرد‌ها) نمی‌توانند از بسیاری از سیستم‌های فرود هدایت‌شونده و خودکار که برای کار در شرایط دید نامناسب طراحی شده‌اند، استفاده کنند و به‌اندازه‌ی کافی تداخل فرکانسی وجود دارد که باعث اختلال در عملکرد ارتفاع‌سنج رادیویی شده و موجب گمراهی خلبانان شود. لین لونسفورد، سخنگوی این سازمان به خبرگزاری ورج می‌گوید:

فرود هواپیماها در شرایط دیدناکافی ممکن است به دلیل نگرانی از تأثیر امواج 5G روی دقت ارتفاع‌سنج رادیویی هواپیما با محدودیت مواجه شود، اگر اقداماتی برای کاهش تأثیرات این امواج انجام نشود. ما با اپراتور‌های بی‌سیم و همچنین شرکای بین‌سازمانی‌مان متعهد شده‌ایم هرکار ممکن را انجام دهیم تا مطمئن شویم مناسب‌ترین اقدامات برای جلوگیری از اخلال در پروازها درپیش گرفته می‌شود.

در بخشی از توضیحات کتبی FAA نیز آمده که محدودیت‌های جدید ممکن است از اعزام هواپیما‌ها به مقاصد دارای شرایط جوی نامناسب یا دیدناکافی جلوگیری کرده و حتی در صورت پی‌بردن به اینکه پروازی به یکی از این مقاصد صورت گرفته است، خلبان را مجبور به بازگشت کند؛ موضوعی که باعث تأخیر در انجام پرواز‌ها خواهد شد؛ البته حکم اخیر به شرکت‌های هواپیمایی و خلبانان اجازه می‌دهد که در صورت اثبات اینکه ارتفاع‌سنج هواپیماهای ناوگان هوایی آنان تحت‌تأثیر سیگنال‌های رادیویی قرار نمی‌گیرد، بتوانند به مقاصد دارای شرایط خاص پرواز کنند.

هنوز مشخص نیست که کدام فرودگاه‌ها ممکن است برای فرود هواپیماهای حساس به باند فرکانسی 5G محدودیت قائل شوند؛ اما می‌توان حدس زد در مناطقی که عمدتا واقع در شهرهای پرجمعیت آمریکا بوده و شرکت‌های مخابراتی در حال استقرار باند میانی شبکه 5G هستند، این محدودیت به اجرا درآید. اداره‌ی هوانوردی فدرال قصد دارد در آینده برای فرودگاه‌های خاص اخطاریه صادر کند.

ورایزن و AT&T با به‌تعویق انداختن راه‌اندازی باند C تا یک‌ماه آینده (ژانویه ۲۰۲۲) موافقت کردند و همچنین برای رفع نگرانی‌ها پیشنهاد دادند که توان دکل‌های 5G به‌مدت ۶ ماه کاهش یابد. به‌طورکلی اپراتو‌رهای مخابراتی و انجمن CTIA اعتقاد دارند که دلیل موجهی برای ترس از تداخل امواج وجود ندارد؛ اما FAA تاکنون متقاعد نشده است. همچنین انجمن صنایع هوافضا‌ی آمریکا نیز در نامه‌ای به FCC اظهار کرد که پیشنهاد اپراتور‌ها برای کاهش توان امواج کافی نیست و شرایط لازم برای فرود ایمن هواپیماها را براورده نمی‌کند.

نگرانی‌ها براثر بروز تداخل در فرایند فرود هواپیماها درحالی مطرح می‌شود که باند C و ارتفاع‌سنج‌های رادیویی درحقیقت در طیف فرکانسی مشترکی کار نمی‌کنند؛ اما محدوده‌ی آن‌ها به اندازه‌ای به‌یکدیگر نزدیک است که چنین ترس را ایجاد کند. یکی از راه‌حل‌های مطرح‌شده، استفاده از فیلتر باند برای ارتفاع‌سنج‌ها است؛ اما سازمان‌هایی مانند کمیسیون فنی رادیویی هوانوردی (RTCA) هشدار داده‌اند که شاید کسب مجوزها و ایجاد تغییرات لازم در هواپیماها سال‌ها به طول بیانجامد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه