آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

فیسبوک و اسنپ‌چت با وجود قابلیت ATT اپل همچنان به داده‌های کاربران دسترسی دارند

  • -
فیسبوک و اسنپ‌چت با وجود قابلیت ATT اپل همچنان به داده‌های کاربران دسترسی دارند

گفته می‌شود تفسیر اشتباه از قوانین قابلیت شفافیت رهگیری برنامه‌ی اپل سبب شده است که شرکت‌هایی نظیر فیسبوک و اسنپ‌چت همچنان بدون اجازه از داده‌های کاربرانشان برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده کنند.

چندی پیش، اپل قابلیتی برای توسعه‌دهندگان ارائه کرد تا با استفاده از سیستمی موسوم به IDFA یا شناسه تبلیغ‌کنندگان کاربران را به‌صورت ناشناس ردیابی کنند. قابلیت یادشده شماره‌ی شناسایی تصادفی مشابه کوکی‌های مرورگر است و فعالیت‌های کاربر در برنامه‌های موجود در دستگاه خود را ردیابی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، هر آیفون به شناسه‌ی منحصربه‌فرد خود مجهز است که به تبلیغ‌کنندگان امکان می‌دهد تعاملات کاربر نظیر کلیک روی برنامه‌ها یا بارگیری یا مشاهده ویدئو را ردیابی کنند.

اپل IDFA را به‌عنوان ابزاری برای محافظت از حریم خصوصی طراحی کرده است؛ زیرا مشخصات واقعی کاربر را نشان نمی‌دهد؛ بلکه تبلیغ‌کنندگان فقط می‌توانند کد منحصربه‌فردی را مشاهده کنند که به هر کاربر اختصاص داده می‌شود. بااین‌حال، فعالیت‌های اپل در حوزه‌ی محافظت از حریم خصوصی به اینجا ختم نمی‌شود و این شرکت متعاقبا تصمیم گرفت باید سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری درقبال این موضوع مهم اتخاذ کند و به مشتریان اجازه دهد خودشان تعیین کنند برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات IDFA آن‌ها را داشته باشند یا خیر.

درنهایت، اپل قابلیت شفافیت ردیابی برنامه‌ها (ATT) را در iOS 14.5 ارائه داد تا توسعه‌دهندگان و شرکت‌های تبلیغاتی پیش از دسترسی به داده‌های IDFA، از کاربر حتما اجازه بگیرند. برآوردهای اخیر نشان می‌دهد فقط ۴ درصد از آمریکایی‌ها این اجازه را به برنامه‌ها می‌دهند و این آمار با درنظرگرفتن کل جهان، فقط ۱۴ درصد است که می‌تواند فاجعه‌ای برای شرکت‌های تبلیغاتی باشد.

حال هفت‌ ماه پس از معرفی ویژگی مذکور، شرکت‌هایی مانند اسنپ‌چت و فیسبوک ظاهرا اجازه دارند به اشتراک‌گذاری سیگنال‌های سطح کاربر از آیفون‌ها ادامه دهند؛ البته با این شرط که داده‌ها به‌جای لینک‌های مستقیم به پروفایل‌های کاربر خاص و ناشناس و تجمیع شوند.

به‌طورکلی، اپل صریحا از این تکنیک‌ها حمایت نکرده است؛ اما گفته می‌شود این شرکت به اشخاص ثالث اجازه می‌دهد تا گروه‌هایی از کاربران را بدون توجه به رضایت آن‌ها برای ردیابی در سطح کاربر، ردیابی و تجزیه‌وتحلیل کنند. از قرار معلوم، اپل همچنان به برنامه‌ها برای جمع‌آوری داده‌های سطح کاربر مانند آدرس IP، مکان، زبان، دستگاه و اندازه صفحه‌نمایش اعتماد می‌کند؛ حتی اگر برخی از این اطلاعات به تبلیغ‌کنندگان منتقل شود.

اخیرا به سرمایه‌گذاران اسنپ‌چت گفته شده است که این شرکت قصد دارد داده‌های ۳۶۰ میلیون کاربر خود، ازجمله کسانی که گزینه «ردیابی نشود» را انتخاب کرده‌اند، در‌اختیار بگیرد. افزون‌براین گفته می‌شود فیسبوک در حال انجام تلاشی بلندمدت برای بازسازی زیرساخت تبلیغاتی با استفاده از داده‌های ناشناس است.

دراین‌میان، چندی پیش انجمن تبلیغات چین، گروه تحت‌حمایت دولت با حدود ۲،۰۰۰ عضو، ابزار جدیدی به‌ نام CAID معرفی کرد که روشی برای شناسایی و ردیابی کاربران آیفون در این کشور ایجاد می‌کند. سیستم مذکور به شرکت‌های چینی گزینه‌ای ارائه می‌دهد که بدون محدودیت ازطریق قابلیت ATT بتوانند به داده‌های کاربران حتی درصورت اجازه‌ندادن آن دسترسی داشته باشند.

بسیاری از شرکت‌ها نظیر بایت‌دَنس، شرکت‌ مادر تیک تاک، در چین در حال آزمایش این سیستم هستند. غول‌های فناوری چینی امیدوار بودند با استفاده از CAID و تأثیر نرم‌افزارهای چینی بر محبوبیت آیفون در این کشور اپل نتواند اقدامی دربرابر آن انجام دهد. به‌طورکلی، قوانین اپل صریحا این نوع راه‌حل را منع می‌کند؛ بااین‌حال، شرکت‌های چینی با اتکا به محبوبیت برنامه‌هایشان، به‌نوعی دست به قمار زدند و از ابزار مذکور برای جمع‌آوری داده‌های مشتریانشان بدون اجازه آن‌ها استفاده کردند.

دراین‌بین، تلاش چینی‌ها برای دورزدن قابلیت شفافیت رهگیری برنامه پس از اقدام تلافی‌جویانه اپل در جلوگیری از دسترسی به‌روزرسانی برنامه‌های مذکور در اپ استور با شکست مواجه شده است. هنوز مشخص نیست اپل چه سیاستی برای تغییر قوان و سخت‌گیری بیشتر در این زمینه انجام خواهد داد؛ اما کاملا واضح است که تبلیغ‌کنندگان همواره به‌دنبال راه‌های جایگزین برای دورزدن قوانین اپل خواهند بود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه