آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

قبل از خرید کروم‌بوک از توجه به این نکته اساسی غافل نشوید!

  • -
قبل از خرید کروم‌بوک از توجه به این نکته اساسی غافل نشوید!

اگر قصد خرید یک کروم بوک نو یا دسته دوم را دارید، حتما قبل از خرید آن، به این نکات توجه کنید! نکاتی که می‌تواند دوام و کارایی کروم بوک شما را تضمین کند. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو، همینطور جمعه سیاه کروم بوک‌ها، احتمالا تخفیف‌های فریبنده و بی‌نظیری را در بین این لپ‌تاپ‌های خوش‌دست خواهید دید. اما در این بین یک نکته اساسی وجود دارد که باید بیشتر از تخفیف‌ها به آن توجه کنید. تاریخ انقضای کروم بوک‌ها یا همان تاریخ منقضی شدن بروزرسانی خودکار این لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده!

از آنجایی که Google فقط می‌تواند برای مدت طولانی پشتیبانی از سیستم عامل Chrome و ویژگی‌های مرورگر را در دستگاه‌های غیر Google تضمین کند، در حال حاضر هر دستگاه دارای تاریخی است که در آن به‌روزرسانی‌ها را متوقف می‌کند. اگر می‌خواهید کروم‌بوک‌هایی با مدل‌های پایین‌تر و به تبعیت از آن با قیمت کم‌تر خریداری کنید، بهتر است قبل از آن به تاریخ انقضای آن توجه ویژه کنید.

اما فهمیدن تاریخ انقضای این دستگاه‌های زیبا آن‌ چنان‌هم سخت نبوده و به لطف گوگل تشخیص تاریخ آن بسیارهم آسان یا به قول معروف هلو است!

نحوه بررسی و تشخیص تاریخ انقضای کروم‌بوک‌ها

Lenovo Chromebook Duet سال گذشته دارای تاریخ انقضای بروزرسانی در ژوئن 2028 است.

راحت‌ترین راه بررسی و یافتن تاریخ انقضای بروزرسانی کروم ‌بوک‌ها، مراجعه به فهرست کاملی است که گوگل آن را برای تمام مدل‌ها حتی آن قدیمی‌ها بایگانی کرده است. فقط کافی‌ است روی لینک، کلیک کرده و وارد فهرست شوید. نام دستگاه خود یا آن مدلی که قصد خریدن دارید را پیدا کرده و با کلیک برروی آن تمام اطلاعات و تاریخ انقضای مدل کروم‌بوک مورد نطر خود را مشاهده کنید. خوشبختانه طبق مرام‌نامه کاری گوگل، پس از انتشار مدل‌های جدید کروم‌بوک‌ها بلافاصله اطلاعات مورد نیاز شما مخصوصا همان تاریخ انقضای بروزرسانی منتشر می‌شود. تا راخت بتوانید با چشم باز اقدام به انتخاب و خرید کنید.

چگونه تاریخ انقضای بروزرسانی کروم‌بوک را در خود دستگاه بررسی کنیم؟

اگر شما یک کروم‌بوک دارید و حالا می‌خواهید تاریخ آن را بررسی کنید، دو راه وحود دارد. راه اول همان روش بالایی است که می‌توانید با مراجعه به فهرست خود گوگل به اطلاعات آن دست پیدا کنید و راه دوم، از طریق خود دستگاه‌تان است. که از طریق تنظیمات کروم‌بوک انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید تاریخ انقضای کروم‌بوک خود را ار طریق خود دستگاه بررسی کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • منوی تنظیمات Chromebook خود را با کلیک بر روی زمان، در سمت راست پایین صفحه و سپس کلیک بر روی نماد چرخ دنده تنظیمات باز کنید.
  • در پایین صفحه باز شده سمت چپ (شاید لازم باشد روی سه نوار در بالا سمت چپ کلیک کنید تا پنل باز شود)، درباره سیستم عامل Chrome را مشاهده خواهید کرد. روی آن کلیک کنید.
  • سپس روی «جزئیات تکمیلی» کلیک کنید. براحتی قادر خواهید بود تا تاریخ انقضای بروزرسانی خود را مشاهده کنید.

حالا که می‌دانید تمام اطلاعات مورد نیاز شما در قسمت درباره کروم‌بوک موجود است، فقط کافی‌ است به همین قسمت بروید. ممکن است با مراحلی که در بالا ذکر شد نتوانید قسمت مورد نظر را پیدا کنید. می‌توانید با دو انگشت از پایین صفحه به بالا بکشید تا نوار جستجو ظاهر شود، یا یک نماد جستجو در سمت راست بالای منوی تنظیمات وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. همانطور که گفتیم راه‌های مختلفی برای دسترسی به اطلاعات وجود دارد.

پس منقضی شدن تاریخ کروم‌بوک‌ها چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد؟ آیا دیگر قادر به استفاده از آن‌ها نیستیم؟

پس از رسیدن تاریخ انقضای بروزرسانی دستگا شما، Chromebook دیگر به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را از Google، از جمله به روز رسانی های امنیتی، رفع اشکال و ویژگی‌های جدید را دریافت نخواهد کرد. و با این به‌روزرسانی‌ها، چیزهایی مانند سیستم عامل Chrome، برنامه‌ها و اکستنژن‌ها ممکن است دیگر به درستی کار نکنند. و این درحالی است که کروم‌بوک شما همچنان فعال بوده و کار می‌کند. خلاصه کلام این‌که فقط مقداری کارایی دستگاه کاهش می‌یابد.

مشکل دقیقا این است که سیستم عامل کروم و مرورگر کروم عمیقاً به هم متصل هستند. در حال حاضر، این بدان معناست که دریافت نکردن به‌روزرسانی سیستم‌عامل کروم به معنای عدم دریافت به‌روزرسانی مرورگر است. با این حال، به نظر می‌رسد گوگل در حال کار بر روی جداسازی این دو است. با جدا شدن این دو، ممکن است ویژگی های جدید سیستم عامل را از دست بدهید، اما مرورگر کروم به روز خواهد ماند. طوریکه ساندار پیچای مدیرعامل گوگل، در توییتی در ماه مارس به این تصمیم گوگل اشاره کرده است.

گوگل همچنین در حال کار بر روی تمدید این تاریخ‌ها است و در نوامبر 2020، اعلام کرد که مدل‌های جدید عمر طولانی‌تری نسبت به مدل‌های قدیمی خواهند داشت، که تقریباً می‌توانیم روی هفت، هشت سال یا بیشتر روی این تاریخ‌ها حساب کنیم. با این حال، تاریخ انقضای بروزرسانی از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است و لزوماً بر اساس زمان عرضه دستگاه، یا زمانی که آن را خریداری کرده‌اید، تعیین نمی‌شود.

به عنوان مثال، Samsung Galaxy Chromebook 2 مارس امسال منتشر شد و تاریخ انقضای بروزرسانی آن در ژوئن 2028 است. این مدت زمان طولانی تاریخ انقضا، برای یک Chromebook جدید است. اما همه دستگاه‌های قدیمی‌تر این مدت زمان طولانی را تجربه نخواهند کرد و شرایط برای آن‌ها دشوارتر خواهد بود.

نظر شما کاربران آی‌تی‌کلوپ درباره کروم‌بوک‌ها چیست؟ آیا شما از آن‌ها راضی هستید؟ آیا دستگاه شما تاریخ انقضای خود را سپری کرده؟ یا کارایی آن کاهش یافته‌ است؟

 

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه