آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

ماسک صورت افراد را جذاب‌تر می‌کند

  • -
ماسک صورت افراد را جذاب‌تر می‌کند

شرکت‌کنندگان مطالعه‌ای جدید تصویر مردانی که ماسک پزشکی آبی زده بودند، جذاب‌تر از تصاویر دیگر در نظر می‌گرفتند.

در طول دنیاگیری کووید، مسائل مثبت کمی وجود داشته است؛ اما پژوهشگران بریتانیایی ممکن است یکی از آن‌ها را کشف کرده باشند: مردم در ماسک‌های محافظ جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند. پژوهشگران دانشگاه کاردیف از این موضوع تعجب کردند که به‌نظر شرکت‌کنندگان مطالعه، مردان و زنانی که ماسک زده و نیمه‌ی پایین صورتشان را پوشانده بودند، جذاب‌تر بودند. همچنین، این احتمال بیشتر بود که چهره‌ی پوشانده‌شده با ماسک جراحی یک‌ بار مصرف به‌عنوان چهره جذاب‌تر در نظر گرفته شود.

دکتر مایکل لوئیس، از دانشکده روان‌شناسی دانشگاه کاردیف و کارشناس چهره، گفت پژوهش‌های انجام‌شده پیش از دنیاگیری نشان داده بود که ماسک‌های پزشکی جذابیت را کاهش می‌دهند؛ زیرا با بیماری در ارتباط بودند. او افزود:

می‌خواستیم آزمایش کنیم که آیا این موضوع از زمانی که پوشش‌های صورت فراگیر شده، تغییر کرده است و آیا نوع ماسک تأثیر می‌گذارد. مطالعه ما نشان می‌دهد چهره‌هایی که با ماسک پزشکی پوشانده شده باشند، جذاب‌تر در نظر گرفته می‌شدند.

دلیل این نتایج ممکن است آن باشد که ما به کارکنان مراقبت‌های بهداشتیِ ‌همراه‌با ماسک آبی بر چهره عادت کرده‌ایم و این ماسک‌ها را با افرادی مرتبط می‌دانیم که در حرفه‌های مراقبت یا پزشکی مشغول کار هستند. زمانی که احساس آسیب‌پذیری می‌کنیم، ممکن است پوشیدن ماسک‌های پزشکی برای ما اطمینان‌بخش باشد و حس مثبتی به فرد پوشنده ماسک پیدا کنیم.

بخش اول این پژوهش فوریه‌ی ۲۰۲۱ انجام شد که در آن زمان مردم بریتانیا به زدن ماسک در برخی شرایط عادت کرده بودند. از ۴۳ زن خواسته شد تا در مقیاس یک تا ده، به جذابیت این تصاویر امتیاز بدهند: تصاویر چهره مردان بدون ماسک، تصاویر مردانی که ماسک پارچه‌ای ساده زده بودند، تصاویر مردانی که ماسک پزشکی زده بودند و تصاویر مردانی که کتاب‌ در‌ دست داشتند و کتاب همان ناحیه‌ای از صورتشان را می‌پوشاند که ماسک می‌پوشاند.

به‌نظر شرکت‌کنندگان، افرادی که ماسک پارچه‌ای زده بودند، بجذاب‌تر از افرادی بودند که ماسک نداشتند یا کتابی جلو صورت خود گرفته بودند؛ اما ماسک‌های جراحی (از نوع معمولی یک‌بار‌مصرف) موجب می‌شد فرد بهتر از همه به‌نظر برسد. لوئیس گفت:

این نتایج با پژوهش‌های پیش از دنیاگیری در تضاد است که در آن تصور می‌شد ماسک‌ها موجب می‌شوند که مردم به بیماری فکر و احساس کنند که باید از آن فرد اجتناب کنند. دنیاگیری ادراک ما را به فرد ماسک‌زده تغییر داده است. وقتی کسی را می‌بینیم که ماسک زده است، دیگر فکر نمی‌کنیم که آن فرد بیمار است و باید از وی دوری کنیم.

این موضوع به روان‌شناسی تکاملی و انتخاب شرکای ما بستگی دارد. بیماری و شواهد بیماری می‌توانند نقش مهمی در انتخاب جفت ایفا کنند. قبلا هر نشانه‌ای از بیماری عامل بازدارنده مهمی محسوب می‌شد. اکنون می‌توانیم تغییری را در روان‌شناسی خود مشاهده کنیم؛ بدین‌شکل که ماسک‌های صورت دیگر به‌عنوان نشانه‌ی آلودگی عمل نمی‌کنند.

لوئیس گفت این امکان نیز وجود دارد که ماسک‌ها بدین‌دلیل افراد را جذاب‌تر کنند که توجه را به‌سمت چشم‌ها معطوف می‌کنند. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که پوشاندن نیمه‌ی راست یا چپ صورت نیز موجب می‌شود که افراد جذاب‌تر به‌نظر برسند؛ تاحدودی به این دلیل که مغز جای خالی را پر و تأثیر کلی را تشدید می‌کند.

نتایج مطالعه اول در مجله‌ی Cognitive Research: Principles and Implications منتشر شده است. گفتنی است مطالعه‌ی دیگری نیز انجام شده است که در آن گروهی از مردان به زنان ماسک‌زده نگاه می‌کنند. این مطالعه هنوز منتشر نشده است؛ اما لوئیس بیان کرد نتایج به‌طورکلی یکسان است. پژوهشگران از شرکت‌کنندگان درباره‌ی گرایش‌های جنسی آن‌ها سؤالی نکردند.

اشتراک گذاری با دوستان

  • این نسبیه یعنی نمی‌شه گفت صد در صد اینطوریه
    مثلا خود من شبیه کدو حلوایی می‌شم با ماسک ولی بدون ماسک بهترم. و دوستایی دارم که با ماسک خوشگلن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه