آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

مایکروسافت به تولید دستگاهی با سه صفحه‌نمایش فکر می‌کند

  • -
مایکروسافت به تولید دستگاهی با سه صفحه‌نمایش فکر می‌کند

پتنتی از مایکروسافت مشاهده شده است که نشان می‌دهد شرکت مذکور به تولید دستگاهی با سه صفحه‌نمایش فکر می‌کند. احتمالا این دستگاه سرفیس تریو نام خواهد گرفت.

وقتی سرفیس دوئو (Surface Duo) اولین‌بار معرفی شد، عده‌ای به شوخی می‌گفتند که اکنون مایکروسافت باید به فکر ساخت دستگاهی با یک صفحه‌نمایش باشد و آن را سرفیس اونو (Surface Uno) بنامد. باوجوداین، شوخی‌ها به‌سمت دیگری رفت و عده‌ای گفتند چرا این شرکت به فکر تولید محصول جدیدی با صفحه‌نمایش سه‌گانه نیست؛ دستگاهی که می‌توان آن را به‌عنوان سرفیس تریو (Surface Trio) معرفی کرد. حال، گزارشی منتشر شده است که خبر می‌دهد خودِ مایکروسافت نیز همین فکر را در سر می‌پرورانده است.

به‌گزارش ویندوزسنترال، پتنت جدیدی که ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ (۲ دی) Patently Apple مشاهده کرد، نشان می‌دهد مایکروسافت ایده‌هایی درباره‌ی چگونگی عملکرد گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش سه‌گانه دارد. درحالی‌که پتنت مذکور بسیار طولانی و فنی است، طرحی در آن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد چه چیزی در ذهن مایکروسافت می‌گذرد.

پتنت سرفیس تریو

دستگاه مذکور (۱۴۰۰) سه صفحه‌نمایش (۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ و ۱۴۰۸) دارد که همگی با دو لولا (۱۴۰۶ و ۱۴۱۰) به‌هم متصل هستند. بنابراین، سرفیس تریو درواقع همان سرفیس دوئو است که یک صفحه‌نمایش اضافه دارد.

تحلیلی درباره اینکه چرا سرفیس تریو می‌تواند دستگاهی کارآمد باشد

در این بخش، قصد داریم توضیح دهیم که چرا ممکن است سرفیس تریو یکی از محصولات برتر مایکروسافت لقب گیرد و یکی از طراحی‌های کارآمد را داشته باشد. یکی از بحث‌هایی که تاکنون درباره‌ی سرفیس دوئو بسیار مطرح شده، نبود صفحه‌نمایش خارجی در آن است. درحالی‌که می‌توان آن را به‌گونه‌ای تا کرد که هر دو صفحه‌نمایش به‌سمت خارج قرار بگیرند، اکثر کاربران این کار را انجام نمی‌دهند؛ در‌نتیجه، صفحه‌نمایش‌ها در زمان بسته‌بودن دستگاه دیده نمی‌شوند.

همین مسئله باعث می‌شود زمانی که دستگاه بسته است، کاربران نتوانند اطلاعات مورد‌نیاز و اعلان‌های مختلف را مشاهده کنند. چنین مشکلی باعث می‌شود طراحی سرفیس تریو منطقی به‌نظر برسد؛ زیرا پس از بستن چنین دستگاهی یکی از صفحه‌نمایش‌ها به‌سمت بیرون قرار می‌گیرد. مایکروسافت در سرفیس دوئو قابلیتی به نام Glance Bar معرفی کرد که به کاربران برای دیدن اعلان‌ها کمک می‌کند. با‌این‌حال، چنین ویژگی‌ای برای همه‌ی افراد ایدئال نیست؛ زیرا نمی‌توان با Glance Bar تعامل کافی داشت.

در پتنت جدید، دستگاه به‌گونه‌ای تا می‌شود که صفحه‌نمایش شماره‌ی ۱۴۰۸ همیشه در‌معرض دید قرار می‌گیرد. درواقع، پس از بسته‌شدن سرفیس تریو گوشی هوشمندی با تنها یک صفحه‌نمایش را شاهد هستیم و همین طراحی باعث می‌شود دیگر به صفحه‌نمایش خارجی نیازی نباشد. هنگامی که سرفیس تریو کامل باز می‌شود، دستگاه با سه صفحه‌نمایش در دستان کاربر قرار می‌گیرد که ممکن است کمی عجیب‌ به‌نظر برسد.

بااین‌همه، طراحان به فکر این موضوع نیز بوده‌اند؛ چراکه به‌راحتی می‌توانید صفحه‌نمایش‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۸ را به‌صورت پشت‌به‌پشت قرار دهید تا تنها صفحه‌نمایش‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ (با ۱۴۰۸ پشت آن) در‌معرض دید قرار بگیرند. ممکن است این نوع قرارگیری صفحه‌نمایش‌ها شما را به‌یاد سرفیس دوئو بیندازد. اگر سریال علمی‌تخیلی Westworld را تماشا کرده باشید، طراحی سرفیس تریو برایتان آشنا خواهد بود:

سرفیس تریو در سریال وست ورلد

با نگاهی دقیق‌تر به تصویر منتشرشده، صفحه‌نمایش ۱۴۰۲ ضخیم‌تر (تقریبا دو برابر) از دو بخش دیگر به‌نظر می‌رسد. این منطقی است؛ زیرا بیشترِ قسمت‌های مهم از‌جمله باتری و دوربین می‌تواند در بخش ۱۴۰۲ باشد؛ درحالی‌که صفحه‌نمایش‌های دیگر (۱۴۰۴ و ۱۴۰۸) تنها چند قطعه‌ی محدود و سیم‌کشی نازکی در خود دارند. در حالت ایدئال، وقتی ۱۴۰۴ و ۱۴۰۸ سرفیس پشت‌به‌پشت هم قرار می‌گیرد، ضخامتی برابر ۱۴۰۲ خواهند داشت تا تعادل دستگاه برقرار شود. همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که به‌نظر می‌رسد لولاهای سرفیس تریو مانند دوئو دوطرفه نیستند.

یکی از سؤال‌های مهم درباره‌ی طراحی سرفیس تریو این است که هر‌کدام از صفحه‌نمایش‌ها می‌توانند چه کارهایی انجام دهند‌. برای مثال، می‌توان انتظار داشت در حالت‌های مختلف از بخش ۱۴۰۲ به‌عنوان صفحه‌کلید استفاده کرد؛ ولی دو صفحه‌نمایش دیگر وظیفه‌ی نمایش محتوا را برعهده دارند. باوجوداین، هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست؛ زیرا چنین طراحی‌ای مرسوم نیست و باید دید مایکروسافت چه فکرهایی برای آن کرده است.

مایکروسافت هنوز درگیر ایده‌ی دستگاه‌های مجهز به چند صفحه‌نمایش است که گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها را شامل می‌شود. هر‌کدام به‌طور بالقوه می‌توانند از این طراحی بهره ببرند؛ اما باید دید که آیا مایکروسافت چنین کانسپتی را به مرحله‌ی تجاری‌سازی و ورود به بازار می‌برد یا خیر. مانند بسیاری از شرکت‌های فناوری، تنها تعداد کمی از پتنت‌های ثبت‌شده‌ی مایکروسافت به قفسه‌های فروش می‌رسند. در‌نهایت نیز، باید گفت درست است که سه صفحه‌نمایش شاید برای دستگاه‌های هوشمند عجیب به‌نظر برسد، شایعه شده است سامسونگ نیز به همین سمت در حال حرکت است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه