آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

متا برنامه‌ی رمزگذاری مسنجر و اینستاگرام را تا سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخت

  • -
متا برنامه‌ی رمزگذاری مسنجر و اینستاگرام را تا سال ۲۰۲۳ به تعویق انداخت

متا (فیسبوک سابق) اعلام کرد برنامه‌‌ی رمزنگاری پلفترم‌های پیام‌رسانی فیسبوک و اینستاگرام تا سال ۲۰۲۳ اجرایی نخواهد شد.

متا، شرکت مادر فیسبوک، برنامه‌های خود را برای فعال‌کردن پیش‌فرض سیستم رمزنگاری سراسری (E2EE) در پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام تا سال ۲۰۲۳ به عقب انداخته است.

به گزارش زد دی‌نت، بخش پیام‌های مسنجر و اینستاگرام در حال‌حاضر روی یک پلتفرم قرار دارند که نشان‌دهنده‌ی تلاش این شرکت برای یک‌پارچه‌سازی محصولات پیام‌رسان خود و همسو کردن آن‌ها با واتساپ است. پلتفرم واتساپ هم‌اکنون به‌طور پیش‌فرض از سیستم رمزنگاری E2EE بهره می‌برد.

فیسبوک در ماه آوریل اعلام کرد پیام‌های مستقیم مسنجر و اینستاگرام حداکثر تا سال ۲۰۲۲ به‌طور کامل رمزنگاری نخواهد شد.

E2EE باید به این‌ معنی باشد که حتی کارمندان فیسبوک که به سخت‌افزار این پلتفرم در مراکز داده دسترسی فیزیکی دارند، قادر به دیدن محتوای پیام‌ کاربران نباشند و حتی درشرایطی که دادگاه به این شرکت دستور دهد، این امر مانع از ارائه‌ی برخی شواهد توسط فیسبوک و کارمندانش خواهد شد.

فیسبوک E2EE را در سال ۲۰۱۶ با استفاده از پروتکل توسعه داده‌شده توسط پلتفرم پیام‌رسانی سیگنال، برای واتساپ راه‌اندازی کرد که پس از اعلام برنامه‌ی فیسبوک برای اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران بین واتساپ و فیسبوک به‌منظور گسترش پیشنهاد‌ها خود برای مشاغل هردو پلتفرم، بسیاری از کاربران به پیام‌رسان سیگنال جذب شدند.

آنتیگون دیویس، رئیس ایمنی جهانی متا، چالش‌های رمزنگاری متا را در مقاله‌ای برای تلگراف بریتانیا شرح داد. دیویس در این رابطه توضیح داد:

مناظره‌ای در جریان است که در درشراطی که نتوانیم به پیام‌های کاربران دسترسی داشته باشیم، به‌عنوان یک شرکت‌ فناوری چگونه می‌توان به مبارزه با سوءاستفاده و حمایت از کار حیاتی مجری قانون ادامه داد.

ما معتقدیم مردم نباید بین حفظ حریم‌خصوصی و ایمنی یکی را انتخاب کنند، به‌همین دلیل است که درحال ایجاد تدابیر ایمنی قوی در برنامه‌های خود هستیم و با کارشناسان حریم‌خصوصی و ایمنی، جامعه‌ی مدنی و دولت‌ها درگیر هستیم تا اطمینان حالص شود که این موضوع واقعیت دارد.

دیویس در ادامه اعلام کرده است متا سه رویکرد برای مسئله‌ی امنیت درنظر دارد که از جمله می‌توان به شناسایی الگوهای مشکوک مثل ایجاد چندین پروفایل جدید و ارسال پیام به افراد غریبه اشاره کرد. وی اشاره کرده که این سیستم وجود دارد و متا درحال کار روی بهبود اثربخشی آن است.

رویکرد دوم این است که امکان فیلتر کردن پیام‌های مستقیم اینستاگرام براساس کلمات توهین‌آمیز را در دسترس کاربران این پلتفرم قرار می‌دهد. سومین مورد تشویث مردم برای گزارش پیام‌های مضر است.

او در ادامه خاطرنشان کرد که مجریان قانون برای تحقیقات جنایی، هنوز به ابرداده‌ها دسترسی دارند.

وی همچنین گفت:

حتی با وجود میلیاردها نفر که قبلا از رمزنگاری سراسری بهره می‌إرند، داده‌های پلیش بیش از هر زمان دیگری برای تحقیق و تعقیب مجرمان در دسترس آن‌ها است. از جمله این داده‌ها می‌توان به شماره تلفن، ادرس ایمیل و داده‌های موقعیت مکانی افراد اشاره کرد.

بررسی اخیر ما از برخی موارد تاریخی نشان داد حتی اگر سرویس‌ها از سیستم‌های رمزنگاری بهره ببرند، همچنان می‌توانستیم اطلاعات مهمی را به مقامات ارائه دهیم.

درحالیکه هیچ سیستمی کامل نیست، این موضوع نشان می‌دهد که می‌توانیم به متوقف کردن جنایتکاران و حمایت از اجرای قانون ادامه دهیم.

دیویس در بخش دیگری از توضیحات خود گفت:

ما وقت خود را صرف این کار خواهیم کرد و عرضه‌ی جهانی سیستم رمزنگاری سراسری پیش‌فرض روی پلتفرم‌های پیام‌رسانی ما تا سال ۲۰۲۳ به پایان نخواهد رسید.

ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا در سال ۲۰۱۹ از فیسبوک درخواست کردند تا یک در پشتی برای دسترسی به پیام‌های رمزنگاری شده ایجاد کند ولی فیسبوک دربرابر این درخواست مقاومت کرده است.

مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران فیسبوک، مارک زاکربرگ یک ماه پس از آنکه یکی از کارمندان سابق این شرکت به‌نام فرانسیس هاگن با اتهاماتی که از الگوریتم‌های این شرکت برای انتشار محتوای مضر استفاده کرده، علنی شد، نام خود را به متا تغییر داد. متا و برندهای زیرمجموعه‌ی آن در بریتانیا با قوانین جدیدی مواجه شده‌اند که می‌تواند آن‌ها را ملزم به محافظت از کاربران در برابرر محتوای مضر کند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه