آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

مورگان استنلی: اپل کار می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند

  • -
مورگان استنلی: اپل کار می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند

بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی انتظار دارد وسیله نقلیه اپل آینده محصول نهایی خودروهای برقی باشد و بر سهام شرکت‌های خودروسازی رقیب تأثیر منفی بگذارد.

به‌دنبال گزارش‌های متعدد در رابطه با نخستین وسیله نقلیه اپل و احتمال عرضه آن در سال ۲۰۲۵، مورگان استنلی ادعا می‌کند که اپل کار می‌تواند مانند جاه‌طلبی این شرکت در حوزه واقعیت افزوده یک تغییردهنده بازی باشد؛ اما احتمالا روند کندتری را دنبال خواهد کرد. بانک سرمایه‌گذاری یادشده دورنمای فعالیت‌های اپل در این حوزه را به‌گونه‌ای توصیف می‌کند که می‌تواند رقبا را با چالش مواجه و حتی آن‌ها را از میدان رقابت خارج کند!

اعتقاد بر این است که وضعیت بازار خودروهای الکتریکی (EV) مشابه زمانی است که اپل با آیفون وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد و آن بخش را کاملا متحول کرد. اکنون احتمالا وقت آن فرا رسیده است که اپل بخش خودروهای خودران یا الکتریکی را نیز دستخوش تغییر کند. بااین‌حال، نتیجه‌گیری پیش از موعد بسیار دشوار خواهد بود و نمی‌توان به‌صورت قطعی موفقیت اپل در این صنعت را تضمین کرد.

جوناس و کیتی هوبرتی، تحلیلگران مورگان استنلی هم‌سو با گزارش اخیر بلومبرگ بیان می‌کنند که غول دنیای فناوری احتمالا تا سال ۲۰۲۵ از نخستین وسیله نقله خود رونمایی خواهد کرد که از از قرار معولوم، کانون توجه آن بر قابلیت‌های کاملا خودران معطوف خواهد بود. البته گفته می‌شود که خودروهای «L5» یا وسایل نقلیه کاملا خودران سطح ۵، چند سال طول خواهد کشید تا راه خود را در بازار مصرفی باز کنند و جایگزینی برای خودروهای دیزلی یا برقی کنونی باشند.

در این گزارش آمده است که برخی شرایط اعم از الزامات فنی، قوانین و... سبب می‌شود که روند گذار به خودروهای کاملا خودران بیش از حد طول بکشد و تخمین زده می‌شود که خودروسازان تا سال ۲۰۲۵ تنها ۱۰۰ هزار دستگاه کاملا خودران را روانه بازار خواهند کرد. در بخشی از این تحیل آمده است:

تا سال ۲۰۳۰، پیش‌بینی می‌کنیم فروش خودروهای کاملا خودران بالغ‌بر دو درصد از فروش جهانی، ۰٫۴ درصد از پارکینگ‌ها و ۰٫۵ درصد از مایل‌های پیموده‌شده را به خود اختصاص دهند. درنهایت، پیش‌بینی می‌کنیم که مایل‌های پیموده‌شده توسط خودروهای کاملا خودران در سال ۲۰۴۰ به ۷٫۶ درصد افزایش یابد.

به‌طورکلی، گفته می‌شود دلیل اصلی علاقه‌ی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط می‌شود که کل بازار آدرس‌پذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گسترده‌تر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی‌ هوشمند است. افزون‌براین، اپل به‌‌لطف محبوبیت محصولاتش، از پایگاه کاربری بیش از یک‌میلیارد‌نفری بهره می‌گیرد؛ ازاین‌رو، Apple Car مستقلا می‌تواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.

بااین‌حال، مورگان استلی استدلال می‌کند که احتملا نخستین وسیله نقلیه اپل برای بازار مصرفی عرضه نخواهد شد، بلکه ممکن است اپل آن را در سرویسی اشتراکی ارائه دهد؛ ازاین‌رو جاه‌طلبی اپل ممکن است قبل از هدف قراردادن بازار عمومی، ابتدا فعالیت خود را در صنایع و به‌صورت کاملا خودران پیش بگیرد و نخستین نسل از خودرو آن‌ها، گزینه‌ی مناسبی برای مشاغل ارائه دهنده خدمات حمل‌ونقل بدون راننده و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی رباتاکسی‌ها باشد. جوناس در این باره می‌گوید:

ما بر این باوریم که خودروی بدون فرمان یا پدال باید یک سرویس اشتراکی باشد و معتقد نیستیم که مصرف‌کنندگان مالکیت یک خودروی کاملا خودران را داشته باشند؛ اما به‌عنوان سرویس اشتراکی یا ابزار حمل‌و‌نقل از این سرویس بهره خواهند گرفت.

با استناد به‌گفته‌ی تحلیل‌گران، انتظار می‌رود از نظر درآمد Apple Car وسیله‌ی نقلیه‌ای شاخص باشد و کوپرتینویی‌ها احتمالا در ابتدا فرایند توزیع اشتراکی آن را بر ادغام عمودی ترجیح دهند. مورگان استنلی تخمین می‌زند که رانندگان خودرو و مسافران سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد ساعت را در اتومبیل سپری می‌کنند؛ بنابراین حتی در اختیار داشتن بخشی کوچکی از این بازار می‌تواند درآمد چشمیگری را روانه شرکت واقع در کوپرتینو کند.

علاوه‌براین، گمان می‌رود مؤلفه‌ی اصلی درآمد خدمات باشد. خدمات می‌تواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ به‌ویژه زمانی‌که پای اکوسیستم اپل در میان باشد؛ بنابراین، وسایل نقلیه کاملا خودران بیشتر از بخش خدمات می‌توانند درآمد کسب کنند.

به‌طور کلی، مدت‌ها است که شنیده می‌شود غول دنیای فناوری در حال مذاکره با خودروسازان نام‌آشنای صنعت به‌منظور برون‌سپاری خودرو الکتریکی/خودران است. ظاهرا کوپرتینویی‌ها در زمینه ناکام بوده‌اند؛ چراکه خودروسازان تاکنون قراردادی را با اپل منعقد نکرده‌اند و از تبدیل شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات این شرکت هراس دارند. بااین‌حال، کتی هوبرتی و جوناس اذعان داوند که برخلاف گذشته، اپل تصمیم گرفته است که در تمامی بخش‌های تولید خودرو نظارت داشته باشد.

جالب است بدانید که اپل اخیرا آزمایشگاه توسعه و تولید داخلی خودرو خود را احیا کرده است؛ آزمایشگاهی که گفته می‌شود در سال ۲۰۱۶ کاملا تعطیل شد و پیش از آن، بالغ‌بر ۱۰۰۰ کارمند و مهندس پروژه تایتان را در خود جای داده بود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه