آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

نسل بعدی مک بوک ایر احتمالا تنها «مک بوک» نام خواهد داشت

  • -
نسل بعدی مک بوک ایر احتمالا تنها «مک بوک» نام خواهد داشت

شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل به‌دنبال سیاست نام‌گذاری ساده‌تری برای محصولات آینده‌اش، به‌خصوص کامپیوترهای جدید مک است.

شواهد نشان می‌دهد غول دنیای فناری در سال آینده پنج کامپیوتر جدید مک را رونمایی و روانه بازار خواهد کرد. به‌عبارتی اپل سال بسیار مهمی را در پیش دارد؛ چراکه پنجره دوساله این شرکت برای گذار از تراشه‌های اینتل تکمیل خواهد شد و احتمالا با عرضه مک پرو دیگر هیچ‌کدام از کامپیوترهای اپل به تراشه‌های اینتل مجهز نخواند شد.

اعتقاد بر این است که رایانه‌های مک در سال آینده شامل آی‌مک بالارده، مک‌بوک ایر بازطراحی‌شده، مک مینی به‌روزشده، مک‌بوک پرو سطح پایه و درنهایت مک پرو جدید خواهند بود. بااین‌حال، اخیرا گزارشی از سوی افشاگری با نام کاربری Dylandkt منتشر شده که در آن ادعا می‌شود نسل بعدی مک‌بوک ایر احتمالا تنها «مک‌بوک» نام خواهد گرفت.

نخستین بار نیست که کوپرتینویی‌ها محصولی با نام «مک بوک» معرفی می‌کنند. درواقع، این شرکت نوت‌بوک‌های پایه خود را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ و سپس ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با همین نام‌گذاری روانه بازار می‌کرد و شاید بتوان گفت مک‌بوک‌ها مهم‌ترین نوت‌بوک‌های اپل بوده‌اند؛ زیرا معمولا تغییرات جدید ابتدا در این مدل ایجاد و سپس در سایر مدل‌ها به‌کارگرفته می‌شد؛ برای مثال، مک‌بوک ۱۲ اینچی ۲۰۱۵ نخستین نوت‌بوک اپل بود که به ترک‌پد مبتنی بر فناوری فورس‌تاچ، نمایشگر رتینای فوق‌باریک، درگاه USB-C، طراحی بدون فن و صفحه‌کلید پروانه‌ای مجهز شده بود.

کانسپت منتسب به آی‌مک پرو

با گذر از نسل بعدی مک‌بوک ایر، به‌نظر می‌رسد که نام‌گذاری خانواده آی مک نیز در سال ۲۰۲۲ تغییراتی را شاهد خواهد بود و ادعا می‌شود که دیگر مدل با نام آی مک ۲۷ اینچی نخواهیم داشت. اپل در ابتدای سال جاری از آی مک جدید با نمایشگر ۲۴ اینچی، طراحی و سخت‌افزار جدید رونمایی کرد و گمان می‌رفت که مانند ادوار گذشته اپل یک نسخه بزرگ‌تر از آن را با نام آی مک ۲۷ یا ۳۱ اینچی روانه‌ی بازار کند؛ اما گفته می‌شود که این شرکت از نام‌گذاری یادشده صرف‌نظر کرده است و قصد دارد از نام آی مک پرو برای مدل بزرگ‌تر استفاده کند.

برای یادآوری، اپل در سال ۲۰۱۷ دسته‌ای جدید در رایانه‌های چندمنظوره خود ایجاد و مدل‌های پرو آی مک را رونمایی کرد که در آن‌ها تراشه‌های پردازشی و گرافیکی حرفه‌ای‌تر از مدل استاندارد به‌کار گرفته شده بود. بااین‌حال، غول دنیای فناوری پس از تقریبا چهار سال هنوز نسل بعدی آی مک پرو را رونمایی نکرده است و درواقع، تنها به‌روزرسانی آن به ارائه پیکربندی نه‌چندان مهم در سال گذشته میلادی باز‌می‌گردد و به‌نظر می‌سد وقت ان فرا رسیده که اپل به‌زورسانی سخت‌افزاری بزرگی را برای این مدل از آی‌مک عرضه‌کند.

گفته می‌شود آی‌مک پرو جدید بر تغییرات مدل ۲۴ اینچی نظیر طراحی جدید و نازک‌تر، میکروفن‌هایی با کیفیت استودیو و البته پردازنده‌ی قدرتمندتر اپل استوار خواهد بود. از قرار معلوم، مدل حرفه‌ای آی‌مک ۲۰۲۲ دارای نمایشگر ۲۷ اینچی با فناوری مشابه مانیتور پرو دیسپلی XDR یا همان مینی ال‌ای‌دی خواهد بود که احتمالا از قابلیت پروموشن (نرخ نوسازی تطبیقی نمایشگر) نیز پشتیبانی می‌کند.

ظاهرا برخلاف مدل استاندارد، نمایشگر دارای حاشیه‌های تیره است و خوشبختانه از ناچ نیز خبری نخواهد بود. بااین‌حال، گفته می‌شود که ظاهرا کوپرتینونشین‌ها فیس آی‌دی (Face ID) را آزمایش کرده‌اند؛ اما به‌طور قطعی نمی‌توان آن را تأیید یا رد کرد. از دیگر مشخصات می‌توان به پیکربندی مشابه مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ اشاره کرد؛ بنابراین، انتظار می‌رود که رایانه مذکور با تراشه ام‌وان پرو و ام‌وان مکس، ۱۶ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم و از ۵۱۲ گیگابایت تا ۸ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی قابل پیکربندی باشد.

درصورت صحت‌داشتن گزارش اخیر، تغییر در نام‌گذاری بدین معنی خواهد بود که اپل قصد دارد نام‌گذاری محصولاش را ساده‌تر کند. لپ‌تاپ‌های اپل تنها در دو مدل «مک‌بوک» و «مک‌بوک پرو» و رایانه‌های چندمنظوره نیز به‌طور مشابه در دو مدل «آی‌مک‌» و «آی‌مک‌ پرو» عرضه خواهند شد.

Dylandkt سوابق نسبتا خوبی در ارائه جزئیات محصولات آینده اپل دارد. برای مثال، وی پنج ماه مانده به رونمایی از آیپد پرو ۲۰۲۱، ادعا کرد این محصول به تراشه‌ی M1 مجهز خواهد شد و اخیرا نیز گزارش داده است که مک‌بوک ایر ۲۰۲۲ نخستین محصولی خواهد بود که در بطن آن نسل بعدی تراشه‌های اپل با نام احتمالی M2 قرار خواهد گرفت؛ البته همیشه این احتمال وجود دارد که اپل محصول نهایی را متفاوت با شایعات ارائه بدهد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود خبر اخیر را تا انتشار اخبار رسمی و موثق‌تر به‌عنوان شایعه در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه