آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

نیکون احتمالاً تولید دوربین‌های DSLR جدید را متوقف می‌کند

  • -
نیکون احتمالاً تولید دوربین‌های DSLR جدید را متوقف می‌کند

گزارشی تأییدنشده می‌گوید نیکون دیگر هیچ مدل جدیدی از دوربین‌های SLR نمی‌سازد. با افزایش علاقه‌ی مردم به دوربین‌های بدون آینه، دیر یا زود تولید محصولات SLR به‌طورکامل به‌پایان خواهد رسید.

نیکون، غول صنعت تصویربرداری، احتمالاً تولید دوربین‌های تک‌لنزی بازتابی (SLR) را متوقف کرده است؛ دوربین‌هایی که زمانی مهم‌ترین دوربین‌های عکاسی بازار بودند. پایان دوران دوربین‌های SLR اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست. کارشناسان حوزه‌ی تصویربرداری از مدت‌ها پیش اعلام کرده‌اند که علاقه‌ی مردم به محصولات SLR بسیار کم شده است و امروزه اکثر کسانی که سراغ تهیه‌ی دوربین می‌روند، محصولات بدون آینه را ترجیح می‌دهند؛ چون دوربین‌های بدون آینه کیفیت تصویر چشمگیری دارند و سبک‌تر و کوچک‌تر هستند.

براساس گزارش رسانه‌ی معتبر Nikkei Asia، نیکون قصد دارد تولید و عرضه‌ی مدل‌های SLR فعلی را ادامه دهد؛ اما هیچ محصول جدید دیگری برای بازار SLR نمی‌سازد و تمام تمرکز محصولات جدیدش را معطوف بازار بدون آینه‌ها می‌کند. عکاسان حرفه‌ای به‌مدت بیش از ۶۰ سال به‌صورت گسترده از دوربین‌های SLR نیکون استفاده می‌کنند و بسیاری از فعالان قدیمی بازار دوربین نیکون را به‌خاطر محصولات SLR می‌شناسند.

نیکون در بیانیه‌ای مطبوعاتی گزارش جدید Nikkei را نه تأیید کرده است و نه تکذیب؛ اما در بخشی از بیانیه می‌خوانیم: «آن مقاله براساس حدس‌و‌گمان نوشته شده و نیکون هیچ خبری در این زمینه اعلام نکرده است.» درادامه‌ی بیانیه آمده است: «نیکون به تولید و فروش و خدمت‌رسانی برای دوربین‌های DSLR ادامه می‌دهد.»

ماه گذشته‌ی میلادی، نیکون از توقف تولید دو دوربین مقرون‌به‌صرفه‌ی DSLR خود، یعنی D3500 و D5600 خبر داد. این شرکت گفت که قصد دارد بیشتر روی تولید دوربین‌ها و لنزهای میان‌رده و بالارده تمرکز کند. نیکون افزود با تمرکز روی توانایی‌های فیلم‌برداری دوربین‌هایش، به‌دنبال تقویت محصولاتش برای قشر جوان است.

در یک سال اخیر، نیکون تولید تعداد زیادی از لنزها و دوربین‌های DSLR فول‌فریم و APS-C را متوقف کرده است. Nikkei به‌نقل از منابعش می‌نویسد نیکون سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار دوربین SLR فروخته است. نیکون از سال ۲۰۲۰ و عرضه‌ی D6 تاکنون، هیچ دوربین DSLR جدیدی روانه‌ی بازار نکرده است و احتمالاً هرگز شاهد عرضه‌ی مدل جدید نخواهیم بود. در همین حینژ انتظار می‌رود این شرکت فعلاً به عرضه‌ی DSLRهایی مثل D6 و D3500 ادامه دهد.

نیکون اولین دوربین SLR خود را در سال ۱۹۵۹ با نام Nikon F روانه‌ی بازار کرد. Nikon F یکی از دوربین‌های پیشرفته‌ی آن دوران بود و به‌لطف ویژگی‌هایی مثل طراحی ماژولار و دکمه‌ی پیش‌نمایش عمق میدان به‌شدت در کانون توجه قرار گرفت.

دوربین‌های SLR از یک آینه و منشور استفاده می‌کنند تا کاربر ازطریق لنز دوربین به نمای نوری مستقیم دست پیدا کند. هنگام ثبت تصویر، آینه از مسیر خارج می‌شود. در دوربین‌های بدون آینه نور مستقیماً از لنز به حسگر می‌رسد و کاربر می‌تواند ازطریق منظره‌یاب الکترونیکی یا صفحه‌نمایش LCD نما را ببیند. دوربین‌های بدون آینه معمولاً بدنه‌ی کوچک‌تری دارند و از سیستم‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و بهتر فیلم می‌گیرند.

افزون‌بر افزایش محبوبیت دوربین‌های بدون آینه، عامل دیگری که روی کاهش فروش دوربین‌های SLR اثر گذاشته، پیشرفت دوربین گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر است. امروزه، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به‌جای تهیه‌ی دوربین عکاسی، گوشی‌های پرچم‌دار را بخرند و با گوشی عکس بگیرند. پیشرفت دوربین گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر ابعاد بازار دوربین را به‌شدت کاهش داده است.

کانن، رهبر بازار دوربین‌های SLR، به روشی مشابه با نیکون تمرکز خود بر این محصولات را کمتر کرده است. کانن سال گذشته گفت دوربین EOS-1D X Mark III قرار است آخرین دوربین پرچم‌دار DSLR این شرکت باشد. در آن زمان، مدیرعامل کانن اعلام کرد که نیازهای بازار به‌سرعت در حال تغییر است و مردم تمایل بیشتری به دوربین‌های بدون آینه دارند.

در پنج سال اخیر، میزان فروش دوربین‌ها و لنزها به‌شدت کاهش پیدا کرده است. فروش دوربین‌های مجهز به لنز قابل‌تعویض در سال ۲۰۲۱ به ۵٫۳۴ میلیون واحد رسید؛ درحالی‌که این عدد در سال ۲۰۱۷ برابربا ۱۱٫۶۷ میلیون واحد بود. نیکون امروزه نیمی از درآمد واحد تصویربرداری خود را ازطریق دوربین‌های بدون آینه و ۳۰ درصد از درآمد خود را ازطریق دوربین‌های SLR به‌دست می‌آورد.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه