آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

هاروارد: چین می‌تواند در عرض یک دهه در فناوری‌های اصلی قرن بیست‌و‌یکم از آمریکا پیشی بگیرد

  • -
هاروارد: چین می‌تواند در عرض یک دهه در فناوری‌های اصلی قرن بیست‌و‌یکم از آمریکا پیشی بگیرد

با رشد و گسترش سلطه‌جویانه‌ی چین در زمینه‌های مختلفی مانند هوش مصنوعی، شبکه‌ی 5G و نیمه‌هادی‌ها، به‌نظر می‌رسد که این کشور بتواند در حوزه‌ی فناوری‌های قرن بیست‌و‌یکم، تنها بعد از گذشت یک دهه‌ی دیگر از ایالات متحده‌ی آمریکا پیشی بگیرد.

مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر مدرسه‌ی هاروارد در کمبریج ماساچوست اخیرا گزارشی با عنوان «رقابت بزرگ: چین در‌برابر ایالات متحده در قرن بیست‌و‌یکم» منتشر کرده که در آن احتمال تبدیل‌شدن چین به قدرت برتر اقتصادی و فناوری جهان را بسیار زیاد دانسته است.

رویترز این اتفاق را زنگ‌خطری برای آمریکا می‌داند. به‌گزارش gizmochina، در این مقاله ادعا شده است که همین حالا هم چین در برخی صنایع جایگاه اول جهان را از‌آنِ خود کرده است و در برخی صنایع دیگر نیز، در مسیر پیشرفت چشمگیر قرار دارد و در یک دهه‌ی آینده، از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت:

رشد سریع چین برای به‌چالش‌کشیدن سلطه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا در حوزه‌ی فناوری، توجه آمریکایی‌ها را به خود جلب کرده است.

در‌حال‌حاضر، این کشور آسیایی آمریکا را در تولیدات فناوری پیشرفته جهان کنار زده و خود به برترین تولید‌کننده‌ی جهان در این حوزه تبدیل شده است.

براساس گزارش هاروارد، چین تنها در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه کامپیوتر و ۲۵ دستگاه میلیون خودرو و ۱/۵ میلیارد دستگاه گوشی هوشمند تولید کرده است.

مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده‌ی آمریکا در اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰)، درباره‌ی همکاری شرکت‌های فناوری آمریکایی و درنهایت کل کشور در زمینه‌های محاسبات کوانتومی، علوم زیستی، نیمه‌هادی‌ها و سیستم‌های خودمختار با همتایان چینی خود هشدار داده بودند.

در بخشی از گزارش هاروارد نوشته شده است:

چین برای سبقت‌گرفتن تلاش می‌کند و در برخی زمینه‌ها، نیز از آمریکا پیشی گرفته است. چین در انقلاب‌های تکنولوژیکی قبلی خود، کشوری فقیر محسوب می‌شد؛ اما امروزه به‌لطف منابع مالی و نیروی انسانی به سرعتی چشمگیر در حال پیشروی است.

دیدگاه شما کاربران آی‌تی‌کلوپ درباره‌ی پیشی‌گرفتن چین از آمریکا و تبدیل‌شدن به برترین قدرت فناوری در جهان چیست؟ این برتری برای مردم سراسر جهان چه تأثیری به‌دنبال خواهد داشت؟

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه