آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

هجدمین سالگرد تاسیس ویکی‌پدیای فارسی برگزار می‌شود

  • -
هجدمین سالگرد تاسیس ویکی‌پدیای فارسی برگزار می‌شود

ویکی‌پدیای فارسی ۱۸ سالگی خود را ۲۶ دی‌ماه جشن می‌گیرد.

به گزارش ویکی‌پدیای فارسی، ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی با بیش از ۲۸۰ زبان با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقاله‌های آن را ویرایش کند.

۲۶ دی‌ماه سالروز تولد ویکی‌پدیاست و جامعه ویکی‌پدیای فارسی، به رسم هر سال، در این روز گردهم می‌آید تا درباره وضعیت ویکی‌پدیا و چشم‌انداز آینده آن بحث و تبادل نظر کند.

ویکی‌پدیای فارسی دو سال پس از شروع پروژه ویکی‌پدیای انگلیسی، در ۲۸ آذر ۱۳۸۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در رده نوزدهم ویکی‌پدیاها قرار دارد و بزرگ‌ترین دانشنامه فارسی محسوب می‌شود. ویکی‌پدیای فارسی هم تا این لحظه ۸۵۲ هزار و ۲۰۹ نوشتار دارد.

به همین مناسبت نشستی در دانشگاه تهران در این زمینه برگزار خواهد شد. محمد حیدرزاده، مدیر ویکی‌پدیای فارسی گفت: «هدف ویکی‌پدیا دسترسی بشریت به دانشنامه آزاد و رایگان است و به همین خاطر همه خدمات ویکی‌پدیا به‌صورت رایگان و بدون هزینه است که برای ارائه این خدمات و اطلاعات هیچ تبلیغی هم به کاربر نشان نمی‌دهد. همه محتوای ویکی‌پدیا با مجوز آزاد منتشر می‌شود تا افراد بدون پرداخت هزینه بتوانند از این محتوا بهره ببرند. اینکه ویکی‌پدیا در تحقق این هدف موفق بوده یا نه را باید جامعه پاسخ دهد.»

او ادامه داد: «هدف ما از برگزاری تولد ویکی‌پدیا این است تا ویکی‌نویس‌ها و متخصصان دانش‌نامه‌نویسی دور هم جمع شوند و در مورد چگونگی افزایش کیفیت ویکی‌پدیا بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.»

حیدرزاده همچنین بیان کرد: «این جشن را آخرین بار سال ۹۸ برگزار کردیم و به خاطر شیوع کرونا دیگر برگزار نشد. در جشن سال ۹۸ درمورد نحوه افزایش کیفیت مقاله‌ها و تعداد کاربرانمان بحث کردیم.»

این نشست ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در تالار استاد عباس اقبال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود لینک ثبت‌نام برای حضور عموم در این دورهمی به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه