آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

وای فای 7 با وعده سرعت بیشتر و نرخ تأخیر کم‌تر در CES 2022 معرفی خواهد شد

  • -
وای فای 7 با وعده سرعت بیشتر و نرخ تأخیر کم‌تر در CES 2022 معرفی خواهد شد

مدیاتک در جریان نمایشگاه CES ۲۰۲۲ از وای‌فای ۷ رونمایی خواهد کرد. گفته می‌شود این نسخه از وای‌فای، نسبت به نسل‌های قبل از سرعت بالاتری برخوردار خواهد بود.

مدیاتک اعلام کرده که درحال برنامه‌ریزی برای رونمایی از وای‌فای ۷ (Wi-Fi 7) است. هم‌اکنون روترهایی که از وای‌فای ۶ (که با نام 802.11ax نیز شناخته می‌شود) پشتیبانی می‌کنند در بسیاری از خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و روترهای جدیدتر وای‌فای 6E نیز به‌طور محدود وارد بازار شده است. با این‌حال، مدیاتک درحال آماده شدن برای معرفی استاندارد وای‌فای ۷ است.

به گزارش دیجیتال ترندز، مدیاتک اعلام کرده که در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ که اوایل ژانویه برگزار خواهد شد، از وای‌فای ۷ رونمایی خواهد کرد. استاندارد این فناوریِ هیجان‌انگیز، سرعت بیشتری نسبت به وای‌فای ۶ و وای‌فای ۵ ارائه خواهد داد.

وای‌فای ۷ همچنین با نام 802.11be نیز شناخته می‌شود و براساس اسناد شرکتی منتشر شده از این فناوری در پی‌سی‌مگ، مدیاتک انتظار دارد سرعت آن ۲٫۴ برابر بیشتر شده و نرخ تأخیر نیز نسبت به قبل کاهش یابد.

هنگامی‌که وای‌فای ۶ معرفی شد، از این فناوری به‌عنوان بزرگ‌ترین به‌روزرسانی اعمال شده در وای‌فای در یک دهه‌ی گذشته یاد شد. استاندارد این فناوری همچنین زیربنای اصلی وای‌فای 6E است که با وعده‌ی سرعت بیشتر، نرخ تأخیر کم‌تر و البته امنیت بالاتر رونمایی شد. در این تکنولوژی اگر اتصال باندپهن شما اجازه دهد، امکان ارائه‌ی سرعت استاندارد در حدود ۱۰ گیگابیت برثانیه وجود دارد.

به‌عنوان مثال، نت‌گیِر (NetGear) مدعی شده که سرعت واحد شبکه‌ی Orbi Mesh با قدرت وای‌فای ۶، نسبت به استاندارد وای‌فای ۵ حدود پنج برابر سریع‌تر است. با استفاده از محاسبات نت‌گیر، سرعت یک روتر وای‌فای ۷ باید حدود ۱۲ برابر یک روتر وای‌فای ۵ باشد.

اگرچه افزایش سرعت و کاهش نرخ تأخیر برای کاربرانی که در محیط خانه ویدئوهای 4K استریم می‌کنند یا بازی‌های رایانه‌ای یا کنسولی پراکنده اجرا می‌کنند جذاب خواهد بود، اما استفاده از این پروتکل احتمالا هزینه‌های زیادی برای این افراد خواهد داشت. در حال‌حاضر شبکه‌های Mesh که از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند، قیمت بالایی دارند و قیمت مودم‌های وای‌فای 6E نیز نسبت به موردم‌های وای‌فای ۶ بیشتر است. برای نمونه باید اشاره کنیم شبکه‌ی Orbi Mesh خانگی با وای‌فای 6E حدود ۱۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

در مقابل، میزان هزینه در روترهای مجهز به وای‌فای ۵ مثل سیستم Vilo Mesh شامل یک مودم حدودا ۲۰ دلاری و یک شبکه‌ی خانگی ۶۰ دلاری خواهد بود. استفاده از روترهای وای‌فای ۷ و شبکه‌های Mesh حتی ممکن است هزینه‌ی بیشتری به کاربران تحمیل کند. بدین ترتیب به‌نظر نمی‌رسد بیشتر خانه‌ها در ایالات متحده به‌این زودی قادر باشند از سرعت بالای این استاندارد جدید به‌طور کامل استفاده کنند.

طبق اعلام Ookla، شرکت سازنده‌ی برنامه‌ی محبوب SpeedTest.net که سرعت اتصال به اینترنت را اندازه‌گیری می‌کند، سرعت متوسط خانه‌های آمریکایی در طول سال کمی بیشتر از ۲۰۰ مگابیت برثانیه است. از سوی دیگر وای‌فای ۷ می‌تواند از نظر تئوری حتی به سرعت ۳۰ گیگابیت برثانیه هم برسد.

اگرچه احتمال دارد پیش‌نمایش اولیه‌ی نسل بعدی وای‌فای در اوایل سال ۲۰۲۲ رونمایی شود، اما برای استفاده‌ی همگانی از این فناوری، احتمالا به چند سال زمان نیاز خواهد بود تا کاربران خانگی، رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند با این استاندارد هماهنگ شوند. طبق گفته‌ی IEEE، که نهاد حاکم بر استانداردهای وای‌فای است، اصلاحیه‌ی 802.11be در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

نظر شما در مورد فناوری وای‌فای ۷ چیست؟ مودم وای‌فای شما از کدام نسل وای‌فای پشتیبانی می‌کند؟ لطفا دیدگاه خود را با آی‌تی‌کلوپ و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه