آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

وزارت ارتباطات نسخه جدیدی از طرح صیانت پیشنهاد داد

  • -
وزارت ارتباطات نسخه جدیدی از طرح صیانت پیشنهاد داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نامه‌ای به رئیس کمیسیون بررسی طرح صیانت، پیشنهادهای دولت را در قالب ویرایش جدیدی از طرح ارائه داده است و از نمایندگان درخواست کرده تا فرصتی به منتقدان داده شود تا نظرات خود را بیان کنند.

به گزارش زومیت، نهمین جلسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران امروز ۸ آذرماه با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات، صدا و سیما، اتاق بازرگانی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، پلیس فتا و مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد. در این جلسه در مورد نحوه بررسی کلیات طرح در کمیسیون بحث شد.

در ابتدای جلسه محسن زنگنه، نماینده خراسان رضوی از نامه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات درباره طرح به رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون خبر داد و گفت: «دولت جدید درباره این طرح نظرات جدی دارد و خواهان اصلاح برخی مواد آن است و باید حتما در جلسه مطرح شود. در این زمینه وزارت ارتباطات طرحی را مطرح کرده است.» در این زمان صدای زنگنه قطع شد.

علی یزدی‌خواه، نماینده تهران همچنین درمورد نامه وزیر ارتباطات و طرحی که مطرح شده، گفت:

طرحی که وزارت ارتباطات تهیه کرده، با این طرح ۳۰ درصد تفاوت دارد. این موارد گفته شده توسط دولت را می‌توان در کمیته‌ها و هم در جلسات کمیسیون مورد بحث قرار دهیم. اگر به تفاهم رسیدیم دو طرح را ادغام کنیم. خود دولت هم قائل به این نیست تا لایحه جداگانه ارائه دهد. بهتر است همین طرح را به نتیجه برسانیم.

رضا تقی‌پور در ادامه، در واکنش به تذکر زنگنه تأکید کرد که این نامه دریافت شده و بررسی آن، مهم‌ترین دستور کار امروز کمیسیون است. او در این مورد گفت: «آقای زارع پور در نامه‌ای که احصا کرده بودند، مهر محرمانه زدند. به همین خاطر من آن نامه را نخواندم. البته به نظر من موضوع محرمانه‌ای وجود نداشت. ما حتما به محتوای نامه توجه می‌کنیم. در این نامه اشاره شده بود که نظراتی در سطح جامعه در مورد این طرح وجود دارد و فرصتی فراهم شود و نظرات منتقدان طرح شود.»

جلسه نهم بررسی طرح صیانت

به گفته تقی‌پور، برخی از همکاران پیشنهاد دادند تا طرح مجدد برای مرکز پژوهش‌ها ارسال شود تا نظرات وزارت ارتباطات و بخش‌های دیگر روی طرح اعمال شود و بعضی دیگر پیشنهاد دادند این طرح به کمیته‌ها ارجاع داده شود و کمیته‌ها نظرات دولت و بخش خصوصی را دریافت کنند. او همچنین بیان کرد:

بسیاری از اصناف و اتحادیه‌ها منتقد هستند که نظرات آن‌ها شنیده نشده است. دوستان در جلسات مختلف به‌صورت شفاهی صحبت‌هایی کردند؛ اما آن چیزی که ملاک عمل ماست این است که آن‌ها به‌صورت تخصصی روی ماده به ماده یا روی کلیات، نظر و پیشنهاد دهند.

تقی‌پور ادامه داد: «صنف و اتحادیه اعلام می‌کنند مخالف طرح هستند. آن‌چیزی که مشخص است و کسی با آن مخالفت ندارد این است که این حوزه باید قانونمند شود. ما از دوستان خواهش می‌کنیم نظرات خود را به‌صورت مکتوب به آقای مهدی‌لو، دبیر اداری کمیسیون اعلام کنند. تا الان آقای الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نظرات خود را به صورت مکتوب ارائه کرده که حتما در بررسی طرح در کمیسیون و کمیته‌ها لحاظ خواهیم کرد.»

امیر خوراکیان، معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی در ادامه جلسه بیان کرد: «ما در مرکز ملی فضای مجازی در همه مراحل در پشت صحنه حضور داشتیم و بحث‌های کارشناسی بسیاری شد. دراین مورد دو بحث مطرح است. اول نظرات دولت است که در جلسه امروز مشخص شد، نظرات دولت برای اعضای کمسیون مهم است. در نامه آقای زارع‌پور ویرایش جدیدی از طرح وجود دارد که بهتر است به این ویرایش و متن جدید توجه شود.»

طرح اصلاح‌شده وزارت ارتباطات، ۳۰ درصد با طرح صیانت کنونی تفاوت دارد

او ادامه داد: «دوم نگرانی عمومی جامعه و کسب‌وکارها است. ما به عنوان مرکز ملی فضای مجازی پیشنهادمان است که متن جدید مورد توجه قرار بگیرد. البته کمیسیون باید تعیین کند که طرح در چه جلسه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد. به هرحال در هر جلسه‌ای که مدنظر شما است بهتر است به این متن توجه شود. این متن جدید ۸۰ درصد با متن قبلی اشتراک معنایی و محتوایی دارد؛ اما ساختار به گونه‌ای تنظیم شده است که جمع‌بندی آن راحت‌تر است.»

لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون همچنین با بیان اینکه در طی روند بررسی طرح پیشنهادهای زیادی ارائه خواهد شد و نمی‌توان همه را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داد، گفت: «ما طرحی را بررسی می‌کنیم، دولت نظر خود را اعلام می‌کند و ما تغییرات را اعمال می‌کنیم. اگر بخواهیم درمورد هر پیشنهادی به‌مدت طولانی بحث کنیم، اتلاف وقت می‌شود. البته نظر دولت، پیشنهاد کارشناسی است و لایحه نیست. با این پیشنهاد هم، هم‌اکنون کلی وقت ما گرفته شده است. کاش دولت جرات داشت و لایحه ارائه می‌داد.»

افشین کلاهی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سخنان کوتاهی از نمایندگان درخواست کرد تا نماینده بخش خصوصی همچنین در جریان بررسی کلیات طرح به کمیته‌ها معرفی شوند و همچنین نمایندگان نسخه جدید طرح وزارت ارتباطات را در اختیار بخش خصوصی هم قرار دهند.

نحوه بررسی کلیات طرح صیانت

در ادامه این جلسه پیشنهادهایی برای نحوه بررسی کلیات طرح مطرح شد که براساس آنچه در این جلسه گفته شد، پیشنهاد اول این بود تا طبق ماده ۱۴۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح به مدت ۱۰ روز به مرکز پژوهش‌های مجلس جهت لحاظ کردن نظر دولت و بخش خصوصی ارجاع داده شود.

براساس ماده ۱۴۲، هم‌زمان با وصول طرح‌ها و لوایح توسط کمیسیون‌ها، درصورت ضرورت و با تصویب کمیسیون اصلی، طرح به کارگروه و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده می‌شود.

رضا تقی پور، رییس کمیسیون بررسی طرح صیانت در نهمین جلسه بررسی

دومین پیشنهاد این بود تا جلسات کمیسیون به مدت مشخصی برگزار نشود و طرح در کمیته‌ها با حضور نماینده مرکز پژوهش‌ها و بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد، نظرات جمع‌بندی و درنهایت نتیجه به کمیسیون ارائه شود. پیشنهاد سوم هم این بود که روال کنونی بررسی طرح در کمسیون طی شود. البته پیشنهاد دیگری هم مطرح شد مبنی بر اینکه تلفیقی از پیشنهاد اول و دوم انجام شود که مورد استقبال نمایندگان قرار نگرفت.

جلال رشیدی کوچی، نماینده فارس درمورد نحوه رسیدگی به کلیات طرح پیشنهاد داد طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شود تا با حوصله و صبر اصلاحات اعمال شود، چون در جلسات کمیته‌ها معمولا تنها رئیس کمیته و منتقدان حاضر می‌شوند و اعضای کمیته در جلسات شرکت نمی‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای: نظرات ۲۰ صفحه‌ای ما درمورد اصلاح طرح صیانت، اصلا لحاظ نشده است

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم با بیان اینکه در هیچ کجای آیین‌نامه کمیسیون مشترک نیامده که کلیات به کمیته‌ها سپرده شود، گفت: «اول اینکه من شنیدم نماینده دولت و مرکز پژوهش‌ها با رئیس مجلس برای اینکه کلیات طرح براساس ماده ۱۴۲ بررسی شود، جلسه داشتند. بهتر است دراین مورد شفاف‌سازی شود. درمورد ارجاع طرح به کمیته‌ها، این ابهام وجود دارد که کلیات به کدام کمیته سپرده شود؟ کدام بخش از کلیات را کمیته‌ها می‌خواهند پوشش دهند؟»

تقی‌پور در پاسخ به امیرآبادی بیان کرد: «رئیس مرکز ملی و وزیر ارتباطات درخواست برگزاری جلسه با رئیس مجلس داشتند. بنابراین جلسه کمیسیون نبود که بخواهم در مورد آن اطلاع‌رسانی کنم؛ حتی مرکز پژوهش‌‌ها هم در این جلسه حضور نداشت. در این جلسه هم آنچه در این نامه آمده بود را وزیر به صورت شفاهی مطرح کرد و راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد. در این جلسه همچنین این موضوع مطرح شد تا براساس ماده ۱۴۲ طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شود.»

او ادامه داد: «براساس آنچه در این جلسه مطرح شد روح این ماده این است که کمیسیون‌ها می‌توانند طرح را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع دهند. در این مورد چون کمیسیون مشترک کار صحن را انجام می‌دهد، هیچ‌وقت سابقه نداشته که طرحی از صحن به مرکز پژوهش‌ها برود.» امیرآبادی در ادامه در تذکری اعلام کرد در هیچ جای آیین‌نامه اشاره نشده که این کمیسیون می‌تواند جای صحن را بگیرد.

دراین جلسه همچنین میرزاپور، نماینده دولت به نظام حکمرانیِ چهار سطحی برای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «سطح اول را شورای عالی فضای مجازی باید درموردش تصمیم‌گیری کند. سطح دوم را کمیسیون عالی یا قرارگاه هماهنگی که در این طرح اشاره شده، باید در نظر بگیرد. سطح سوم متعلق به تنظیم‌گران موضوعی فضای مجازی مانند سازمان رگولاتوری است و سطح چهارم که اهمیت دارد، سکوهای خدمت یا پلتفرم‌های داخلی هستند. در این طرح به سطح اول و دوم پرداخته شد.»

نظرات بخش خصوصی به‌صورت مکتوب ارسال شود

سیدحسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این جلسه با بیان اینکه تاکنون از سازمان نصر درمورد طرح نظرخواهی نشده بود، گفت: «در دولت پیشین، پیشنهاد ۲۰ صفحه‌ای برای اصلاح طرح ارائه دادیم که دراین طرح لحاظ نشد. نماینده وزارت ارتباطات خیلی با رودربایستی صحبت می‌کند در صورتی که باید گفت ما با این طرح اصلا به سطح چهارم رگولاتوری نمی‌رسیم؛ با این وضع کسب‌وکارها نابود می‌شوند. باید فضایی داده شود و در زمان مشخص روی طرح و پیشنهاد وزارت ارتباطات کار کنیم.»

تقی‌پور در این مورد با بیان اینکه در کمیسیون نمی‌توان به ۲۰ هزار شرکت وقت صحبت و اظهارنظر داد، تأکید کرد بخش خصوصی به صورت مکتوب نظرات خود را اعلام کند تا به کمیته‌ها ارجاع داده شود.

غلامرضا منتظری، نماینده گرگان نیز درخواست کرد برای حضور نمایندگان کسب‌وکارها و بخش خصوصی تقویمی در نظر گرفته شود چون کسب‌وکارها هنوز درمورد این طرح قانع نشدند.

در پایان جلسه به‌دلیل اینکه تعداد اعضای کمیسیون به حد نصاب نرسیده بود، به‌صورت استمزاجی (غیررسمی) رای‌گیری درمورد سه پیشنهاد گفته‌شده گرفته شد و هیچ‌کدام از پیشنهادها رای نیاورد و قرار بر این شد تا در جلسه فردا، ۹ آذرماه رای‌گیری نهایی انجام شود. در این جلسه همچنین از نمایندگان درخواست شد تا کمیته‌های مورد نظر خود را برای عضو شدن انتخاب کنند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه