آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

وزیر ارتباطات: جلوگیری از افزایش قیمت اینترنت، توسعه اینترنت را با مشکل مواجه کرده است

  • -
وزیر ارتباطات: جلوگیری از افزایش قیمت اینترنت، توسعه اینترنت را با مشکل مواجه کرده است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز ۱۶ آذر با حضور در مجلس ضمن بیان عملکرد خو،د به مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله اینترنت اشاره و اعلام کرد ثابت ماندن تعرفه در این بخش توسعه اینترنت را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته زارع‌پور، در ۱۰ سال گذشته و خصوصا ۲ تا۳ سال گذشته، توسعه لازم در شبکه ارتباطی کشور صورت نگرفته است و عدم توسعه شبکه نیز به دلیل افزایش هزینه‌ها، ثابت ماندن تعرفه‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطی کشور و همچنین برخی تصمیماتی است که مانع کار شده است.

او ادامه داد:

در بودجه ۱۴۰۰، بندی بود که براساس آن، سقف درآمد دولت از اپراتورها بیشتر کرده بود،بنابراین از نمایندگان می‌خواهم روی این بند تجدید نظر کنند چرا که اپراتورها اکنون وضعیت بحرانی هستند و اگر به آن‌ها توجه نشود به سرنوشت مخابرات دچار خواهند شد. دومین نکته، مربوط به بند عدم افزایش قیمت اینترنت است. این بند توسعه اینترنت را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به برنامه‌های تحولی وزارت ارتباطات در خصوص شبکه ملی اطلاعات، هوشمندسازی دولت الکترونیکی، اقتصاد دیجیتال، توسعه ارتباطات روستایی و امنیت فضای مجازی و حوزه پست گفت: «شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌هایی است که باید به سرعت در کشور دنبال شود و با وجود زحماتی که در گذشته کشیده شده، هنوز مطلوب نیست.»

زارع‌پور تأکید کرد: «طرح عظیم شبکه ملی اطلاعات ۱۰ سال است که به صورت جدی در کشور مطرح شده و سابقه آن به 15 سال گذشته بر می‌گردد. شهریور گذشته، شورای عالی فضای مجازی، وظایف دستگاه‌ها برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را مشخص کرده و ما نیز تمام تکالیف خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.»

تمام تمرکز روی شبکه ملی اطلاعات

زارع‌پور با تأکید بر این مسئله که وزارت ارتباطات، وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است، گفت: «برای تحقق شبکه ملی اطلاعات، شورای راهبری تشکیل شده که مسئولیت آن را خودم برعهده گرفته‌ام. اجرای این طرح و نظارت بر آن را به معاونت راهبردی خود که فردی متخصص است سپرده‌ام. در این خصوص هر هفته دوشنبه‌ها جلسه داریم و تمام امور را شخصا پیگیری می‌کنم.»

به گفته او پروژه‌ها برای اجرای این شبکه براساس نقشه شورای عالی فضای مجازی پیش‌بینی شده و دائم پیشرفت این پروژ‌ها را بررسی می‌کند. او درباره چیستی این شبکه گفت: «مدتی است که از شبکه ملی اطلاعات، برای مسئولان و مردم هیولا ساخته‌اند. برای مسئولان از این جهت که می‌گویند شبکه ملی اطلاعات قابل تحقق نیست و برای مردم از این نظر که اگر این شبکه راه بیفتد، دسترسی‌ها به اینترنت محدود می‌شود درحالی‌که اینگونه نیست. ما با تمام توان جلو می‌رویم که بتوانیم قبل از موعدی که مقرر شده، تکمیل این شبکه را محقق کنیم.»

سرعت اینترنت باید افزایش پیدا کند

زارع‌پور در مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی اینترنت که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری به این مرحله رسیده وعده داد که تا سال ۱۴۰۴ مشکل اینترنت ثابت را حل می‌کند.

او در این مورد گفت: «خیال مردم را راحت کنیم که این شبکه 2 بخش مهم دارد. بخش ابتدایی دسترسی به اینترنت باکیفیت، با سرعت و امن داخلی است که در این بخش پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها را دنبال می‌کنیم. تمام مردم کشورمان لیاقت سرعت‌های چند صد و حتی چند گیگابیتی را دارند.»

او ادامه داد: «شبکه پرسرعت باید در تمام نقاط کشور راه بیفتد که این راهبرد نیازمند عزم ملی است و همه باید پای کار بیایند. مانند دوره ای که بحث گازکشی در کشور مطرح شد و همه برای دستیابی به این هدف پای کار آمدند. اگر این شبکه به‌طور کامل راه‌اندازی شود دیگر برای سرویس‌های داخلی مشکلی نخواهیم داشت و شبکه‌مان امن و مستقل خواهد بود.»

او با اشاره به اینکه بسیاری از علل‌های کندی اینترنت به دلیل قطع مسیر‌های فیبرنوری است اعلام کرد:

بسیاری از مسائل امروز ما به خاطر قطعی فیبرنوری است و همین امروز که ما خدمت شما هستیم ۴۳۰ گیگ از ظرفیت اینترنت و حدود ۷ درصد از آن به دلیل قطع فیبرنوری در خلیج فارس از دسترس خارج شده و در چنین شرایطی اگر ما شبکه داخلی پرسرعت خود را داشته باشیم به هیچ وجه نباید کندی و قطعی را مردم احساس کنند. همچنین با تحقق شبکه فیبر نوری داخلی ارتباطات بین‌المللی نیز تسهیل می‌شود و ما می‌توانیم به عنوان هاب منطقه‌ای ترانزیت اطلاعات نیز عمل کنیم.»

تبدیل ایران به هاب منطقه‌ای

وزیر ارتباطات در ادامه گفت: «شبکه ملی اطلاعات چند خاصیت دیگر هم دارد. یکی از آن‌ها اینترنت با کیفیت بین‌الملل است، به این واسطه ما می‌توانیم به عنوان هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا عمل کنیم. مزیت جغرافیایی خدادادی ایران، آن را به یکی از بهترین مسیرها برای عبور ترافیک تبدیل کرده است. راه‌های دریایی البته وجود دارد اما تعمیر و نگه‌داری آن‌ها هزینه‌بر است و استفاده از امکان‌ زمینی می‌تواند بسیار بهتر باشد.»

زارع‌پور تصریح کرد: «ما اکنون ۱و ۳ دهم مگابیت ظرفیت انتقال داده فعال داریم اما این قابلیت باید در آینده افزایش ۶ برابری داشته باشد. برنامه ما این است که تا سال آینده این ظرفیت را 4 برابر کنیم. برای دستیابی به این هدف باید کارهای جدی صورت گیرد و در مرزهای کشور، مراکز داده راه‌اندازی شود.»

وی با تأکید بر اینکه ظرف 4 سال آینده ظرفیت انتقال داده در کشور باید 10 برابر شود، اعلامکرد که این کار منجر به درآمدزایی و بالا رفتن کیفیت شبکه داخلی‌ کشور خواهد شد: «تا حدی که اگر منظومه‌های ماهواره ی آمدند و اینترنت در اختیار مردم قرار دادند، ما چیزی به عنوان مزیت نسبی داشته باشیم که ارائه دهیم.»

سازمان خدمات بومی

زارع‌پور با تأکید بر این که از رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات خواسته تا توسعه خدمات بومی را به عنوان هدف عمده در این سازمان پیگیری کند، گفت:سه دسته از خدمات دولتی، عمومی و خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات باید به صورت بومی توسعه پیدا کنند. اکنون سایت‌های متعددی به شکل جزیره‌ای در دستگاه‌های دولتی به ارائه سرویس مشغول هستند، باید این سایت‌ها را به یک سایت کاهش داد. در دولت ساز و کاری را تدبیر کرده‌ایم تا با تشکیل یک کارگروه تمام دستگاه‌ها را برای هوشمندسازی دولت پای کار بیاوریم. فرآیندهای سازمان‌های اداری باید هوشمند و حتی در مراحلی توسط ماشین تصمیم‌گیری شود تا به این واسطه تصمیمات فردی به حداقل برسد.»

پنجره ملی ارائه خدمات به مردم

زارع‌پور در ادامه توضیح داد که «در لایحه بودجه تبصره‌ای برای تشکیل پنجره واحد ارائه خدمات برای دستگاه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم تا مردم در قالب یک پنجره ملی، با یک بار احراز هویت به همه مسائلی که مربوط به خودشان است به صورت هوشمند دسترسی پیدا کند. این ظرفیت تا چهار ماه آینده به وجود خواهند آمد.»

او تأکید کرد که دولت و بخش خصوصی باید با همان مکانیزمی که گفته شده تمام خدمات را به شکل ساده در اختیار مردم قرار بدهند، تا اشخاص با یکبار ورد به سامانه، بتوانند هم خدمات دولتی و هم خصوصی خود را دریافت کنند و دیگر نیاز نباشد کاربر برای دریافت هر خدمتی، ثبت‌نام کند و احراز هویت شود. دسته سوم خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات مانند پیام‌رسان و موتور جستجو هستند که بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شوند.

زارع‌پور:وزارت ارتباطات، وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است

او گفت: «همان‌طور که اکنون در حوزه ارتباطات، اپراتورهای همراه و ثابت داریم باید در حوزه خدمات نیز اپراتورهایی شکل بگیرند که سبد متنوعی از خدمات را به مردم ارائه بدهند. ما باید کار مردم را با فناوری تسهیلات کنیم و طعم شیرینی حکمرانی مبتنی بر فناوری در زندگی روزمره را به مردم بچشانیم. اگر این کار صورت بگیرد، ما کشور را بیمه کرده‌ایم.»

بنابر ادعای وزیر ارتباطات برای پیشبرد این اهداف به۵۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا ۲۰ میلیون پورت پرسرعت که هر کدام 2 میلیارد تومان هزینه در بردارند تهیه شوند. او تأکید کرد که بخشی از اعتبارات باید در اختیار وزارت ارتباطات باشد که بتواند زیرساخت‌هایی مانند دیتا سنتر و قطب مراکز داده را حداقل در۵ نقطه کشور ایجاد کند.

وزیر ارتباطات گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت باید به شبکه حاکمیتی تبدیل و ظرفیت آن حداقل۳ برابر شود. مسئله مهم دیگر این است که زیرساخت‌های ملی مانند دکل‌های برق و کانال‌های شهرداری باید در اختیار پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات قرار بگیرد. اگر وزارت ارتباطات بخواهند برای توسعه ارتباطات کشور زیرساخت را دوباره بسازد و برای فیبرنوری کوچه و خیابان را بکند، منابع ملی را از بین خواهد برد.»

زارع‌پور با اشاره به افزایش ترافیک داخلی اعلام کرد: «آبان سال گذشته، از کل ترافیک مصرفی در کشور، ۷۴ درصد ترافیک بین‌‌الملل و ۲۶درصد ترافیک داخلی بود. اکنون ۶۵ درصد ترافیک خارجی و ۳۵ درصد ترافیک داخلی داریم که باید این نسبت برعکس شود.» او تأکید کرد که این کار نیز تنها با بالا بردن کیفیت اینترنت، حفاظت از داده‌های مردم و توجه ویژه به امنیت امکان‌پذیر است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه