آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

ویندوز 11 SE مایکروسافت، رقیب جدید سیستم‌عامل کروم، معرفی شد

  • -
ویندوز 11 SE مایکروسافت، رقیب جدید سیستم‌عامل کروم، معرفی شد

ویندوز ۱۱ SE به‌صورت انحصاری برای دانش‌آموزان و مدارس طراحی شده و با سیستم‌عامل کروم رقابت می‌کند.

مایکروسافت نسخه‌ی جدیدی از ویندوز ۱۱ را توسعه داده که به‌صورت انحصاری برای دانش‌آموزان و مدارس طراحی شده است. ویندوز ۱۱ SE منحصرا روی لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمتی عرضه می‌شوند که برای کلاس‌های K-8 ساخته شده‌اند و این نشان‌دهنده‌ی تلاش دیگری از مایکروسافت برای مقابله با طیف وسیعی از کروم‌بوک‌های گوگل و محبوبیت آن‌ها در مدارس ایالات متحده‌ی آمریکا است.

مایکروسافت برای درک اینکه چرا مدارس و دانش‌آموزان به‌سمت کروم‌بوک‌ها هجوم آورده‌اند، تلاش زیادی کرده است. این شرکت قبلا حالت S را امتحان کرده بود که ویندوز ۱۰ را روی اپ‌های فروشگاه مایکروسافت قفل می‌کرد؛ اما این محدودیت برای کاربران و مدارس آزاردهنده بود؛ زیرا برنامه‌های کافی در فروشگاه مایکروسافت وجود نداشت تا آن‌ها بتوانند استفاده کنند.

ویندوز ۱۱ SE

ویندوز ۱۱ SE رویکرد متفاوتی درمقایسه‌با ویندوز انحصاری مدارس اتخاذ کرده و مسیر آن مشابه چیزی است که پیش‌تر مایکروسافت قصد داشت با ویندوز ۱۰X به آن برسد. ویندوز ۱۱ SE فقط در دستگاه‌های ارزان‌قیمت جدید و برای مدارس و مشتریان آموزشی دردسترس خواهد بود. این سیستم‌عامل برای ارائه‌ی تجربه کاربری بهتر هنگام استفاده از مایکروسافت اج و آفیس و سرویس‌های مبتنی‌بر فضای ابری مایکروسافت بهینه شده است؛ اما تنها به نرم‌افزار‌های مایکروسافت محدود نمی‌شود.

پیج جانسون، رئیس بازاریابی آموزشی مایکروسافت می‌گوید:

ویندوز ۱۱ SE از اپ‌های شخص ثالث ازجمله زوم و کروم نیز پشتیبانی می‌کند؛ زیرا می‌خواهیم به مدارس این امکان را بدهیم که از آنچه برای آن‌ها کارایی بیشتری دارد، استفاده کنند. ادمین‌های فناوری اطلاعات مسئول اپ‌‌هایی هستند که نصب می‌شود. همچنین، می‌توان دستگاه‌ها را مدیریت کرد تا خارج از زمان کلاس بی‌صدا به‌روزرسانی شوند.

اکثر تغییرات ویندوز ۱۱ SE نسبتا جزئی هستند. مایکروسافت ۱۸ ماه گذشته را صرف صحبت با معلمان و دانش‌آموزان کرده تا بازخورد آن‌ها را درمورد تلاش‌های خود برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت ویندوزی بررسی کند. جمع‌آوری و بررسی این بازخوردها باعث شده اپ‌ها همیشه در حالت تمام‌صفحه در ویندوز ۱۱ SE اجرا شوند. همچنین، تغییرات جزئی دیگری اعمال شده است.

بخش جدید ویجت‌های ویندوز ۱۱ نیز در SE حذف شده است؛ زیرا مایکروسافت متوجه شده در محیط کلاس درس وجود چنین قابلیتی باعث حواس‌پرتی می‌شود. افزون‌براین، اج پیکربندی خواهد شد تا آن دسته از افزونه‌های کروم را بپذیرد که به‌طور پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ غیرفعال است. به‌دلیل اینکه بسیاری از مدارس در ایالات متحده‌ی آمریکا به سیستم‌عامل کروم متکی هستند، به این افزونه‌ها نیز نیاز دارند. سیستم‌عامل مذکور به‌طور پیش‌فرض از اسناد کاربر در وان‌درایو نیز پشتیبان‌گیری و با پشتیبانی آفلاین استفاده از لپ‌تاپ را خارج از کلاس آسان‌تر می‌کند.

ویندوز ۱۱ SE

ویندوز ۱۱ SE به‌صورت پیش‌فرض با والپیپر رنگارنگ و تغییراتی در نحوه‌ب کنارهم قرارگرفتن اپ‌ها عرضه می‌شود. درحالی‌که ممکن است دو نسخه‌ی مختلف از OneNote یا Teams را در ویندوز ۱۱ مشاهده کنید، در ویندوز ۱۱ SE، تنها یک نسخه وجود خواهد داشت.

ویندوز ۱۱ SE فقط روی لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمتی که به مدارس فروخته می‌شوند، دردسترس خواهد بود. ایسر، ایسوس، دل، Dynabook، فوجیتسو، اچ‌پی، JK-IP، لنوو و Positivo همگی در ماه‌های آینده لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۱ SE را تولید می‌کنند. مایکروسافت حتی با Surface Laptop SE که ۲۴۹ دلار قیمت دارد، زمینه را برای ویندوز ۱۱ SE فراهم می‌کند. مدل پایه‌ی این محصول با پردازنده‌ی Celeron اینتل، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم، ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی eMMC و صفحه‌نمایش ۱۱٫۶ اینچی (۱۳۶۶ در ۷۶۸) عرضه می‌شود.

Surface Laptop SE

مشخصات Surface Laptop SE نوع دستگاه‌های ارزان‌قیمتی که همراه با ویندوز ۱۱ SE عرضه‌ می‌شوند، نشان می‌دهد. مایکروسافت ادعا می‌کند پیشرفت‌های عملکردی زیادی برای ۴ گیگابایت ح۳ رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی این دستگاه‌ها انجام داده است؛ بنابراین، امیدواریم ویندوز ۱۱ SE روی این لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت به‌خوبی عمل کند.

ویندوز ۱۱ SE همچنین بخش بزرگی از تلاش‌های کلی این شرکت برای رقابت با سیستم‌عامل کروم است. مایکروسافت اغلب آنچه سیستم‌عامل کروم را برای استفاده ادمین‌های فناوری اطلاعات و مدارس بسیار آسان می‌کند، نادیده می‌گرفت؛ اما حالا در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود قصد دارد کارایی مشابهی ارائه دهد. این امر باعث می‌شود ادمین‌های فناوری اطلاعات این دستگاه‌ها را با کنسول مدیریتی ساده‌تری کنترل کنند.

مایکروسافت اپ‌هایی مانند Teams ،Office ،OneNote ،Minecraft for education و Flipgrid را در ویندوز ۱۱ SE جمع‌آوری می‌کند تا مدیران فناوری اطلاعات مجبور نباشند آن‌ها را جداگانه نصب کنند. این امر باعث می‌شود که دانش‌آموزان به‌سادگی لپ‌تاپ ویندوز ۱۱ SE را باز و اطلاعات خود را تایپ و فورا به اپ‌ها و اسناد موجود در فضای ابری دسترسی پیدا کنند.

مایکروسافت انتظار دارد لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۱ SE اواخر امسال و در سال ۲۰۲۲، درست هم‌زمان با شروع فصل خرید وسایل آموزشی وارد کانال‌های آموزشی شوند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه