آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

پشتیبانی از فناوری DLSS انویدیا به‌لطف آپدیت جدید ابزار پروتون در لینوکس ممکن شد

  • -
پشتیبانی از فناوری DLSS انویدیا به‌لطف آپدیت جدید ابزار پروتون در لینوکس ممکن شد

ولو با انتشار آپدیت جدیدی برای ابزار پروتون، پشتیبانی از فناوری DLSS انویدیا و چند بازی جدید را به این ابزار اضافه کرد.

شرکت ولو با وجود اینکه سال‌ها از شکست کامپیوتر-کنسول «استیم ماشین» می‌گذرد، تلاش‌های زیادی برای بهبود وضعیت گیمینگ در سیستم‌عامل‌های لینوکسی انجام داده و قرار است به‌زودی کنسول جدید خود به‌نام «استیم دک» را روانه بازار کند. کنسول قابل‌حمل استیم دک که از سیستم‌عامل مبتنی بر آرچ لینوکس برخوردار خواهد بود، به لطف ابزار پروتون از لایه پشتیبانی از بازی‌های ویندوزی در لینوکس بهره‌مند خواهد شد.

هم‌اکنون شرکت ولو با انتشار به‌روزرسانی جدیدی برای نرم‌افزار پروتون، پشتیبانی از فناوری DLSS یا Deep Learning Super Sampling که لرزش و سوسو زدن تصاویر در بازی‌ها را کاهش داده و به تقویت فریم‌ریت خروجی تا حد زیادی کمک می‌کند را به این ابزار افزوده است. در ماه ژوئن بود که انویدیا اعلام کرد که با شرکت ولو به‌منظور پشتیبانی از فناوری مذکور در سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس همکاری می‌کند.

به‌گزارش ورج و به‌گفته‌ی وب‌سایت فورونیکس، نسخه‌ی ۸-۶.۳ ابزار پروتون، اولین نسخه‌ی پایداری است که پشتیبانی از این فناوری را به‌همراه دارد. پیش از این، فناوری DLSS برای اولین بار در ماه اکتبر به نسخه‌های آزمایشی پروتون ورود پیدا کرد. گرچه به‌نظر می‌رسد هنوز برای فعال‌سازی آن باید فلگ PROTON_ENABLE_NVAPI=1 و dxgi.nvapiHack = False را اعمال کرد.

ناگفته نماند که فناوری DLSS در کنسول استیم دک به‌کار نخواهد آمد چراکه این کنسول مبتنی بر معماری RDNA2 شرکت AMD خواهد بود و از فناوری مورد بحث پشتیبانی نخواهد کرد. در عوض آن باخبر شدیم که استیم دک از فناوری AMD FSR پشتیبانی به‌عمل خواهد آورد.

افزون‌براین، ولو اعلام کرده که پشتیبانی از چند عنوان بازی ویندوزی دیگر که تعدادی از آنان نیز به‌تازگی منتشر شده‌اند به نسخه‌ی جدید پروتون اضافه شده است. برخی از این عناوین عبارت‌اند از Age of Empires 4 ،Marvel’s Guardians of the Galaxy و Mass Effect Legendary Edition. هرچند اعلام شده که دومورد آخر دارای محدودیت‌هایی هستند که هنوز درحال بررسی است.

درنهایت این نسخه یک قابلیت دیگر را نیز به‌همراه دارد و آن پشتیبانی از یک سری اولیه از بازی‌هایی که از ضدتقلب BattlEye استفاده می‌کنند است که البته ممکن است برخی از محبوب‌ترین بازی‌های استیم را از کارکرد مناسب در حین انجام بازی‌های چند‌نفره در لینوکس یا استیم دک بازدارد. درهرصورت توپ در زمین توسعه‌دهندگان است.

فهرست تغییرات آخرین نسخه‌ی ابزار پروتون هم‌اکنون در صفحه‌ی گیت‌هاب شرکت ولو قرار گرفته است.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه