آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

چرا قیمت گوشی‌ها در ایران نسبت به قیمت جهانی بالاتر است؟

  • -
چرا قیمت گوشی‌ها در ایران نسبت به قیمت جهانی بالاتر است؟

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، با معرفی گوشی‌های جدید از هر کمپانی، هیجان بالایی در بین مردم، برای خرید آن مدل به وجود می‌آید و قیمت آن تا حدی بالاتر از معمول می‌رود اما پس از مدتی که از تب‌وتاب مردم برای خرید آن مدل، اندکی کاسته شد؛ قیمت آن، کاهش پیدا می‌کند؛ مخصوصا بعد از معرفی مدل‌های جدیدتر از همان کمپانی، قیمت مدل قبلی با افت محسوسی مواجه می‌شود.

این مسئله به‌خصوص در مورد آیفون‌های کمپانی اپل بیشتر از سایر برندها مشهود است. گوشی‌های کمپانی اپل، تنها چهار درصد از واردات سالانه تلفن‌همراه به کشور ما را تشکیل می‌دهند؛ اما همان طرفداران اندک این کمپانی در ایران، معمولا بسیار متعصب هستند و نسبت به خرید هرچه سریع‌تر جدیدترین مدل معرفی شده از این برند، علاقه وافری از خود نشان می‌دهند. به طوری‌که در حال حاضر، برخی فروشندگان موبایل اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مدل‌های iPhone 12 را مرجوع کنند؛ چرا که قیمت آن اختلاف چندانی با مدل جدیدتر یعنی iPhone 13 ندارد و خریداران ترجیح می‌دهند با صرف اندکی هزینه بیشتر، مدل جدیدتر را خریداری کنند.

براساس اعلام یکی از واردکنندگان موبایل، هزینه‌های مختلفی از جمله مالیات بر ارزش افزوده، هزینه صرافی، عوارض گمرکی، هزینه جابه‌جایی در دبی و… به قیمت خرید گوشی اضافه می‌شود که این میزان را می‌توان ۱۷ درصد برآورد کرد.

اما هنگامی که قیمت جهانی برخی گوشی‌ها را براساس قیمت روز عرضه دلار در بازار، به تومان تبدیل کرده و ۱۷ درصد هزینه سربار را هم به آن می‌افزاییم، همچنان قیمت به دست آمده، بسیار کمتر از قیمتی است که گوشی موردنظر در بازار ایران به فروش می‌رسد.

ضمنا باید این نکته را در نظر داشت که ۱۷ درصد هزینه سربار که شامل هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی و… است برای واردکنندگان، بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.

این اختلاف قیمت در رابطه با گوشی‌های آیفون، به اوج خود می‌رسد. به‌عنوان مثال، iPhone 13 Pro Max 128G، در بازارهای جهانی، ۱۰۹۹ دلار است که پس از تبدیل آن به تومان، بر اساس قیمت روز دلار در ایران و افزودن ۱۷ درصد هزینه سربار، حتی اگر آن ۱۷ درصد را با قیمت روز دلار در بازار (۲۷۵۰۰ تومان)، محاسبه کنیم، باید قیمتی معادل ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته باشد؛ در حالی‌که این مدل هم اکنون در ایران با قیمتی حدود ۴۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد!

از طرفی هم برخی مدل‌های تلفن‌همراه که مدتی از عرضه آن‌ها گذشته و اندکی قدیمی‌تر شده‌اند، در بازار ایران با قیمتی کمتر از قیمت جهانی به فروش می‌رسند. مثل Galaxy S21 Ultra 5G که قیمت جهانی آن، ۱۱۹۹ دلار است که با احتساب قیمت روز دلار و افزودن ۱۷ درصد هزینه سربار، باید قیمتی حدود ۳۹ میلیون تومان داشته باشد؛ اما در حال حاضر، این مدل در ایران، ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

نظر انجمن واردکنندگان موبایل در این رابطه چیست؟

انجمن واردکنندگان موبایل، موضوع اختلاف قیمت برخی مدل‌ها در ایران نسبت به قیمت‌ جهانی را تکذیب کرد و گفت: نه تنها قیمت گوشی‌ها در ایران بالاتر از قیمت جهانی نیست؛ بلکه قیمت‌ها پایین‌تر از قیمت جهانی هستند و در حال حاضر فروشندگان موبایل، گوشی‌ها را کمتر از قیمت خرید خود و با ضرر به فروش می‌رسانند.

انجمن وارد کنندگان موبایل، همچنین اضافه کرد که قیمت جهانی موبایل را نباید با قیمت ارائه شده در سایت، محاسبه کرد و هزینه‌های سربار نیز بیشتر از ۱۶ درصد است و باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم به این ۱۶ درصد مجددا اضافه کرد!

مشکلات خرید گوشی در ایران

در مجموع متاسفانه خریداران موبایل در ایران، نسبت به سایر جهان، از مزایای بسیار کمتری برخوردار هستند. چرا که علاوه بر مسئله اختلاف قیمت گوشی‌ها در ایران نسبت به بازار جهانی که مطرح شد؛ خریداران باید این مبلغ بالا را به‌صورت نقدی و یک‌جا بپردازند؛ در حالی‌که در اکثر کشور‌های دنیا، کمپانی‌ها گوشی‌های خود را با اقساط بسیار مناسبی عرضه می‌کنند و خریداران گوشی‌ها، اصلا مبلغ بالایی را به‌طور یک‌جا، پرداخت نمی‌کنند.

همچنین از آن‌جایی که کمپانی‌های موبایل، به طور رسمی در بازار ایران حضور ندارند، مردم ایران مثل سایر کشورها از آفرهای ویژه‌ای که خود کمپانی ارائه می‌کند؛ بهره‌مند نمی‌شوند.

به‌علاوه اینکه خدمات پس از فروش توسط کمپانی‌ها در ایران ارائه نمی‌شود. در حالی‌که خریداران تلفن‌همراه در اکثر کشورها، می‌توانند در صورت وجود هر مشکلی در گوشی خریداری شده، برای دریافت خدمات پس از فروش، به خود کمپانی مراجعه و مشکل را با تعویض یا تعمیر گوشی، حل کنند.

اشتراک گذاری با دوستان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه