آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

چرا بدنه لپ تاپ شوک الکتریکی به بدن وارد می‌کند؟ آیا این شوک خطرناک است؟

  • -
چرا بدنه لپ تاپ شوک الکتریکی به بدن وارد می‌کند؟ آیا این شوک خطرناک است؟

لپ‌تاپ‌های دارای بدنه‌ی فلزی گاهی اوقات شوک الکتریکی کوچکی به بدن وارد می‌کنند. عامل این شوک الکتریکی چیست و چگونه می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم؟

وقتی از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، گاهی اوقات متوجه شوک الکتریکی کوچکی از بدنه‌ی آن می‌شوید؟ هنگام لمس‌کردن بدنه‌ی فلزی لپ‌تاپ، احساس می‌کنید پوست بدنتان مورمور می‌شود؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها مثبت است، احتمالا پرسش‌های بعدی‌تان این است: «چه عاملی باعث بروز این شوک الکتریکی می‌شود؟» و «آیا این شوک خطرناک است؟».

به‌نوشته‌ی ZDNet، اگر از لپ‌تاپ‌های فلزی استفاده می‌کنید، احتمالا بارها چنین شوک‌های الکتریکی کوچکی دریافت کرده‌اید. قطعا وقتی نخستین‌بار شوک را حس کنید، نگران می‌شوید. گرچه شوک‌های الکتریکی این‌چنینی حس خوشایندی ندارند، خطرناک نیستند و برای کاهش اثرگذاری آن‌ها کارهایی می‌توانید انجام دهید.

دلیل بروز شوک الکتریکی واقعا چیست؟ به‌ بیان ساده، آنچه احساس می‌کنید، تخلیه‌ی الکتریکی کوچکی است که از منبع تغذیه نشئت می‌گیرد و در طول کابل حرکت می‌کند و ازطریق بدنه‌ی لپ‌تاپ به شما منتقل می‌شود. شوک الکتریکی یادشده مقدار کمی جریان برق است (در گستره‌ی ریز آمپر) و به هیچ نحوی نمی‌تواند به شما صدمه وارد کند.

شوک الکتریکی یکی از کارهایی است که منابع تغذیه‌ی سوئیچینگ انجام می‌دهند. برای اضافه‌کردن متغیرهای بیشتر به معادله، بهتر است بدانید تمامی شارژرها چنین کاری انجام نمی‌دهند. در کمال تعجب، نحوه‌ی طراحی سیستم حذف نویز فرکانس رادیویی در شارژرهای اپل باعث می‌شود این شارژرها بیشتر از بقیه مستعد شوک الکتریکی باشند. شوک‌های الکتریکی می‌توانند متنوع باشند. گاهی اوقات آن‌ها را حس نمی‌کنید و گاهی اوقات حس سوزش اندکی روی پوست ایجاد می‌کنند و گاهی اوقات اثرشان روی پوست کاملا حس می‌شود و احساس بسیار ناخوشایندی به شما می‌دهد.

متغیرهای پرتعداد دیگری نیز وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توانیم به این‌ها اشاره کنیم: سطحی که لپ‌تاپ روی آن قرار دارد، نوع صندلی‌ای که روی آن نشسته‌اید،‌ بخشی از بدن که بدنه‌ی لپ‌تاپ با آن اتصال پیدا می‌کند (پوست بازوها و مچ و پشت دست نازک است؛ ازاین‌رو، در این ناحیه‌ها شوک را بیشتر حس می‌کنید) و چقدر از بدنتان با بدنه‌ی فلزی لپ‌تاپ اتصال پیدا می‌کند (هرچه ناحیه‌ی اتصال کوچک‌تر باشد، شوک الکتریکی متمرکزتر می‌شود). 

عامل دیگری که روی شوک الکتریکی اثر می‌گذارد، نوع لپ‌تاپ است. کارشناس ZDNet می‌نویسد مک‌بوک‌ها و مک‌بوک‌های پرو اپل در این زمینه بدترین عملکرد را دارند. دیگر عامل مهم تفاوت بین شارژرها است. شاید تعجب کنید؛ اما آب‌و‌هوا هم اثر خودش را می‌گذارد و هوای گرم و خشک وضعیت را بدتر می‌کند؛ زیرا شارژ نمی‌تواند به‌سادگی پراکنده شود و پوستتان معمولا عرق می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، رسانایی پوست بیشتر می‌شود.

همچنین، اگر هنگام استفاده از لپ‌تاپ تی‌شرت به تن می‌کنید‌، احتمالا بیشتر از افرادی که لباس آستین‌بلند پوشیده‌اند، شوک الکتریکی را حس خواهید کرد. این نکته را در نظر بگیرید که برخی از مردم این شوک را اصلا حس نمی‌کنند. 

تاکنون، راهکارهای زیادی برای این مسئله ارائه شده است. در ایالات متحده‌ی آمریکا و بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپا، می‌توانید برای شارژ مک‌بوک‌های اپل از آداپتور زمینی استفاده کنید. برای دیگر شارژرها و دیگر کشورها، شرایط پیچیده‌تر می‌شود و ممکن است برای کمک‌گرفتن مجبور باشید با تکنسین‌های برق مشورت کنید.

راهکاری که برخی افراد انجام می‌دهند، قراردادن لایه‌ی پلاستیکی نازک روی بخش‌های فلزی بدنه‌ی لپ‌تاپ است. حتی می‌توانید هنگامی که لپ‌تاپ در حال شارژشدن است، از آن استفاده نکنید. این بهترین راهکار نیست؛ اما جواب می‌دهد.  

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه