آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

چرا دولت آمریکا کمپانی شیائومی را در لیست سیاه قرار داد؟!

  • -
چرا دولت آمریکا کمپانی شیائومی را در لیست سیاه قرار داد؟!

پیش‌تر در ماه ژانویه و دقیقا پیش از آغاز به کار دولت جدید در کاخ سفید، دولت آمریکا کمپانی چینی تولیدکننده اسمارت‌فون موسوم به شیائومی را به لیست سیاه خود منتقل کرد. شیائومی برندی شناخته شده در جهان به‌شمار رفته و هم‌اکنون سومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان قلمداد می‌شود. این کمپانی از سقوط هواوی در بازار به نفع خود بهره‌برداری کرده است.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران آمریکایی از سرمایه‌گذاری در کمپانی چینی منع شده و سرمایه‌گذاران فعلی نیز بایستی تا روز 11 نوامبر (20 آبان ماه) سهام خود را از این مجموعه خارج نمایند. سهام شیائومی از طریق پلتفرم Counter Pink Sheets و به‌صورت رسیدهای سپرده‌گذاری آمریکایی (ADR) معامله می‌شود. در پایان روز جمعه قیمت هر سهم شیائومی به 15.34 دلار رسید؛ رقمی که از زمان انتقال نام کمپانی به لیست سیاه 25 درصد کاهش یافته است.

اهدای جایزه به لی جون؛ مدیرعامل شیائومی موجب انتقال نام کمپانی به لیست سیاه وزارت دفاع ایالات‌متحده شد

اخیرا شیائومی در کنار 8 کمپانی چینی دیگر به اتهام ارتباط با ارتش این کشور توسط وزارت دفاع ایالات‌متحده به لیست سیاه منتقل شد. به‌دنبال انتقال نام شیائومی به لیست سیاه در ماه ژانویه کمپانی چینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “فعالیت کمپانی مطابق با قانون بوده و کسب‌وکار آن بر اساس ضوابط و مقررات قضایی وضع شده انجام می‌شود. کمپانی تاکید می‌کند که محصولات و خدمات خود را برای مصارف تجاری و غیرنظامی عرضه می‌کند. شیائومی تاکید می‌کند که متعلق به ارتش چین نبوده و به این نهاد نظامی هیچ‌گونه وابستگی ندارد. بعلاوه این شرکت یک تشکیلات نظامی و کومونیستی چینی به‌شمار نرفته و زیرمجموعه نهاد NDAA محسوب می‌شود. شیائومی به منظور حراست از منافع شرکت و ذینفعان خود کلیه اقدام لازم را اجرا خواهد کرد.”

روز گذشته نشریه وال استریت ژورنال به منظور ارائه یک گزارش به پرونده حقوقی مطرح شده توسط وزارت دفاع اشاره کرد. این نشریه ادعا کرد که از دلیل واقعی انتقال نام شیائومی به لیست سیاه مطلع است. بر اساس اعلام گزارش اهدای جایزه به لی جون؛ مدیرعامل و موسس شیائومی با هدف قدردانی از خدمات ارائه شده توسط کمپانی به دولت انجام شد. این موضوع موجب شد تا دولت ترامپ در آخرین روزهای زمامداری خود تصمیم به مجازات شیائومی بگیرد. لی جون یکی از 100 مدیر اجرایی در چین بود که جایزه “سازنده برجسته سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی” در سال 2019 را به خود اختصاص داد.
شیائومی در صفحه بیوگرافی مدیرعامل کمپانی در وبسایت شرکت و گزارش سالیانه خود به این جایزه اشاره نموده است.

همچنین سند حقوقی مذکور به سرمایه‌گذاری شیائومی در زمینه فناوری‌های پیشرفته نظیر 5G و هوش مصنوعی اشاره دارد. شیائومی برای خروج خود از لیست سیاه دست به دامن دادگاه‌های مختلف شده و یک دادخواست حقوقی را در دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده مستقر در شهر واشنگتن به ثبت رسانده است. وزارت دفاع با انتشار یک سند به این موضوع واکنش نشان داد. این سند دربردارنده گزارشی پیرامون اهدای جایزه به لی جون است. کمپانی تولیدکننده اسمارت‌فون موسوم به هواوی یکی دیگر از اسامی برجسته در فهرست وزارت دفاع به‌شمار می‌رود. ممنوعیت‌های دولت آمریکا علیه این شرکت و تولیدکننده برتر نیمه‌هادی در چین موسوم به SMIC مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به بار آورده است. جایزه آقای لی توسط موسسه MIIT چین به وی اهدا شد. این آژانس دولتی بر سیاست‌های کشور در زمینه فناوری و صنعت نظارت می‌کند. وزارت دفاع ایالات‌متحده خاطرنشان می‌کند که این سازمان روابط نزدیک با نهادهای نظامی چین را مدیریت می‌کند. بر اساس این برنامه دولت چین در راستای ایجاد فناوری برای نهادهای نظامی با کسب‌وکارهای خصوصی همکاری می‌کند.

اهدای جایزه به لی جون؛ موسس و مدیرعامل شیائومی موجب انتقال نام این شرکت به لیست سیاه ایالات‌متحده شد

اکنون سال‌هاست که پیرامون فروش هندست‌های شیائومی در ایالات‌متحده گزارشاتی منتشر می‌شود. در حال حاضر تعداد محدودی از محصولات شیائومی از جمله پاوربانک‌ها و دستبندهای ردیاب سلامت سری Mi Band از طریق فروشگاه آمازون در ایالات‌متحده قابل دسترس هستند. هوگو بارا؛ معاون ارشد پیشین کمپانی شیائومی پیش‌تر در سال 2016 اعلام کرد که این کمپانی بالاخره فروش هندست‌های خود در ایالات‌متحده را آغاز خواهد کرد؛ اگرچه از آن زمان تا به امروز زمان زیادی سپری شده است. بعلاوه روابط دولت آمریکا با شرکت‌های فناوری چینی به غیر از وان‌پلاس نیز بسیار سردتر شده است. این تولیدکنندگان اسمارت‌فون اخیرا به موفقیت‌های چندانی در بازار آمریکا دست پیدا نکرده‌اند.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه