آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

چرا نوع شارژری که برای گوشی خود استفاده می‌کنید، مهم است؟

  • -
چرا نوع شارژری که برای گوشی خود استفاده می‌کنید، مهم است؟

همه‌ی کابل‌های شارژ و پدهای شارژ بی‌سیم و شارژرهای سیمی به‌طور یکسان ساخته نمی‌شوند. این موضوع به‌خصوص بر عمر مفید باتری دستگاه در طولانی‌مدت تأثیر زیادی می‌گذارد.

همیشه با موقعیت‌هایی مواجه شده‌ایم که گوشی ما به شارژ نیاز داشته است؛ اما شارژر همراه نداشته‌یم. حتی شرکت‌هایی مثل اپل، گوشی‌های هوشمند جدید خود را بدون شارژر روانه‌ی بازار کرده‌اند. بنابراین با‌‌توجه‌‌‌به اینکه بیشتر گوشی‌های امروزی از استاندارد شارژ بی‌سیم و درگاه یواس‌بی سی پشتیبانی می‌کنند، آیا می‌توان از هر نوع شارژری برای آن‌ها استفاده کرد؟ پاسخ کوتاه به این پرسش «بله» است. در این مقاله، به این پرسش با بیان توضیحات کامل‌تر پاسخ خواهیم داد.

رتبه‌بندی شارژرها

به‌گزارش Wired، رایج‌ترین مشخصاتی که روی شارژر مشاهده می‌کنید، علامت وات (W) است. این مشخصه نشان می‌دهد توانایی شارژر در ارسال انرژی به گوشی چقدر است. تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها معمولا شارژهایی با وات بیشتر دارند؛ زیرا باتری‌های این محصولات بزرگ‌تر است. بدین‌ترتیب، اگر شارژر گوشی شما نتواند لپ‌تاپتان را شارژ کند، نباید چندان تعجب کنید.

اینکه سرعت شارژ گوشی شما از ۰ تا ۱۰۰ درصد چقدر است، به وات خروجی شارژر و حداکثر توان وات مصرفی دستگاه شما بستگی دارد. اگر از توان مصرفی گوشی خود اطلاع ندارید، می‌توانید با جست‌وجویی ساده در گوگل آن را پیدا کنید. به‌عنوان مثال، حداکثر توان شارژ آیفون ۱۲ معادل ۲۰ وات است. بنابراین، اگر شارژر رسمی ۲۰ واتی اپل را بخرید، آیفون ۱۲ با این شارژر از شارژر استاندارد ۵ واتی این شرکت تقریبا چهاربرابر سریع‌تر شارژ خواهد شد.

توجه کنید به دلایلی که اشاره کردیم، شارژر ۲۰ واتی از تبلت‌های بزرگ‌تر آیپد پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که مدل ۵ واتی این‌گونه نیست.

شارژر وان پلاس ۸ تی

این موضوع درباره‌ی درگاه شارژ لپ‌تاپ‌ها نیز صدق می‌کند. توان خروجی درگاه یواس‌بی سی / تاندربولت جدیدترین مک‌بوک‌پروهای اپل ۱۰ وات است و این یعنی می‌توانید آیفون خود را ازطریق مک‌بوک‌پروهای جدید با سرعت بیشتری از شارژر ۵ واتی شارژ کنید؛ البته توان خروجی این درگاه‌ها به شارژر ۲۰ واتی اپل نمی‌رسد. حال اگر فرض کنیم توان مصرفی گوشی شما ۱۰ وات باشد، در این شرایط، استفاده از درگاه‌ یواس‌بی سی مک‌بوک‌پروهای جدید و شارژر ۲۰ واتی اپل، دستگاه شما را با سرعت یکسانی شارژ خواهد کرد.

اگر قصد دارید سریع‌ترین شارژر موجود را برای گوشی خود استفاده کنید، به شارژری نیاز خواهید داشت که توان خروجی آن با توان مصرفی دستگاه شما یکسان باشد. اغلب مواقع، شارژری که همراه گوشی عرضه می‌شود، مناسب‌ترین گزینه برای شارژ دستگاه خواهد بود.

درباره‌ی شارژ سریع شرکت‌های مختلف معمولا از این فناوری با روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، گوشی هوشمند وان‌پلاس ۸ تی از شارژ سریع ۶۵ وات پشتیبانی می‌کند. در این محصول باتری اساسا به دو بخش داخلی تقسیم شده است که هر دو واحد به‌طور هم‌زمان شارژ می‌شود و بدین‌ترتیب سرعت شارژ آن بیشتر خواهد بود. برای تجربه‌ی بهترین شارژ سریع، باید گوشی و شارژر شما از این فناوری پشتیبانی کند. بدین‌ترتیب، نمی‌توان گوشی وان‌پلاس ۸ تی را با هر شارژری با نهایت سرعت و توان این محصول شارژ کرد.

فناوری شارژ بی‌سیم کمی تفاوت دارد. توان این نوع شارژرها نیز برحسب وات اندازه‌گیری می‌شود. اگرچه شارژهای بی‌سیم معمولا سرعت شارژ کمتری از شارژرهای سیمی دارند، اکنون همه‌ی این نوع شارژرها از استاندار Qi بهره می‌برند؛ بنابراین می‌توانید گوشی‌های برندهای مختلف را با یک پد بی‌سیم یکسان شارژ کنید.

از چه شارژری می‌توان استفاده کرد؟

تا زمانی که از کابل یا پدهای بی‌سیم استاندارد استفاده کنید، می‌توانید از هر شارژری برای دستگاه استفاده کنید. گوشی‌های امروزی امکان تنظیم میزان مصرف انرژی را ارائه می‌دهند و با این روش از باتری محافظت می‌کنند؛ بنابراین، استفاده از شارژرهای استاندارد دیگر برای شارژکردن گوشی، تقریبا هیچ‌ خطری به‌همراه نخواهد داشت.

با‌این‌اوصاف، هنگام استفاده از شارژرهای ارزان‌قیمت و بدون برند باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا این نوع شارژرها عموما استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌اند. البته منظور ما این نیست که همه‌ی شارژرهای ارزان‌قیمت بی‌کیفیت هستند؛ اما برای ایمنی بیشتر، بهتر است همیشه از شارژر جدیدتر از یک برند معتبر استفاده کنید. در این شرایط، احتمالا مجبور خواهید شد هزینه‌ی بیشتری برای خرید شارژر پرداخت کنید؛ اما حداقل اطمینان خواهید داشت که دستگاه شما آسیب نخواهد دید.

نکته‌ی اصلی این است که تقریبا هر شارژر جدیدی با اکثر گوشی‌های امروزی سازگاری دارد؛ اما در شرایطی که از پدهای بی‌سیم سایر برندها برای گوشی‌ خود استفاده می‌کنید، نباید انتظار بهترین سرعت شارژ را داشته باشید.

اپل مگ سیف

همان‌طور‌که پیش‌تر توضیح دادیم، این موضوع به‌خصوص درباره‌ی شارژرهای سریع صدق می‌کند؛ زیرا تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند تمایل دارند از استانداردها و روش‌های خود برای شارژ محصولاتشان استفاده کنند. به‌همین‌دلیل، برای بهره‌بردن از نهایت سرعت شارژری که دستگاه شما ارائه می‌دهد، باید از شارژر استاندارد آن استفاده کنید. اگر به شارژر اصلی خود دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از شارژرهای دیگر بدین منظور بهره ببرید.

درباره‌ی شارژ بی‌سیم نیز وضعیت یکسان است. از‌آنجا‌که امروزه اکثر داک‌ها و پدهای بی‌سیم از استاندارد یکسانی بهره می‌برند، می‌توان از آن‌ها برای شارژ هر گوشی دیگری استفاده کرد؛ حتی اگر این داک‌ها به‌طور خاص برای کار با گوشی‌های سایر برندها بهینه‌سازی نشده باشند. در این شرایط، احتمالا سرعت شارژ دستگاه با شارژرهای بی‌سیم سایر برندها کمی متفاوت خواهد بود که این موضوع معمولا در مستندات راهنمای شارژرهای بی‌سیم توضیح داده شده است.

در‌این‌میان، اپل استثنا محسوب می‌شود؛ زیرا استاندارد مگ‌سیف این شرکت به‌طور خاص برای آیفون ۱۲ طراحی شده است. این فناوری برای نگه‌داشتن گوشی در محل مورد‌نظر از آهن‌ربا بهره می‌برد و استفاده از این پد شارژ بی‌سیم برای شارژ سایر گوشی‌های هوشمند توصیه نمی‌شود. معمولا آهن‌ربا و پدهای شارژ بی‌سیم رابطه‌ی خوبی باهم ندارند؛ ولی اپل موفق شده است با مهندسی خلاقانه‌ی خود، از این دو اِلِمان درکنار یکدیگر استفاده کند.

اپل اعلام کرده است که شارژر رسمی مگ‌سیف می‌تواند با نوارها و تراشه‌های مغناطیسی موجود در کارت‌های اعتباری، نشان‌های امنیتی، پاسپورت‌ها و جاکلیدی تداخل داشته باشد و امکان دارد روی قاب‌های چرمی نیز تأثیر بگذارد. بنابراین، اگر از مگ‌سیف درکنار یکی از این وسایل استفاده می‌کند، باید به این موضوع توجه کنید.

غیر از اپل و مگ‌سیف اپل، نیازی نیست هنگام تعویض شارژر برای گوشی‌های هوشمند خود دقت زیادی به‌خرج دهید؛ زیرا سخت‌افزار مدرن گوشی‌های امروزی برای مقابله با این خطرات احتمالی در این شرایط بهینه شده است. برای بهره‌گرفتن از حداکثر سرعت شارژر، تاحدممکن از شارژرهای مخصوص گوشی خود استفاده کنید.

دیدگاه شما درباره‌ی این مقاله چیست؟

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه