آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

چه شغلی مناسب تیپ شخصیتی شماست؟

  • -
چه شغلی مناسب تیپ شخصیتی شماست؟

خیلی وقت‌ها پیش آمده است که خواستید شغلی را انتخاب کنید، اما نمی‌دانید چه شغلی مناسب شماست، یا اینکه قدم در مسیر اشتباهی گذاشته‌اید و کمی بعد از تصمیم خود پشیمان شده و سپس به شغل مورد علاقه خود مشغول شده‌اید. یا حتی کودکان زیادی نیز بدون آنکه بدانند، در بزرگسالی به شغلی مشغول شدند که فقط والدین آن‌ها ازشان خواسته بودند تا آن را در آینده انجام دهند.

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که هنگام انتخاب شغل باید حتما به تیپ شخصیت، علاقه و استعدادهای فرد توجه شود، نه اینکه ببینیم چه شغلی در جامعه بیشتر وجود دارد؛ مثلا اگر از تمامی والدین بپرسید که دوست دارید فرزندتان در آینده چه کاره شود، پاسخ می‌دهند، مهندس، دکتر، آتش‌نشان و خلبان!!

همانطوری که می‌دانید در تست Myers-Briggs، انواع شخصیت‌ها وجود دارد و طبق آن می‌توانید بفهمید که چه نوع کسب و کاری مناسب شما است. این یک آزمون شخصیت کاملاً علمی و تایید شده است که بر اساس تئوری روانشناسی کارل یونگ ساخته شده است. این تست اغلب توسط شرکت‌ها، آژانس‌های فدرال و مراکز کسب و کار و مکان‌هایی که انواع روانشناختی خاصی را تشخیص می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ما قصد داریم با بررسی انواع تیپ شخصیتی گونه‌ای دیگر به انتخاب مشاغل بپردازیم. اگر احساس می‌کنید باید بدانید چه نوع کاری با شخصیتتان مناسب است، در ادامه این مطلب با آی‌تی‌کلوپ همراه باشید.

اما در نکته اول باید عرض کنیم که قبل از هرچیز شما باید برای دانستن نوع تیپ شخصیتی خود تست شخصیتی MBTI را انجام داده و سپس به سراغ بقیه مطلب بروید.

تیپ شخصیتی INTJ، معمار

ایلان ماسک

افراد مشهوری که این نوع تیپ شخصیتی را داشته‌اند: ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، والتر هایزنبرگ وایت (سریال بریکینگ بد)

اگر این تیپ شحصیتی را دارید، باید بگوییم که شما احتمالاً فوق‌العاده بلند پرواز هستید، به این دلیل که تیپ شخصیتی INTJ بیش از هر چیز به استراتژی، منطق و ساختار اهمیت می‌دهد. این خبر بسیار خوبی برای شما است چون یک کارآفرین با این شخصیت می‌تواند بسیار سریع به موفقیت برسد.

چه نوع کاری برای شما مناسب است؟ توسعه‌دهنده برنامه، توسعه‌دهنده نرم‌افزارها، مشاور

افرادی که تیپ شخصیتی INTJ را دارا هستند، دوست دارند مشکلات را حل کنند. این طرز تفکر تحلیلی می‌تواند برای کارهای فنی بیشتر مانند توسعه نرم افزار مناسب باشد، اگرچه می‌توانید در حل مسائل مربوط به ساختار مدیریت شرکت نیز مفید باشید.

تیپ شخصیتی INTP، منطق‌دان

بیل گیتس

افراد مشهوری که تیپ شخصیتی INTP دارند: بیل گیتس، لری پیج، داک براون (فیلم بازگشت به آینده)

این افراد اعتقاد دارند که نبوغ شامل 10 درصد الهام و 90 درصد تلاش است. شما از کار منطقی با مسائل و ارائه نظریه‌های درخشان که می‌تواند به حل مشکلات شما کمک کند، لذت می‌برید.

کاری که مناسب شخصیت شما است: توسعه دهنده محصول، برنامه نویسی رایانه، مربیگری از هر نوع

شما احتمالاً در شرکت‌هایی که فرصت حل مسئله را به کارمندان ارائه می‌دهند، به طور کامل استفاده می‌کنید. شما در هر چیزی که با تکنولوژی و مهندسی ارتباط داشته باشد، بسیار خوب عمل خواهید کرد. حتی اگر یک فرد درون‌گرا هستید، می‌توانید مهارت‌های تدریس خود را برای مربیگری یا تدریس خصوصی به کار ببرید.

تیپ شخصیتی ENTJ، فرمانده

استیو جابز

افراد مشهوری که از تیپ شخصیتی ENTJ برخوردارند: استیو جابز، استیو مارتین، رئیس جمهور فرانک جی آندروود (سریال خانه کارت‌ها)

این نوع شخصیت به راحتی می‌تواند راهکاری مبتکرانه برای هر مشکلی ارائه دهد، ENTJ ها رهبرانی جسور و مبتکر هستند که می‌دانند چگونه فرصت‌های ارائه شده را پیدا کرده و از آنها نهایت استفاده را ببرند.

کارهای مناسب این تیپ شخصیتی: مشاور مدیریت، نویسنده تبلیغات فروش، سخنران

شما احتمالاً عاشق حل مشکلات استراتژیک پیش روی خود هستید، به ویژه اگر حل این مشکل بتواند به جذابیت طبیعی شما بیافزاید. به همین دلیل ENTJ ها چون می‌توانند روان افراد را بخوانند، در نقش‌های کارآفرینی پیشرفت می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENTP، مجادله‌گر

والت دیزنی

سایر افراد مشهوری که تیپ شخصیتی ENTP دارند: والت دیزنی، استیو وزنیاک، تیریون لنیستر (سریال بازی تاج و تخت)

آیا شما همیشه با دوستان خود درگیر بحث‌های بزرگ هستید؟ آیا اغلب زمینه‌هایی برای بهبود فرآیندهای کار در ذهن خود دارید و از بیان آنها خجالت نمی‌کشید؟ ENTP ها دوست دارند همه چیز را زیر سوال ببرند و ایده‌های تازه ارائه دهند.

شغل مناسب شخصیت شما: مربیگری از هر نوع، تحلیلگر فناوری اطلاعات، مشاور مدیریت

شما می‌توانید مسائل و مشکلات را شناسایی کرده و سریعاً به آنها رسیدگی کنید. به همین دلیل می‌توانید در نقش‌هایی که به شما امکان می‌دهد از جذابیت طبیعی خود برای حل مشکلات مشتریان استفاده کنید، پیشرفت کنید.

تیپ شخصیتی INFJ، حامی

بیل درایتون

سایر افراد مشهوری که تیپ شخصیتی INFJ هستند: بیل درایتون، مارتین لوتر کینگ جونیور، جان اسنو (سریال بازی تاج و تخت)

این نوع شخصیت به احساسات، انگیزه‌ها و منافع دیگران احترام گذاشته و بسیار اهمیت دارد. آن‌ها بسیار به دیگران گوش می‌دهند و شاید به همین دلیل لقب حامی را از آن خود کرده‌اند. آن‌ها دلسوز و مهربان بوده و همچنین خلاقیت‌های زیادی را از خو نشان می‌دهند. هنگامی که در کاری داوطلب نیستید یا به موسسات خیریه کمک مالی نمی‌کنند، احتمالاً به نقاشی، موسیقی یا ایجاد چیز دیگری روی می‌آورند.

شغل مناسب این نوع شخصیتی: مربیگری از هر نوع، شرکت‌های اجتماعی، تدریس خصوصی/ آموزش

به عنوان یک INFJ، احتمالاً دوست دارید به دیگران کمک کنید. اگر می‌توانید راهی برای کمک به دیگران و درآمدزایی پیدا کنید، پس یک ایده تجاری دارید که عاشق آن خواهید بود.

تیپ شخصیتی INFP، میانجی

اپرا وینفری

سایر افراد مشهور دارای تیپ شخصیتی INFP: اپرا وینفری، تام هیدلستون، فرودو بگینز (سریال ارباب حلقه‌ها)

این افراد با ذهن باز و نگرشی مثبت در بیشتر موقعیت‌های زندگی نقشی عمده دارند.

شغل مناسب این نوع تیپ شخصیتی: مربیگری از هر نوع، طراحی گرافیک، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

INFP وقتی روی چیزی کار می‌کنند، در آن غوطه‌ور می‌شوند و به آن اهمیت می‌دهند. اگر در حین انجام این کار بتوانند از خلاقیت خود نیز استفاده کنند، بهترین ایده برای تجارت را پیدا می‌کنند.

تیپ شخصیتی ENFJ، قهرمان

باراک اوباما

سایر افراد مشهور با تیپ شخصیتی ENFJ: باراک اوباما، جان کوزاک، الیزابت بنت (فیلم غرور و تعصب)

شما دقیقاً می‌دانید که چگونه مردم را با اعتماد به نفس و اشتیاق رهبری کنید. جذابیت و ویژگی‌های فریبندگی شما غیرقابل انکار است و شما نیز می‌دانید که چگونه از آن استفاده کنید تا بهترین‌ها را در دیگران ایجاد کنید.

شغل مناسب این نوع تیپ شخصیتی: مربیگری از هر نوع، تدریس خصوصی، مشاور شغلی، نوشتن متن در زمینه فروش

شما به خوبی مردم را می‌شناسید و می‌دانید که چه عواملی باعث رشد ذهنیت و الهام گرفتن از آنها می‌شود. شغل‌هایی که بتوانید از این مهارت در آن استفاده کرده و آن را افزایش دهید، برای شما مناسب است.

تیپ شخصیتی ENFP، پیکارگر

آریانا هافینگتون

سایر افراد مشهوری که از تایپ شخصیتی ENFP برخوردارند: آریانا هافینگتون، راسل برند، مایکل اسکات (سریال دفتر)

شما عاشق ایجاد ارتباطات قوی هستید و توجه تمامی افراد را می‌توانید به خود جلب کنید. به این ترتیب، شما در رویدادهای خانوادگی، مهمانی‌ها و عروسی‌ها (شرایطی که معمولاً مردم را وحشت‌زده می‌کند) بهترین پیشرفت را می‌کنید.

شغل‌های مناسب این نوع شخصیتی: مربی شغلی، نویسندگی در سایت، برنامه‌ریز رویدادها

هر اقدامی که شامل ایجاد شبکه و ارتباط با مردم باشد، اسم شما در آن می‌درخشد. اگر می‌توانید راهی پیدا کنید تا انرژی خلاقیتان را نیز به آن هدایت کنید، در آن صورت است که در کسب و کار خود موفق خواهید شد.

تیپ شخصیتی ISTJ، تدارکات‌چی

پیتر تیل

سایر افراد مشهوری که از نوع تایپ شخصیتی ISTJ برخوردارند: پیتر تیل، آنگلا مرکل، ادارد استارک (سریال بازی تاج و تخت)

شما اغلب قابل‌اعتمادترین فرد نسبت به دیگر افراد هستید. ISTJ ها عاشق این هستند که کاری به آن‌ها محول شود و به کار خود نیز افتخار می‌کنند. به همین دلیل است که شما یا فردی پایین‌تر از رییس یا یا خود رئیس هستید.

شغل مناسب این نوع تایپ شخصیتی: هر شغلی که بتواند از مهارت‌های خاص شما و خلاقیتتان استفاده کند، برای شما مناسب است.

ISTJ ها معمولاً خطر را دوست ندارند و اهل ریسک کردن نیستند. به همین ترتیب، آنها به طور معمول وارد یک کار کارآفرینی جدید نخواهند شد، مگر اینکه با اطمینان بدانند که این مجموعه مهارت‌های آنها را تکمیل می‌کند، نه آنکه مراتب شغلی آن‌ها را به خطر بیاندازد. هر ایده تجاری که در این چارچوب باشد، بسیار خوب است.

تیپ شخصیتی ISFJ، مدافع

جیمی کارتر

سایر افراد مشهور با این نوع تیپ شخصیتی ISFJ: جیمی کارتر، جانی کارسون، دکتر جان واتسون (سریال شرلوک هلمز)

شما بیش از حد در کاری درگیر می‌شوید و به عنوان یک فردی که از شخصیت ISFJ برخوردار است، ممکن است شریک جرم خوبی باشید. شما کمک به دیگران را دوست دارید و این کار را با ایجاد روابط گرم و سخاوتمندانه انجام می‌دهید. علی‌رغم اینکه درون‌گرا هستید، هنگام برقراری ارتباط با افراد دیگر بهترین درخشش را دارید.

ایده‌های تجاری برای این نوع شخصیتی: هر مشاغل خدماتی مانند مربیگری، مشاوره و تدریس خصوصی

علاقه شما به دیگران باعث می‌شود شما مجبور باشید در شغل فعلی خود بمانید، حتی اگر از آن متنفر باشید. زیرا نسبت به رئیس یا همکاران خود احساس تعهد می‌کنید. اگر یک جهش انجام دهید و تجارت شما به طریقی به دیگران کمک کند، آن را یک انتخاب خارق‌العاده خواهید یافت.

تیپ شخصیتی ESTJ، مجری

جف بزوس

سایر افراد مشهوری که دارای شخصیت ESTJ هستند: جف بزوس، فرانک سیناترا، دوایت شروت (سریال دفتر)

در زمین بازی، شما اولین کسی هستید که داوطلب کاپیتان تیم می‌شوید. اطمینان حاصل می‌کنید تا ببینید همه قوانین را می‌دانند یا خیر. این به این دلیل است که ESTJ نظم و کارایی را بیش از هر چیز دیگری ارزش می‌دهد. آنها در نقش‌های رهبری شکوفا می‌شوند و می‌توانند به پیشرفت روان هر رویداد یا سازمانی کمک کنند.

ایده‌های تجاری مناسب این نوع شخصیت: مشاوره مالی، مشاور مدیریت، نویسنده تبلیغات فروش

تا زمانی که ساختار مشخصی وجود داشته باشد، ESTJ ها در بیشتر موقعیت‌های کارآفرینی رشد می‌کنند. آنها رهبران و تصمیم‌ گیرندگان بسیار خوبی هستند. اگر کار خود را به عنوان یک شرکت انحصاری آغاز کرده‌اید، انتظار نداشته باشید که این مدت طولانی باشد چون وقتی شما تیم را هدایت می‌کنید، بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهید.

تیپ شخصیتی ESFJ، سفیر

اندرو کارنگی

سایر افراد مشهوری که از این نوع تیپ شخصیتی ESFJ برخوردارند: اندرو کارنگی، بیل کلینتون، ریچل گرین (سریال فرندز)

در دبیرستان، شما بازیکن خط حمله یا سرمربی بودید و اکنون نیز چیز زیادی تغییر نکرده است. شما محبوب هستید و از بودن در کانون توجه لذت می‌برید.

ایده‌های شغلی برای این نوع تیپ شخصیتی: هر شغل خدماتی مانند برنامه‌ریزی جشن‌ها، مشاوره و تدریس خصوصی برای شما مناسب است.

هنگام انتخاب ایده شغلی خود، در نظر بگیرید که بیشتر با دیگران تعامل دارید. ESFJ ها وقتی می‌توانند ثمره زحمات خود را در چهره‌های خندان و عکس‌العمل‌های خوشحال مشتریان راضی ببینند، بهترین پیشرفت را خواهند داشت.

تیپ شخصیتی ISTP، چیره‌دست

ریچارد برانسون

سایر افراد مشهوری که دارای تیپ شخصیتی ISTP هستند: ریچارد برانسون، بیر گریلز، جان مک کلین (جان سخت)

چه کسی می‌گوید مردان رنسانس فقط در دوره رنسانس زندگی می‌کردند؟ این نوع شخصیت تقریبا به افرادی که در دوره رنسانس زندگی می‌کرده‌اند، شباهت دارد. شما یک بازرگان هستید و تقریباً در آن تسلط نیز دارید. کنجکاوی شما هیچ پایانی ندارد و شما عاشق کاوش در هر چیزی هستید، چه این ابزار جدید، زبان یا اینکه مهارت‌های تجاری باشد.

ایده‌های تجاری مناسب این نوع تیپ شخصیتی: مهارت‌های تجاری به عنوان مثال، مکانیک، لوله‌کش، فناوری اطلاعات، طراحی گرافیک، توسعه‌دهنده وب

وقتی مشکلی وجود دارد، ISTP بهترین راه‌حل را ارائه می‌دهند. اگر می‌توانید هنگام حل مشکل از مهارت و خلاقیت خود استفاده کنید، آن زمان است که دارید پیشرفت می‌کنید.

تیپ شخصیتی ISFP، ماجراجو

جونی آیو

سایر افراد مشهوری که دارای تیپ شخصیتی ISFP هستند: جونی آیو، مایکل جکسون، اووین (سریال ارباب حلقه‌ها)

شما به عنوان ISFP معنای «هنر طولانی است و عمر کوتاه» را مجسم می‌کنید. گرچه ممکن است شما یک هنرمند حرفه‌ای نباشید (اگر بخواهید می‌توانید باشید)، اما علاقه زیادی به زیبایی‌شناسی دارید. شما همچنین عاشق خلق ایده یا اجسام هستید، خواه این یک قطعه هنری باشد یا رابطه‌ای قوی با اطرافیان.

ایده‌های تجاری مناسب این نوع تیپ شخصیتی: طراحی گرافیک، عکاسی، نویسندگی

وقتی صحبت از تجارت می‌شود، شما فقط به دنبال راهی برای کسب درآمد نیستید. شما به دنبال خلاقیت هستید. مشاغلی را پیدا کنید که این دو را با هم ترکیب کند و یک ایده کامل تجاری برای خود داشته باشید.

تیپ شخصیتی ESTP، کارآفرین

توماس ادیسون

سایر افراد مشهوری که دارای تیپ شخصیتی ESTP هستند: توماس ادیسون، نیکلاس سارکوزی، ست گریسون (سریال خانه کارت‌ها)

ESTP ها با حرکت مداوم تعریف می‌شوند. آنها همیشه به چیزی وابسته هستند. شما به راحتی بین گروه‌های اجتماعی حرکت می‌کنید و از خطر کردن نمی‌ترسید به ویژه اگر در پایان پاداش زیادی نیز برای شما وجود داشته باشد.

ایده‌های تجاری مناسب این نوع تیپ شخصیتی: نوشتن مطالب تبلیغاتی، مشاوره فروش و تقریباً هر چیزی در فروش

اگر شما این نوع تیپ شخصیتی دارید و به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستید، خوش‌شانس هستید. ESTP ها وقتی بهترین کار را انجام می‌دهند که از محدوده یک ساختار معمول شرکت خارج شوند. در عوض، چیزی پیدا کنید که متناسب با ویژگی طبیعی شما باشد.

تیپ شخصیتی ESFP، سرگرم‌کننده

مارک کوبان

سایر افراد مشهوری که دارای تیپ شخصیتی ESFP هستند: مارک کوبان، لری الیسون، فرد و جورج ویزلی (سریال هری پاتر)

بیشتر مردم از بودن در مرکز توجه متنفرند. ولی شما بودن در مرکز توجه را دوست دارید و از آن بسیار هم لذت می‌برید. شما کسی هستید که در هر مهمانی با همه صحبت می‌کنید، شوخی می‌کنید، می‌خندید و جمع را نیز شاد می‌کنید.

ESFP زمانی بهترین عملکرد را دارد که بتواند استعداد موجود در ذات طبیعی خود را شکوفا کند. آنها اغلب بازیگر، کمدین و نوازنده هستند. هنگام شروع یک کار جدید، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید جذابیت و فریبندگی طبیعی خود را در کار درگیر کنید.

ایده‌های تجاری مناسب این نوع تیپ شخصیتی :مربی از همه نوع، مشاور مدیریت، نویسنده محتوا

در آخر نیز باید بگوییم که یافتن ایده شغلی کار سختی نیست، تمام آنچه که لازم است این است که ببینید در چه کاری می‌توانید از تمامی مهارت‌ها و استعدادهای شغلی خود نهایت استفاده را کرده و به راحتی پیشرفت کنید. شما باید با آگاهی کافی در راه انتخاب شغل قدم بردارید، زیرا در چند سال آینده نباید از کاری که انجام می‌دهید خسته یا دل‌زده شوید. یا به بیانی دیگر باید بگوییم که بهتر است از کاری که انجام می‌دهید، لذت ببرید و در کار خود زندگی کنید. شما نیز می‌توانید در قسمت نظرات برای ما بنویسید که از چه کاری لذت می‌برید و یا اینکه این شغل با شخصیت شما سازگار است؟! نوع شخصیتی شما چیست؟

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه