آی تی کلوپ | ITCLOOP

روی نبض فناوری زندگی کنید

کشف یک شیء مرموزِ مکعب‌شکل در نیمه‌ پنهان ماه

  • -
کشف یک شیء مرموزِ مکعب‌شکل در نیمه‌ پنهان ماه

درحالی‌که ممکن است کشف جدید ماه‌نورد یوتو ۲ تنها یک تخته‌سنگ معمولی باشد، اما این شیء مرموز مکعب ‌شکل ابهامات زیادی را به وجود آورده است.

ماه قبل بود که ماه‌نورد چینی یوتو ۲ از فاصله‌ای دور شیء عجیبی به شکل مکعب را در نیمه‌ پنهان ماه مشاهده کرد. ماه‌نورد چینی‌ها از آن زمان سفر خود روی ماه را به سمت این شیء دنبال کرده تا منشأ و هویت مکعب‌ مرموزِ مشاهده شده را روشن کند. اما در این بین خبر بد برای طرفداران موجودات فضایی و علمی‌تخیلی‌ها اینکه بعید است خبری از سازه‌ی فرازمینی‌ها روی ماه باشد.

چناچنه پل برِن، سیاره‌شناسی از دانشگاه واشنگتن به تارنمای علمی Inverse توضیح می‌دهد، آنچه اخیرا در ماه دیده شده ممکن است یک مورد از تلاقی چند تخت‌سنگ‌ قمری، نور و سایه باشد. به گفته برن، شی‌ای که در تصویر دیده می‌شود به‌طور قطع یک تخته‌سنگ است. شاید یک تخته‌سنگ قمری آنطور که سازه‌ای ساخته‌ی موجودات فضایی به تخیلات ما پر و بال ندهد، اما دستکم این خوبی را دارد که به دانشمندان کمک کند تا قدمت و عناصر تشکیل‌دهنده ماه را بهتر درک کنند. فهم بهتر از ماه به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا علاوه بر درک نحوه‌ی زندگی در ماه، بتوانند بهتر از منابع وجود در ماه برای ساخت پایگاه‌های دائمی در آنجا بهره ببرند.

مکعب مرموز روی ماه

تارنمای Space در مطلبی که در واقع ترجمه‌ای از گزارش‌های روزانه مأموریت ماه‌نورد چینی یوتو ۲ از یک تارنمای چینی Our Space است، عنوان کرده، ماه‌نورد رباتیک یوتو ۲ در سی و ششمین روز قمری خود موفق به شکار عکسی از این شیء خاکستری مربع ‌شکل در افق ماه شده است. ماه‌نورد چینی‌ها از فاصله‌ی ۸۰ متری عکس اخیر را از شی‌ای که کاربران اینترنتی در روزهای اخیر آن را کلبه‌ یا خانه اسرارآمیز نامیده‌اند ثبت و ضبط کرده است. این شیء مکعب کوچکی به همان رنگ خاکستری سنگ‌های ماه است که مستطیل تیره‌ای در وسط آن به چشم می‌خورد. این مستطیل به یک در یا حتی مونولیت افسانه‌ای فیلم ادیسه فضایی کوبریک شباهت دارد. البته با بزرگ‌نمایی روی عکس به‌طرز قابل‌توجهی از وضوح آن کاسته می‌شود و دستِ آخر جسمی تار با نسبت‌های یک مربع باقی می‌ماند.

تصویری از شیء مکعبی که اخیرا ماه‌نورد یوتو ۲ چین در سمت پنهان ماه شکار کرد

تصویری از شیء مکعبی که اخیرا ماه‌نورد یوتو ۲ چین در سمت پنهان ماه شکار کرد

با وجودی که سازه‌های ساخته دست انسان دارای نسبت‌ها و زوایای مربعی هستند، اما در حقیقت تمام مربع‌ها و خطوط مستقیم ساخته انسان‌ها یا موجودات فضایی پیشرفته نیستند. برن چند فرض را در ذهن دارد. فرض اول این دانشمند علوم‌سیاره‌ای این است که به دلیل وضوح بسیار پایین تصویر ممکن است این تصور در بیننده به وجود آمده باشد که با یک شیء مربع شکل مواجه است، هر چند در واقعیت شاید اصلا خبری از یک جسم مربعی نباشد.

شکار جدید ماه‌نورد چینی شاید نمونه‌ای تازه از پدید‌ه پاریدولیا باشد

حال، حتی اگر شیء مورد نظر مربعی باشد، بسیاری از تخته‌سنگ‌ها در طبیعت به دلیل شکستگی‌ به شکل مربع یا مکعب در می‌آیند. محتمل‌ترین نتیجه‌گیری برن این است که با نزدیک شدن ماه‌نورد به این شی‌ء احتمالا یک یا دو تخته‌سنگ انتظار ما را می‌کشد که به دلیل زاویه‌ی خاص تابش نور و سایه و همینطور فاصله‌ زیاد، ظاهری شبیه به یک مکعب پیدا کرده است. در همین حال، شکار جدید ماه‌نورد چینی ممکن است یکی از جدیدترین نمونه‌های فضایی پدید‌ه‌ای به نام «پاریدولیا» یا «شخصیت‌انگاری» باشد.

خطای دید یا سازه‌ موجودات فضایی در ماه

در این پدیده روان‌شناختی فرد الگوها و اشکال کاملا آشنایی را در اشیای تصادفی تشخیص می‌دهد. دیدن چهره‌ی انسان در میان ابرها یا در طبیعت از نمونه‌های رایج این پدیده‌ است. مدارگرد وایکینگ ۱ در سال ۱۹۷۶ عکسی را از صخره‌ای در ناحیه‌ی سیدونیا در کره مریخ گرفت که شباهت حیرت‌انگیزی به چهره‌ی یک انسان داشت. به لحاظ عصب‌شناختی توانایی دیدن چهره‌‌های مختلف در طبیعت اهمیت زیادی برای باقی ما انسان‌ها دارد. به این جهت، اصلا هم جای تعجب نیست که بسیاری موفق به دیدن چهره‌هایی در مریخ یا سیارات دیگر شده‌اند.

به عقیده برن، «چهره‌ی مریخ» نمونه‌ای تمام و کمال از پاریدولیا است، اما نمونه‌های فضایی دیگری نیز وجود دارد از جمله آنچه برخی افراد می‌گویند شبیه به مجسمه‌ برنزی از هان سولو (شخصیت مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان با بازی هریسون فورد) در سیاره‌ی عطارد یا عکس دیگری که به عقیده بسیاری شباهت مبهوت‌کننده‌ای به یک کَنه‌ی غول‌پیکر در سیاره زهره دارد.

چهره‌ مریخعکس مشهور به «چهره‌ مریخ» در ناحیه‌ی سیدونیا مریخ. عکس: مدارگرد وایکینگ ۱

اما در این بین واکنش کاربران اینترنتی به کشف جدید ماه‌نورد چینی‌ها جالب بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این روزها میم‌های اینترنتی زیادی با هشتگی به نام «آخرین کشف یوتو» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. برخی این مکعب مرموز را یک جفت اُبِلیسک (هِرم سنگی)، برخی سنگی بلند و برخی حتی آن را شبیه به یک داس و چکش (درست به مانند پرچم اتحاد جماهیر شوروی) دانسته‌اند. یکی از کاربران چینی در پستی در شبکه‌های اجتماعی مکعب ماه را از جمله زباله‌‌های فضایی دانسته که آمریکایی‌ها در حین مأموریت‌های متعدد خود روی کره ماه جا گذاشته‌اند.

کاربر دیگری نیز با نیش و کنایه نوشته که اگر کمی به این شیء نزدیک شوید می‌بینید با یک آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا سروکار دارید! یک کاربر دیگر هم مکعب بحث‌برانگیز را خانه‌ی موجودات فضایی ساکن ماه دانست. کاربران دیگری هم احتمال پیش پا افتاده‌تری را مطرح کرده و گفته‌اند که در این عکس فقط چند تخته‌سنگ می‌بینند.

به گزارش Our Space، ماه‌نورد یوتو که در زبان چینی به معنای خرگوش یشمی است، سوخت خود را از انرژی خورشیدی تأمین می‌کند و مسافت ۸۰ متری (فاصله‌ی ماه‌نورد تا مکعب مرموز) را طی ۲ تا ۳ روز قمری که برابر با ۲ تا ۳ ماه زمینی است خواهد پیمود. این ماه‌نورد رباتیک از زمان فرود در ژانویه ۲۰۱۹ (دی ماه ۱۳۹۷) در دهانه‌ی «فون کارمان» واقع در چاله‌ی «قطب جنوب ایتکن» تصاویر زیادی را از این منطقه در نیمه‌ پنهان ماه به زمین مخابره کرده است.

یوتو ۲ اولین مأموریت زمینی است که توانسته به سمت پنهان کره ماه برود. پیش از این هیچ‌کدام از کشورهای جهان نتوانسته بودند ماه‌نوردی را به این بخش از ماه ارسال کنند. سمت پنهان یا تاریک ماه به دلیل قفل جزر و مدی زمین و ماه که باعث چرخش همگام این دو جرم کیهانی می‌شود،‌ برای ما ساکنان زمین قابل مشاهده نیست.

اشتراک گذاری با دوستان

نظرات: (۰) اولین کسی باش که برای این مطلب نظر می‌ده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

هدایت به بالای صفحه